Citerar mt5-ronken;1734592
Visst ökar kompet när man sänker squishavståndet men det är inte det som är det farliga.
MSV (maximum squish velocity), maximala hastigheten som gaserna får när de kläms undan av kolven vid squishbandet och den efterföljande turbulensen av färskgaserna ökar när man minskar squishen.
Snabbare squishhastighet medför snabbare förbränning, och det är här det kan gå galet.
För snabb förbränning är inte bra för något, varken effekt eller livslängd på prylarna...
Squishbandets huvuduppgifter är att snabba upp och ge en bättre och mer kontrollerad förbränning samt att i viss grad motverka spikningar då färskgaser vid squishbandet inte förbränns förän långt senare än allt annat, hjälper till att kyla ner kanterna på kolvtoppen...
Citerar Maxxiz;3123697
någon skrev tidigare i tråden att man får fel värden om man slarvar med hur man lägger tenn tråden. vilket är ganska självklart!
ja va inne på vrms hemsida och kolla och fick en mycket bra förklaring på hur man skall göra.
CITAT Från www.vrm.se
Hur bra koll tror du du har när kolven kantrar i cylinderröret?
Bra? Näää...knappast....
Hur tror du kolvbultslager och annat som tvingas i konstiga vinklar mår, bara för att du inte fått lära dig hur du ska göra rätt??
Så här ska du göra:
Använd 1mm lödtenn Gör två bitar av den diameter som cylinderhålet har.
Sen korsar du dom två från från klockan 12 till 6 och från 9 till klockan tre så att trycket fördelas symetriskt över kolvbulten och från fram till baksidan.
Skruva dit topplocket med rätt moment. Vrid sedan runt motorn två varv.
Ta den topplocket och mät alla fyra mätpunkterna så att du ser att det drar lika.
Så ska det se ut och inget annat..
Verkstadschefen!!
![]()
(CITAT FRÅN VRM.SE)
Citerar mange_aa;3115881
På dtmx org är det säker 5 mm mellanrum mellan kolv/toppen men dom går inte dåligt för det. Så varför skulle dom cylinderkiten som har squishband spicka om squish bandet va högre än 1 mm?
Citerar Mr.Derbi-Pill;3123735
det där har redan en postat.
Jag testade att mäta så och fick ingen skillnad ifrån det sättet jag mätte.
möjligtvis att man kan få skillnad om man inte krossdragit toppen.
men jag mätte varsin gång på de olika sätten, ingen skillnad.
ingen har sagt att det skall spika om du har över 1mm...du får mindre komp desto högre klämspalt du har, dvs mindre risk för spikning.
däremot om kompet blir för högt så kan stiftet skjuta hål på kolven för att explosionen blir så stark (enkel förklaring)
Citerar StyleGuy;3206021
Var ute och tog reda på vad squishen på min nya cylinder var eftersom jag ska försöka få igång den senare.. Iallafall så tog jag en 2mm mjuk metalltråd och testa och det tog inte ens i på den, vilket tyder på att jag har större än 2mm squish. Det är en malossi sport som är till gatbruk så jag siktar in mig på ca 0.7mm. Så vet någon nåt sätt att försöka minska squishen som nu är på tok för stor, packningen har jag såklart testat att ta av men det är väldigt liten skillnad.. :)
Citerar Mr.Derbi-Pill;3206655
har toppen squish band?
metaltråd? :huh: tenn tråd skall du ha, annars kan du få gott jack i topp o kolv.
fick du tråden under squish bandet isåfall?
för har du mer än 2mm i squish så lär du ha en väldigt väldigt väldigt svårtstartad och svag moped....
tror gamla DT mopeder har 1,2-1,5
den moppen kan man fan dra igång med tungkraft....
Citerar StyleGuy;3206698
Jag använde lödtråd är de samma sak som tenntråd? :unsure: Och hur menar du under squish bandet satte tråden över hela kolven, sen vet jag att den kommer bli svag/ segstartad därför jag fråga om hjälp.