|guide| hur man mäter sin squish - Laddar...

1. 22:02 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

|GUIDE| Hur man mäter sin squish

Forum Guider Cross / SM
  1. Profil
  2. Mr.Derbi-Pill
    Kön: Kille
    Bor: Göteborg
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 28:e mar 08
    Tid: 23:55
    Svar: 84
    Visningar: 9388

GUIDE Hur man mäter sin squish

Tjenare allesammans!

Gör nu en guide till er där ute som inte riktigt fått kläm på vad SQUISH är för något och vad det betyder på en motor.

Squish betyder ingenting egentligen på svenska, på engelska betyder det lite olika saker i olika sammanhang. Klämma, spruta, gegga, klaffsa m.fl Men det ordet squish som vi kopplar till motorer
är avståndet mellan kolv och topplockets squishband eller klämmspalt som ser ut så här:

Sedan har vi då frågan vad är "0.5mm squish" Då snackar vi om själva avståndet på kolven och squishbandet. På det äldre mopederna, så sa man alltid att man "planade toppen" för att då får mer kompression,
ungefär samma sak att säga man får lägre squish genom att plana toppen.

Skillnaden är då att de gamla mopederna ofta inte hade ett squishband, oftast trim cylindrarna som hade det, men dagens nyare mopeder har squishband.
Till dagens trimcylindrar på de nyare motorerna så får man med "squishpackningar" alltså cylinderfotspackningar i papper/aluminium för att så sätt höja/sänka cylindern. lite som tunna "spacers"

Många säger sedan "Ah jag körde på den tjockaste packningen, de fungerar bäst"
Då säger jag så här, NEJ alla motorer/block är unika, vissa har block som gör att squishen blir över 1mm och vissa får för låg med den högsta packningen. Det kan resultera med för lågsquish (väldigt liten klämspalt) att motorn spikar och du förstör ramlager samt vevstakens lager och om inte kolven sprängs (går hål i den)

SÅ MÄT ALLTID DIN EGEN MOTOR RÄTT.:nej:

Till sist, alla trimkit som man köper har inte squish packningar
detta är en egen lista av dom cylindrarna jag känner till som har och inte har TILL DERBI

Airsal T6 50cc/70cc/80cc - Inga Squishpackningar

Athena Racing 50cc - Inga Squishpackningar
Athena Racing 70cc - 2st Alu Squishpackningar

Barikit Racing 50cc/70cc/80cc - Inga Squishpackningar
Barikit Racing Uzine 70cc - 4st pappers Squishpackningar
Barikit Racing Plot 80cc - 2st alu Squishpackningar

Bidalot Replica 50/70cc - 5st papper Squishpackningar
Bidalot Racing 50/70cc - 5st papper Squishpackningar
Bidalot Racing 80cc - 5st papper Squishpackningar

Conti CRX 50cc/70cc - 2st Alu Squishpackningar

Hebo Manston Replica 50cc/70cc - Inga Squishpackningar
Hebo Manston Racing 70cc - 5st Alu Squishpackningar
Hebo Manston RedRevo 70cc - 5st Alu Squishpackningar
Hebo Manston PataNegra 70cc - 5st Alu Squishpacknigar

Malossi replica 80cc - Inga Squishpackningar
Malossi 80cc - *Okänt*
Malossi Team 80cc - *Okänt*

Metrakit Handmade 50cc/70cc - Inga Squishpackningar
Metrakit SP 70cc - 5st Alu Squishpackningar
Metrakit ProRace 50cc/70cc - 5st Alu Squishpackningar

Polini Evolution 50cc - Inga Squishpackningar
Polini Evolution 70cc/78cc - *Okänt*
Polini Guss 80cc - Inga Squishpackningar

TopPerformence 70cc - 1st Alu packning

Något vi alla borde vara medvetna om när det gäller att ha lågsquish för att då få högt komp är att det kan även ge negativ effekt. Läs följande

Citerar mt5-ronken;1734592

Visst ökar kompet när man sänker squishavståndet men det är inte det som är det farliga.
MSV (maximum squish velocity), maximala hastigheten som gaserna får när de kläms undan av kolven vid squishbandet och den efterföljande turbulensen av färskgaserna ökar när man minskar squishen.
Snabbare squishhastighet medför snabbare förbränning, och det är här det kan gå galet.
För snabb förbränning är inte bra för något, varken effekt eller livslängd på prylarna...

Squishbandets huvuduppgifter är att snabba upp och ge en bättre och mer kontrollerad förbränning samt att i viss grad motverka spikningar då färskgaser vid squishbandet inte förbränns förän långt senare än allt annat, hjälper till att kyla ner kanterna på kolvtoppen...

Nu har ni fått veta det mesta

Då börjar vi!

TID: Räkna med allt som allt ca 5min

Svårighetsgrad: 2/5, kan lätt bli osäker om man gör rätt, men gör man enligt guiden och går på känsla så KAN DE INTE BLI FEL

Det du behöver!

1mm tjock tenn-tråd
skjutmått
Verktyg för tat ta loss din cylinder m.m

Steg1

Sätt på den cylinderfots packningen du vill testa dig fram med. mitt tips är att börja med den största och gå neråt. Sedan tar du och skruvar fast cylindern med toplocket UTAN toplockspackningarna

Steg2

Ta nu fram tenn tråden och gör den som ett
"L"
eller gör som ett
"P" (som på bilden ovan)

Steg3

Stoppa nu ner tenn tråden i tändstiftshålet och tryck tenntråden imot cylinderväggen och sedan dra sakta uppåt tills du känner att du går imot topplocket som bilden visar. Stanna nu där med tennet, och be polaren kicka eller kicka själv.

Steg4

Nu tar du upp tenntråden, och mäter den där den slått i. Har den inte fått sig en stöt, så har du mer en 1mm squish, då skall du alltså byta till en tunnare packning, men är de så att du byter ner dig och du inte får mindre än 1mm squish, då finns en lösning, och det är helt enkelt att svarva ner cylinderfoten, Skulle det vara så att du har den tjockaste men endå har under önskad squish, då tar du tex 2st packningar för enklaste lösning, mer än så är inte att rekomendera pga obalansering vid momentdragning.

Steg5

Nu när du fått in rätt squish så tar du loss allt sätter på alla packningar till cylindern sedan se om den startar :)

Hoppas ni lärde er något! Någon som har synpunkter eller rättelser på mina simpla ord och förklaringar, feel free to comment!

Tack!

COPYRIGHTS TO MR.DERBI-PILL
3:e jan 10mange_aa besvarar  GUIDE  Hur man mäter sin squish mange_aa 17

Svar: GUIDE Hur man mäter sin squish

På dtmx org är det säker 5 mm mellanrum mellan kolv/toppen men dom går inte dåligt för det. Så varför skulle dom cylinderkiten som har squishband spicka om squish bandet va högre än 1 mm?
7:e jan 10Maxxiz besvarar  GUIDE  Hur man mäter sin squish Maxxiz 20

någon skrev tidigare i tråden att man får fel värden om man slarvar med hur man lägger tenn tråden. vilket är ganska självklart!
ja va inne på vrms hemsida och kolla och fick en mycket bra förklaring på hur man skall göra.
CITAT Från www.vrm.se

Det finns en del skevrötter som visar och säger att man ska stoppa in en bit lödtenn genom tändstiftshålet för att få reda på vilket klämspaltsavstånd ditt förbränningsrum har...
Glöm det...Om du nu stoppar i en bit tenn och vrider runt..
Hur bra koll tror du du har när kolven kantrar i cylinderröret?
Bra? Näää...knappast....
Hur tror du kolvbultslager och annat som tvingas i konstiga vinklar mår, bara för att du inte fått lära dig hur du ska göra rätt??

Så här ska du göra:
Använd 1mm lödtenn Gör två bitar av den diameter som cylinderhålet har.
Sen korsar du dom två från från klockan 12 till 6 och från 9 till klockan tre så att trycket fördelas symetriskt över kolvbulten och från fram till baksidan.
Skruva dit topplocket med rätt moment. Vrid sedan runt motorn två varv.
Ta den topplocket och mät alla fyra mätpunkterna så att du ser att det drar lika.

Så ska det se ut och inget annat..

Verkstadschefen!!

(CITAT FRÅN VRM.SE)
7:e jan 10Mr.Derbi-Pill besvarar  GUIDE  Hur man mäter sin squish Mr.Derbi-Pill 22

Citerar Maxxiz;3123697
någon skrev tidigare i tråden att man får fel värden om man slarvar med hur man lägger tenn tråden. vilket är ganska självklart!
ja va inne på vrms hemsida och kolla och fick en mycket bra förklaring på hur man skall göra.
CITAT Från www.vrm.se

Det finns en del skevrötter som visar och säger att man ska stoppa in en bit lödtenn genom tändstiftshålet för att få reda på vilket klämspaltsavstånd ditt förbränningsrum har...
Glöm det...Om du nu stoppar i en bit tenn och vrider runt..
Hur bra koll tror du du har när kolven kantrar i cylinderröret?
Bra? Näää...knappast....
Hur tror du kolvbultslager och annat som tvingas i konstiga vinklar mår, bara för att du inte fått lära dig hur du ska göra rätt??

Så här ska du göra:
Använd 1mm lödtenn Gör två bitar av den diameter som cylinderhålet har.
Sen korsar du dom två från från klockan 12 till 6 och från 9 till klockan tre så att trycket fördelas symetriskt över kolvbulten och från fram till baksidan.
Skruva dit topplocket med rätt moment. Vrid sedan runt motorn två varv.
Ta den topplocket och mät alla fyra mätpunkterna så att du ser att det drar lika.

Så ska det se ut och inget annat..

Verkstadschefen!!

(CITAT FRÅN VRM.SE)

det där har redan en postat.

Jag testade att mäta så och fick ingen skillnad ifrån det sättet jag mätte.
möjligtvis att man kan få skillnad om man inte krossdragit toppen.
men jag mätte varsin gång på de olika sätten, ingen skillnad.

Citerar mange_aa;3115881
På dtmx org är det säker 5 mm mellanrum mellan kolv/toppen men dom går inte dåligt för det. Så varför skulle dom cylinderkiten som har squishband spicka om squish bandet va högre än 1 mm?

ingen har sagt att det skall spika om du har över 1mm...du får mindre komp desto högre klämspalt du har, dvs mindre risk för spikning.

däremot om kompet blir för högt så kan stiftet skjuta hål på kolven för att explosionen blir så stark (enkel förklaring)
7:e jan 10mange_aa besvarar  GUIDE  Hur man mäter sin squish mange_aa 17

Citerar Mr.Derbi-Pill;3123735
det där har redan en postat.

Jag testade att mäta så och fick ingen skillnad ifrån det sättet jag mätte.
möjligtvis att man kan få skillnad om man inte krossdragit toppen.
men jag mätte varsin gång på de olika sätten, ingen skillnad.

ingen har sagt att det skall spika om du har över 1mm...du får mindre komp desto högre klämspalt du har, dvs mindre risk för spikning.

däremot om kompet blir för högt så kan stiftet skjuta hål på kolven för att explosionen blir så stark (enkel förklaring)

okej, läste nog fel då
10:e jan 10Maxxiz besvarar  GUIDE  Hur man mäter sin squish Maxxiz 20

okaj sorry såg inte att någon redan lagt upp det. men de säger ju sig själv att de är skonsammare för kolv och cylinder att inte sne belasta den.
men blir de ingen skillnad så är det väl lättare att göra som du skriver. om inte annat så går de ju snabbare.
16:e mar 10StyleGuy besvarar  GUIDE  Hur man mäter sin squish StyleGuy 18

Var ute och tog reda på vad squishen på min nya cylinder var eftersom jag ska försöka få igång den senare.. Iallafall så tog jag en 2mm mjuk metalltråd och testa och det tog inte ens i på den, vilket tyder på att jag har större än 2mm squish. Det är en malossi sport som är till gatbruk så jag siktar in mig på ca 0.7mm. Så vet någon nåt sätt att försöka minska squishen som nu är på tok för stor, packningen har jag såklart testat att ta av men det är väldigt liten skillnad.. :)
16:e mar 10Mr.Derbi-Pill besvarar  GUIDE  Hur man mäter sin squish Mr.Derbi-Pill 22

Citerar StyleGuy;3206021
Var ute och tog reda på vad squishen på min nya cylinder var eftersom jag ska försöka få igång den senare.. Iallafall så tog jag en 2mm mjuk metalltråd och testa och det tog inte ens i på den, vilket tyder på att jag har större än 2mm squish. Det är en malossi sport som är till gatbruk så jag siktar in mig på ca 0.7mm. Så vet någon nåt sätt att försöka minska squishen som nu är på tok för stor, packningen har jag såklart testat att ta av men det är väldigt liten skillnad.. :)

har toppen squish band?
metaltråd? :huh: tenn tråd skall du ha, annars kan du få gott jack i topp o kolv.

fick du tråden under squish bandet isåfall?
för har du mer än 2mm i squish så lär du ha en väldigt väldigt väldigt svårtstartad och svag moped....

tror gamla DT mopeder har 1,2-1,5
den moppen kan man fan dra igång med tungkraft....
16:e mar 10StyleGuy besvarar  GUIDE  Hur man mäter sin squish StyleGuy 18

Citerar Mr.Derbi-Pill;3206655
har toppen squish band?
metaltråd? :huh: tenn tråd skall du ha, annars kan du få gott jack i topp o kolv.

fick du tråden under squish bandet isåfall?
för har du mer än 2mm i squish så lär du ha en väldigt väldigt väldigt svårtstartad och svag moped....

tror gamla DT mopeder har 1,2-1,5
den moppen kan man fan dra igång med tungkraft....

Jag använde lödtråd är de samma sak som tenntråd? :unsure: Och hur menar du under squish bandet satte tråden över hela kolven, sen vet jag att den kommer bli svag/ segstartad därför jag fråga om hjälp.
17:e mar 10Mr.Derbi-Pill besvarar  GUIDE  Hur man mäter sin squish Mr.Derbi-Pill 22

Citerar StyleGuy;3206698
Jag använde lödtråd är de samma sak som tenntråd? :unsure: Och hur menar du under squish bandet satte tråden över hela kolven, sen vet jag att den kommer bli svag/ segstartad därför jag fråga om hjälp.

Lödtråd är av metalen tenn... (tenn-tråd)

Läste du hela guiden till pricka så vet du vid det här laget vad klämspalten är (squish bandet)

hur gjorde du då? som VRMs tips o trix eller mitt?

ta kort på toppen istället eller liknande o posta så man får se vad det är man debatterar om!