Studietråden - Laddar...

1. 07:05 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Studietråden

Forum Övrigt Övrigt
  1. Profil
  2. Lpe_91
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 13:e jun 07
    Tid: 13:05
    Svar: 3788
    Visningar: 50386

Studietråden

Studietråden!

I den här tråden är det tänkt att vi ska diskutera allt som har med skolan att göra, varesig det är grundskola eller gymnasium. Alla är välkomna!

Här får du exempelvis berätta om din gymnasielinje och ge smaktips och råd till andra som ställer frågor, en tråd med frågor och god feedback med andra ord!

Frågor gällande skolarbete och liknande frågor tas dock i denna tråden:
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=86977

Väl mötta!
Hälsningar moderatorerna och MoppeNet Development Group.

Ursprungstexten från trådens början:
Tjena all moppepojkar!
Här tänkte jag att man kunde skriva vad man vill/ska gå för linje och bara allmänt om gymnasiet.
Själv ska jag gå teknik på rinmangymnasiet här i eskilstuna, jag ville först gå el med inriktning på elektronik men jag tänkte att då blir man så låst till just det jobbet, på teknik kan man typ bli vad som helst utom läkare för man har ingen biologi, dessutom så finns det en elektronikkurs att gå.
Skriv nu!
7:e maj 10frasse21 besvarar Studietråden frasse21 19

Svar: Studietråden

Citerar quuz;3272519
För en gångs skull håller jag med dig. Jag tror det beror på hur bra man är på engelska sen innan. Är man hyfsatt bra så är faktsikt svaret nej, man lär sig inget vidare.

För att inte tala om Camebridge engelska, alltså en svårare variant av Engelska C. Vi hade världes mest efterblivna bok med uppgifter, upplägget i boken var helt åt helvete sen fick vi inte facit så vi visste inte om vi gjorde rätt eller inte :huh: Prov hade vi bara två små som man inte behövde plugga till. Lektionerna snackade vi mest skit på även fast alla där var seriösa elever.

Fick slutligen 1 helt poäng från B på mitt camebridge prov vilket sög. VG i själva kursen.

för en gångs skull :zzz: håller bara på med massa ovärda saker..

ska också läsa camebridge, har hört att det ska va svårt:hmm:
7:e maj 10quuz besvarar Studietråden quuz

Citerar frasse21;3272591
för en gångs skull :zzz: håller bara på med massa ovärda saker..

ska också läsa camebridge, har hört att det ska va svårt:hmm:

Läs cambridge! Engelska c väger inget utomlands medans en CAE exman gör. Och nej det är inte svårt, speciellt inte om du inte tyckte du lärde dig mycket i engelska A och B.

Jag hade MVG i A och B utan minsta ansträngning, fick VG i mitt engelska C betyg när jag läste cambridge, inte heller där gick jag in för det allt för mycket.
7:e maj 10mackans besvarar Studietråden mackans

Citerar ic3m4n;3272495
http://www.nyhetskanalen.se/1.1628872/2010/05/07/danderyd_i_topp_i_skolrankning

Flytta till Lidingö eller Danderyd om ni vill ha bra betyg vettja ;)
Kul att Sthlm två absolut finaste/rikaste orter ligger högst upp i listan, många som "köper sina betyg" idag möjligtvis? :naughty:

+ pressen på att man ska lyckas från föräldrarna ;)
7:e maj 10molle besvarar Studietråden molle

Är det bara vår klass som ska ha något "övningsprov" inför nationella imatte b?
7:e maj 10frasse21 besvarar Studietråden frasse21 19

Citerar quuz;3272597
Läs cambridge! Engelska c väger inget utomlands medans en CAE exman gör. Och nej det är inte svårt, speciellt inte om du inte tyckte du lärde dig mycket i engelska A och B.

Jag hade MVG i A och B utan minsta ansträngning, fick VG i mitt engelska C betyg när jag läste cambridge, inte heller där gick jag in för det allt för mycket.

ok, har redan bestämt mig för att läsa cambridge så :)
8:e maj 10mufflon besvarar Studietråden mufflon 19

Citerar ic3m4n;3272495
http://www.nyhetskanalen.se/1.1628872/2010/05/07/danderyd_i_topp_i_skolrankning

Flytta till Lidingö eller Danderyd om ni vill ha bra betyg vettja ;)
Kul att Sthlm två absolut finaste/rikaste orter ligger högst upp i listan, många som "köper sina betyg" idag möjligtvis? :naughty:

Det är enbart för att ett välutbildat par i genomsnitt får ett mycket bättre bildat barn än vad en lågutbildad får. Det säger sig självt.

En elev vars föräldrar gått ut högskolan löper större chans att även han/hon gör det, genemot en vars föräldrar saknar högre utbildning.
8:e maj 10NeverStop besvarar Studietråden NeverStop 20

Citerar quuz;3272587
Så förklarade våra lärare det samt alla jag frågat som läst engelska c och camebrigde.

Om de är två helt skilda saker så skulle man inte få betyg för engelska c när man läser camebrigde. I cambidgenegelskan är det bara mer föeberedande inför exmen man har och således svårare då det är högre krav som ställs.

Proven är mycket svårare än de man får i engelska c, uppgifterna är svårare och gramatiken krångligare (även fast jag aldrig brydde mig om att lära mig gramatiken vi gick igenom)

Camebrigde engelskan är en svårare kurs än engelska c, så är det bara.

Nejnej, du har fått det helt om bakfoten. Det är just det som är det luriga för lärarna eftersom du får betyg i kursen Engelska C men läser åt en helt annan riktning. Kollar du Kursplanen för Engelska C (http://www.skolverket.se/sb/d/2503/a/13845/func/kursplan/id/3015/titleId/EN1203%20-%20Engelska%20C) så ser du att det nämns ingen som helst gramatik, vilket Cambridge tydligt kräver. Engelska C är mycket mer "praktisk" än Engelska A och B, det vill säga att den handlar om mer skrivande texter, läsning och diskussion av t.ex. skönlitteratur men framförallt inriktar den sig på att förbättra elevens Talförmåga av språket.

Själv fick jag VG i Engelska C med våran kära Eleine Gustafsson
8:e maj 10_Link7864_ besvarar Studietråden _Link7864_ 17

Har sökt maskin och sjöfartsteknik på öckerögymnasiet och kommit in premiliärt, finns de nån här som går samma eller liknande linje, va tycker ni?