Spela in med spotify, klart bästa alt.! - Laddar...

1. 08:58 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Spela in med spotify, klart bästa alt.!

Forum Guider Övrigt
  1. Profil
  2. Sogat_
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 15:e jan 09
    Tid: 17:54
    Svar: 95
    Visningar: 14673

Spela in med spotify klart bästa alt !

Hej, lägger upp en guide då det varit önskat.

Såhär är kvaliteten efter en lyckad inspelning:http://www.megaupload.com/?d=NKJHEROS

Guiden är anpassad efter Audacity 1.3 Beta Unicode!

Guiden är egentligen grundad ifrån Vista, vissa saker kanske inte stämmer överens!

Spotify som många vet är ett program där man lyssnar på musik, gratis om man blivit inbjuden. Programmet tillåter dig att spela låtar, ett stort urval på musik men du kan inte ladda ner dom.
Nu ska ni få se hur man går tillväga om man t.ex. lägga in dom i mp3 spelaren!

Programmet som vi kommer använda oss av heter audacity och laddas enkelt ner på http://audacity.sourceforge.net/.

Steg 1
Installera programmet och starta. Programmet må se svåranvänt ut men det är enklare än vad det ser ut. Gå in på visa -> toolbars -> enhetspanelen och en menyrad ska dyka upp.

Det ska se ut såhär som på bilden, du ska nu ändra från det som står där till Stereo Mix(finns det inte så se felsökningar längre ned, kan ev heta SB Live! Wave-enhet för vissa).

Steg 2
Nu är vi snart klara. Tryck precis som bilden nedan visar (HA MUSIKEN PÅ).
Rör sig staplarna efter hur musiken är så stämmer det överens.

Steg 3
Då är det bara att tuta o köra, starta musiken i spotify och tryck på record knappen (runda röda) så börjar den spela in. När den är klar så stänger du av genom att trycka på stop knappen.

För att göra detta till en .mp3 fil så krävs det att du går in på Arkiv -> Exportera, skriv namnet och välj det önskade format du vill ha. Efteråt kommer det upp en ruta där du kanske skriva in artistinformation, det är rekommenderat att göra det om du ska spela filerna på datorn, mobilen,mp3n och det kommer bara ge fördelar.

Felsökningar

Jag hittar inte Stereo mix i menyn, vad ska jag göra?
Finns inte Stereo Mix tillgängligt i menyn? Gå då in på kontrollpanelen -> Maskinvara och ljud -> Ljud och ett fönster borde dyka upp.

Klicka på fliken inspelning. Några tillgängliga saker kommer att komma upp nedanför, högerklicka nedanför dom, alltså klicka INTE på dom. När du högerklickat nedanför dom så väljer du visa innaktiva och Stereo mix eller what u hear borde komma upp.

Markera Stereo mix och välj egenskaper. När nästa ruta kommer upp väljer du Att aktivera tjänsten längst ner istället för att ha den innaktiverad. När det är klart klicka då ok och stäng fönstret/fönsterna.

Stereo mix borde nu finnas där det ska, klicka och välj det.

Det står någonting om lame_enc.dll när jag försöker exportera, vad är fel?

Lame_enc är en fil som behövs för att kunna göra det du spelat in lyssningsbart i datorn, alltså göra projektet till en .mp3 fil. Om den säger att filen saknas så är det ända som behövs göras är att du laddar ner denna fil på http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=install&item=lame-mp3.
Sen sparar du den var som helst och bara "pekar" på den via programmet ni borde förstå vad jag menar.

Jag hittar inte Stereo Mix och använder Windows xp, vart finner jag det?

Stereo mix på windows xp finner du genom att se länken nedan...
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&hl=sv&v=tiW4lj5ZUNc

Ljudet är för lågt efter att ha spelat in låten, hur gör jag för att förhindra detta?

Jag vet inte hur man riktigt förhindrar det men se först och främst till så att alla reglage i windows står som dom ska. Alt. att man gå in i Effekter - Amplifier - Normalizera. Välj sen Ok så skriver den om ljudet så att det blir högre, du förlorar ingen ljudkvalitet på det här. Jag använder det själv.

Ljudet låter högt och låter riktigt illa

Detta kan bero på att ljudet vid inspelningen är för högt internt i datorn efter egna erfarenheter. Sänk ljudet i spotify och pröva spela in igen, det ska funka i vissa fall.

Sen är det finally bara tuta o köra, se till att inte köra över någon bara.
Brought to you by sogat
17:e sep 09robbadaleet robbadaleet 23

Svar: Spela in med spotify klart bästa alt !

Dålig ljudkvalite på spotify, endast OGG på 160kbits om man inte betalar 99kr i månaden för att få 320kbits vilket också suger i OGG
18:e sep 09ZEBB3 ZEBB3 21

ingen som använder sig av SpotSave?
verkar funka för ganska många, men för mig vill det inte ens starta. :|
24:e sep 09Jumbergh Jumbergh 20

Så man kan ladda ner utan att nån får reda på det?
Ni vet dendär ipredskiten?
28:e okt 09Svenne Svenne 25

Fin guide, ännu finare att det blev lyckat! :)

Fick dock låg volym, men det går väl att justera?
11:e dec 09Sogat_ Sogat_ 21

Citerar Svenne;3019979
Fin guide, ännu finare att det blev lyckat! :)

Fick dock låg volym, men det går väl att justera?

Ja, använd bara reglaget i audacity. Du kan även höja volymen i spotify t.ex. eller totala ljudet i datorn - wave. det är upp till dig.

"Ljudet är för lågt efter att ha spelat in låten, hur gör jag för att förhindra detta?

Jag vet inte hur man riktigt förhindrar det men se först och främst till så att alla reglage i windows står som dom ska. Alt. att man gå in i Effekter - Amplifier - Normalizera. Välj sen Ok så skriver den om ljudet så att det blir högre, du förlorar ingen ljudkvalitet på det här. Jag använder det själv."