Gör din egna silvertejp plånbok.. - Laddar...

1. 03:22 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Gör din egna silvertejp plånbok..

Forum Guider Övrigt
  1. Profil
  2. Neo42
    Kön: Kille
    Bor: Vimmerby
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 1:a feb 06
    Tid: 21:21
    Svar: 88
    Visningar: 36063

Gör din egna silvertejp plånbok

Silvertejp plånbok en guide av Neo42

Guiden bygger på denna: http://www.3m.com/CA/english/centres/home_leisure/duct_tape/dt_wallet.html
Kolla gärna där efter illustrationer som kan vara till nytta när mina beskrivningar inte duger.

Den här guiden beskriver hur du gör din egna silvertejp plånbok, om du inte bryr dig alls om något annat änn att göra din plånbok bör du hoppa över stycket under

Beräknad tid: ca 1 timme

--

En kompis till mig (Hekke här på MNF, reta/hedra honom gärna för detta) hittade en guide hur man gjorde sin egna silvertejp plånbok. Han gjorde aldrig någon, men jag blev genast intresserad och började tejpa å klippa

Guiden va på engelska, och inte bara svår för dem som inte kan engelska så bra, utan även lite dålig enligt mig då de inte sa hur man skulle göra endel saker.

Jag ska försöka mitt bästa att göra en egen guide, men lär ju inte lyckas bättre

Jag vill varna att det kan vara svårt att göra denna plånbok. T.om med en så bra guide som min så kan jag inte garantera att det blir bra.. det är svårt
OBS! - För att lyckas med den här plånboken krävs tyvär tålamod, jag står inte ansvarig för högar med silvertejpsbollar brevid skrivbordet - OBS!

--

Detta måste man ha för att göra sin plånbok:

Silvertejp
Sax
Linjal helst 30cm
Bra bakgrunds musik är ett måste :happy:

Steg ett:

Dra fram en tejp bit på lite över 22cm och placera den på arbetsytan med den klistriga sidan upp. Vi kallar den här biten för bit A

Dra nu upp ännu en tejp bit med samma längd, bit B, och placera den med den klistriga sidan ner över halva bit A. Det är inte jätte viktigt om detta blir rakt, men det ser ju självklart bäst ut så

Vik nu bit A över B

Steg två:

Se till att den klistriga deln av bit B är upp och dra fram en ny tejp bit på lite över 22cm, bit C.

Placera bit C så att den endast täcker den klistriga delen av bit B.
Överlappa någon halv mm om du tror att din prickförmåga inte är på topp , det blir bättre änn att lite klister syns.

Vänd så att den klistriga delen av bit C är uppåt. Gissa vad! Du ska nu täcka den med bit D, lite över 22cm. Upprepa detta tills du totalt använt åtta tejpbitar

När du kommit till den åttonde biten, bit H, viker du över den som du gjorde med bit A, så du bildar ett blad utan något klister synligt.

Klipp nu iordning kanterna så de blir raka och fina. Den ska vara ca 21-22 cm lång men absolut inte under 21cm. Detta är nog en av de svåraste delarna att få vinklarna rätt, om man inte har en sån där trekantig linjal men sånna nymodigheter sysslar inte jag med. (H)
När detta är rakt och fint så viker du den så den börjar likana en plånbok, lämna nästan en cm kvar högst upp.
Lägg ifrån dig den delen nu medans vi fortsätter med kortfickorna

Steg tre:

Dra upp en tejp bit som är 21cm och placera den på arbetsytan med klistret upp. Vik den sedan på mitten så att inget klister är synligt längre
Jag gjorde en bit lite sne, men sparar den då jag kan ha den längst bak, vilket då inte kommer synnas lurigt

Upprepa detta tills du har 6 bitar. Klipp nu iordning de här så att de är exakt 10cm/st
Placera tre över varandra så att de överlappar varandra med t.ex 1 cm kvar och fäst dem med en liten tejpbit sålänge

öppna nu upp imellan fickorna och placera en tejpbit över botten, detta förhindrar att korten ramlar ned och fastnar i tejpen.

Steg fyra:

Nu när detta är klart så är det dags att placera ut dem på själva plånboken. Altså dags att dra fram det där ihopvikta bladet som vi förut la undan

Placera ut en av kortfickorna i t.ex nedre vänstra hörnet.

Ta nu en lite tejp bit och fäst fickorna med så att du kan arbeta utan att behöva oroa dig om att den ska flytta sig.

Gör nu samma sak med den andra fickan.
Placera nu en lång ca 25cm tejpbit längs toppen av plånboken så att fickorna fästs ordentligt, se upp så du inte tejpar igen sedelfacket

.. klipp i kanterna som syns på bilden och vik in tejpen inuti sedelfacket.

Sätt en tejp bit på sidan av plånboken som går in ca 1cm som fäster kortfacket ordentligt. Gör såklart samma sak på andra sidan.
När du gjort det sätter du en tejpbit i mitten för att även fästa kortfickorna där me.

Nu återstår bara en tejpbit som mest är till för att rensa upp skarvarna. Den ska sitta på nedsidan av pånboken och ska sticka in tillräkligt för att täcka tejp skarvarna. I mitt fall ca 1cm.

När du vikt in alla kanter så är plånboken nästan klar. Återstår bara att klippa upp kortfickorna så korten får plats. Använd ett kort för att testa dig fram, snyggast blir det om du lyckas göra samma snitt på båda sidorna.

Nu är den klar.. fyll den med pengar och njut!

Den här guiden är resultatet av en request till en svensk guide. Detta är bara en översättning med lite förbättringar av http://www.3m.com/CA/english/centres/home_leisure/duct_tape/dt_wallet.html

Citerar larssa
Neo42 är så skön, värkligen som att det är DIN guide som DU har gjort... ´du har ju bara kopierat den ,Big deal. Du gick nästan lite över gränsen med det där att alla borde skriva Neo42 på pluskorna. Men men thats life.
Plånböckerna är iaf grymmt bra och behändiga. Det va lite svårt att göra myntfack kan jag erkänna.

Citerar Neo42
Jag skulle ju kunna tänka mig att lägga in en svensk guide.. men för att slippa bli tvungen att hjälpa 100tals småååisar som inte förstår hur man gör eller först EFTERÅT förstår att det inte är så jävla lätt.. så tror jag inte det..

Citerar zero9030
JJAAAAA, gjör du den riktigt bra så blir det inga frågor:P

Citerar Ghostriider
Ja.. dra upp en översättning nu ;)

Skriv ett inlägg med bilder på din plånbok, och klaga på alla fel jag gjort!
23:e dec 06makkuz besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  makkuz 20

Svar: Gör din egna silvertejp plånbok

Måste bara göra en sådan helt underbar

quuz du äger ju på de här så nice med den svarta där:D
Fan va nice o gå runt med en tejpplånbok måste ha en..
ska försöka göra..
23:e dec 06Frosth besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  Frosth 20

en polare har gjort det :P han gjorde två stycken gav en till våran bildlärare och bildläraren blev sjukt imponerad :P
18:e nov 07Dumpen besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  Dumpen 18

Förlåt om jag bumpar en gammal tråd men den var så sjukt tuff !

+ att 3 bilder inte funkar för mig , så om neo42 kan fixa den igen eller om nån annan gör det blir jag glad. Ska köpa silvertejp imorrn iaf.
18:e nov 07Hans_j besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  Hans_j

Gjorde min första för typ 1½ år sen. Den första hadde 3 fack för kort ett fack för sedlat och ett fack för mynt (med dragkedja. Den andra var mer kompliserad den hadde 6 kortfack myntfack med dragkedja ett fack för sedlar och ett fack där man kunde ha foton sen ett dc klistermärke modell tjock på framsidan.. Tyvär är den väldigt utsliten nu så använder en såndär kortettui eller vafan det heter:P Ingen aning hur det stavas:wacko:
Här är korten.

Framsidan (utan klistermärket det sitter på kortettuiet)

öppnad ena sidan.

Öppnad andra sidan.

I myntfacket.

I sedelfacket.
Fick den visst inte att funka:wacko:
http://img263.imageshack.us/img263/5859/pb180112ms9.jpg
Kortettuiet (med klistermärket som satt på plånboken)
18:e nov 07Dumpen besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  Dumpen 18

Citerar Hans_j;1446811
Gjorde min första för typ 1½ år sen. Den första hadde 3 fack för kort ett fack för sedlat och ett fack för mynt (med dragkedja. Den andra var mer kompliserad den hadde 6 kortfack myntfack med dragkedja ett fack för sedlar och ett fack där man kunde ha foton sen ett dc klistermärke modell tjock på framsidan.. Tyvär är den väldigt utsliten nu så använder en såndär kortettui eller vafan det heter:P Ingen aning hur det stavas:wacko:
Här är korten.

*massa Kort*

Såg fint ut med dragkedja! :D

Men äre nån som har dom 3 bilderna som inte funkar ?

Vill se hela guiden så jag kanska sätta igång :D
6:e dec 07bursvik besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  bursvik 20

Citerar Dumpén;1447090
Såg fint ut med dragkedja! :D

Men äre nån som har dom 3 bilderna som inte funkar ?

Vill se hela guiden så jag kanska sätta igång :D

jag vill också ha de tre sista bilderna. snälla nån som kan fixa fram?
6:e dec 07macturbo92 besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  macturbo92

ja med :D ska testa detta sen
6:e dec 07Antonol besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  Antonol 19

Gjorde en egen för ett par år sedan, helt efter min egen bild av hur en plånbok skall se ut. Ska se om jag fixar nån bild sedan.
6:e dec 07Dumpen besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  Dumpen 18

Jag fick tag på bilderna . Kan länka till den guiden. inte lika bra men stegen som fattas finns med.

Aja , so long.

jag pmar er eller gör en "update" här.
14:e dec 07cykeltutan besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  cykeltutan

JAg kommer ihåg att jag gjorde en sån här för mer än 1 år sen. Höll knappt alls, eftersom jag är så våldsam........
18:e jun 08Neo42 besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  Neo42 21

Shit, MoppeNet finns fortfarande..

Neo42 återvänder efter 2 år, kul att se att min guide inte varit död hela tiden. Anledningen till att jag inte varit här på 2 år är nog inte så svår att lista ut, jag har helt enkelt gjort mig av med min gamla moppe och inte haft någon anledning att leka runt på moppenet's forum.

Men nu till det viktiga, min silvertejps plånbok som jag gjorde för ungefär 2 år sedan, dock inte den som visas på guiden, lever fortfarande. Något lappad.. och kanske inte i nyskick, men ändå!

Plånboken har varit en väldigt omtyckt accessoar av nästan alla som får syn på den, även om inte alla blivit avundsjuka.

Hur som hellst, här är den:

...---| |---...
18:e jun 08Skogs besvarar Gör din egna silvertejp plånbok  Skogs

Citerar Neo42;1925323

Men nu till det viktiga, min silvertejps plånbok som jag gjorde för ungefär 2 år sedan, dock inte den som visas på guiden, lever fortfarande. Något lappad.. och kanske inte i nyskick, men ändå!

Plånboken har varit en väldigt omtyckt accessoar av nästan alla som får syn på den, även om inte alla blivit avundsjuka.

Hur som hellst, här är den:

...---| |---...

Haha en gång såg ja en ful plånbok, ah men kolla där va ju den :happy:

gör en ny fan ;D