Högtalarbygge i mopedbil - Laddar...

1. 09:26 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Högtalarbygge i mopedbil

Forum Övriga fordon
  1. Profil
  2. K.l.a.s
    Kön: Kille
    Bor: Tyresö
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 26:e mar 10
    Tid: 21:35
    Svar: 12
    Visningar: 373

Högtalarbygge i mopedbil

Tjabba! Har idag införskaffat en mopedbil som ja har tänkt fixa ett kul litet högtalarbygge på (inget överdrivet påkostat, ger max 2000 spänn för allt).
Men nu mina frågor (vet inte mycket om högtalarbyggen, bara tänkt o koppla rätt o se glad ut :P)

*Måste jag byta batteri om jag kör på typ en bas och 2 högtalare?

*Några tips om vad man ska ha/hur man gör/prisvärda ljudsystem man kan lägga vantarna på?

*Några andra sorters upplysningar ni har som jag borde veta om? :P

Tack i förväg!
26:e mar 10FelarN besvarar Högtalarbygge i mopedbil FelarN 20

Svar: Högtalarbygge i mopedbil

Om det inte sitter något redigt skitbatteri i så klarar du dig nog med det du har.
Om vi börjar med baslådan, ska du ha en passiv eller aktiv? Låter som du är mer åt en aktiv i mina öron då du vill ha enkel installation och slutsteget är redan inbyggt i baslådan. Troligen blir det bättre bas med en passiv låda och ett monoblock, men även dyrare. Din lilla moppebil kanske inte behöver den extra basen då hela bilen blir en baslåda.. ;)
Skaffa några 6x9 som har både bas, mellan- och hög-register. Blir 'mer' ljud i dem. Om du nu vill kan du även byta ut de högtalarna du antagligen har i dörrsidorna.
Skaffa en bra stereo med lågnivå utgång och fader, loudness mm så ska du nog klara dig, behöver inte vara det värsta som finns.

Om du vill ha det bästa möjliga ljudet måste du nog även dra nya kablar med högra kvalite till högtalarna.

Hoppas det hjälpte nått :)
26:e mar 10K.l.a.s besvarar Högtalarbygge i mopedbil K.l.a.s 18

-

Kör nog aktiv baslåda, enklast så Men har du något förslag på vart man kan skaffa högtalarna? Ska nog byta ut de i dörrarna också eftersom de är urkassa...
Biltemas grejer e bara skit lr? ^^
26:e mar 10Raderad besvarar Högtalarbygge i mopedbil Raderad

Citerar K.l.a.s;3219069
Kör nog aktiv baslåda, enklast så Men har du något förslag på vart man kan skaffa högtalarna? Ska nog byta ut de i dörrarna också eftersom de är urkassa...
Biltemas grejer e bara skit lr? ^^

Biltema och Jula mm brukar sälja skit, dom är som baotians, har du tur får du en grym med oftast är det bara skit.

Du tjänar i längden på att lägga några kronor extra på högtalarna ;)

Och håll dig borta från stora vägarna, blir tokig på mopedbilar som ligger och rullar fram i 40 på en 70 väg tex!

btw, du råkar inte ha en blå mopedbil? gick förbi en idag nämligen påväg till tyresö centrum.
26:e mar 10The_Svensson besvarar Högtalarbygge i mopedbil The_Svensson 21

Ska du ha något okej, billigt som inte är biltema så rekomenderas MDS

Aa, det är en blå jäkel :D Fick den idag så ja har rullat runt lite där mjo :P Men den mättes upp till 65 km när den blev servad så e inge 40 puttrande iaf ^^

Ska inte ha bilen så överdrivet länge (typ 1 år eller lite mer, ska införskaffa en riktig bil såklart) så ja har inte lust att spendera flera tusen på högtalarna. Men jag vill ändå inte ha något skit, den låter ju hyfsat mkt motormässigt så man måste kunna kräma på lite för att höra något :P Så vet du ngt ställe där de kan ha ok högtalare?

Och sen om bilen står still ett tag och jag spelar, borde inte batteriet ta slut rätt fort då? :o

Ursäkta för mitt okunnande
27:e mar 10Raderad besvarar Högtalarbygge i mopedbil Raderad

Citerar K.l.a.s;3219110
Aa, det är en blå jäkel :D Fick den idag så ja har rullat runt lite där mjo :P Men den mättes upp till 65 km när den blev servad så e inge 40 puttrande iaf ^^

Ska inte ha bilen så överdrivet länge (typ 1 år eller lite mer, ska införskaffa en riktig bil såklart) så ja har inte lust att spendera flera tusen på högtalarna. Men jag vill ändå inte ha något skit, den låter ju hyfsat mkt motormässigt så man måste kunna kräma på lite för att höra något :P Så vet du ngt ställe där de kan ha ok högtalare?

Och sen om bilen står still ett tag och jag spelar, borde inte batteriet ta slut rätt fort då? :o

Ursäkta för mitt okunnande

Normalt sätt tar det ett tag innan ett batteri tar helt slut men det är klart att står du och pumpar ett par timmar så lär du få putta bilen hem.

Skulle nog rekomendera BRL www.brl.se (ligger en butik rätt nära londonviadukten i sthlm, alltså mot slussen där finland/ålands färjorna går), fick ett komplett system med bra högtalare, baslåda och slutsteg till våran gamla volvo 245 för en 2400:- och det var helt okej ljud i dom högtalarna, gick att dra på utan att det var några som hälst problem :)

Men avråder dig riktigt starkt från att köpa budgethögtalare på tex jula eller biltema, det lönar sig inte, det är som att hyra en polack för att renovera ditt hus, det kanske ser bra ut men när det börjar regna så inser du att du kanske skulle ha betalat lite extra och fått ett tätt tak :P

Kolla även på blocket, finns ju folk som säljer billiga system där också :)
27:e mar 10K.l.a.s besvarar Högtalarbygge i mopedbil K.l.a.s 18

Tack!! :D
27:e mar 10mikeen besvarar Högtalarbygge i mopedbil mikeen

Citerar The_Svensson;3219106
Ska du ha något okej, billigt som inte är biltema så rekomenderas MDS

syrran hade en aktiv mds 10" spela faktisgt på fruktanvsäärt bra med tanke på priset, 1500 tror ja de va.
27:e mar 10g900 besvarar Högtalarbygge i mopedbil g900

Först o främst, ge fan i o sätta i 6*9 , in men en en aktiv bas1 eftersom bilen är så pass liten så behöver du inte mer än 10" bas,köp nån billig på blocket! Sen satsa på ett bättre framsystem och det kmr räcka mer än väl för dig :)
28:e mar 10K.l.a.s besvarar Högtalarbygge i mopedbil K.l.a.s 18

Förresten, om ja köper en aktiv baslåda o sen 2 högtalare te dörrarna, då måste ja väl inte ha nå slutsteg?

Och vad för storlek/effekt(?) rekommenderar ni på baslådan o högtalarna. Finns alla möjliga konstiga siffror på blocket me dubbelbasar o 12" o massa grejer xD Vet inte riktigt va jag ska ha, ska det va 10" eller är det inte bättre att köpa en 12" om man hittar en billig jäkel?

http://www.blocket.se/stockholm/Baslada_10__300W_26349525.htm?ca=11&w=1

Är t.ex. den där skit eller? Billig som satan iaf

Måste man ens ha en bas anyways för att kräma på lite bra ljud? Finns ju gas paket på www.mds.se med 4 högtalare och en huvudenhet för typ 1700 spänn. 2 lite större o montera på hatthyllan (den som hindrar folk från att se in i bakluckan) o sen 2 mindre i dörrarna, +en trevlig huvudenhet med usb uttag så man kan använda mp3'n istället för att släpa på cd skivor :P
28:e mar 10K.l.a.s besvarar Högtalarbygge i mopedbil K.l.a.s 18

Förresten, om ja köper en aktiv baslåda o sen 2 högtalare te dörrarna, då måste ja väl inte ha nå slutsteg?

Och vad för storlek/effekt(?) rekommenderar ni på baslådan o högtalarna. Finns alla möjliga konstiga siffror på blocket me dubbelbasar o 12" o massa grejer xD Vet inte riktigt va jag ska ha, ska det va 10" eller är det inte bättre att köpa en 12" om man hittar en billig jäkel?

http://www.blocket.se/stockholm/Baslada_10__300W_26349525.htm?ca=11&w=1

Är t.ex. den där skit eller? Billig som satan iaf

Måste man ens ha en bas anyways för att kräma på lite bra ljud? Finns ju gas paket på www.mds.se med 4 högtalare och en huvudenhet för typ 1700 spänn. 2 lite större o montera på hatthyllan (den som hindrar folk från att se in i bakluckan) o sen 2 mindre i dörrarna, +en trevlig huvudenhet med usb uttag så man kan använda mp3'n istället för att släpa på cd skivor :P