Hur man byter ramlager på en am6 - Laddar...

1. 16:04 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

hur man byter ramlager på en AM6

Forum Guider Övrigt
  1. Profil
  2. zhyper
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 3:e maj 06
    Tid: 19:36
    Svar: 65
    Visningar: 22233

hur man byter ramlager på en AM6

Hej!

Min moppe har läkt olja in till vevhuset på nåt jävla sätt, enda sen jag köpte den. Förut har jag klyvt den, bytt vev, packboxar, packningar och lager men den fortsatte att ryka och lukta murken murra. Nåja, idag tog jag tummen ur röven och tog isär hela motorn, är dock bara halvvägs så det kommer lite updates, förväntar mig att vara klar på Lördag så då är även guiden klar. För den som inte orkar byta själv så kan jag byta åt er för 500kr, detta är exkl. lager och eventuell vev, nåja, så lata ska ni väl inte vara ;). Aja, lycka till med era lagerbyten!

1. Börja med att ta lös de genomgående bultarna (13mm och låsmuttrar på andra sidan.) som håller fast bakre delen av motorn.

2. Ta lös främre motorfästet (13mm och låsmutter på andra sidan)

3. Lätta på svingbulten så det svarta motorfästet kan röra sig lite. (22mm, börja ta lös muttern på andra sidan sen gänga ut svingbulten nån halv centimeter.)

4. Ta lös Förgasaren, oljewiren, oljeslangen mellan fögge och motor, oljeslangen mellan tank och motor, Gula gröna röda och vita kabeln på CDIn, alla kylarslangar, jordkabeln som går in i motorn under växelpinnen, tändkabeln, termostatsladd, kopplingswire, avgasrör och annat krafs som sitter ihop med motorn och ramen. Ta lös motorn, bara o lirka ut ur ramen.

5. Nu har vi motorn på bordet, jätteskönt va? jo, för satan. Nu börjar det roliga!

6. Lagomt nerbantad moppe, motorn väger sinnessjukt mycket!

7. Nu tar vi lös cylindern (jag vet, min är ruskigt oljig, det är ju därför jag ska klyva den.). Ta lös de rödmarkerade muttrarna (10mm) och lyft sen upp topplocket och cylindern.

8. Sen tar vi insuget när vi ändå är taggade på att skruva! fyra st insexskruvar.

9. Sen tar vi bort vattenpumpen och de resterande insexskruvarna på högra blocksidan, man behöver dock inte ta bort skruvarna som håller fast oljepumpen.(redan gjort på denna bild, men den sitter under oljepumpen med 2st insexsskruvar, en är rätt lång, den andra kort.)

10. När vi fått upp kåpan möts vi av denna syn(notera att jag redan plockat bort kickmekanismen och att jag har proracelameller). Skruva nu bort skruvarna som håller fast fjädrarna, pilla inte på muttern i mitten av skruvarna(den ställer kopplingens känslighet).

11. Nu tog jag bort packningen och skruvarna också. Lyft bort lamellsatsen, se hur allt sitter ihop och tappa inte bort någonting (finns lite brickor osv. där.)

12. Spärra veven och se till att göra det åt rätt håll och glöm inte ta ut nållagret.

13. Under själva lamellsatsen finns ytterligare en mutter. Denna har en låsbricka under sig som är uppvikt, böj ner denna med en skruvmejsel och ta återigen mutterdragaren för att få lös den muttern.

14. Ta bort primärdreven, börja med det vänstra så blir det enklast (annars snurrar den bara). Här är det lite viktigt att du inte tappar bort krysskilar och brickor, kan blir tråkigt.

15. Nu bör det se ut såhär på de nerplockade delarnas hylla

16. Sådär, nu är primärdreven borta och det ser ut såhär, glöm inte de två brickorna på vänstra drevets baksida (syns på bilden)

17. skruva bort svänghjulsmuttern(det gör du enklast med en 15mm lednyckel och spärrad vev). När muttern är uppe så tar du svänghjulsavdragaren och gängar in i den yttre gängan på svänghjulet, sen skruvar du av svänghjulet.

18. Ta svänghjulsavdragaren och gänga in i den yttre gängan på svänghjulet, sen skruvar du av svänghjulet.

20. Nu möts du av en fruktansvärd blick! ta't lugnt, du ska aldrig röra den där härvan! skruva istället bort de tre insexsskruvarna på plattan (De brukar sitta SINNESSJUKT hårt första gången, ett tips är att köpa nya sen.)

21. Skruva bort de fem insexskruvarna och gå ett steg närmare mot en kluven AM6a ;)

22. Been there, done that. btw, gå och lägg veven i frysen så att den är kall och goooo vid byte :)

22. Knacka runt motorn och kör in en stor skruvmejsel i hålet "framför" cylindern, du ser direkt vad jag pratar om. Se dock till så att ALLA skruvar på den vänstra sidan är utskruvade (H). motorkåpan behöver INGET våld för att komma upp, endast teknik, den ska föras rakt upp, knacka lite på veven innan om det går trögt. GLÖM INTE ATT MOTORN SKA VARA LAGD PÅ VÄNSTER SIDA, gärna på en tom drickesback (då kan man få veven, växelpinnen och drevet i nåt random hål där så slipper man oroa sig för att växellådan ska komma i backen, kör man på detta så finns det ingen risk för något som ramlar ut.) Lyft blocket RAKT upp och försök tills du lyckas, det är inte så svårt efter några gånger.

23. Lycklig va? Håll reda på kulan som sitter på växelväljaren, blir jobbigt att göra en ny, dessutom fjädern som ska ligga mot den, för att göra det enkelt så dra på en droppe snabblim på fjädern och tryck in den i hålet där fjädern ska sitta så lossnar den inte sen när det är dax att trycka ihop blocken igen.

24. Ta lös veven genom att värma lagret som veven sitter fast i med en värmepistol. När lagret är tillräckligt varmt så slår du ett hårt och bestämt slag på veven (akta gängorna om du inte tänkt byta vev). Ett tips är ju att ha en mutter ditskruvad så att du får en större slagyta och minskar riskerna att missa o slå på gängorna. När veven är lös så är lagrerna fast i blocket. Mer om detta kommer snart.

25. Värm runt lagret som du vill ha ut. Sen tar du en hylsa (i lämplig storlek) med förlängare och slår några hyffsat rejäla slag med hammaren på hylsan så att lagret åker ut.

26. Nu kommer det se lite tomt ut där.

27. Då värmer du upp lagerbanan (torka av först om det skulle vara lite skit eller olja i lagerbanan, lagerlåsning kan vara bra att ha också, men det är inte dödsviktigt.) igen.

28. Sen tar du lagret och lägger på lagerbanan. Nu ska du använda förlängaren utan hylsa och ta delen som du fästen på spärrskaftet mot lagret, slå FÖRSIKTIGT med SNABBA och SMÅ slag runt runt runt på lagret tills det har fått fäste i lagerbanan, fortsätt så tills lagret sitter på plats, det ska sticka upp nån mm från blocket, du hör på slagljudet när lagret sitter i botten. Var väääldigt noga med att INTE slå på lagerbanan eller inre ringen på lagret, endast yttre delen med små snabba slag, ungefär som att spela svinsnabbt på en virveltrumma. Var även noga med att inte slå lagret snett, för då blir det lite jobbigt att få det rätt igen. Gör likadant på andra blockhalvan.

29. Dax att skrapa packningsmassa(har jag redan gjort på bilden dock)! Ta en spackelskiva i metall och skrapa på! Det är rätt drygt men är värt en halvtimme så slipper du göra om det senare i form av svordomar och hat över Minarelli.

30. När du skrapat färdigt så värmer du upp lagret med värmepistol igen (den sidan med växelådan på, den som är på bilden ovanför) och trycker i den frysta veven i lagret, den ska glida i fint utan några som helst problem, annars är det nåt som inte stämmer. Nu sitter den där den sitter.

31. Nu kommer det lite kluriga nu ska allt sitta på plats helt rätt för att det ska matcha varandra. Kulan ska ligga mot fjädern, alla brickor måste vara rätt osv. lägger upp lite bilder på hur det SKA se ut innan man trycker ihop blockhalvorna. Det man kan gör också är att man skruvar ihop den utan packningmassa med några skruvar och ser så att allt går dit innan man kletar på sånt.

Texten uppdateras kontunuerligt.

Texten får kopieras OM det klart och tydligt framgår att det är JAG (zhyper) som gjort denna guide, inget rättsligt, endast moraliskt.
11:e aug 08Niccs besvarar hur man byter ramlager på en AM6 Niccs 19

Svar: hur man byter ramlager på en AM6

Citerar MadzH_Rrx;1803484
Tja, jag har precis använt mig av denna guide när ja klyvde! SKit bra guide!

Men nu har jag satt ihop blocken igen, men det går inte att växla, går att dra upp o ner petarn liite gran men inte växla! Kan det vara för att jag inte har någon olja i?

Tack på förhand

Mvh

Matte:happy:

Citerar simon__;2009372
Jag har samma problem som MadzH_Rrx!!! Har dragit ihop motorn, men kan inte växla. När jag klöv så åkte hela växellådan ur, men jag trodde att jag fick allt på plats, jag kan inte väääxla!!
Någon som vet vad felet kan vara? och en fråga, när man snurrar på drevet när man ska ha ihop motorn, ska alla drev snurra då? eller ska bara dom näst längst upp och ner göra det, som det gjorde för mig?
Vore VÄLDIGT tacksam om någon visste...

antagligen har ni lagt 1 liten bricka fel, jag gjorde det först och då satt växellådan fast, prova och sätta ihop utan att dra åt skruvarna funkar det växla då så är det antagligen det:D
22:a apr 09vongyllis besvarar hur man byter ramlager på en AM6 vongyllis 19

vart ska fjädern sitta :O?. vart ska kulan vara. känner att jag aldrig kommer få ihop detta :hmm:
26:e maj 09bacel93 besvarar hur man byter ramlager på en AM6 bacel93 20

Någon i skåne som kan byta ramlager på en XPS (AM6a) ?
26:e maj 09Granqvist besvarar hur man byter ramlager på en AM6 Granqvist

http://www.servis.offmoto.com/Manualy/RIEJU/AM6/
bara att ladda ner rarfilen så har du en gudomlig guide till kommande vevbyten och likande!
1:a maj 10vesterberg_ besvarar hur man byter ramlager på en AM6 vesterberg_

tjaa vilken storlek på svänhjulsavdragaren ska man ha?