Svetsa rostfritt? - Laddar...

1. 19:43 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Svetsa rostfritt?

Forum Övrigt Övrigt
  1. Profil
  2. jimsaan
    Kön: Kille
    Bor: Uddevalla
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 22:a dec 07
    Tid: 03:15
    Svar: 4
    Visningar: 161

Svetsa rostfritt?

Tjenare!

Är lite fundersam när det gäller rost fritt.
Går det att svetsa rostfritt med vanlig mig svets?
Går det att svetsa et rostfritt rör på en vanlig stål platta (som inte är rostfri)?

// Jimsan
22:a dec 07Tompa_DraC Tompa_DraC

Svar: Svetsa rostfritt?

Rostfritt går att MIG:a ihop lite sådär halvdant om man kör med rostfri tråd men jag skulle inte göra det. Sedan om du t.ex. ska svetsa aluminium med migen så måste du ha ett växlande nätaggregat. det krävs växelström
22:a dec 07mt5-ronken mt5-ronken 26

Det funkar att svetsa rostfritt med MIG svets, du bör ha Argon gas dock.
Samma gas får du ha om du skall MIGa (eller TIGa) aluminium så det är en trevlig investering om än gasen är rätt dyr.

Och ja det går att svetsa aluminium med vanlig MIG svets på likström, men det krävs en hel del ström, betydligt mer än med växelström så det är svårare för skiten blir varm ganska fort med likströmssvetsning.
svetsar du med växelström äter man upp aluminioumoxiden lättare, likström så får man mer förlita sig på ren ström/värme för att smälta ner oxiden...

Hur det funkar att svetsa aluminium eller rostfritt med vanlig MAG gas (till säg svartstål) vet jag inte, har inte testat det...

Svetsning i rostfritt har jag inte testat, men kan tänka mig att det inte skall vara så stora problem att foga ihop ett rostfritt stycke med ett i vanligt stål, men de som vet mer om rostfritt får rätta mig om jag har fel...
22:a dec 07_polly_ _polly_ 23

Det är inga som helst problem att svetsa i Rostfritt med MIG lika lätt att svetsa ihop vanligt stål med rostfritt med!:)
22:a dec 07Suriouz Suriouz 26

Det går att svetsa ihop rostfritt med vanligt stål. Dock ter sig vanligt stål mot rostfritt en del i styrka, så fogarna kan ha en tendens att spricka..

Ett bevis på att det fungerar hur fint somhelst är att jag själv gjorde det här på min Ciao. All ramförstärkning och alla svetsfogar är med rostfri tråd och stål. Har inte råkat ut för att fogarna har släppt, men som sagt så kan de med tiden.

Hoppas jag gav dig någon hjälp. :)