Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel. - Laddar...

1. 15:44 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel.

Forum Guider Cross / SM
  1. Profil
  2. Jakob
    Kön: Kille
    Bor: Stockholm
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 20:e aug 07
    Tid: 18:57
    Svar: 105
    Visningar: 11849

Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel

Guidebeskrivning: Guiden går ut på att visa hur man byter packboxar och olja i sin gaffel.

Passar: Det här är en Derbi senda men det är samma sak på andra mopeder som scooters mm. men inte samma volym olja, mängd olja för olika moppar står längst ned.

Föremål som krävs: 13 och 19 mm hylsa eller shiftnyckel. 4,5 , 5 0ch 6 mm insektsnyckel. En balja att tömma olja i. Och en spårmejsel.

Tips: Ta det försiktigt, tvätta allt innan du sätter ihop delarna igen.

Eventuella kostnader: packboxar ca 230 kr styck,gaffelolja ca 170 kr. För mig iallafall. Kan skilja från olika moppar och butiker. Skrapboxarna som sitter överst är inte alltid nödvändiga att byta men om man vil lägga till de pengarna är det alltid bra.

Ungefärlig tidsåtgång: Ca två timmar om det är första gången.

Excakt mängd olja för olika gafflar finns längst ned i guiden.

Detta bör göras om det kommer mycket olja ur gaffeln eller om den är mjuk.

Den här gaffeln är en paioli från en derbi senda extreme r 03.

1.
Börja med att ta bort bromsoket,OBS!! tryck inte på bromsen när oket är loss för de blir det jobbigt.
Låt skivan sitta kvar mellan klossarna när du tagit bort gaffelbenen för annars kan bromsklossarna tryckas ihop.

2.
Sedan kommer framhjulet, det underlättar om moppen är uppställd på något.

3.
När framhjulet är loss kan du skruva loss gaffelbenen.

4.
Här är alltså gaffelbenen:zzz:

5.
I botten av gaffeln sitter en skruv, Skruva bort den, men var försiktig för det är även här som du ska tömma oljan. Det är även denhär skruven som håller ihop dämparen så var försiktig när du bär dämparen.

Töm den på olja ur hålet som syns på bild, Det tar ett litet tag:zzz:

6.
Sedan drar du isär dämparen och då ser den ut såhär.

7.
:bla: :bla: Titta ner i gaffeln och du möts förhoppningsvis inte av denhär synen:huh:

8.
Tag bort fjädern

9.
För att ta bort den översta packningen som skyddar mot smuts sätter du in en spårmejsel som du vrider och då lossnar packningen, förhoppningsvis.:mellow:

10.
Nu kommer den jobbiga delen, att lossa själva packboxen, Efter en lång stunds bändande och hamrande började jag leta efter andra sätt att lossa skiten:wacko:
Då hittade jag den perfekta lösningen. Ett verktyg som används för att lägga golv(H) .

11.
Sådär används den, bänd upp packboxen.Det går även att bända upp packboxen med en polygrip.

12.
Ny packbox VS gammal packbox:huh:

13.
Sedan sätter du i den nya packboxen, var försiktig så att du inte skadar gummit i mitten. Knacka ned den med en hylsa t.e.x.

14.
När den är monterad skall du sätta in fjädern som är till för att spärra packboxen från att lossna.

15.
Sedan sätter du in den översta packningen, ska bara vara att trycka rakt ned för hand. Se till att skrapboxen är rengjord så att du inte monterar skitiga delar i gaffeln.

16.
Sedan sätter du ihop dessa delar igen.

17.
Nu ska du se till att det hamnar rakt, titta in i hålet, du ska se rakt in där det är svart, om något ligger lite snett så tar du en plattmejsel och vrider runt tills du känner att det klickar och dämparen går ihop en halv centimeter. Låt inte dämparen glida ur det här läget för då måste du pilla ihop den igen. Så var det på min gaffel, däremot intepå polarens gaffel.

18.
Nu skall du hälla i oljan i hålet som syns i bilden ovan. Oljans viskositet skall vara medium 10.
Volymen olja bör stå i din servicemanual, annars bör din återförsäljare veta.
Jag skulle fylla 2,85 dl olja i varje gaffelben. Om du har en Derbi senda extreme sm skall du ha 2,7 dl olja.
Var noggrann med hur mycket olja du häller i för det är viktigt, har du för lite olja så blir gaffeln mjuk och om du har för mycket olja så blir gaffeln hård eller så går packboxen sönder.

När jag hällde i oljan ställde jag gaffelbenen lutade mot något så att de stod i ca 90 graders lutning. Sedan vek jag en bit hårt papper till en liten ränna som jag satte i hålet. Sedan var det bara att hälla i olja, man måste dock hälla i långsamt för att det är ett litet hål som oljan rinner genom.:zzz::zzz:

När du fyllt på olja drar du dit skruven som satt där tidigare.

Mänd olja:
Derbi senda extreme r: 2,8 dl olja

Derbi senda extreme sm:2,7 dl olja

Beta: 4 dl olja i varje gaffelben. (inte helt säkert, kolla upp för säkerhtes skull.)

rienu drac
1,5 dl i vänster gaffelben
1,75 dl olja i höger gaffelben

RIEJU MRX/RRX med 36mm paioligaffel: 2,65dl i varje ben

Grattis:aplader: , nu har du renoverat ena gaffelbenet, Nu är det bara att göra samma sak på andra gaffelbenet

Så kan det se ut när man är klar(H)

29:e jan 09Jakob besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel Jakob

Svar: Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel

Man gör precis likadant på scooter gaffelben

Börja med för lite olja, tar du för mycket finns risken att packboxarna går sönder.

/Jakob.
6:e apr 09Joppan64 besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel Joppan64

Bild nr.6 fungerar inte, plz fixa :P
Btw vet nån hur mycket olja det ska vara i en DT50R -98 ??
7:e apr 09Jakob besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel Jakob

på bild nr.6 ser man inte så mycket speciellet, fixar den snart

Joppan64 kolla med goolge, återförsäljare eller intrucktionsbok, lycka till.

/Jakob
16:e maj 09Sendaföraren besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel Sendaföraren 19

vart kanman köpa packboxar och olja till derbi senda drd devil 2004, när göteborg tacksam för svar`!!!
17:e maj 09drenner besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel drenner 18

jag får inte loss den insexskruven i botten på gaffelbenen, den bara snurrar, provat att smörja men blir inte bättre..
31:a maj 09xool besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel xool 19

Jag undrar hur mycket olja det skall vara i marzocchi stötdämpare som sitter på en aprilia rx 50cc -07 med derbi motor.
15:e jul 09Steamarn besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel Steamarn

Bra guide! :)

Undrar en sak bara. det här klicket du skriver om (när man monterar ihop gaffeln igen) är det de som gör att man kan dra gaffeln efteråt. jag har monterat isär min framgaffel som är en paioli original till en gilera smt 06, men den skruven som låser gaffelbenet(längst ner) går inte att dra fast, den liksom förtsätter att gängas. kan det handla om nått olje tryck eller? :O:O help me out assååå :):)
29:e jul 09Jakob besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel Jakob

Det kan bero på att den inte ligger i rätt läge, men det måste inte vara på grund av det, vissa gafflar behöver inte "klicka".
Testa att ta av hela gaffelröret, det yttre och prova vad som händer om du skruvar i skruven där den ska sitta.
kanske lite sent men hoppas det hjälper

/Jakob
20:e sep 09arvidfasth besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel arvidfasth

en lite fråga.. i min beta rr 06 så har den ena packboxen gått sönder och jag har hört att det bara olja i ena gaffelbenet stämmer detta?? och sen så ska det vara samma mått i derbi senda extreme sm som på beta stämmer det med tror ni? Tacksam för svar:P
20:e sep 09Jakob besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel Jakob

Du har olja i båda benen, annars behöver du inte ens bry dig om packboxen :zzz:
kolla instruktionsbok, återförsäljare eller www.justfuckinggoogleit.com :happy:

/Jakob
18:e okt 09Daanne besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel Daanne

Kollade på mina gafflar idag och testade med 6mm insex och passade inte , så det måste väl vara en 7mm insex man behöver under?
31:a dec 09DerbiXtremeSM besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel DerbiXtremeSM

Jakob: Vet du möjligtvis måtten på de packboxar du köpte? :) Vore till stor hjälp!
11:e mar 10Sk0gis besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel Sk0gis

Gäller måtten gaffelolja för Derbi Senda Xtreme SM 2006 också? Den har en Paioligaffel.
12:e apr 10mh furia besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel mh furia

du kan inte vara snäll och updatera bilder om du har kvar?
13:e apr 10otta besvarar Hur man byter packboxar och olja i sin gaffel otta

Är det någon som vet hur mycket och vad för olja det ska vara i gafflarna på en Yamaha DT50X -06?
Har kollat i instruktionsboken men inte hittat något.
Någon som vet vart man kan köpa packboxar och olja i Skövdeområdet?