Cylinderbyte, enkelt förklarat med bilder! - Laddar...

1. 05:53 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Cylinderbyte, enkelt förklarat med bilder!

Forum Guider Övrigt
  1. Profil
  2. Storm
    Kön: Kille
    Bor: Göteborg
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 31:a maj 06
    Tid: 22:19
    Svar: 13
    Visningar: 6574

Cylinderbyte enkelt förklarat med bilder!

tjena, jag bytte precis cylinder igen, och tänkte att jag lika gärna kan klippa några kort..

Så jag gör en enkel guide, så att de flesta kan förstå hur man byter cylinder :)
Dock Fläktkyld..

Okej, börja med att ta bort kåpor, sadel osv för att kunna komma åt din cylinder..

Ta av avgasröret, och allt så att du har cylindern framför dig..

När cylindern nu är fri, är det bara att använda en lämlig nyckel för att nå pinnbultarna, eller muttrarna, olika...

När dom är loss är det bara att ta bort topplocket..

Därefter cylindern :)

Detta ser jag nästan som ett måste, tryck ner en ren trasa i vevhuset och runt kolven, detta för att ingen skit ska komma ner i vevhuset, och att inte tappa knastrerna..

Nu kommer det knepiga, knasterna, små metallringar som låser kolvbulten... Pilla loss dessa (räcker med en) med en pinsett, en näbbtång eller liknande..
Ta sedan en skruvmejsel och knacka ut kolvbulten och du bör ha koven i din hand..
Akta nållagret bara.. lagret som ligger mellan kolvbulten och vevstaken..

Nu är det bara sätta på den nya kolven, knacka in kolvbulten i vevstaken, glöm ej nållagret..
Glöm ej heller att det finns en liten pil på kolven, den ska peka mot det hållet avgasporten sitter..
Sedan är det bara att sätta dit knasterna, det finns en liten springa det ska ligga i, du ser..

Nu är det dags för cylindern, olja in rikligt i cylindern med vanlig 2-takts olja.. Kan även tas på kolven..

Nu gör du såhär att du trycker ihop en kolvring och vrider på den tills den fastnar, och gör så på båda..
Sedan håller du ihop dom och trycker på cylindern, FÖRSIKTIGT, paja inte kolvringarna.. vrid heller inte på cylindern när du trycker på den, kolvringarna flyttas.. Glöm heller ej cylinderfotspackningen..

Ta loss trasan, och tryck dit cylindern, se till att packningen kommer rätt..
Sedan sätter du fast topplocket, precis som du tog av det gamla, fast dra åt på känn om du kan, annars använd momentnyckel..
Glöm ej packningen mellan topplocket och cylindern heller..
Det är viktigt att du korsdrar pinnbultarna, eller muttrarna..

Så nu är det bara skruva ihop allting igen och köra :)

glöm ej heller att köra in den nya cylindern (om den nu är ny) låt den stå ett tag på tomgång, stäng av, låt den kallna, starta igen, kör iväg försiktigt nån mil med väldigt varierad gas och på låga varv..
Låt den sedan gå med varierad gas en 20 mil om det är en gjutjärns cylinder... är det aluminium, räcker det med 5 mil..

Denna guide är för en fläktkyld motor, enda skillnaden mot en som är vattenkyld är utseédet och att det finns två slangar du behöver koppla ur,
bäst att tömma den på vattnet också, eller täppa igen eller klämma fast slangarna så inget vatten slipprar ut..

Har jag glömt nåt säg gärna till..

Hoppas det finns många som behöver användning av denna guide..

//Storm
31:a maj 06GurraG_SWE besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! GurraG_SWE

Svar: Cylinderbyte enkelt förklarat med bilder!

Skitbra Guide! :D
Nån som vet om vattenpumpningen drivs med nåt slags vakum elr om det blir så att om man lossar på en slang så rinner det vatten när motorn är av? :hmm:
31:a maj 06Storm besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! Storm

Vattenpumpningen brukar drivas direkt från svänghjulet som drar runt en pump..
Finns även elektriska..

Jag brukar tömma hela vattentanken.. men du kan också sätta nånting som klämmer fast slangarna så inget vatten slipprar ut..

Därför vattnet bara rinner när du lossar slangarna..

//Storm
1:a jun 06Frippe90 besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! Frippe90

det var fan en bra guid till och med jag fattade :P
1:a jun 06fabian besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! fabian 21

Bra guide! Nu borde alla som inte vet hur man gör förstå!
1:a jun 06Ruben_rutten besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! Ruben_rutten 20

du borde skriva att man ska dra åt pinnmuttrarna med momentnyckel för att få bäst täthet :P
5:e jun 06LaZe besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! LaZe 21

är det bara för mig att endast två bilder funkar? Synd då det verkar som enn bra guide.
5:e jun 06Storm besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! Storm

Alla ska fungera lika bra för den ena som den andre..

Jag tror du har långsam uppkoppling bara, se om bilderna kommer upp efter en liten stund..

//Storm
12:e jun 06TGR besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! TGR 20

Jag har en 5,5 HK's-cylinder på min MT nu. (39 mm kolv)

Jag har tänkt att sätta på originalcylindern igen, är det nödvändigt att byta kolv och kolvringar?
13:e jun 06DragonOrb besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! DragonOrb 22

Ja, den kolven är inkörd för 5.5HK´s cylindern.
Inte använda samma kolv till olika cylindern
21:a aug 08Soet besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! Soet 19

lätt den bästa cylinderguiden jag sett, jag ska byta cylinder den 27e augusti nu, men jag har munstycke 72 nu, tror ni 92 är för litet? jag har det liggande här :D och hur ser man vilket tändstift man ska ha?
Tack
21:a aug 08Kristus besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! Kristus

Mycket bra Guide, kommer hjälpa en hel del när det blir cylinderbyte. T.ex. det med att pilen ska peka åt avgasporten hade jag inte en susning om..

Tack för Guiden!
20:e apr 09Bulan besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! Bulan 18

jättebra guide:) det är en x8r eller för jag har också en sån och jag kände igen motorn:)
18:e apr 10chakoo besvarar Cylinderbyte  enkelt förklarat med bilder! chakoo 19

grymm guide Enkelt och fårstå..

Wooow första komentaren på nästan 2 år..