Kränga däck på scooter - Laddar...

1. 19:11 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Kränga däck på Scooter

Forum Guider Övrigt
  1. Profil
  2. Fräd
    Kön: Kille
    Bor: Linköping
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 5:e mar 05
    Tid: 20:01
    Svar: 54
    Visningar: 6112

Kränga däck på Scooter

Tjena alla glada. Många av er lämnar säkert iväg era saker när det är dags att byta däck och så... Tänker här nedan visa hur jag kränger däck på Scoot, utan däckmaskin eller koreaner från fabriksstall.

Saker som behövs:

* 2st däckjärn av modell kraftigare (skruvmejslar och annat fuffens duger inte)
* Däckfett (funkar även bra med "glidmedel" eller 50/50 vatten/diskmedel) :D
* Tålamod

Börja med att tappa ur luften ur däcket. Tryck med fingret på "pinnen" i mitten av ventilen, eller kom på nått annat smart.

Tryck runt om på däcket så att det lossnar från fälgen och ligger fritt. Kan krävas diverse knän och fötter för detta. Jag petade lite med ett däckjärn bara.

Kör in däckjärnen under kanten på däcket och bänd lite så att du får upp kanten på däcket ovanför kanten på fälgen.

Fortsätt så tills du kan dra med händerna istället.

När du fått loss ena halvan från fälgen så sticker du in ett däckjärn enligt bilden nedan. Sen är det bara att bända lite så att du kan få in en hand och dra med.

Nu kan du med fördel använda ett knä och trycka med så att däcket kommer lös från fälgen.

OH YEAH! Däcket är loss! Fixa fram ett nytt däck att slänga på.

Ta fram din lilla butt med "smörjning" och smeta på det på kanterna runt fälgen och lite på däcket.

Tryck nu på däckets ena halva på fälgen. Kolla så att pilen för rotationsriktning ligger åt rätt håll! Mycket viktigt!

Nu börjar det jobbiga! Andra halvan ska på fälgen. Ta ett däckjärn och bänd lite så att kanten på däcket "hoppar ner" under kanten på fälgen.

Nu måste du använda båda järnen att bända med för nu kommer det att gå tungt. Ta en liten bit av däcket i taget annars kommer det att gå tungt som tusan att bända ner det.

Så här ska det se ut precis på sluttampen innan däcket hoppar på!

Sådär ja! Nu var däcket på! Grattis! Gå nu och ta dig en Cola eller nått. (Koop och eLik kan ju ta sig en öl)

Nu återstår bara att fylla däcket med luft. Har du gjort rätt och inte skadat däcket något så ska det "ploppa på plats" när du fyller det. Montera sen allt på moppen och njut.

17:e jun 05Moberg besvarar Kränga däck på Scooter Moberg 21

Svar: Kränga däck på Scooter

Citerar den_brae
vet inte hur det är på just scootrar men på bilar (borde ju knappast skilja sig särskilt mycket..) så skär man loss ventilen och sätter i en ny samtidigt som man byter däck. så ja det går, kom bara ihåg att köpa en ny ventil, kostar säkert 20-50kr på biltema.

När jag proa på en bilverstad och skulle byta däck så använde man en typ " nyckel "så man skruva loss ventilen med,borde väl finnas till scooter också?.sry for OT
22:a jun 05karlE besvarar Kränga däck på Scooter karlE

måste inte däcken ballanseras elller nåt sånt?
30:e jun 05Tobba besvarar Kränga däck på Scooter Tobba 22

bra guide... fast man måste inte annvända däckhjärn, när jag bytte däck på min sr så annvände jag bara diskmedel och händer å en liten skruvmejsel de gick rätt lätt. dom var as mjuka om man jämför med gokart däcken jag krängt av på :happy:
10:e apr 06Mr.B besvarar Kränga däck på Scooter Mr.B

Hejhopp gammal tråd!

Krängde precis däcket på min scoot, oj så bra det blev;)
Tackar för fin guide!
17:e apr 06Timmy besvarar Kränga däck på Scooter Timmy 24

gammal guide men helt okay, men jag föredrar 3 däckhjäml och plastklubba:P iofs byter jag typ 4par däck om dagen så man tränar ju in sina rutiner
12:e jun 08aerox_sven besvarar Kränga däck på Scooter aerox_sven 21

Halloj godagens!

Håller på o kränger på ett nytt däck på en aerox bakfälg, Däcket sitter på fälgen nu men jag får inte däckkanterna att ligga emot fälgkanten. Hur ska jag få till detta? Har pumpat in luft men däckfan vägrar hoppa på plats och sen så har jag inga däckjärn till mc däck heller.
12:e jun 08BobZ besvarar Kränga däck på Scooter BobZ 20

Citerar aerox_sven;1904680
Halloj godagens!

Håller på o kränger på ett nytt däck på en aerox bakfälg, Däcket sitter på fälgen nu men jag får inte däckkanterna att ligga emot fälgkanten. Hur ska jag få till detta? Har pumpat in luft men däckfan vägrar hoppa på plats och sen så har jag inga däckjärn till mc däck heller.

Samma sak hade jag problem med..Har du en vän med ett verktyg som du kan ta ut lilla nålen i ventilen på fälgen så är det super... Då kommer däcket skutas ut emot fälgen utan den med vanlig tryckluft som finns på mackerna. För den nålen begränsar så att du inte kan pumpa med fullt tryck
17:e maj 09Poppe135 besvarar Kränga däck på Scooter Poppe135

bra guide, men glöm inte byta ventil stolpe om den är torr:)
24:e mar 10Jetti besvarar Kränga däck på Scooter Jetti 22

Tänkte länka o visa vad det är för verktyg. Och det är detta. Finns många olika utseenden men i slutändan äre samma.

http://www.biltema.se/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Hjul-och-Dack/Ventilnalsverktyg/