Ni som tycker det är snyggt och tufft med twinpipes, här kommer en lätt guide om hur man bygger dina egna: Twinpipes
För det första jag ska säga att man inte sätter på twinpipes för att det ger mer effekt så ni inte blir besvikna när det inte går bättre sen
Såhär kan ett par hemmabyggda twinpipes se ut:
(mycket snygga om jag får säga det själv
)
Material:
2 dämpare av något slag
22 mm rör (utvändigt)
En extra ljuddämpartätning
Sväts, hälst gas för att kunna böja lätt
Lite rörböjning- och svätsningserfarenhet
1. Det fösta du behöver göra är att skaffa sig två stycken dämpare som passar till mt
Själv rekomenderar jag jamarcol då dom är snyggast
2. Det andra du behöver göra är att fixa rör. Själv använde jag mig av kopparrör över hela för att det är lätt att böja.
Man kan också använda sig av ett vanligt mellanrör och svätsa på ett annat plåtrör på det. Det skulle jag nog säga att det är det enklaste sättet så det är det jag kommer ta upp.
Det rör ni måste köpa/använda är 22 mm utvändigt
3. För att få ut var du skall borra/såga ut ditt hål i mellanröret måste du ha den vanliga dämparen monterad.
Jag rekomenderar att du sätter den i rätt hål (som är det hål bakskärmen sitter fast i, inte sadel-hålet) och gärna med en mutter eller liknande mellan för att få ut den en bit från skärmen.
Viktigt här är att du sätter den på rätt höjd som du vill ha den på senare.
När du är nöjd med det tar du det rör som du ska använda till den andra dämparen och lägger det som om det skulle sitta fast
Hålet ska sitta nån millimeter från falsningen.
Här markerar du på mellanröret vart det du ska borra hålet. Det ska se ut ungefär såhär:
4. Sedan så behöver du bocka till det rör som ska gå till den andra dämparen. När du ska bocka kan du använda dig av en rörbockare, om du inte har en sådan kan du du värma med gassväts men då måste du vara försiktig så du inte bryter det.
För att se vart du ska bocka det så sätter du det som om det skulle sittar i det andra röret som du just borrat hål i. Obsevera att de kommer gå in en bit i röret sen så du inte böjer det på fel ställe.
Det kan vara svårt att få bra men ett ställe man kan börja böja på är precis efter ramen. Där bockar du bakåt och lätt neråt i en jämn böj. När du kommer ner till stötdämparen ungefär så börjar du plana ut och passar in och sågar av röret det passar den andra dämparen som du sätter fast på samma sätt som den andra dämparen. Var noga med att få den i samma höjd och vinkel som den andra!
Om det inte passar eller tar i någonstans när du satt i det i dämparen får du fortsätta att böja till det tills det passar
5. Efter att ha trixat till ditt böjda rör så ska du svätsa ihop det med det andra röret. Det du måste göra innan är att såga ur så att röret ser ut såhär i ena änden (den änden som ska sitta ihop med det andra röret)
Till svätsningen:
Det kan vara bra om du punktar fast rören när dom sitter i dämparna. Då vet du att det kommer passa sen.
Du kan använda Mig och gas eller vad du känner för, se bara till att det är tätt.
6. Montera och beskåda resultatet. Om du varit noga med att passa in så sitter dämparna på samma höjd.
Om du vill att det ska röka lika mycket ur dämparna så kan du kanske sätta något i röret till högerdämparen med det har jag inte testat så jag kan inte uttala mig om hur. Jag tycker det funkar fint iaf.
Sedan kan du bestämma själv hur mycket stoppning du vill ha i dem. Om du stoppar dom fulla så blir din moped mycket tystare än med en dämpare. Om du istället kör utan någon stoppning kommer det låta dubbelt så mycket mot den dämpare.
Exempel på ett färdig gjort rör ser ut såhär:
Monterat:
Sammanfattning:
Det är inte så speciellt svårt att bygga egna twinpipes bara man är nogrann.
Du får en snyggare moppe, mer respekt och gorare ljud
Lycka till!!
//slice_max ©