Bild guide, hur du gör en glasfiberform. - Laddar...

1. 05:49 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Bild guide, hur du gör en glasfiberform.

Forum Guider Övrigt
  1. Profil
  2. _p3mp_
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 4:e jun 09
    Tid: 18:45
    Svar: 28
    Visningar: 1744

Bild guide hur du gör en glasfiberform

Hejsan, eftersom det var så jävla dyrt och svårt att få tag på någon som håller på med glasfiber bestämde jag mig för att gjuta av min kåpa själv.. Denna guide visar endast hur du gör en form, fortsättning utav hur du gör kåpan kommer, dock är det samma procedur som när du gör formen.

VIKTIGT; Glasfiber är inte skön att handskas med när den har härdat osv river du och håller på som jag gjorde med att få ut kåpan ur formen kommer du garanterat få armarna uppskärda, samt kliar som fan på dem, jag har småsår över hela armarna just nu, och det är inte skönt, använd gärna handskar som är så långa att dom går upp längs hela armen.

Grejjer som du behöver...

Glasfiber väv
Polyester+ härdare
Wax
Släppmedel
Gelcoat+härdare
Alu roller
Aceton för att tvätta verktyg m,m.
Gummi handskar, får du polyester på dig så är det grymt svårt att få bort.(Du kommer garanterat få på händerna)

Stället där du får tag på detta www.hjertmans.se

By p3mp

Vi börjar med att polare kåpan med wax, går att använda nästan alla bilwaxer som finns...

Se till att kåpan är fins lackad innan, annars kommer resultatet på kåpan inte bli så bra och du kommer få slipa på formen mycket, i ett senare skedde. Jag klarlackade min kåpa för att få en riktigt fin yta, rekommenderas.

By p3mp

waxa kåpan, polera kåpan, waxa kåpan, polera kåpan. osv osv ju fler gånger du gör det ju lättare har kåpan att lossna ifrån din form sedan.

By p3mp

By p3mp

När du waxat och polerat klart så sätter du på släppmedel med en trasa..

By p3mp

Lägg på släppmedel med 30 minuters mellan rum efter varje lager, lägg på ca 2 lager, JU trångare det är ju fler lager rekommenderas.

Nu är det dags för att lägga på Gelcoaten jag penslade på den och det blev fint resultat.

By p3mp

Nu är det dags för att lägga på polyester+Glasfiber, riv isär glasfibret i små bitar, jag klippte men detta var inte lika bra som att riva, fibrerna blandar ihop sig bättre om du river för då blir det inte så tvära kanter.

By p3mp

Se till så att första lagret du lägger på kåpan blir extremt nogran resten utav andra lagret är inte lika noga. Lägg på polyester+glasfiber efter ca 1 timme efter du lagt på gelcoaten, gelcoaten skall vara lite kletig när du lägger på glasfibret och polyestern.

By p3mp

Nu har jag gjort klart andra lagret polyester+glasfiber och jag tyckte det räckte.

By p3mp

Dags för att riva sönder/benda sönder kåpan inuti själva formen som jag nu gjort, detta tar tid och man måste vara försiktig, egentligen ska man göra någon sorts form som är 2 delad men det kan inte jag så jag gjorde på mitt egna sätt..

By p3mp

By p3mp

By p3mp

By p3mp

TADDAAA NU ÄR DIN FORM KLAR ATT GJUTAS I ... I MITT FALL BEHÖVER JAG SPACKLA OCH FIXA LITE GRANN MEN INTE SÅ FARLIGT MYCKET, VART RIKTIGT JÄVLA NÖJD ÖVER RESULTATET, VAR NOGA SÅ KOMMER DET ATT GÅ BRA.

Sedan så måste du fila av och jämna till din form innan du kan gjuta i den, men det fattar ni nog.

Fortsättning utav guiden kommer inom ett par dagar:).

(Vart tyvär ingen fortsättning då jag inte pallade ta kort när jag höll på..)

Dock får ni några bilder...

By p3mp

By p3mp

By p3mp

By p3mp
7:e jun 09_p3mp_ besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform _p3mp_

Svar: Bild guide hur du gör en glasfiberform

Citerar _JockeC_;2750550
nice guide :D, btw va äre där för dirt du har :O salu lr ? :D

ah tror han ska sälja den,, zackes:)
12:e jun 09Poppe135 besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform Poppe135

bra guide :) kan man ha andvändning av :)
16:e jun 09_p3mp_ besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform _p3mp_

Citerar Poppe135;2762385
bra guide :) kan man ha andvändning av :)

Tackar:)

Ont; Tyvär så vart det ingen fortsättning på guiden hur man gör själva kåpan,(Orkade inte hämta kameran när jag höll på) men det är bara att göra om samma procedur som man gjorde formen...

waxa polera waxa polerawaxa polera Lägga på släppfilm, sedan gelcoat, sedan glasfiber + polyester:).
30:e jun 09JoggeN besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform JoggeN 17

En liten kommentar bara efter sista lagret av glasfiber när du river sönder kåpan inuti ta i stället efter allt torkat så klart ta en kni v och dela låpan på mitten efter det är de bara att ta bort dom 2 delarna skruva fast dom på moppen glasfibra ihopp dom igen då får du ett perfekt resultat och då har du även den andra kåpan kvar som du kan ge till en polar elr sälja.

Men Perfekt Guide vilken Affär Köpte du dina saker Bilteam elr ?
(letar efter butiker med bra pris på såna saker Ekonomin går neråt :()

4,9 av 5
Stjärnor får denna (:
2:a jul 09_p3mp_ besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform _p3mp_

Citerar JoggeN;2801988
En liten kommentar bara efter sista lagret av glasfiber när du river sönder kåpan inuti ta i stället efter allt torkat så klart ta en kni v och dela låpan på mitten efter det är de bara att ta bort dom 2 delarna skruva fast dom på moppen glasfibra ihopp dom igen då får du ett perfekt resultat och då har du även den andra kåpan kvar som du kan ge till en polar elr sälja.

Men Perfekt Guide vilken Affär Köpte du dina saker Bilteam elr ?
(letar efter butiker med bra pris på såna saker Ekonomin går neråt :()

4,9 av 5
Stjärnor får denna (:

Joo det var ganska smart:) dock sattt grejjerna fast som fan, så tror inte det hade gått..

Ja köpte alla mina grejjer på www.hjertmans.se

Biltemas glasfiber är också rätt schysst men om du ska göra nått som tar grymt med tid osv skulle jag rekommendera att köpa "RIKTIGA" grejjer:).

Släppfilm har dem ej på biltema..
2:a jul 09JoggeN besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform JoggeN 17

Citerar _p3mp_;2804768
Joo det var ganska smart:) dock sattt grejjerna fast som fan, så tror inte det hade gått..

Ja köpte alla mina grejjer på www.hjertmans.se

Biltemas glasfiber är också rätt schysst men om du ska göra nått som tar grymt med tid osv skulle jag rekommendera att köpa "RIKTIGA" grejjer:).

Släppfilm har dem ej på biltema..

Okej bra att veta , håller på med mitt aerox projekt nu som jag kommit hyfsat långt på moddningarna med men ska sälja den så fort jag blir klar och då blir det något annat roligt projekt :)
28:e mar 10Biffen besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform Biffen 20

Hade varit jävligt fräckt att bygga en glasfiber huv till bilen, :hmm:
28:e mar 10_p3mp_ besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform _p3mp_

Citerar Biffen;3221360
Hade varit jävligt fräckt att bygga en glasfiber huv till bilen, :hmm:

Gör det:).
28:e mar 10Biffen besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform Biffen 20

Citerar _p3mp_;3221676
Gör det:).

Jo, nu fick jag allt något att klura på
30:e mar 10Anndreeaas besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform Anndreeaas 17

4,5/5 ostbågar
ungefär hur jag gjorde fast som en annan sa var de synd du inte gjorde på de "rätta" sättet så du kunde spara kåpan du använde till att göra formen:)

slutresultatet blev perfekt vad man såg på bilderna, fortsätt lägga upp såna hära guider!
30:e mar 10_p3mp_ besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform _p3mp_

Citerar Anndreeaas;3222648
4,5/5 ostbågar
ungefär hur jag gjorde fast som en annan sa var de synd du inte gjorde på de "rätta" sättet så du kunde spara kåpan du använde till att göra formen:)

slutresultatet blev perfekt vad man såg på bilderna, fortsätt lägga upp såna hära guider!

Jag gjorde på det rätta sättet bara inte på det vanliga sättet, Finns inget rätt sätt om slutresultatet blir det samma:p.
30:e mar 10Anndreeaas besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform Anndreeaas 17

Citerar _p3mp_;3223090
Jag gjorde på det rätta sättet bara inte på det vanliga sättet, Finns inget rätt sätt om slutresultatet blir det samma:p.

Ett av dina slutresultat blev ju trasig kåpa?
Så man kan ju se de på de viset:)
30:e mar 10_p3mp_ besvarar Bild guide  hur du gör en glasfiberform _p3mp_

Citerar Anndreeaas;3223120
Ett av dina slutresultat blev ju trasig kåpa?
Så man kan ju se de på de viset:)

Ja? Som ja inte behöver...

Visste redan då hur man gjorde 2 delad form men pallade inte.