Filmguide - inkörning utav en 2-taktare - Laddar...

1. 23:06 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare

Forum Filmer Mopeder
  1. Profil
  2. Fuze
    Kön: Kille
    Bor: Göteborg
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 27:e jul 09
    Tid: 15:00
    Svar: 154
    Visningar: 6587

Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare

Tjena!

Det går massa turer fram och tillbaka om det bästa sättet att köra in en 2-taktsmotor på. Så jag och polare tröttnade på detta och drog ut och filmade lite, sen tog han och klippte ihop en guide på hur man kör in en 2-taktsmotor på rätt sätt. Om alla kunde dra lärdom av detta så slipper vi massa osäkra folk som får 14789364 olika svar om hur han ska köra in sin nya moped.

Allt förklaras i filmen.

31:a mar 10norrbopojk besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare norrbopojk 17

Svar: Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare

Själv tror jag på att Emiilz inkörningssätt är smartast, då blir inte motorn övehettad elr nått heller och slits in på ett lämpligt vis :)

(sry om de blev dubbelpost, gick tillbaka och kollade på kommentarer efter jag postat första gången)
7:e apr 10franki_xps besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare franki_xps 18

Citerar Fuze;2857412
Tror du en tillverkare av bra klass släpper ut en motor som inte är testad och redo att gasas med? Om du köper en ny bil idag, inte står det i manualen att du måste köra in den i 500 mil på 1/2 gas innan du får köra på riktigt? :hmm: Kalla mig vad du vill, men att göra så här fungerar alldeles utmärkt...

nehe? på morsans a4 står det att man ej bör överstiga hastigheter över 100km/h de närmaste 100 milen
15:e apr 10Sebbo besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare Sebbo

Inte orkat läsa alla sidorna, men ser ju redan på första siden att filmen handlar om 2T men sidan ni länkar till handlar enbart om 4T. Väsentliga skillnader i motor konstruktion och förslitning.

Fyrtaktare har ju inte portar eller tunna bryggor att arbeta mot så bildexemplen fungerar inte alls. Gokart maskiner med 2T som varvar 18.000 rpm måste köras in otroligt försiktigt första arbetstimmen - så inkörning med fullt spett är inte helt korrekt uttryck.

Vi rekommenderar kunder ca: 30 mil inkörning på nya mopeder, precis som alla våra mopedleverantörer. Dock kör vi in våra egna trimmade mopeder under första arbetstimmen. Det är skillnad på högprestanda motorer och motorer byggda för gata (aka lille Kalles Yamaha Aerox eller Jontes Rieju Drac)

Håller dock med att allt i både motor och inställningar skall vara ytterst inställda för maximal effekt. Dock handlar det inte om att hålla full spett hela tiden utan korta intensiva fartökningsmoment, och det är det texten handlar om.

...sen finns det lika många teorier som förare när det gäller inkörning så.... alla och ingen har rätt.

Mvh Sebbe :happy:
8:e maj 10NeeX besvarar Filmguide - Inkörning utav en 2-taktare NeeX 18

Ja.. förutom stavfelen verkar ju filmen vettig!
Tycker dock man borde tillägga att den bör köras varm innan man börjar ösa på, då en kall maskin kanske inte mår skitbra av fullgas från start.

Men hur blire med alla ytor som ska nötas in då? Är någon yta (från fabrik) lite strävare än en annan kan den ju faktiskt skada? De maskiner jag kört in hittils, har jag kört relativt lugnt de första milen, sen har jag börjat ösa på. Inga enligt mig överskattade 10-50mil här inte!