Filmguide - inkörning utav en 2-taktare - Laddar...

1. 23:06 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare

Forum Filmer Mopeder
  1. Profil
  2. Fuze
    Kön: Kille
    Bor: Göteborg
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 27:e jul 09
    Tid: 15:00
    Svar: 154
    Visningar: 6587

Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare

Tjena!

Det går massa turer fram och tillbaka om det bästa sättet att köra in en 2-taktsmotor på. Så jag och polare tröttnade på detta och drog ut och filmade lite, sen tog han och klippte ihop en guide på hur man kör in en 2-taktsmotor på rätt sätt. Om alla kunde dra lärdom av detta så slipper vi massa osäkra folk som får 14789364 olika svar om hur han ska köra in sin nya moped.

Allt förklaras i filmen.

27:e jul 09Jonte besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare Jonte 18

Svar: Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare

hmm, njae förresten xD
27:e jul 09_p3mp_ besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare _p3mp_

Sämsta jävla filmen nånsin... Du vet då ingenting.. orkar inte ens förklara för dig, varför komma ut med info som är felaktig?

klart grejjerna behöver köras in, slitas in med varan, så den passar in med varann..

jaja vad ska man säga till dessa amatörer:zzz:
27:e jul 09Fuze besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare Fuze 27

Citerar _p3mp_;2857405
Sämsta jävla filmen nånsin... Du vet då ingenting.. orkar inte ens förklara för dig, varför komma ut med info som är felaktig?

klart grejjerna behöver köras in, slitas in med varan, så den passar in med varann..

jaja vad ska man säga till dessa amatörer:zzz:

Tror du en tillverkare av bra klass släpper ut en motor som inte är testad och redo att gasas med? Om du köper en ny bil idag, inte står det i manualen att du måste köra in den i 500 mil på 1/2 gas innan du får köra på riktigt? :hmm: Kalla mig vad du vill, men att göra så här fungerar alldeles utmärkt...
27:e jul 09Svenne besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare Svenne 22

Fan vilket snack det blev om inkörning nu då... Lättast är nästan att köra som man själv känner för. Det går ju inte att lita på allt som sägs då många säger olika.

Citerar Seriösa Sven;2857413
Fan vilket snack det blev om inkörning nu då... Lättast är nästan att köra som man själv känner för. Det går ju inte att lita på allt som sägs då många säger olika.

Bra sagt!

Eftersom att detta sättet i filmen bevisligen fungerar utmärkt så finns det väl ingen anledning till att mesköra och tro att man "kör in" sin motor när man kan gasa, vara glad och samtidigt få en motor som håller och mår bra?

Citerar Fuze;2857417
Bra sagt!

Eftersom att detta sättet i filmen bevisligen fungerar utmärkt så finns det väl ingen anledning till att mesköra och tro att man "kör in" sin motor när man kan gasa, vara glad och samtidigt få en motor som håller och mår bra?

Funkar gör det, men inte lika länge och kanske inte lika grymt som den skulle kunna prestera..

Varför säger världens största tillverkare utav trimdelar till mopeder osv att man skall köra in då? (Malossi samt andra konkurenter):zzz:

Dem som sagt att man ska köra in i 50 mil har fel, men runt 7 mil är bra att köra in så man är säker på att allt sltits in med varann ordentligt, men kom fan inte ut med felaktig info lilla gubben.

saxar direkt ifrån malossi...

RUNNING IN

After fitting the kit is advisable not to use more than halfway on the trottle and not exceed 6.000 rpm for the firts 40-60 minutes of running.
After this time the running in stage may be considered complete.
If these intructions are followed the engine can begin to give excellent performance.

Citerar _p3mp_;2857441
Funkar gör det, men inte lika länge och kanske inte lika grymt som den skulle kunna prestera..

Varför säger världens största tillverkare utav trimdelar till mopeder osv att man skall köra in då? (Malossi samt andra konkurenter):zzz:

Dem som sagt att man ska köra in i 50 mil har fel, men runt 7 mil är bra att köra in så man är säker på att allt sltits in med varann ordentligt, men kom fan inte ut med felaktig info lilla gubben.

saxar direkt ifrån malossi...

RUNNING IN

After fitting the kit is advisable not to use more than halfway on the trottle and not exceed 6.000 rpm for the firts 40-60 minutes of running.
After this time the running in stage may be considered complete.
If these intructions are followed the engine can begin to give excellent performance.

Hittade det också och ska inte försvara mig på något sätt, men hur trovärdigt är det att lita på en källa som med all säkerhet är partisk och bara vill hålla ryggen fri vid eventuella ras?

Nej bättre kan du, förklara istället "Funkar gör det, men inte lika länge och kanske inte lika grymt som den skulle kunna prestera.." antingen med egna ord eller med belägg från en opartisk källa. Kommer du med vettiga argument då är jag beredd att backa.

Citerar Fuze;2857454
Hittade det också och ska inte försvara mig på något sätt, men hur trovärdigt är det att lita på en källa som med all säkerhet är partisk och bara vill hålla ryggen fri vid eventuella ras?

Nej bättre kan du, förklara istället "Funkar gör det, men inte lika länge och kanske inte lika grymt som den skulle kunna prestera.." antingen med egna ord eller med belägg från en opartisk källa. Kommer du med vettiga argument då är jag beredd att backa.

Har redan argumenterat angående detta , och orkar snart inte ta det varje gång någon ny medlem kommer..

Men om vi säger såhär, om du gnider en stång emot en sten, i början är friktionen RIKTIGT hög och när du gnugggat den där stenen och stången emot varann i några år, då har du skapat en skåra i stenen som stången går i och efter flera år så har dem blivit så lika varann att friktionen var myyycket större från början än vad den är nu....

Grejjer måste slita sig in med varandra liksom och då måste man tare lungt i början.. samt helst köra med rik oljeblandning, men inte FÖÖR rik eftersom om du har en för rik oljeblandning kommer det ligga en för tjock oljefilm mellan kolvringar och cylinder hela tiden så dem inte slits in med varandra ordentligt.

Men whateva inkörning har blivit FÖR överskattat MEN, köra in den i halvtimme eller timme, skadar inte, och jag tänker fortsätta göra det, precis som jag alltid gjort, har knappt alls haft något motoras... :)

Dedär med stången och stenen vet ja inte om man kan jämnföra exakt, men var bara något jag hittade på så att ni skulle fatta hur det ÄR..:)
och sen så ska ni inte köra in era cyllar i år och dar som jag sa med stången;).

Förstår du nu Fuse? eller är du fortfarande tvivelaktig till inkörning?
27:e jul 09TimmiE besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare TimmiE 19

Personligen skulle jag då aldrig vrida fullt på en gång när den sitter på.. som lilla gustaf säger så några mil iaf, visst inte 50-100mil, men snälla ni förstår väl själva att en liten bit är bra? pröva å kör t.ex en roxx som är "inkörd" 100mil- å sen än som vred fullt på en gång.. du känner skillnaden tro mig.. men gör som ni gör, dock skulle jag aldrig lita på en motor som gått fullt från första början!
27:e jul 09pong besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare pong

Slita in en cylinder? Ge full gas, det är allt jag säger! Ge allt den kan, så ofta det går. Puttra runt och låta skiten rosta från insidan är inge kul. Alla mina cyllar har jag kört full stumt sedan jag satte på dom.

Guess what? Ingen har skurit och ingen har gått dåligt. Ös på bara!

Btw, EDIT, en "inkörd" cylle går bättre? Kan någon berätta för mig hur den "slits" in bättre om du puttrar runt som en jävla nörd på halvgas. Inte varvar mer än 5-6k... Vad är det du ska slita in den till? Till att puttra runt eller gå på högvarv?

Citerar _p3mp_;2857683
Har redan argumenterat angående detta , och orkar snart inte ta det varje gång någon ny medlem kommer..

Men om vi säger såhär, om du gnider en stång emot en sten, i början är friktionen RIKTIGT hög och när du gnugggat den där stenen och stången emot varann i några år, då har du skapat en skåra i stenen som stången går i och efter flera år så har dem blivit så lika varann att friktionen var myyycket större från början än vad den är nu....

Grejjer måste slita sig in med varandra liksom och då måste man tare lungt i början.. samt helst köra med rik oljeblandning, men inte FÖÖR rik eftersom om du har en för rik oljeblandning kommer det ligga en för tjock oljefilm mellan kolvringar och cylinder hela tiden så dem inte slits in med varandra ordentligt.

Men whateva inkörning har blivit FÖR överskattat MEN, köra in den i halvtimme eller timme, skadar inte, och jag tänker fortsätta göra det, precis som jag alltid gjort, har knappt alls haft något motoras... :)

Dedär med stången och stenen vet ja inte om man kan jämnföra exakt, men var bara något jag hittade på så att ni skulle fatta hur det ÄR..:)
och sen så ska ni inte köra in era cyllar i år och dar som jag sa med stången;).

Förstår du nu Fuse? eller är du fortfarande tvivelaktig till inkörning?

Om du inte orkar argumentera varje gång en ny medlem kommer så ber jag om ursäkt, men då kanske du istället har orken till att kolla bland dina lite äldre inlägg där du redan argumenterat för detta och länka in dem i tråden här?

Baserat på mina egna erfarenheter så är en skälig "inkörning" att värma upp motorn innan första körningen för att sedan dra en hård sväng med aggressiva accelerationer och mycket varv. Med andra ord skall du ge motorn vad han tål från början.

De trimtillverkare som idag befinner sig mopedtrimningsscenen är inte amatörer, de vet vad som krävs ur kvalitetssynpunkt på sina grejer. Det är inte så att dem tillverkar 100 cylindrar och 100 kolvar och sen bara säljer vilken cylinder som helst tillsammans med vilken kolv som helst. Nej bättre vet dem allt, först tillverkar de en cylinder som man sedan matchar med en lämplig kolv. Titta t.ex. på Metrakits cylindrar som har A, B och C -märkning på sina cylindrar, detta för att få rätt kolv till rätt cylinder, endast p.g.a. att man inte kan få alla likadana.

När sakerna är nya är det viktigt att hålla reda på sin oljeinblandning, rekommenderat är att hålla sig i spannet mellan 28:1 - 32:1. Att veta att oljan man kör på uppfyller alla kvalitetsspecifikationer som finns ute på marknaden idag är även det otroligt viktigt.

Givetvis förstår jag er som inte är så säkra på det här med nya grejor kombinerat med inställningar, att ni vill känna lite på prylarna först innan ni vågar dra ut dom.

Förstår du nu p3mp vad jag menar med en aggressiv inkörning?
27:e jul 09Oloof^ besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare Oloof^ 20

Det är ganska kul att det finns folk som är helt imuna från kunskap.
27:e jul 09buseN besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare buseN 18

Alltid kört in max 5 km. Enda jag gjort innan är att varmköra den ordentligt. Har funkat ypperligt :)

Citerar TimmiE;2857700
Personligen skulle jag då aldrig vrida fullt på en gång när den sitter på.. som lilla gustaf säger så några mil iaf, visst inte 50-100mil, men snälla ni förstår väl själva att en liten bit är bra? pröva å kör t.ex en roxx som är "inkörd" 100mil- å sen än som vred fullt på en gång.. du känner skillnaden tro mig.. men gör som ni gör, dock skulle jag aldrig lita på en motor som gått fullt från första början!

Varför skulle du inte lita på en korrekt använd motor?

Citerar pong;2857709
Slita in en cylinder? Ge full gas, det är allt jag säger! Ge allt den kan, så ofta det går. Puttra runt och låta skiten rosta från insidan är inge kul. Alla mina cyllar har jag kört full stumt sedan jag satte på dom.

Guess what? Ingen har skurit och ingen har gått dåligt. Ös på bara!

Btw, EDIT, en "inkörd" cylinder går bättre? Kan någon berätta för mig hur den "slits" in bättre om du puttrar runt som en jävla nörd på halvgas. Inte varvar mer än 5-6k... Vad är det du ska slita in den till? Till att puttra runt eller gå på högvarv?

Helt rätt!

Citerar Oloof^;2857743
Det är ganska kul att det finns folk som är helt imuna från kunskap.

Utveckla gärna och bidra med något, annars skräpar du bara ner.

Citerar Busungen1221;2857745
Alltid kört in max 5 km. Enda jag gjort innan är att varmköra den ordentligt. Har funkat ypperligt :)

Du satte huvudet på spiken, varmkör sen är det tuta och köra som gäller.

Egentligen är det INGEN som riktigt nogrant studerat en hårt inkörd motor jämtemot en snällt inkörd motor.. så hur ska va vi då veta vilken metod som är bäst?..

Dock tror jag mer på den snälla varianten jämtemot den hårda.

Aja inkördningen kan ja hålla med om inte är superviktig men ja tänker iallafall fortsätta göra som jag gör, alla mina maskiner går som fan, varför ändra på sig?...