Tänkte lägga upp en liten guide om hur man tar bort variator-strypningen (variatorringen) och byter vikterna.
Guiden är utförd på min Derbi Atlantis (Derbi motor), men strypnigen och variatorn är i stort sett densamma som på en liggande minarelli (Aerox, Neos, Ark med flera).
Jag vet inte hur det ligger till med Piaggio/Gilera men troligtvis är det nästan likadant.
Har du en Peugeot så kan du följa quuz's guide, den finns här:
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=25507,
då strypningen är lite annorlunda på Peugeot.
Trexake har även gjort en guide:
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=4374Jag har försökt förklara så detaljerat och bra som möjligt med många bilder.
Jag tar inget ansvar om vad ni gör med era mopeder, detta har funkat till 100% för mig!
Okej, börja nu med att skruva av variatorkåpan, den sitter fast med ett 10-tal skruvar runt omkring, se till att avlägsna alla skruvar om kåpan fortfarande sitter fast så kan du banka lite på den med tex en gummihammare.
OBS! Kicken behöver du inte ta bort, den sitter fast i kåpan och inte på vevaxeln innanför.
Så, när kåpan är av, håll ordning på alla skruvar!
Så, nu ser vi hela transmissonen här, till höger har vi kopplingsklockan och den ska vi inte röra, vikterna och strypningen sitter på vevaxeln till vänster.
Nu kommer det som många har problem med, att få upp muttern längst ut.
Det lättaste är om du har en Kompressor med mutterdragare, men om du inte har finns det många andra metoder.
Har du en liggande minarelli motor så har SuriouZ^ gjort en guide här:
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=36535Men om du har en Derbi Atlantis (kan vara lika på andra Derbi, tex predator, hunter med flera, men jag vet inte) så gör du såhär:
OBS! Det är inte rekommenderat att använda denna skruvmejselmetod, har du tillgång till tryckluft och mutterdragare så använd det!Kila fast en skruvmejsel av lagom storlek mellan dom två utbuktande runda sakerna i blocket och startmotordrevet (heter det så?, kugghjulet bakom variatorn iallafall)
Nu har du veven helt låst och nu tar du en stor fast nyckel (led-nyckel, tror jag det heter) i rätt storlek, nr 17 på min.
Håll i skruvmejseln med ena handen och så skruvar du med den fasta nyckeln, börja lite försiktigt så du är helt säker på att inte skruvmejseln slinter.
Nu är det bara att ta i för kung och fosterland och snart är muttern av!
Plocka av allting bakom muttern, men var nogrann med att komma ihåg hur allting satt.
På min Atlantis sitter dom i följande ordning från vänster till höger
Så nu kan du dra av fläkthjulet från veven.
Nu ser du remmen, trä av den från vevaxeln, under remmen ligger variatorringen, strypningen.
Du kan även passa på att mäta remmen, den ska inte vara smalare än 15,7MM.
Här ser du ringen, ta bort den och din scooter kommer varva mindre och få högre toppfart, accelerationen påverkas inte.
Denna ring stryper genom att den hindrar remskivorna (baksidan av fläkthjulet och variatorn) att gå ihop fullt ut och då kommer den inte upp i högsta "växel" kan man säga.
Ska du inte byta vikter så kan du nu montera ihop allt i omvänd ordning igen!
Så nu kan du dra ut den här distansen, hylsan eller vad du kallar den.
Så, dra nu ut variatorn från vevaxeln, ta tag bakom den så får du med locket också.
Plocka nu ur vikterna ur skålen, såhär ser en sliten vikt ut, den är kantig.
Om dom här v-formade sakerna ramlar ut så är det bara att trycka tillbaka dom igen.
Lägg nu i dom nya vikterna och sätt på locket, nu trär du på variatorn på veven igen, tryck in den så långt det går.
Skjut in distansen så långt in det går och lägg på remmen.
Glöm inte att trycka fast denna ring i baksidan på fläkthjulet. Det är inte säkert att den lossnade från fläkthjulet när du tog bort det, men om den gjorde så kan det vara lite svårt att få tillbaka den igen, men i ett visst läge så "klickar" den fast.
Trä på fläkthjulet.
Sätt fast brickorna igen.
Som du nu ser blir det inte så mycket utrymme kvar att sätta fast kickdrevet, men det gör inget, se bara till att det kommer på lite, när du skruvar fast muttern igen så trycker den in allting och det kommer att bli som det ska.
OBS! Skruva fast muttern på vevaxeln hårt! Annars finns risk att vevaxel, fläkthjul och annat går sönder! (Tack till Belfrage)Så, skruva fast muttern hårt på samma sätt som du skruvade av den! Nu var det klart.
Märkte jag någon skillnad kanske du undrar nu.
Ja, det gjorde jag, den varvar inte alls lika mycket, nu känns det nästan som den inte orkar varva ut klokt, men det verkar som detta är vanligt på Atlantis, så jag ska köpa vikter, och olika fjädrar och prova lite olika när jag har lite mera pengar!
Bara den får upp varvet, om jag kör i lite nedförsbacke så åker mätaren upp till 70km/h.
Skrivet av fabian den 20 maj 2006.
Om du har något jag kan tillägga i guiden så skriv det nedanför så lägger jag till det!
LYCKA TILL!