Adrenalins powerbox guide. - Laddar...

1. 19:14 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Adrenalins powerbox guide.

Forum Guider Övrigt
  1. Profil
  2. trexake
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 28:e feb 05
    Tid: 20:00
    Svar: 331
    Visningar: 49459

Adrenalins powerbox guide

Kan varken se adrenalin eller guiden här.
Allt har Adrenalin skrivit.

-------------------

Eftersom många har undrat hur man gör en avstämd powerbox har jag tänkt att gör een guide för det. jag tänker dock börja med vad en powerbox är.

EN powerbox är en låda som du sätter mellan förgasaren och reedventilen, altså på insuget eller om du har en gummislang mellan insuget och förgasaren. Powerboxen fungerar som så att när reedventilerna är stängda så studsar bensin-luft blandningen tillbaks mot förgasaren. dessa skapar då turbolens och hindrar till viss del ny bensin och luft från att åka igenom reedventilerna när denna öppnas. Om man nu monterar dit en powerbox så går bensin-luftblandningen upp i denna istället för tillbaka mot förgasaren. när reedventilerna då öppnas så kommer det sugas in bensin och luft från både förgasaren och powerboxen.

Men vad har då detta för effekter på motorn? Jo, man får främst fördelar på låga varv. fördelarna man får är: sänktebensin förbrukning, ca. 15-20%, snabbare gas respons och bättre axx.

OK, nu börjar vi byggandet då. till att börja med behöver vi ett program som räknar ut hur stor powerboxen ska vara. programet jag har använt mig av är gjort av bimotion, du kan ladda ner det HÄR. Gå in på 2-stroke och ladda sen ner det. packa upp och instalera det.
Edit by Koop: la en fil med bimotion och några andra program på min server eftersom den där länken tydligen inte funkar. http://malerbakken.homeftp.net/filer/Trim.zip

1.
Sen ska du köra filen bimotion.bat

2.
Då komemr det upp ett ms-dos fönster. tryck in capslock och tryck enter

3.
Nu komemr det upp en meny, välj nr 6 genom att trycka 6 på ditt tangent bord, tryck sen enter.

4. Nu kommer det att stå

Yamaha indution system
Continue or (L) to load file

tryck enter igen

5. Sen enter igen varefter det kommer komma upp Engine? här ska du inte skriva någonting utan tryck bara enter igen.

6. Nu komemr vi till den delen när du ska skriva in lite mått på din motor, såsom slaglängd mm.

Det första som kommer är:
Bore (mm)? här ska du skriva in hur bred din cylinder är. I mitt fall 43mm. Tryck sen enter.
Nästa som kommer upp är:
Stroke(mm)? detta är slaglängden, i mit fall 39.7
Nästa som komemr upp är Rodlength, denna ska du skita i och bara trycka enter eftersom den spelar ingen som helst roll. för er som är intereserade så är det hur lång vevstaken är

7. Nu har programet räknat ut din cylinder volym, Piston displacement, om den stämmer tryck enter. i anant fall så stäng programet, starta upp igen och skriv in rätt siffror i Bore och Stroke. OBS tänk på att om du har 70cc cylle så är den inte på 70cc, min är en 60cc cylle men var bara på 56cc

8. Nu har programet räknat ut hur stor powerbox du ska ha. I mitt fall mellan 144cc och 202cc. Nu kan du stänga ner programet för nu ska vi leta reda på en passande burk eller tillverka en egen.

Jag gjorde så att jag gick till Konsum och letade bland läskburkarna och hittade en iscaffe som var på 200ml=200cc. denna köpte jag och gick hem. om du inte hittar nån som passar kan du antingen köpa en sopm är luitre för stor fylla ut den med t.ex. epoxylim eller så får du tillverka en egen. Tänk bara på att det inte ska vara några skarpa eller vassa kanter då sånt skapar turbolens och stör flödet av luft bensin blandningen.

9. Börja med att starta programet och göra om punkt 2-7. skriv nu in hur stor din powerbox är. och tryck enter. I mitt fall 200

10. Skriv in din förgasar storlek och tryck enter, I mitt fall 13.5mm

11. Nu ska du väla hur stor slang du ska ha mellan powerboxen och förgasaren. i mitt fall kunde jag välja mellan 5-16 mm i diameter.

Om du väljer en slang med kort diameter så kommer den inte behöva vara så lång medans om du väljer en med hög diameter så kommer den behöva vara rätt lång men det kan man ändra senare också, så välj bara någonting här, förslagsvis det som är mittemellan det högsta och det lägsta. jag valde här 8 mm.

12. nu ska du välja när powerboxen ska "kicka in", jag väljer här 2000 varv per minut. tänk bara på att det ska vara ett lågt varv

13. nu får du upp en ruta med alla mått på alt du behöver. från toppen:

förgasar storlek
storleken på powerboxen i cc
minsta-hägsta diametern på slangen
den storlek du valt på slangen
hur lång lsangen ska vara
när powerboxen ska kicka in.

14. tryck enter, nu får du upp en meny där du kan välja att ändra lite saker för att få den att passa in bättre, uppifrån:
1 Ändra längden på slangen genom att ändra på slang diameterm
2 storlek på powerboxen med längden på slangen
3längden på slangen med när powerboxen ska kicka in.

Är du dock nöjd med utformningen kan du välja nr 5 för att se alla storlekar igen, skriv av dem och börja bygga.

Nu när du har alla mått kan du börja bygga. Slang kan du köpa på t.ex. biltema, du har bränsleslang för 25 spänn metern.

1. börja med att fästa slangen i powerboxen, detta kan du göra genom att t.ex. borra ett hål i boxen och stoppa in en bit metal rör som du limmar fast med epoxy. sätt sedan fast slangen på röret med hjälp av en slangklämma. tänk bara på att röret ska vara samma dimension som du valt att slangen ska vara.

2. Nu kommer vi till den lite svårare biten och kanska den lite mer physiska biten, att borra hål i insuget. Om du har en motor med en bit gummi mellan förgasaren och insuget så fäst slangen här. i annat fall så måste du borra i insuget. gör förslagsvis på samma sätt här som du gjorde när du fäste slangen i burken. tänk bara på att slangen måste sitta uppåt eller snett uppåt.

4. När du har fäst slangen i insuget också så är det bara att montera alt. Powerboxen måste dock sitta ovan för cylinder och förgasaren. och se till så att det är tätt överalt. det för absolut inte dra tjuvluft.

LYCKA TILL! Eventuelt så uppdaterar jag med bilder

/adrenalin
24:e mar 10Roger65 besvarar Adrenalins powerbox guide Roger65

Svar: Adrenalins powerbox guide

Hej,
hoppas att ni kan hjälpa mig...
Har ej tankat ner programmet men någon som är snäll kanske kan hjälpa dimensionera en boost bottle/powerbox åt mig.
Slag 39,2 mm
Borr 40 mm
varv då den ska kicka in 7500 varv per minut (det är en minimoto vars koppling kliver in vid detta varv)
förgasare 17,5 mm
Tack på förhand !!
Roger