Får i friläge från 3:ans växel. - Laddar...

1. 13:25 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Får i friläge från 3:ans växel.

Forum Övriga fordon
  1. Profil
  2. Jonnee
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 14:e mar 10
    Tid: 22:17
    Svar: 10
    Visningar: 272

Får i friläge från 3 ans växel

Shena! Idag när jag var ute och körde fiddy så märkte jag att jag kunde få i friläge när jag körde på 3:ans växel, alltså jag "klickade" ner växelpetaren 1 gång bara, inte 2. Ska man kunna göra så? Växellådan = 1:an ner, resten upp.
(inte bästa förklaring menmen..)
14:e mar 10Fiddyboy Fiddyboy 24

Svar: Får i friläge från 3 ans växel

Det kan bli så att du "klickar över" tvåan.
14:e mar 10Jonnee Jonnee

Citerar Fiddyboy;3204449
Det kan bli så att du "klickar över" tvåan.

Okok, det kändes jävla äckligt när man gasa och det inte hände något :wacko:
14:e mar 10Fiddyboy Fiddyboy 24

Citerar Jonnee;3204453
Okok, det kändes jävla äckligt när man gasa och det inte hände något :wacko:

Jo tack, det är otäckt även med moppe på snö, för om det är ett friläge som inte "ska finnas" alltså mellan två växlar kan en växeljävel gå i rätt som det är och då åker man på bredden.(H)

Edit: Det kan alltså vara så att du inte tryckt tillräckligt hårt också, och fått i ett sådant mellanläge mellan växlarna.
16:e mar 10Jonnee Jonnee

Citerar Fiddyboy;3204459
Jo tack, det är otäckt även med moppe på snö, för om det är ett friläge som inte "ska finnas" alltså mellan två växlar kan en växeljävel gå i rätt som det är och då åker man på bredden.(H)

Edit: Det kan alltså vara så att du inte tryckt tillräckligt hårt också, och fått i ett sådant mellanläge mellan växlarna.

Jo, då jag märkte att jag fick i friläge, så jag växlade upp till 3:an igen, sen tryckte jag ner växelpetaren lite lätt, då fick jag i 2:an, sen upp i 3:an igen, och tryckte lite hårdare och fick i friläget. Wierd :wacko:
17:e mar 10Woody Woody 26
Är inte att du missat 2an, det är ett friläge mellan växlarna, där i kan man fara ibland om man inte växlar ordentligt och om du gjort så några gånger, så rundas dreven som av och det blir lättare att hamna i det "friläget".
18:e mar 10Jonnee Jonnee

Citerar Woody;3206976
Är inte att du missat 2an, det är ett friläge mellan växlarna, där i kan man fara ibland om man inte växlar ordentligt och om du gjort så några gånger, så rundas dreven som av och det blir lättare att hamna i det "friläget".

Okej :(
Men en annan fråga-när jag står på is/snö och petar i 1:an och håller i kopplingen så glider bakdäcket lite,lite när jag gasar. Det är som att jag inte skulle hålla in kopplingen, va kan vara felet?

En annan; när jag har 1:an i så kan jag inte få i friläge. Brukar rulla lite på fiddyn me kopplingen i, men går inte, men när jag släpper kopplingen (Så den dör) så kan jag få i friläget hur lätt som helst. Kan oxå vara så när jag kör på 3:an och ska peta i 2:an så får jag inte i växeln, det är lixom stenhårt i växellådan känns det som, och ja, jag har kopplingen intryckt när jag växlar. Värt att laga eller dags att köpa ny motor? :wacko:
18:e mar 10Woody Woody 26
Nja, det driver lite även när man har i koppling.
Kan vara segt att få i ibland, är nog inget fel.
18:e mar 10Timothy Timothy
alla mina fiddys och min moppe hoppar till eller dvs spinner till lite om den nu står på is när man växlar med kopplingen inne. Inget speciellt.
18:e mar 10hankypanky hankypanky 106
Det är kallt nu... Oljan är mycket tjockare än vanligt och då blir det sådär. Den driver runt kopplingen fast du har kopplat ur.Testa att byta till en tunnare. Eller det är inte så att du behöver spänna vajern lite?
19:e mar 10Jonnee Jonnee

Citerar hankypanky;3208650
Det är kallt nu... Oljan är mycket tjockare än vanligt och då blir det sådär. Den driver runt kopplingen fast du har kopplat ur.Testa att byta till en tunnare. Eller det är inte så att du behöver spänna vajern lite?

Okej, jo ska byta olja nu innan sommaren, men ska nog spänna till vajern lite :naughty: