Bestycka din förgasare rätt - Laddar...

1. 16:05 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Bestycka din förgasare rätt

Forum Guider Övrigt
  1. Profil
  2. Äppelpaj
    Kön: Kille
    Bor: Ystad
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 28:e jul 06
    Tid: 21:39
    Svar: 89
    Visningar: 22301

Bestycka din förgasare rätt

Det blir många trådar om förgasarbestyckning så jag försöker nu förklara på ett enkelt sätt hur du ställer in din förgasare optimalt.

OBS! Det finns inget "rätt och fel" när det gäller munstycken i olika motorer, dvs att man kan inte fråga någon vad man ska ha för munstycke för det är stora skillnader från motor till motor. Följande kan ta tid att göra men lönar sig i slutändan, då du bla får snålare bränsle förbrukning, minimalt slitage, snabbare gassvar och kan varva maskinen ytterligare några rpm.

VIKTIGT att varmköra ordentligt innan du ställer in luftskruv, tomgång eller ska läsa av stiftet. Observera att stiftet inte alltid är att lita på, känslan är det viktiga.

Två olika alternativ har jag använt mig av och här kommer dem.
Läs allt (annars förstår du inte principen) men enligt mig är alternativ 2 kanske det bästa och lättaste alternativet.

Alternativ 1. Du börjar med huvudmunstycket, det vill säga från ca 75%-100% gas. Börja med ett som kanske funkar(lättast att börja med ett stooort). Så skiter du i allt vad låga varv och tomgång heter sålänge. Du kör ut och provar den(glöm inte värma den först), och känner om du tycker den går bra eller inte. Och det är fortfarande bara höga varv du ska bry dig om. Bluddrar den på höga varv får den för mycket bensin, och du ska ner i munstyckestorlek. Känner du att den inte riktigt orkar varva ut, eller dör med ett BÖÖÖ vid ett snabb gaspådrag ska du upp i munstyckestorlek. Känns det som den går rätt(orkar varva ut och bluddrar inte) så är det dags att läsa av stiftet. Värm hojen ordetligt innan du gör följande: Kör och maxa hojen en längre sträcka i högsta växeln och vrid av tändningen i farten, stanna vid sidan och kolla stiftet.

Oboybrunt/gyllenbrunt stift: Bra/Perfekt blandning
Vitt stift: Den får för lite bensin.
Svart/mörkbrunt stift: Den får för mycket bensin.

Nu har du fått ett hum om ungefär vilket munstycke du ska, och det är bara att prova upp och ner i storlek från allt mellan att den börjar bluddrar, tills att den inte orkar varva ut. Så provar du alla storlekar där emellan, och känner vilket som du tycker går bäst.

Sen när du har hittat rätt huvudmunstycke är det dags att gå på de låga varven och tomgång. OBS! Bry dig inte om hur tomgången är nu, det fixar man senare. Skruva så att du har luftskruven 1,5 varv ut från bottenläge och se hur den går. Mellan 1,5-2 varv ut ska du ha hittat det läget som känns att den går bäst på(varvar mest). Om du måste skruva ut den mer än 2 varv ut så har du för stort lågfartsmunstycke, byt ner dig en storlek och testa igen. Måste du ha den inskruvad mer än 1,5 varv ut, så ska du upp i munstyckestorlek(lågfarts).

Efter du gjort så att du tycker den går bra på låga så är det dags att ställa tomgången, och det är jättelätt om du har ställt in luftskruven rätt. Bara att skruva på tomgångsskruven tills den har lagom tomgång.

När du är klar med det så är det dags att prova alla lägen på nålen och ha det läget där du tycker den går bäst helt enkelt. Efter du gjort allt detta(på rätt vis) så kommer hojen svara bättre på gasen och gå allmänt bättre(mindre bränsleförbrukning, minimalt slitage osv).

Angående nålens olika lägen. När man ändrar läget på nålen genom att flytta clipset på den upp/ner så ändrar man bränslemängen på UNGEFÄR 25-75% gaspådrag. Det brukar finnas 5 olika lägen man kan ha nålen i, och det är bara att prova sig fram till man hittar det optimala. Alltså:
Flytta clipset ner/nålen upp: Mer bränsle
Flytta clipset upp/nålen ner: Mindre bränsle

Alternativ 2: Ta ut huvudmunstycket och börja med att pilla med lågsfarts, luftskruv och nål till den går perfekt upp till ca 75% gas och sedan bara dör. Sen kan du fortsätta och hitta rätt huvudmunstycke så du får den att gå perfekt även på höga varv.

VIKTIGT: Grejen är att hitta ett huvudmunstycke som gör att moppen precis INTE tappar andan vid fullgaspådrag, och sedan montera ett som är 1! storlek större.

Hoppas alla förstår och ha så kul med era förgasare nu. :)

Kom gärna med saker som jag ska lägga till eller om det finns saker som ni inte tycker hörs rätt.

Denna guide är en sammanställning av olika sidor om förgasarbestyckning, fakta från olika ställen och såklart egna erfarenheter.
26:e jun 09Dampeee besvarar Bestycka din förgasare rätt Dampeee

Svar: Bestycka din förgasare rätt

jag har en keeway fact 50 med en mikuni japan 17.5mm förgasare och jag hittar inga munstycken till den, så vad ska jag göra??
30:e jun 09Wlox besvarar Bestycka din förgasare rätt Wlox

Citerar Jumbergh;2781594
Min DRD har hög tomgång samt fastnar ibland på höga varv när man varvar (vill inte gå ner) vad ska jag göra?

Kan vara att gasvajern är klämd nån stans i vajer höljet eller nån annan stans.
1:a jul 09Jumbergh besvarar Bestycka din förgasare rätt Jumbergh 18

Citerar Wlox;2802132
Kan vara att gasvajern är klämd nån stans i vajer höljet eller nån annan stans.

Har fixat felet, insugsgummit var sönder.
8:e jul 09Roqstar besvarar Bestycka din förgasare rätt Roqstar 17

Måste man ändra något om man har allt orginal? Asso med munstycket och de, eller bara om man har trimm?

OBS!! Pma mig snälla svaret, är sällan har och det är krångligt att komma in här.
25:e jul 09FreakyThing besvarar Bestycka din förgasare rätt FreakyThing 18

Okej, grabbar försök hjälpa mig nu. Min pappa sota ur avgasröret och kapa kedjan till en perfekt längd. Jag stack ut och testa den och den gör ungefär 56 enligt mätaren. Innan gjorde den runt 43 på rak väg. MEN när man gasar fullt på sexans växel och endast sexan så tappar den kraften och trappar ner till ungefär 49-50. Det händer endast om man drar på fullt vid 55 km/h. Även ljudet förändras och den låter lite slöare. Känner på mig att det har något med munstycket att göra.
26:e jul 09William_Mattss0n besvarar Bestycka din förgasare rätt William_Mattss0n 19

Får den för mkt elr förlite bensin? ( moppen typ är seg på låga varv speciellt om man pumpgasar lite gran då vill den nästan böa. Samma sak gäller bakhjulet för då pump
gasar man. Moppen tvärdör då efter en liten bitt.
6:e aug 09Raderad besvarar Bestycka din förgasare rätt Raderad

Vilken metod är smidigast? ettan eller tvåan? Ska göra detta när jag köpt min 17.5 fögge
11:e mar 10gusteNN besvarar Bestycka din förgasare rätt gusteNN

är luftskruven = med tomgångs skruven eller
11:e mar 10Eze_08 besvarar Bestycka din förgasare rätt Eze_08 17

nej, tomgångs skruven och luftskruven är två helt olika skruvar. luftskruven reglerar hur mycket luft motorn ska få. sitter oftast närmast luftfilteranslutningen.
8:e maj 10bozzen besvarar Bestycka din förgasare rätt bozzen

Tja, har en slider 07 (manuell chok)

Jag har en ny cylinder och jag försöker ställa in förgasaren.
Just nu håller jag bara på med låga varv så det har ingenting att göra med munstycket.

Jag har bytt till 50 sport, annan variator, koppling och luftfilter m.m
har original rör + förgasare

Den dör om jag inte har choken på (bööö), även om jag skruvar in eller ut på luftskruven (den behöver mer bensin eftersom jag bara kan köra med choken på)
Vissa säger olika, någon som är säker på om den får mer bensin när jag skruvar ut luftskruven eller in?

Eftersom jag bara har luftfilter och 50 sport. Behöver man endå byta lågfartsmunstycket så den får mer bensin och isåfall ungefär hur många storlekar?
8:e maj 10mange_aa besvarar Bestycka din förgasare rätt mange_aa 18

Citerar bozzen;3274018

Just nu håller jag bara på med låga varv så det har ingenting att göra med munstycket.

Den dör om jag inte har choken på (bööö), även om jag skruvar in eller ut på luftskruven (den behöver mer bensin eftersom jag bara kan köra med choken på)
Vissa säger olika, någon som är säker på om den får mer bensin när jag skruvar ut luftskruven eller in?

Eftersom jag bara har luftfilter och 50 sport. Behöver man endå byta lågfartsmunstycket så den får mer bensin och isåfall ungefär hur många storlekar?

om du kör med choken på så får den mer luft (så är det på min PHBG dellorto 21 mm och 16,5mikuni). du behöver ett mindre munstycke för att motorn inte ska dränkas av för mycket soppa.
8:e maj 10Rexxy besvarar Bestycka din förgasare rätt Rexxy 22

Citerar mange_aa;3274093
om du kör med choken på så får den mer luft (så är det på min PHBG dellorto 21 mm och 16,5mikuni). du behöver ett mindre munstycke för att motorn inte ska dränkas av för mycket soppa.

En choks uppgift är att tillsätta mer bensin vid start. Och dem kan göra två saker. Antingen öppna ett extra hål ner till flottören, och tillsätter då mer soppa.
Eller så blockerar den en del av insuget i förgasaren, och den får då mindre luft, alltså mer soppa.

Så en chok ger aldrig mer luft.
8:e maj 10mange_aa besvarar Bestycka din förgasare rätt mange_aa 18

Citerar Rexxy;3274109
En choks uppgift är att tillsätta mer bensin vid start. Och dem kan göra två saker. Antingen öppna ett extra hål ner till flottören, och tillsätter då mer soppa.
Eller så blockerar den en del av insuget i förgasaren, och den får då mindre luft, alltså mer soppa.

Så en chok ger aldrig mer luft.

okej, fan va skumt nu måste jag plocka av min fugg och kolla:wacko:
8:e maj 10bozzen besvarar Bestycka din förgasare rätt bozzen

Citerar bozzen;3274018

Men ni har inget svar på mina frågor ? :D