Bygge av "musiklåda" - tips och trix tack! - Laddar...

1. 07:18 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Bygge av "musiklåda" - tips och trix tack!

Forum Övrigt Film & Musik
  1. Profil
  2. Sazxe
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 22:a apr 09
    Tid: 19:01
    Svar: 8
    Visningar: 278

Bygge av " musiklåda" - tips och trix tack!

Tjenare, var ett tag sen jag var "hyperaktiv" på detta forumet, men min erfarenhet säger mig att MNFare alltid är taggade på att spåna fram idéer!

Festivalsommaren - 09 ska bli den bästa någonsin, men ingen succé utan extramusik. Jag har tröttnat på den gamla bärbara "bergssprängaren" som blir snodd, tar slut på batterier eller regnar sönder.

DÄRFÖR vill jag bygga mig en ful, vattenresistent plyfalåda i vilken jag kan koppla in en Ipod/mp3. Jag har plyfa, avlagda datorhögtalare, avlagt scooterbatteri och sladdar kan jag ju alltid få tag i - men resten har jag ingen aning om hur det skulle kunna gå till. Till exempel hur jag ska reglera kräften från batteriet om så behövs, hur jag ska koppla in mp3:n till högtalarna samt ge dem ström, (högtalarna är gamla med två tunna koppartrådar från varje)

All hjälp/idéer uppskattas skarpt

//Martin
22:a apr 09LinusM besvarar Bygge av " musiklåda"  - tips och trix tack! LinusM 17

Svar: Bygge av " musiklåda" - tips och trix tack!

Synd att dracpojken och tiimpan__ är avstängda, dom kan sånt här. Jag har ingen aning faktiskt :)
Är ganska säker på att det ska finnas en tråd om det också.
22:a apr 09Sazxe besvarar Bygge av " musiklåda"  - tips och trix tack! Sazxe 21

Citerar LinusM;2651097
Synd att dracpojken och tiimpan__ är avstängda, dom kan sånt här. Jag har ingen aning faktiskt :)
Är ganska säker på att det ska finnas en tråd om det också.

Hittade en tråd om ljudbygge i moppen på google, vilken faktiskt behandlade detta ngt, men jag undrar såklart om det finns ngn bonnigare lösning. Var kan jag finna snorbilliga sunkiga slutsteg? Någon som vågar sig på att lämna ut dracpojkens msn?

//Martin
22:a apr 09Robert besvarar Bygge av " musiklåda"  - tips och trix tack! Robert 18

Min bror har byggt sig en strandstereo och han använde sig av 1 batteri 1 t-amp 2 högtalare 1 ipod svårare var det inte :)

hittar inte vart han köpte sin "t-amp" nu men det är som en väldigt lite och billig förstärkare riktigt praktisk är den och väldigt bra!
22:a apr 09Bravo besvarar Bygge av " musiklåda"  - tips och trix tack! Bravo 20

http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=135594

Där har du lite inspiration :)

Har du några specifika frågor är det bara att ställa dom.

Rekommenderar att du köper lite fetare högtalare, vanliga datorhögtalare ger inte ifrån sig så mycket "kräm"

Det enklaste är nog ifall du hittar en bilcd/radiostereo med input på.

Då tar du helt enkelt ett batteri som du kopplar till stereon, sen kopplar du då högtalare till stereon, och från stereon din mp3spelare.
23:e apr 09Sazxe besvarar Bygge av " musiklåda"  - tips och trix tack! Sazxe 21

Citerar Bravo;2651727
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=135594

Där har du lite inspiration :)

Har du några specifika frågor är det bara att ställa dom.

Rekommenderar att du köper lite fetare högtalare, vanliga datorhögtalare ger inte ifrån sig så mycket "kräm"

Det enklaste är nog ifall du hittar en bilcd/radiostereo med input på.

Då tar du helt enkelt ett batteri som du kopplar till stereon, sen kopplar du då högtalare till stereon, och från stereon din mp3spelare.

Toppen hörrödu! Jo har börjat fatta hur det går till nu, men aneldningen till att jag använder skit är just för att på P&L är det skitmkt stölder, och jag pallar inte campa i campet bara för att man har en låda med fin sterio och högtalare i tältet - om du hänger med.

Så vad jag är sugen på nu är först och främst en gammal bilsterio, kassett som CD, ju billigare desto bättre! Skriv gärna PM och fortsätt spåna i träden angående komponenter.

//GD
24:e apr 09Lpe_91 besvarar Bygge av " musiklåda"  - tips och trix tack! Lpe_91 20

sätt en liten förstärkare med bilbatteri i lådan och ett par högtalare. koppla in ipod eller annan mp3 i förstärkaren, klart

nåt sånt har kanske fast enklare om du vill http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=33643

jag hade en kompis som hade plockat isär ett 2.1 datorsystem och satt upp allting på en planka, och lagt den i boxen på sin speedfight. lät dugligt för portabelt bruk, men inte så starkt som man vill ha på en festival kanske
7:e maj 09Sazxe besvarar Bygge av " musiklåda"  - tips och trix tack! Sazxe 21

Citerar Lpe_91;2654772
sätt en liten förstärkare med bilbatteri i lådan och ett par högtalare. koppla in ipod eller annan mp3 i förstärkaren, klart

nåt sånt har kanske fast enklare om du vill http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=33643

jag hade en kompis som hade plockat isär ett 2.1 datorsystem och satt upp allting på en planka, och lagt den i boxen på sin speedfight. lät dugligt för portabelt bruk, men inte så starkt som man vill ha på en festival kanske

Har ni fixatmig en gammal Nissankasettbilradio, blir till å använda lite råd härifrån och fnula lite på egen hand annars. Ljud ska det väl bli iaf.

//GD
7:e maj 09Lpe_91 besvarar Bygge av " musiklåda"  - tips och trix tack! Lpe_91 20

Citerar Sazxe;2683305
Har ni fixatmig en gammal Nissankasettbilradio, blir till å använda lite råd härifrån och fnula lite på egen hand annars. Ljud ska det väl bli iaf.

//GD

om du har en hel bilstereoenhet så är det ju bara att trycka in ett bilbatteri och högtalare (och stereo) i en låda och tuta och köra :)