[guide] lufta kylarsystemet på derbi sendor - Laddar...

1. 15:50 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

[GUIDE] Lufta kylarsystemet på Derbi Sendor

Forum Guider Cross / SM
  1. Profil
  2. Mr.Derbi-Pill
    Kön: Kille
    Bor: Göteborg
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 3:e apr 08
    Tid: 23:34
    Svar: 18
    Visningar: 3917

GUIDE Lufta kylarsystemet på Derbi Sendor

Hejsan! gör en guide till er som undrar hur man luftar ett derbi kylarsystem RÄTT då det är lite klurigt.

Det vi behöver är

simpla verktyg så som tång,skruvmejsel osv
Glycol (konsenterad eller färdigblandad, vilket som
slang (20mm innerdiameter) och tratt som passar slangen.

vad de olika sakerna betyder för de som undrar.

Radiator = Silvrig kylare på höger sidan
Kylarvattensbehållare = den burken på vänster sidan där de står "MIN" och "MAX"
Impellen = Vattenpumpen

Förberedelse. Tömma ut vattnet
Först öppnar du locket på kylarvattensbehållaren. sen så vid radiatorn så går det en slang ner till impellen. dra ut den från impellen, låt allt vatten rinna ut. sen när de inte kommer så mycket mer, då sätter du tillbaka slangen från radiatorn till impellen

Steg1
Nu när allt är i kopplat, häll i till "MAX" sträcket i kylarvattensbehållaren. *STÄNG INTE LOCKET*
Nu på radiatorn. finns det en tjock slang med slangklämma som går vidare ner till toplocket. den skall du skruva av vid radiatorfästet, ta sedan av slangen från radiatorn.

Steg2
Sedan tar du slangen du skaffat och sätter där du tog loss slangen från radiatorn
och sen tar du tratten och sätter den i andra änden av slangen. sen häll lungt o försiktigt tills radiatorn blir full. Nu kommer det att fyllas med vatten ända upp till toplocket och allt vatten kommer hamna under tryck.
(Ett tips är att fylla tills du ser vatten komma upp ur slangen från toplocket, när vattnet nästan är vid toppen, stoppa ner tummen så de blir tätt för att behålla trycket)

Steg3
Nu tar du av "tratt slangen" som vi fyllde på med. sätter tillbaka den vanliga toplocks slangen snabbt. sen så kan du sen om kylarvattensbehållaren har sjunkit lite, fylla på till max. nu skruvar du åt allt och så är det klart :)

Slutförande/Kontroll
Nu gör du så att du tar och klämmmer på den slangen som går från radiatorn till impellen och verkligen KLÄMMER, gör gärna i "pump" aktig takt, hör du att de skvalpar vid kylarvattensbehållaren så är systemet luftat och klart!

Varför jag skriver detta är pga säga till folk som aldrig gjort de att
derbis kylar system luftar inte sig själv.......Finns säkerligen enklare sätt, men detta är det sättet jag lärt mig genom ÅF och det har fungerat hur bra som helst för mig!
25:e mar 10DRDRacing_Fidde besvarar  GUIDE  Lufta kylarsystemet på Derbi Sendor DRDRacing_Fidde

Svar: GUIDE Lufta kylarsystemet på Derbi Sendor

Citerar Marchy;2206019
Gäller detta EB*50 oså?

gäller nog alla derbi motorer med kylar-tank ;D
25:e mar 10Mr.Derbi-Pill besvarar  GUIDE  Lufta kylarsystemet på Derbi Sendor Mr.Derbi-Pill 23

Citerar riskokaren101;2745811
hur vet man om man har kvar luft? min kylare blir varm när jag kört en stund så det måste ju vara som det ska då? ;D

läser du i tråden så står det att man kan kontrollera detta genom att klämma på slangarna, om de skumpar i kylarbehållaren så har du inget luft i systemet :)
27:e mar 10elisson besvarar  GUIDE  Lufta kylarsystemet på Derbi Sendor elisson 18

Tack så mycket :) funkade riktigt bra !