[guide] fylla på olja på din usd gaffel - Laddar...

1. 15:49 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

[GUIDE] Fylla på olja på din USD gaffel

Forum Guider Cross / SM
  1. Profil
  2. Mr.Derbi-Pill
    Kön: Kille
    Bor: Göteborg
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 25:e mar 08
    Tid: 01:59
    Svar: 34
    Visningar: 4024

GUIDE Fylla på olja på din USD gaffel

Citat
USD Gaffel= UpSideDown Gaffel

Tips under arbetetsgång: var två

Eventuella kostnader: Priset kan variera beroende på vad du har hemma!
Sakerna/verktygen finns att handla på järnaffärer/MC affärer.

Ungefärlig tidsåtgång: 20min+

Svårighetsgrad: vettefan, 0/5? :huh:

Tjenare allisamans! många har frågat om hur man fyller på sina USD gafflar och inget verkar veta det direkta svaret då det inte är riktigt samma som på en vanlig gaffel.

Därför skall jag försöka demonstera hur man kan fylla på sina gaffelben med ny olja!

Det vi behöver är

Ett USD Gaffelben (mitt är ett SEBAC från en Derbi Limited Edition)

1L "fork oil" passar med vilka densiteter som helst igentligen, jag körde på denna "Spectro SAE 15W"

Vet ej vad era gafflar har för några avskruvnings fästen om de är muttrar eller vad det är. denna har insex storlek 16

STEG 1

Vi börjar med att ta loss locket på gaffeln, rör inget annat!

STEG 2

När du tagit loss det ser du förmodligen något sånt här:

På vissa USD gafflar är det bara att skruva ut den tills skiten hoppar loss, så är de bara fylla på inuti, men denna gör du bara så att du trycker upp den från själva gaffelbenet så att allt åker upp.

STEG 3

Nu har vi tryckt upp allt, och skall fylla på med olja, jag fyllde på 250ml först (då bena inte är så gamla och bara behöver lite för att bli hårda)

STEG 4

Nu när du fyllt på den mängden i varjeben och tycker de borde räcka, skruva då ihop allt som du tog loss det och känn efter om dom är tillräkligt hårda och bra :)
Vill du ha dom hårdare eller mjukare så fyller du på mer eller häller ut mer!

Så vart det klart! :)

Hoppas ni vågar testa er fram också som jag :)

//Phill
15:e jul 08Olsson_91 besvarar  GUIDE  Fylla på olja på din USD gaffel Olsson_91 20

Svar: GUIDE Fylla på olja på din USD gaffel

ska man ha 250 ml i båda benen på showas USD gafflar på en senda även den men fjäder?
4:e mar 09Supersmurfen besvarar  GUIDE  Fylla på olja på din USD gaffel Supersmurfen 19

Asså ska man ha 250 ml i varje gaffel eller FYLLA PÅ med det? För man ska väll inte hälla ut den gamla oljan som var i , bara fylla på? :hmm:
7:e apr 09pAd105 besvarar  GUIDE  Fylla på olja på din USD gaffel pAd105 16

Kanon bra Guide Phil ! :)
30:e nov 09Maxxiz besvarar  GUIDE  Fylla på olja på din USD gaffel Maxxiz 20

Mer olja = Hårdare
Mindre olja = Lösare
Stämmer det?

de är ju rätt logiskt
mer olja mindre luft.
mindre olja mer luft.

i och med att luft går att komprimera och inte olja så är de inte frågan om hur mycket olja man har i utan hur mycket luft.
sen är de klart att de har med viskositeten att göra. fast nu vet jag ju inte hur en sebac gaffel ser ut inuti men pratar vi koni dämpare till bil så går ju oljan igenom kanaler i dämparen och då påverkar viskositeten hur snabbt oljan kommer igenom och hur seg dämparen blir. typ som att dämpare blir segare/hårdare när det är kallt ute då oljan inte flödar lika lätt.
men iaf så mycket luft = mjukare stötis.
men som phill säger mängden i en mc gaffel har störst påverkan.

eller har jag fel?