Tja!
Har blivit lite adds på msn till mej angående avstrypningen av Cdi-boxen på Kymco Fever.
Så här gör du:
1. Leta upp cdi-boxen. Den finns till höger sida av ramen och hänger i en liten gummi upphöjning.
2. När du har cdi-boxen framför dej ser du att det löper ut en massa kablar ifrån den. Du ska leta upp en mintgrön/ ljusgrön kabel. Du kommer se vilken det är då det bara finns en mintljus kabel.
För att vara på den säkra sidan så att du vet att det är den rätta kabeln vi pratar om så ser du att den mintgröna kabeln inte löper ur kopplingshuset som de andra kablarna gör. Då vet du att det är den kabeln som ska klippas.
3.Du ska klippa den mintgröna kabeln ungefär i mitten mellan kopplingshuset och cdi-boxen.
4. Den delen som löper ur cdi-boxen ska du förlänga.
Den biten av kabeln som löper ut ur kopplingsdosan ska du bara isolera väl med eltejp så att den inte går emot någon metall eller andra kablar.
5. När du har förlängt kabeln ifrån cdi-boxen ska den kopplas till batteriets minuspol. Gör du inte detta kommer den fortfarande vara strypt.
6. Har du gjort allt i ovanstående beskrivning så ska det bara vara att starta moppen.
7. Ett tips är att lägga en strömbrytare imellan den förlängda kabeln. (den som kopplades till batteriet.) Då funkar denna som en Blackbox/ snutgömma. :happy:
Det kan vara svårt att säga vad mopeden kommer att gå i beroende på klassning.
min 30-moppe som enbart hade:
cdi-strypning,
Och variatordistans
Gick i ca 58-60 på mätarn med avstrypt cdi.
De Kymco Fever moppar som har strypning i röret och gör ca 30-35km/h org.
Gör ca 42-54 på mätarn med avstrypt cdi.
OBS!
*Jag tar inget som helst ansvar över vad ni gör med era mopeder. Detta var hur jag utförde arbetet och det har i mina vägar funkat.*