Rostborttagning med citronsyra - Laddar...

1. 21:44 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Rostborttagning med citronsyra

Forum Guider Övrigt
  1. Profil
  2. G-son
    Kön: Kille
    Bor: Vimmerby
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 11:e dec 05
    Tid: 15:29
    Svar: 24
    Visningar: 5318

Rostborttagning med citronsyra

De flesta som har pillat med gamla mopeder har väl då och då stött på rostiga delar som man av en eller annan anledning vill ha bort rosten på. Ibland fungerar det att slipa bort rosten, eller vid mindre angrepp kanske en stålborste klarar jobbet, men många gånger kan man inte komma åt överallt när man slipar, och rosten kan ha fått för bra fäste för att gå borsta bort. Dessa gånger är kemisk rostborttagning guds gåva till mänskligheten...

Citronsyra finns att köpa i små påsar i mataffärernas kryddhylla, men i förhållande till hur mycket det är i dem är de dyra. På färghandeln finns det ofta burkar med större mängder, den på bilden innehåller 600g och kostade runt hundralappen, den har räckt i några år nu. För den som vill storhandla finns det företag som säljer ännu större förpackningar med bättre kilopris. Jag har hört rekommendationen att man ska ha 20g citronsyra till 10 liter vatten, jag brukar aldrig mäta mängden särskilt noga och det har fungerat utmärkt ändå...

Gammal text till försvunna bilder:
Spoiler
Det jag använde för att visa hur effektiv citronsyran är råkar vara några muttrar som egentligen är avsedda för att sitta på fläktkylda puchmotorer. Jag använde dem på en DT50MX med 70cc då vanliga muttrar hade för kort gänga, om man drog åt tillräckligt hårt för att det skulle vara tätt mellan topplock och cylinder så drog man sönder gängorna på pinnbultarna. Dessa muttrar är längre och eftersom de greppar flera varv av gängan löste de det problemet, visserligen kostade de 27kr/st men i jämförelse med att byta pinnbultarna titt som tätt som man fick göra med vanliga muttrar blev det billigare - och betydligt bättre... Nåja, tillbaka till rosten. På bilden ser ni fyra muttrar, två som har legat ett dygn i citronsyra och två som är orörda. Den rost som satt kvar på muttrarna när jag tog upp dem gick lätt att gnugga bort när jag sköljde av dem i rent vatten, hade jag borstat av dem med en stålborste också så hade ytan blivit blankare också eftersom syran gör att den blir matt.

Update:
Eftersom bilderna försvunnit fixade jag ett par nya när en cylinder fick sig ett bad idag. 8 timmar i syran, med avsköljning efter två timmar, borstning & sköljning efter fyra, och till slut borstning, sköljning och inoljning efter åtta. Utan olja som skydd får man ytrost lika snabbt som grejerna torkar...

Såhär såg alltså cylindern ut från början. Uppenbarligen har den legat på ett lite för fuktigt ställe några år.

Direkt när den hamnat i sitt bad:

Efter åtta timmar. De ljusbruna fläckarna bl.a. i kanalerna är där jag missat att rostskydda, så ser det ut av ungefär tio minuter i luften efter syrabadet. Uppenbarligen behöver man rostskydda omgående...

Nu finns det förvisso lite rost kvar, men inget som kräver syraborttagning. Cylindern är nästan klar för montering på en motor igen!
7:e sep 07Ragg Ragg 28

Svar: Rostborttagning med citronsyra

Lät ju extremt bra :)
30:e mar 10G-son G-son
Har ordnat nya bilder idag. Hoppas det är av intresse.
30:e mar 10Rexxy Rexxy 28
Stor skillnad! :P
30:e mar 10Mr.Derbi-Pill Mr.Derbi-Pill 29
Imponerande min vän! Roligt att man lär sig något!
Synd att den syran inte gör nytta till skallen din :rolleyes:
30:e mar 10Anndreeaas Anndreeaas 24
har 4 hyfsat rostiga rör, ja har lite ont om pengar och tänker inte spendera pengar på att få dom rostfria, så ja tänkte om man tar och korkar igen hålen sen slänger ner dom i citronsyra, sen torkar av skiten och linoljar de sen på med de på mopeden och bränna in de, då kommer väl rosten dröjas ungefär likadant som klarlack?
30:e mar 10Rexxy Rexxy 28

Citerar Anndreeaas;3223738
har 4 hyfsat rostiga rör, ja har lite ont om pengar och tänker inte spendera pengar på att få dom rostfria, så ja tänkte om man tar och korkar igen hålen sen slänger ner dom i citronsyra, sen torkar av skiten och linoljar de sen på med de på mopeden och bränna in de, då kommer väl rosten dröjas ungefär likadant som klarlack?

Oljan bränns ju bort efter ett tag, men det är bara att slänga på mer. Men annars, jaa. :)
31:a mar 10Anndreeaas Anndreeaas 24

Citerar Rexxy;3223766
Oljan bränns ju bort efter ett tag, men det är bara att slänga på mer. Men annars, jaa. :)

ja självklart men liksom kommer ju bränna in de sen låta de stå tills någon har en org moped och söker ett avstämt, så kommer inte själv använda de
slöseri med klarlack på rör som kanske aldrigs säljs ju
31:a mar 10_p3mp_ _p3mp_
Bra guide=) !
31:a mar 10Svingen Svingen 26
har hört att maltvinäger också ska bita rätt bra på rost:)