[guide] hur du byter packboxar i framgaffeln på en yamaha dt50mx - Laddar...

1. 08:56 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

[GUIDE] Hur du byter packboxar i framgaffeln på en Yama...

Forum Guider Cross / SM
  1. Profil
  2. elisson
    Kön: Kille
    Bor: Ljungby
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 18:e apr 10
    Tid: 19:10
    Svar: 5
    Visningar: 281

GUIDE Hur du byter packboxar i framgaffeln på en Yamaha DT50mx

Tjena :)

Lägger nu upp en guide på hur man byter packboxar på en Yamaha DT 50 mx då det skiljer sig från de flesta andra mopeder och många har problem med detta. Dts original framgaffel har ingen skruv i botten utan någon slags konisk låsning. Hoppas ni har nytta av detta :)

Tidsåtgång: 1,5-3 timmar

Svårighetsgrad: 3/5 (tycker jag iallfall)

Detta behöver du:
* Nya packboxar till framgaffeln
* Ringnycklar el hylsnyckelsats för att lossa gaffelbenen
* Några plattmejslar i olika storlekar
* Hammare
* Eventuellt en yxa
* Wd-40 / 55-6 eller annat smörjmedel
* Två Träbitar
* Skruvstäd/skruvstycke eller vad ni kallar det
* Eventuellt ett sandpapper ca 240 kornstorlek

När du fixat det du behöver sätter vi igång :)
Börja med att lossa framhjulet. Sen lossar du dessa två skruvar:

Skruva ut skruvarna HELT. Sen ta en lagom stor plattmejsel o banka i springorna i styrkronan så glider gaffelbenen ut lättare:

Nu bör du ha ett gaffelben löst :

Skruva sedan bort skruven uppe på gaffelröret, eller höjninssatsen om du har sådan monterad :) Häng dom sedan upp o ner i taket eller nåt med en hink under så all olja rinner ut, såhär:

Skruva sedan fast gaffelbenet rakt uppåt i skruvstädet så är det lättast o montera bort den här låsringen (lättast att lirka upp med en lagom stor plattmejsel):

Sen petar du upp den guldiga ringen som ligger under låsringen. Såhär ser låsringen o den guldiga ringen ut:

Sen spänner du fast gaffelbenet på följande sett med två träbitar emellan för att inte skada gaffelröret:

Sedan smörj där packboxen sitter med smörjmedel ( tex WD-40 ) Sen kan du börja värma runt packboxen med varmluftspistol:

Sedan när det e riktigt varmt så tar du o trycker ihop gaffelbenet max:

Ryck sedan utåt allt vad du har, upprepa detta så ska det dela på sig tillslut. Jag försökte rycka in och ut ca 20 gånger sen gav jag upp. Har du kört utan gaffelbäljar är det ofta massa rost där vid packboxen och så som gör att det går trögt o få upp den, skrapa lite på insidan med en kniv o smörj mer. Sen ta fram en stor slägghammare eller yxa och börja banka på axelfästet:

Tänk på att detta skadar lacken och ger bucklor i gaffelbenet så du måste slipa/spackla och lacka om du bankar.

Jag bankade ca 10 gånger och då hade packboxen åkt längre upp så jag gick tillbaka till att rycka lite och tillslut delade det sig:

Såhär fint va gaffelbenet efter bankningen:

Går att lägga skydd emellan om man vill undvika detta, eller rycka hela tiden, men då lär det ta mycket längre tid

Såhär ser det ut när du plockat isär det:

Här sitter gamla packboxen och låsningen o de under:

Plocka bort gamla packboxen från röret.

TIPS! Ska du lacka gaffelbenen passa på o gör detta medans du har det isär :)

IHOPSÄTTNING
Nu är det dags att sätta ihop det igen och montera nya packboxen :)

Börja med att trycka in fjädern i gaffelröret igen:

Tryck sedan i detta i gaffelbenet som du skruvat fast rakt uppåt i skruvstädet igen:

Banka på låsningen lite i gaffelbenet med en skruvmejsel o hammare:

Trä på nya packboxen:

OBS VIKTIGT Har du rostfläckar eller annat som sticker ut på gaffelröret slipa då bort detta med sandpapper för annars kommer du skada packboxen när du trär på den och då kommer det läcka igen vilket gör bytet helt meningslöst.

Tryck på packboxen så långt du kan med något som inte är vasst, lägg sedan på den guldiga ringen ovanpå packboxen:

Banka med en skruvmejsel på den guldiga ringen FÖRSIKTIGT! Skada inte packboxen eller gaffelröret!

Banka tills du kan se detta spåret hela vägen runt:

Nu är det dags för låsringen, tryck i den i spåret med en skruvmejsel:

Klart:happy:

Sen är det bara att göra likadant på andra gaffelbenet och sedan fylla på ca 2,25-2,5 DL gaffel olja montera ihop det igen:)

Säg gärna till om jag har gjort något fel eller så i guiden :)
19:e apr 10MostWanted93 besvarar  GUIDE  Hur du byter packboxar i framgaffeln på en Yamaha DT50mx MostWanted93 18

Svar: GUIDE Hur du byter packboxar i framgaffeln på en Yamaha DT50mx

Vart fan lite nervös i början när jag läste "Eventuellt en yxa" xD
Men iaf, tycker nästan sättet du använder känns lite krångligt ^^

Töm ur oljan, ta bort låsringarna och allt sånt. Sätt fast hjulaxeln där den ska sitta, halvvägs igenom, så man har nånting å stå på och hålla fast benet, tryck ihop hela benet så mkt man kan(helst ända i botten), Släpp, sen gör man de 5-6 ggr, så släpper de ^^ Man behöver inte ens nån varmluftspistol eller nått sånt alls :)
Funkar också att sätta nederdelen i ett skruvstäd, men bättre att stå på axeln, då de oftast blir så jävla fula märken från skruvstädet :)
19:e apr 10elisson besvarar  GUIDE  Hur du byter packboxar i framgaffeln på en Yamaha DT50mx elisson 18

Citerar MostWanted93;3250245
Vart fan lite nervös i början när jag läste "Eventuellt en yxa" xD
Men iaf, tycker nästan sättet du använder känns lite krångligt ^^

Töm ur oljan, ta bort låsringarna och allt sånt. Sätt fast hjulaxeln där den ska sitta, halvvägs igenom, så man har nånting å stå på och hålla fast benet, tryck ihop hela benet så mkt man kan(helst ända i botten), Släpp, sen gör man de 5-6 ggr, så släpper de ^^ Man behöver inte ens nån varmluftspistol eller nått sånt alls :)
Funkar också att sätta nederdelen i ett skruvstäd, men bättre att stå på axeln, då de oftast blir så jävla fula märken från skruvstädet :)

Nja detta funkar bra :) Du har tur för att dina gaffelben släpper så lätt. Ofta är de trögt som fan när det är lite rost där när man kört utan bäljar eller nåt sånt :P värma gör det bara lättare att få ut, men det märker ju om man behöver eller ej, oftast brukar det behövas :D
19:e apr 10MostWanted93 besvarar  GUIDE  Hur du byter packboxar i framgaffeln på en Yamaha DT50mx MostWanted93 18

Citerar elisson;3250260
Nja detta funkar bra :) Du har tur för att dina gaffelben släpper så lätt. Ofta är de trögt som fan när det är lite rost där när man kört utan bäljar eller nåt sånt :P värma gör det bara lättare att få ut, men det märker ju om man behöver eller ej, oftast brukar det behövas :D

Jodå, gör de säkert, säger bara att Jag tycker att mitt sätt funkar bättre ^^ Spec för folk som t ex jag, som inte har tillgång till nått skruvstäd :P Inte tillräckligt nära för att man ska orka fara dit iaf :P
Har gjort så på 3 st olika gafflar och dom har gått isär på typ 5-6 "släppningar" ^^
19:e apr 10DTpojken besvarar  GUIDE  Hur du byter packboxar i framgaffeln på en Yamaha DT50mx DTpojken

bra guide, har bytt packboxar till min gaffel en gång med samma metod o de funka bra;)
19:e apr 10elisson besvarar  GUIDE  Hur du byter packboxar i framgaffeln på en Yamaha DT50mx elisson 18

Citerar MostWanted93;3250264
Jodå, gör de säkert, säger bara att Jag tycker att mitt sätt funkar bättre ^^ Spec för folk som t ex jag, som inte har tillgång till nått skruvstäd :P Inte tillräckligt nära för att man ska orka fara dit iaf :P
Har gjort så på 3 st olika gafflar och dom har gått isär på typ 5-6 "släppningar" ^^

Provade det och tyvärr fick jag inte isär det :P Men visst kan man försöka så också :)

Citerar DTpojken;3250431
bra guide, har bytt packboxar till min gaffel en gång med samma metod o de funka bra;)

Tack :) ja de funkar bra !