Trimmdagboken: piaggio nrg power dd - Laddar...

  1. 16:30 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Trimmdagboken: Piaggio NRG Power DD

Forum Guider Scooter
  1. Profil
  2. Faldo
    Kön: Kille
    Bor: Danderyd
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 14:e maj 08
    Tid: 06:18
    Svar: 596
    Visningar: 60878

Trimmdagboken Piaggio NRG Power DD


Hallå alla glada!

Jag tänkte börja med att presentera mig, Faldo heter jag och har ett oändligt intresse för motorer och teknik. Jag har tidigare ägt en Honda MT5 '96 och en Boatian Sprint '06 som jag trimmat så mycket det går. Nu har jag köpt en Piaggio NRG Power DD '08 och tänkte dela med mig om hur jag trimmar denna, steg för steg, så detaljerat som möjligt i form av en guide.

Information om modellen:
Namn: Piaggio NRG Power DD (modell 2008)
Motor: Vätskekyld 1 cyl, 2-takt, 49cc
Effekt: 4,5 hk vid 7500v/min
Förgasare: Dellorto 17,5mm PHVA
Tändstift: Champion RN1C
Avgasrör: Upphöjt Raceavgasrör (strypt med 2 blindrör)
Växellåda: Automatisk (variomatik)
Variatorvikter: 19X15.5mm (6.2g)
Startanordning: Elstart & kickstart
Bromsar f/b: Skivbromsar 220mm/175mm
Vikt: 99 kg
Längd: 1790mm
Bredd: 850mm
Sitthöjd: 795 mm
Tankrymd: 6.5 liter, ink 1.5 i reserv
Bränsle: Blyfri 95
Olja/rymd (mixer): Halvsyntet för 2-takt/1.3 liter
Olja/rymd (vevhus): 80W/90 / 8.5 centiliter
Lyse f/b: Kraftiga halogenstrålkastare/LED-bakljus
Däck f/b: 120/70-13 140/60-13 (13" lågprofilsdäck)
Instrumentering: Analog varvräknare, digital hastighet, bensinnivå, motortemperatur, klocka och trip
Färger (2008): Svart/röd, Vit/röd, Blå/gul


Va tvungen å ta lite bilder på min duo... är så sjukt nöjd med mina två älsklingar just nu, har precis trimmat min A3 till 245 hästar och satt på nytt avgasrör som låter helt sjukt bra!


Får jag presentera Skorpan&Smulan...












Andra modeller som denna guide kan användas för:
Piaggio NRG Power DT, Piaggio NRG MC2/3.
Notera: Aprilia och Gilera köper motorer från Piaggio så även om allt inte ser exakt likadant ut så kan man använda denna guide på de flesta nya Aprilia/Gilera-modeller också.


Ok, till själva trimmandet! Jag kommer nedan föra en dagbok på hur jag trimmar, vilka delar jag använder, var jag beställer delarna, ta foton och förklara så gott det går. Planen är att byta ut/trimma de mesta: strypningar, avgasrör, cylinder, vevparti, förgasare, tändning, variator, reed.
Om ni har frågor är det bara att svara på detta inlägg så justerar jag guiden så att alla kan dra nytta av den.

Notera: Om din moped är helt ny kommer kolven inte ha nött in innerväggarna på cylindern än, detta medför sämre kompression (mindre effekt).

VIKTIGT! Om du trimmar moppen innan den rullat ca. 20 mil finns risken att kolven skär då du utsätter kolven för en "effektchock". En inkörd kolv ligger tätare mot innerväggarna och kan hantera mer kompression.

Notera: Förgasaretillvärkare använder sig inte av millimeter som mått på huvudmunstycken men med undantag för vissa tillverkare kan man konvertera deras storlekar till micrometer gånger 10. Dvs. att en storlek på 60 är ungefär 600micrometer (0.6mm).

_____________________________________________________________________
Inlägg - 8 Maj 2008 - Borttagning av variator-ring
Jag hade en timme på mig innan det blev mörkt idag så jag började med att avlägsna variator-ringen vilket går på ca. 20minuter om man har rätt verktyg.
Att ta bort variator-ringen är långt ifrån svårt men för att komma åt den bör du ha en elektrisk eller pneumatisk mutterdragare. Detta är en maskin som ser ut som en överdimensionerad borrmaskin. Tekniken i en mutterdragare gör att muttern "knackas" runt för att lossa eller dra åt en mutter. Friktionen är mindre om du "knackar" upp/in en mutter gämfört med om den är dragen med konstant tryck och sliter inte lika mycket på gängor och verktyg.


För denna guide behöver du:
- Sexkants-hylsor av storlekar 8, 10 och 15mm
- Förlängare till hylsorna
- En medelstor stjärnskruvmejsel.
- Rekommenderas: Mutterdragare Länk till produkten
- Alternativ till mutterdragare: Kedjerörtång Länk till produkten

Rekommenderade tillbehör:
- Kullagerfett

Steg 1: Lossa först 7 skruvar på kåpan till luftburken (gröna pilar), en sitter lite dolt. Ta bort kåpan på luftburken så att du kommer åt resten av skruvarna (röda). Lossa 4 skruvar till variatorkåpans luftintag (gröna pilar). Lossa sedan ca. 15 skruvar (8mm hylsa) där de röda pilarna på bilden visar. Den bakre stänkskärmen sitter fast på en förstärkning som du även måste lossa (10mm hylsa).





Steg 2: Avlägsna först den svarta kåpan som sitter för luftintaget på varitorkåpan, lossa sedan hela variatorkåpan genom att vicka/rycka lite, kicken sitter hårt och du kan använda denna som handtag. Om kåpan sitter för hårt och du inte kan rubba den, knacka på kåpans kanter med en gummihammare.

Notera: På insidan av själva kåpan sitter en så kallad "kick-klo". När du kickar med mopedens kick kommer denna klo skapa ett vridmoment som driver kolven manuellt. Kåpan som klon sitter i utsätts för väldig påfrästning när hela din vikt överförs från kicken till kolven, därför är det starkt rekommenderat att smörja klon emellanåt. Kullagerfett för utomhusbruk fungerar utmärkt för detta och förlänger livstiden på kicken. Detta kan du köpa på närmaste mack.




Steg 3: Innanför kåpan sitter en variator (främre delen) och en koppling (bakre delen) med en variatorrem mellan, variatorn har en mutter (15mm hylsa) som måste lossas som bilderna visar.






När muttern är loss, dra av kugghjulet. Var försiktig med delar som sitter på kugghjulet så du inte tappar dom i marken. Det är även viktigt att du lägger märke till i vilken ordning skivor och distansringar sitter för att montera tillbaka dessa på samma sätt.
Skulle du nu mot förmodan inte ha råd att köpa en mutterdragare kan man även lossa muttern för hand men då måste du ha reält med kraft och du måste låsa kugghjulet som sitter runt muttern då dessa två sitter på samma axel. Det bästa alternativet till mutterdragare är en kedjerörtång, dra kedjan runt kugghjulet med en tjock tygtrasa mellan för att inte skada kuggarna och ta spjärn med hantaget.

Steg 4: Som nästa bild visar bör du se en liten metallring som ligger mellan den inre hylsan och variatorremen. Lätta lite på remmen och ta bort ringen men låt hylsan sitta kvar.




Steg 5: Montera tillbaka kugghjul med skivor, var säker på att dessa sitter fast innan du drar åt muttern. Du ska inte kunna snurra på någon av skivorna eller kugghjulet utan att hela stången dom sitter på snurrar med. Trycker du inte till dessa ordentligt kan muttern lossna i farten sedan och orsaka en hel del skada = dyrt!

Steg 6: Montera tillbaka variatorkåpan, glöm inte att vissa skruva håller uppe slangar och kablar.

Här är den lille jäkeln! Vad va de Gandalf sa: -"The one ring MUST be destroyed!"





Notera: V-ringen är endast en fartbegränsare, även om moppen kan gå snabbare nu så måste även mer kraft genereras. Om du inte tar bort v-ringen kommer du aldrig komma över 55km/t då ringen hindrar variator-remmen att tryckas längre upp på variator-skivorna. Detta kan man enkelt se på bilden för Steg 4 ovan, den yttre delen på skivan har inte använts. För att få bättre acceleration och högre topphastighet måste du även ta bort resten av strypningarna (se nedan).

Original så gjorde min mopped ca 50km/t och efter att variator-ringen var borta så gick den upp i 60km/t. Inte så märkvärdigt men en bit påväg och framför allt en VÄLDIGT viktig detalj om man vill trimma mer.


_____________________________________________________________________
Inlägg - 10 Maj 2008 - Borttagning av "luftplugg" samt justering av förgasare
Lite bakfull i dag, hes röst och ett antal hundralappar fattigare... men jag ska försöka inte andas på er :P

Nu har jag "pluggat ur" moppen som det så fint heter på moppepojkar-språk. Vad egentligen menas är att man tar bort en eller flera strypningar som minskar in- eller ut-luft på moppen.
Vissa avgasrör har en strypning i form av en underdimensionerad ring som minskar mängden avgaser som sprutas ut. Har man tur är denna ring fastklämd i en skarv av röret och man kan enkelt ta bort den, vissa ringar är fastsvetsade och borrning krävs.
En 2-taktare är tyvärr väldigt kännslig när det gäller motstånd i avgasröret och kommer tappa effekt om motståndet är för litet eller för mycket.
Det flesta avgasrör har även något som kallas för "blindrör". Detta rör (i bland flera) är konstruerade att skapa virvelvindar i avgasröret och därmed minska trycket. Blindrör är inte lika enkla att avlägsna och det rekomenderas att köpa ett nytt avgasrör om du inte är expert på svetsning. Nya avgasrör är inte gjorda för att strypa motorn och om det mot förmodan sitter en stryp-ring är denna lätt att ta bort (beroende på märke).
NRG Power DD 2008 har ingen plugg i avgasröret men däremot 2st blindrör (se bilden nedan) vilket minskar effekten avsevärt! Motorn är så stark på denna modell att ett blindrör inte räckte ;)






Gemensamt för de flesta mopeder är "luftburks-pluggen". Denna kan se ut på flera sätt och sitta på olika ställen men den sitter alltid innan förgasaren. På min Baotian Sprint satt denna plugg i mynningen av luftburken, på NRGn sitter pluggen i mynningen på förgasaren (se bild på steg 4 nedan).

Innan man börjar "plugga ur" är det viktigt att förstå hur delarna i en moped fungerar:
1. Luft kommer in via luftbuken och leds till förgasaren
2. Luften/syret blandas med bensin i förgasaren och bildar bensinångor
3. Bensinångorna dras ner i förbränningskammaren i cylindern
4. Tändstiftet skapar en knall, kolven trycks ner och skapar ett moment som leds ut till bakhjulet
5. På vägen upp igen trycker kolven ut den förbrända ångan (avgas) genom avgasröret
6. Om röret har en expansionskammare skapas ett mottryck som studsar tillbaka en del oförbränd bensinånga in i cylindern som i sin tur genererar mer effekt.

Nu när ni vet detta, kan ni själva lista ut att om man sätter en plugg innan förgasaren eller efter förbränningskammaren kommer motorn bli strypt och tappa effekt.

Nackdelen med denna typ av strypning är att motorn är anpassad för strypningen, dvs. att om du tillför mer luft genom att ta bort strypningen vid luftburken kommer förgasaren få mer luft än den är anpassad för. Mängden bensin som blandas måste ha rätt proportion till mängden luft som släpps in. Med tanke på att mängden luft som strömmar in är lite svårt att mäta eller kontrollera så tar man bara bort strypningen och sedan anpassar förgasarens huvudmunstycke så att denna blandar rätt mängd bensin.

Nog med teorisnack, för denna guide behöver du:
- En medelstor stjärnskruvmejsel
- En medelstor flatskruvmejsel
- En liten avbitartång
- En liten flattång
- En slangstopper (klädnypa fungerar också)
- Rekommenderas: Munstyckekitt, Dellorto 6mm/Storlek: 60-82 för trimmning med original-luftburk Länk till produkten, 80-102 för trimmning med öppet luftfilter/moddad luftburk (se längre ner i guiden) Länk till produkten
- Alternativ till munstyckekitt: Dremmelborr (multiverktyg) med borrar från 0.3 till 1.0mm Länk till multiverktyg Länk till borrar
- Om du använder Dremmelborr kan du behöva: Lödkolv+lödtenn.


Ingreppet tar ca. 1 timme beroende på hur duktig du är samt hur snabbt du lyckas hitta rätt bensinblandning.

Steg 1: Öppna hjälmfacket och skruva bort 2 skruvar som syns på bilden.




Steg 2: Skruva bort 4 skruvar som håller fast kåpan ovanför förgasaren och ta bort kåpan.




Steg 3: Skruva bort 2 skruvar som håller fast luftburken, en sitter lite dolt och kan behöva en väldigt kort mejsel eller en mejsel med vinkel.







Steg 4: Innan du lossar själva luftburken måste du klippa av ett buntband som håller fast gummiröret i förgasaren. Om det inte finns ett buntband på din modell sitter där en slängklämma som du skruvar upp. Gummiröret kan sitta lite hårt, ett tipps är att klämma ihop det lite så lossnar det från förgasaren. När du lossat på luftburken ser du luftintaget på förgasaren där det sitter en messingsskiva med små hål i (pluggen) som bilden visar.




Ta bort pluggen som bara sitter fastklämd och lägg den tillsammans med variarottingen, du kan vilja spara dessa om du vill sälja moppen otrimmad.





Kaffepaus!!!
Nu har du tagit bort strypningen som minskar luftintaget, stegen efter detta förklarar hur du ställer in förgasaren så att mer bensin blandas med den ökade mängden luft.


Steg 5: Om du tittar ner i hjälmfacket så ser du förgasaren från ovan. Lossa på slangklämman som håller fast förgasaren i insugsröret till cyllindern.




Steg 6: Vrid/vicka på förgasaren så den lossnar från insugsröret, lyft sedan försiktigt upp hela förgasaren genom hålet i hjälmfacket så att du kommer åt bränsleslangen. Lossa på slangklämman som bilden nedan visar, du kan behöva en platttång för att ta bort den.




Var försiktig när du tar bort slangen från förgasaren, var beredd att sätta fingret för mynningen på slangen och ha gärna en slangstopper redo eller böj slangen och sätt en klädnypa så att inte besninen rinner ut.




Steg 7: På grund av att förgasaren innehåller ca. en deciliter bensin bör du ha rikligt med hushållspapper i närheten. Vänd på förgasaren och skruva bort 2 skruvar som bilden visar. Håll mycket papper under förgasaren när du vänder på den då all bensin rinner ut.




Steg 8: Under locket sitter en stor messingsskruv med ett litet hål i, skruva bort denna.
VIKTIGT! Flottören i förgasaren sitter fast med en liten pinne (se nästa bild). Denna pinne siter helt löst när kåpan är bortskruvad och kan lätt ramla ur. Tappar du bort denna så kommer inte förgasaren att fungera alls!






Det du precis skruvade bort kallas huvudmunstycke. Hålet i mitten av skruven släpper igenom bensinen som blandas med luft och skapar sedan bensinånga som sugs ner i förbränningskammaren. På grund av väldigt små marginaler så kan storleken på hålet variera både före (original) och efter trimmningen så jag kan dessvärre inte säga exakt vilken storlek just du ska ha, men jag kommer förklara hur du tar reda på det.

På just min Dellortoförgasare satt ett huvudmunstycke med storlek 53 som original(dvs. 0.53mm), detta står inristat på skruven. I och med att förgasaren får mer luft nu när pluggen är borta så kommer inte denna storlek räcka längre utan man måste ha ett större hål.

Om du har köpt ett munstyckeskit, följ nedan:
Steg 9a: Byt ut huvudmunstycket du precis skruvade bort mot ett ca. 0.02-0.05mm större munstycke. Dvs om du hade 53 som original byter du till ett med 55. 60 (0.6mm) är dessvärre minst i Stage6-kittet men du ska inte behöva mindre nu när luftflödet är större.

Om du har Dremmelborr, följ nedan:
Steg 9b: Borra upp munstycket till ca. 0.02-0.05mm större än det nuvarande. Dvs om du hade 53 som original använder du borr med storlek 0.55mm.

Steg 10: Montera sedan tillbaka förgasaren samt luftburk på samma sätt som du monterade av dom, du måste inte fästa luftburken i ramen (steg 3) och du behöver heller inte montera plastkåpan på steg 1 och 2.

Steg 11: Starta mopeden. På tomgång används inte huvudmunstycket alls så du märker ingen skillnad förrens du gasar lite. Det finns två scenarion på vad som kan hända när du gasar:

Scenario 1: När du gasar så går det bra på låga varv men så fort du gasar lite mer så varvar inte motorn ur ordentligt dock utan att misstända. Detta händer om hålet i munstycket för litet och bensinångorna räcker inte till för att skapa ett jämt tryck i förbränningskammaren (cylindern). Gå tillbaka till steg 5 och när du kommer till steg 9a så byter till en storlek större på muntycke eller steg 9b så borrar du ett ca. 0.02-0.05mm större hål.

Scenario 2: När du gasar så bolmar det ut tjock rök från avgasröret och/eller motorn misständer och låter som en 4-taktare vid fullt gaspådrag. Detta händer om hålet i munstycket är för stort och bensinångorna är för tjocka för att antändas varje kolvcykel. Gå tillbaka till steg 5 och när du kommer till steg 9a så byter till en storlek mindre. Om du borrat för sort hål måste du täppa igen hålet helt med lödtenn och borra ett nytt som är ca. 0.02-0.05mm mindre än det förra.

VIKTIGT!
Till skillnad från 4-taktsmotorer är 2-takt mer kännsligt för bensinblandning. Även om olja blandas med bensinen i förgasaren så har även bensin i sig en smörjande effekt. Pga. detta är det väldigt viktigt att huvudmunstycket inte är för litet. Om munstycket är för litet så smörjs kolven inte tillräckligt, livslängden kortas ner avsevärt och i värsta fall går sönder helt (skär). Det är inte lika farligt att köra med för stort munstycke men efter ett tag kommer tändstiftet bli dåligt och det lägger sig en hinna med förbränd olja på toppen av kolven som minskar kompressionen (effekten).

Notera: Ju mer du trimmar mopeden, ju mer effekt kommer motorn leverera och ju större munstycke krävs.

När du hittat rätt munstycke/storlek på hålet kommer motorn gå upp i varv som den ska och det kommer heller ingen tjock rök ur avgasröret. Mellan halv- och fullgas ska du kunna känna effektökning utan att motorn "suckar" på fullt gaspådrag.

Notera: Vid start av kall motor kommer choken automatiskt att tillföra mer bränsle, detta kan medföra tjockare rök vid gaspådrag än när motorn blivit varm. Detta är helt normalt. Kontrollera därför inte röken förrens motorn gått i ett par minuter.


När du lyckats med denna del av trimmningen tycker jag definitivt du ska grattifiera digsjälv med en kexchoklad! De e du värd! :happy:


Steg 12: Skruva fast resterande skruvar och kåpor.


Övrigt
För finjustering kan man även lyfta eller sänka en så kallad "trottelnål" som sitter i förgasaren samt skruva på en så kallad "luftskruv", men jag gör en guide till detta i samband med cylinderbyte i sommar då denna justering är extremt liten och märks först när du har mer kraft i mopeden.

Mitt fall
Jag hade storlek 53 på mitt originalmunstycke och borrade upp det till 60 (0.6mm) vilket va perfekt! Ingen tjock rök ur avgasröret och gämn effektökning vid gaspådrag.
På grund av att avgasröret är så strypt så gjorde inte denna trimmning extremt mycket skillnad, men om/när man byter avgasrör så bör luft-pluggen vara dragen för att få maxeffekt.

_____________________________________________________________________
Inlägg - 11 Maj 2008 - Kontroll av tändstift

Det är väldigt svårt att veta när motorn går bra för ett ovant öra, en bra metod för att kontrollera att cylindern får rätt mängd bensin är att plocka bort tändstiftet efter ca. 10 minuters körning på full gas och notera färgen på keramiken under kroken.

Kontrollen tar ca. 10 minuter.

För denna guide behöver du:
- En medelstor stjärnskruvmejsel
- En tändstiftshylsa (ligger i hjälmfacket)

Steg 1: Öppna hjälmfacket och skruva bort 4 skruvarna som bilden visar och ta bort kåpan framför facket.




Steg 2: I öppningen ser du nu toppen av cylindern och en svart tändhatt i gummi. Ta ett reält grepp runt tändhatten och dra av den, helst utan verktyg (kan sitta ganska hårt).




Steg 3: Skruva bort tändstiftet som syns på bilden med hjälp av tändstiftshylsan.




På den sidan av tändstiftet som har en liten krok ser du en bit keramik som sitter runt en metallstav (se bilden nedan). Denna keramik är helt vit när tändstiftet är nytt och ändrar färg beroende på din bensinblandning.




Som ni ser är keramiken på mitt stift gyllenbrunt, vilket är optimalt.
Om keramiken är:
- Svart/mörkbrunt = För fet blandning/för stort munstycke
- Gyllenbrunt/oboybrunt = Bra blandning
- Gulaktigt/vitt = För snål blandning/för litet munstycke

Stiftet ändrar färg relativt fort och kan användas som indikator på förgasarinställningen. Kör motorn en stund med det gaspådrag du tror matchar det munstycke du är intresserad av (t ex full gas för huvudmunstycket). Döda motorn och skruva av stiftet. Bedöm färgen enligt ovan.



_____________________________________________________________________
Inlägg - 4 Juni 2008

Nu har äntligen delarna kommit från StarTuning! Det tog hela 32 dagar och deras ursäkt var att dom inte hade fått in så många ordrar på samma saker som jag ville ha, därför väntade dom med att skicka beställningen... Whatever, jag som slutkund ska inte behöva lida för deras rutiner, står det 5-6 dagar så ska jag ha delarna dag 6, därmed basta!

Betyg för Startuning:














Här ser ni hela leveransen:




Avgasrör Stage6 Pro Replica Krom/KarbonLänk
Malossi MHR 70cc (Membran på köpet)Länk
Variatorviktskit Stage6 - 19x15.5 (4-5.5g)Länk
Boost Bottle Stage6 - BlåeloxeradLänk
_____________________________________________________________________
Inlägg - 8 Juni 2008 - Urpluggning och byte till effektavgasrör, montering av öppet luftfilter och byte av variatorvikter

Nästa etapp i trimmningen är att montera på effektavgasrör och byta/borra upp huvudmunstycket. Vissa avgasrör säljs utan plugg, vissa säljs med, i detta fall satt en plugg i början på röret, dvs. den delen som är närmast cylindern.
Guiden som följer förklarar hur du pluggar ur och monterar avgasröret, byter luftfilter samt byter vikter. För att avsluta denna trimmning krävs även att du byter huvudmunstycke till en större dimension.

Notera: Eftersom de flesta tvåtaktsmotorer inte har någon avgasventil så åker en del av bensinångan rakt igenom cylindern och förblir oförbränd. Ett effektavgasrör är lösningen till detta problem. På grund av dess konstruktion med två "trattar" så studsas avgaser fram och tillbaka mellan de två trattarna.
Den första "studsen" genereras av tratten som sitter längs bak på röret. Denna "tratt" trycker tillbaka en del oförbränd bensinånga till cylindern i det moment där bensinångan trycks ihop. Detta medför förhöjd effektiv kompression och hindrar oförbränd bensinblandning att åka ut i avgasröret. Den andra "tratten" förhindrar sedan att de avgaser som är påväg tillbaka till cylindern inte kommer hela vägen, utan studsar tillbaka.





Till guiden behöver du:
- En medelstor stjärnskruvmejsel
- En kraftig tång
- Dremmelborr (multiverktyg) med slip- och skärbitsar Länk till multiverktyg
- Sexkants nyckel (6mm)
- Sexkants-hylsor av storlekar 8, 10 och 15mm
- En hammare och en skiftnyckel
- Stage6 Pro Replica-avgasrör Länk till produkten
- Rekommenderas: Mutterdragare Länk till produkten
- Alternativ till mutterdragare: Kedjerörtång Länk till produkten
- Rekommenderas: Variatorvikt-kit Länk till produkten
- Rekommenderas: Öppet luftfilter Länk till produkten
- Alternativ till öppet luftfilter: Modifierad originalluftburk

Notera:Verktyg/delar för att byta/borra upp huvudmunstycket inkluderas INTE i listan ovan.

Ingreppet tar ca. 1-3 timmar beroende på hur bra borr/slip du har samt hur snabbt du hittar rätt luft/bensinblandning.


Steg 1: Ta bort fjädern som håller fast mellanlägget och avlägsna hela munstycket som bilderna visar.




Steg 2: När du tittar in i röret kommer du att se ett avsmalnande rör till som gör dimensionen på rörets ingång mindre. Denna plugg är fastsvetsat med 2 fogar som du måste fila/skära bort för att pluggen ska lossna.




Steg 3: Svetsningen som pluggen sitter fast i går att slipa bort och på det sättet kunna lossa på pluggen. Jag har rödmarkerat svetsningen på följande bild som du ska slipa bort.
Notera: Var försiktig så du inte slipar för mycket och går igenom själva avgasröret.




Steg 4: När du ser den övre kanten på pluggen har du slipat tillräckligt. Ta en skiftnyckel och stoppa ner handtaget i röret så det lägger sig mot pluggen. Slå med en hammare på skiftnyckelns spets försiktigt och se om pluggen lossnar. Om pluggen fortfarande sitter stenhårt behöver du slipa lite till.

Det kan va lite bökigt att få ut pluggen när den väl lossnar, jag tog en lång skruv där huvudet på skruven fastnade på undersidan av pluggen och drog med en tång. Har du inga långa skruvar får du använda fantasin lite :)




Steg 5: När pluggen är borta, sätt tillbaka munstycket i röret och spänn fast fjädern. Ta bort ljuddämparen genom att skruva upp 6-kantsskruven på ovansidan och skjut dämparen åt sidan.


Nu har du preparerat avgasröret och du kan tydligt se skillnaden på före och efter ingreppet på bilden nedan. Stegen som följer visar hur du tar bort det gamla och monterar det nya.




Steg 5: För att ta bort det gamla avgasröret underlättar om du tar bort underkåpan på moppen. Skruva bort 4 skruvar, 2 på vardera sida, som bilden visar.




Steg 6: Skruva bort 2 muttrar (10mm) som håller fast originalröret i cylindern som bilden visar. Bilden är tagen rakt under moppen och man ser undersidan av cylindern.




Notera: Katalysatorn som sitter i original-avgasröret behöver syre för att fungera optimalt, då avgaser är väldigt fattigt på syre sugs fräsh luft in via det "sekundära luftfiltret" som sitter i anslutning till avgasröret.
Detta system heter SAS (Secondary Air System) och ger inte mer kraft så den kan täppas igen utan problem. Om jag personligen hade brytt mig hade jag skaffat en eldriven moppe :P

Steg 7: Lossa först på slangklämman till SAS-ventilen och skruva sedan bort 2 skruvar (6mm sexkant) som håller fast röret i ramen. Nu sitter röret löst och du kan behöva vicka lite fram och tillbaka innan det lossnar.




Steg 8: Sätt en plugg av något slag i mynningen på SAS-ventilen så det inte kommer in vatten eller annat, jag täljde till en korkbit som jag målade svart.




Steg 9: Montera på vibrationsdämparfästet med 2 skruvar (6mm sexkant). När du skruvar fast fästet, tryck denna framåt så den inte ligger emot bakre däcket.




Steg 10: Montera på det nya röret genom att först trä på den delen som är närmast cylindern och sätt sedan i skruven genom dämparfästet men dra inte åt denna än. Skruva först åt cylindermuttrarna och skruva sedan åt skruven i dämparfästet.




Steg 11: Sätt på gummifogen på ljuddämparen och trä sedan på ljuddämparen på röret. Skruva åt skruven som håller fast ljuddämparen på rörets ovansida. Fäst även den snygga Stage6-dekalen på röret.




Steg 12: Avsluta med att klämma på fjädern mellan röret och ljuddämparen. VOILA! Vist blev det snyggt!? :)




Notera: För att utnyttja kraften i det nya röret behöver du ett större huvudmunstycke. Vid användning av större munstycke behövs även större luftflöde till förgasaren. Insuget på original-luftburken är på 15mm och detta är lite snålt om större munstycke än 70 (0.7mm) ska användas. Jag rekomenderar att inköpa ett öppet luftfilter men du kan även modifiera luftburken (guide kommer senare) så att den kan dra in mer luft.

Innan du försöker justera munstycket behöver du även öka luftflödet till förgasaren.
Följande del av denna guide visar hur du byter luftfilter.

Steg 13: Skruva bort 2 skruvar som håller fast luftburken, en sitter lite dolt och kan behöva en väldigt kort mejsel eller en mejsel med vinkel.







Steg 14: Ta bort luftburken genom att lyfta hela burken samtidigt som du lossar gummiröret från förgasaren. Gummiröret kan sitta lite hårt, ett tipps är att klämma ihop det aning så lossnar det från förgasaren.

Steg 15: För att montera på det öppna luftfiltret behöver du endast trä på gummiröret på det öppna luftfiltret på förgasarens insug och skruva år slangklämman. Det öppna luftfiltret är ofta så lätt att det inte behövs skruvas fast.




Du kommer behöva byta till lättare variatorvikter då kraften med effektavgasrör träder fram först vid höga varvtal. Med originalvikter kommer moppen inte upp i dessa varvtal och blir väldigt slö.

Följande del av denna guide visar hur du byter variatorvikter.
Steg 16: Följ Steg 1-3 i Inlägg - 8 Maj 2008 - Borttagning av variator-ring för att ta bort variatorkåpan och kugghjulet.

Steg 17: När kugghjulet är borta, dra försiktigt av remmen från hylsan. Lägg sedan ett finger bakom variatorn och håll emot baksidan medans du drar variatorn mot dig som bilden visar.




Steg 18: Lyft baksidan på variatorn och var försiktig så att de tre plastbitar som syns på bilden inte rammlar av och kommer bort.




Steg 19: De små "rullarna" som du nu ser kallas variatorvikter. Plocka bort dessa och ersätt dom med lättare vikter än original. Det går inte att säga exakt vika vikter just du ska ha pga. faktorer som din vikt, hur sliten remmen är etc. Jag bytte till 5g-vikter men du bör testa allt mellan 4-6g för att få fram den optimala effektkurvan.




Steg 20: Montera tillbaka allt på samma sätt som du tog isär det.

Steg 21: Det sists steget i denna guide är att byta till större huvudmunstycke. Följ Steg 5-12 i Inlägg - 10 Maj 2008 - Borttagning av "luftplugg" samt justering av förgasare för att justera huvudmunstycke. Jag gick upp till storlek 90 (0.9mm) där jag hittade en bra blandning men du måste prova dig fram då motorer är inte exakt likadana.

Moppen bör nu göra ca. 90-110km/t på plan mark beroende på hur bra du lyckats ställa in förgasaren och hur tunga vikterna är.


_____________________________________________________________________
Inlägg - 23 Juni 2008 - "Stealthpower"

Om man inte vill dra åt sig blickar från poliser och grannar pga. ljudet med effektrör och öppet luftfilter, kan man endå komma upp i 80-90km/t.
Originalröret har både blindrör och katalysator som orsakar effektförlust. Katalysatorn är lite bökigt att avlägsna men blidrören bör du kapa och sedan svetsa igen hålen som blir kvar. Genom att kapa blindrören möjliggör du funktionen i expansionskammaren i avgasröret och mer kraft kommer skapas.

Jag tänker inte föra en lektion i hur man svetsar men det är inte särskillt svårt. För att ta bort avgasröret, följ Steg 5-7 i Inlägg - 8 Juni 2008 - Urpluggning och byte till effektavgasrör, montering av öppet luftfilter och byte av variatorvikter.

För detta ingrepp behöver du:
- Vinkelslip Länk till produkten
- Rekommenderas: Migsvets Länk till produkten
- Alternativ till Migsvets: ElektrodsvetsLänk till produkten

På bilden nedan ser du vad som ska kapas och vilka hål du ska svetsa igen. När du svtsat igen hålen så är ett tips att även svetsa på blindrören för syns skull och måla dessa med värmebeständig svart färg.





Original-luftburken är inte speciellt anpassad för trimmning och mer luft behöver släppas igenom för att du ska kunna anpassa storleken på huvudmunstycket i förgasaren till den maximala effekten på motorn.
En lösning på detta är att skaffa öppet luftfilter som guiden åvan förklarar, en billigare lösning är att modifiera luftburken. Att behålla men modifiera original-luftburken medför även en "original-look" som underlättar om man blir stannad av polis på rutinkontroll.

Till guiden behöver du:
- En medelstor stjärnskruvmejsel
- Dremmelborr (multiverktyg) med slip-bitsar Länk till multiverktyg
- Mjuk "gummipipa", ca. 2cm tjock, ca. 5cm långt (finns på bilskroten?)
- Rekommenderas: Variatorvikt-kit Länk till produkten

Steg 1: Följ Steg 13-14i Inlägg - 8 Juni 2008 - Urpluggning och byte till effektavgasrör, montering av öppet luftfilter och byte av variatorvikter för att ta bort luftburken.

Steg 2: Skruva isär luftburken och tag av kåpan. På bilden ser du luftburkens alla delar samt "gummipipan" som jag fick när jag beställde Doppler Air System. Pipan är gjord av mjuk gummi och du bör hitta något liknande på en bilskrot eller möjligtvis biltema.




Steg 3: Borra upp ett hål med slip-bits. Placeringen av hålet är mycket strategiskt. Om du borrar ett hål där bilden nedan visar kommer vatten inte komma in och hålet syns inte vid en "ytlig" kontroll av moppen.




Steg 4: Trä "gummipipan" genom hålet.




Steg 5: Skruva ihop luftburken på samma sätt som du skruvade isär den och montera tillbaka den på mopeden.




Du kan behöva byta vikter igen, följ Steg 17-21i Inlägg - 8 Juni 2008 - Urpluggning och byte till effektavgasrör, montering av öppet luftfilter och byte av variatorvikter för att byta vikter. Om du redan bytt vikter när du satte på effektrör och öppet luftfilter kan du prov-köra med de vikter du redan har.
Du kan behöva byta huvudmunstycke igen, följ Steg 5-12 i Inlägg - 10 Maj 2008 - Borttagning av "luftplugg" samt justering av förgasare för att justera huvudmunstycke.

Moppen bör nu göra ca. 80-90km/t på plan mark beroende på hur bra du lyckats ställa in förgasaren och hur tunga vikterna är.


_____________________________________________________________________
Inlägg - 15 Oktober 2008 - Ompackning av avgasrör

Om du tycker ditt avgasrör låter mycket kan en ompackning av ljuddämparen leda till stor skillnad, i just mitt fall fick jag ner ljudet med ca. 30% samt att det "metalliska" ljudet försvann helt.

Till guiden behöver du:
- En kraftig tång
- Sexkants nycklar
- Sexkants-hylsor
- Ljuddämparull
- Alternativ till ljuddämpar-ull: Isoleringsull (brandsäkert byggmaterial)
- Gummi-/plasthandskar (VIKTIGT!)


Notera: Det är viktigt att ullen du använder är brandsäker. Du kan köpa ull av hög kvalitet hos de flesta motorcykel-/mopped-verkstäder. Alternativ till riktig dämparull är isoleringsull som du kan hitta på vilken byggarbetsplats som helst (ofta gratis). Isoleringsull har i stort sätt samma egenskap som riktig dämparull och skillnaden är knappt hörbar. I de flesta fall är isoleringsull brandsäker men för att vara säker kan du göra ett litet test: Om du antänder brandsäker ull kommer inte elden att ta sig utan när du släcker lågan kommer även ullen slockna.

Steg 1: Tag av avgasröret från moppen och lossa på ljuddämparen. I mitt fall (Stage 6 Pro Replica) tar man bort fjädern och en 6mm sexkants-skruv som bilden visar.




Steg 2: Lossa de 3 muttrar som sitter på ena kortsidan av dämparen.




Steg 3: Ta bort alla delar som bilden visar och dra i rörets mynning på den andra kortsidan av dämparen.




VIKTIGT! Innan nästa steg bör du sätta på dig gummi- eller plasthandskar av något slag då dämparull är full av glasfiber som tränger in i hud och kliar värre än vattkopper! Glasfiber är däremot inte på något sätt livshotande.

Steg 4: Ta bort all gammal ull som sitter runt röret. Skär ut ny ull i formatet: 10cm bred, 25cm lång och 6cm tjock (kan variera beroende på modell på avgasrör).




Notera: Ullens ljudabsorberande egenskap är en viktig detalj, hårt packad ull kommer få diskanta ljudvågor att studsa i stället för att absorberas och medför att ljudet inte kommer bli mindre. För mjukt packad ull kommer heller inte ge bra effekt då ljudvågorna inte fångas upp ordentligt.
En tummregel är att packa ullen så att all tomrum inne i dämparen fylls, men du ska inte behöva trycka ihop ullen för att sätta på dämparens skal.

Steg 5: Linda ullen runt röret och skut in det i dämparens skal som bilderna visar.






Steg 6: Motera tillbaka dämparen och röret på samma sätt som du tog av det.




Guide för justering av trottelnål och luftskruv kommer så fort jag får tid.
Guide för byte och anpassning av Malossi MHR 70CC cylinder kommer så fort jag får tid.
Guide för byte till 21mm Dellorto-förgasare kommer så fort jag får tid.
Guide för montering och anpassning av Boostbottle kommer så fort jag får tid.

*********************************************
Creds för inspel går till: Pompa
*********************************************
5:e maj 10Schlakarn Schlakarn

Svar: Trimmdagboken Piaggio NRG Power DD

Citerar davidpiaggio;3269679
Faldo : Tänkte kolla en sak me dig.

Testade min kompis Piaggio nrg purejet idag (bara dragen v-ring)
Den gör la en ca 75 km/h

Men i en hyfsat brant och lång backa skulle jag se va den går för.

När jag kommit upp i en ca 93-94 km/h känner jag att motorn börjar bromsa exakt som den gör vid 52 km/h när de är orginal. Vad är det för spärr som gör detta?



CDI strypt?
8:e maj 10SweDef SweDef

Citerar davidpiaggio;3269679
Faldo : Tänkte kolla en sak me dig.

Testade min kompis Piaggio nrg purejet idag (bara dragen v-ring)
Den gör la en ca 75 km/h

Men i en hyfsat brant och lång backa skulle jag se va den går för.

När jag kommit upp i en ca 93-94 km/h känner jag att motorn börjar bromsa exakt som den gör vid 52 km/h när de är orginal. Vad är det för spärr som gör detta?



Tippar det är för att du når max "utväxling"...precis som du bara når 52 med ringen på, med bytt utväxling eller ett overrange-kit når du högre hastigheter.
8:e maj 10SweDef SweDef

Citerar Schlakarn;3270573
CDI strypt?



Med CDI i development-mode når han förmodligen 93-94km/h på plan mark men det förblir detsamma i nedför backe av anledning enligt mitt svar ovan.
8:e maj 10davidpiaggio davidpiaggio
Okej.

Har nu hittat ett piaggio dd rör på blocket ( Samma som Faldos)

vad händer om jag sätter på detta på min dt? ngn mer effekt pågrund av att röret har expantions kammare??
8:e maj 10SweDef SweDef

Citerar davidpiaggio;3273985
Okej.

Har nu hittat ett piaggio dd rör på blocket ( Samma som Faldos)

vad händer om jag sätter på detta på min dt? ngn mer effekt pågrund av att röret har expantions kammare??



För det första: är du ens helt säker att det passar?
För det andra: Inga trimpipor använder sig av det, så om, så är den nog obetydelig.

Varför inte köpa ett trimrör?
8:e maj 10ezyman ezyman
fett go guide;) hehe keep it up(Y)
9:e maj 10davidpiaggio davidpiaggio
Det borde passa. Ser likadant ut :P:P + samma anslutning till cyllen.
10:e maj 10Schlakarn Schlakarn

Citerar davidpiaggio;3273985
Okej.

Har nu hittat ett piaggio dd rör på blocket ( Samma som Faldos)

vad händer om jag sätter på detta på min dt? ngn mer effekt pågrund av att röret har expantions kammare??



haha jag har oxå tänk att skaffa en sån xDDD

offtopic: jo jag beställde en höjningssats från Cykelkraft.se och det va ca för en vecka, och dom har inte ens skickat den än? ngn som har beställt där tidigare?:angry:
10:e maj 10Cykelkraft Cykelkraft

Citerar Schlakarn;3276296
haha jag har oxå tänk att skaffa en sån xDDD

offtopic: jo jag beställde en höjningssats från Cykelkraft.se och det va ca för en vecka, och dom har inte ens skickat den än? ngn som har beställt där tidigare?:angry:




Du beställde stötdämparförlängaren den 6 maj klockan 20:19 och på produkten står det att leverans sker inom 6-7 arbetsdagar.
I fredags hade det gått en dag plus idag är två dagar, vi kommer att skicka den till dig på torsdag eller senast fredag och då har det gått 5-6 arbetsdagar.

//Micke Cykelkraft
10:e maj 10Faldo Faldo

Citerar Lillp;3260611
Har följt denna tråd nu ett bra tag som forumgäst, igentligen enda tråden jag läser här på Moppenet och den är mycket underhållande.

Har dock en liten fråga, är själv ägare till en Piaggio NRG Power DT -07 som är helt originalt och... är det bara ja eller är dem otroligt "känsliga" för vikt? När jag skjutsar folk känns det som om det går otroligt segt, ca. 25 i uppförsbacke. Är detta normalt för NRGn? Annars kan jag inte klaga på den, förträffligt transportsfordon när jag sitter själv på den.


Kul att du gillar tråden, även om den börjar bli löjligt lång... det står iofs. ett och annat matnyttigt i den :)
Gällande din fråga så har du iaktagit effekten av variator-ringen. Ju mer belastning (acceleration, uppförsbacke, skjuts mm.) så kommer variator-remmen vilja vandra längre upp på den främre skivan. Ringen hindrar detta och du får aldrig maximal utväxling. Många som tar bort ringen utan att trimma motorn märker motsatt effekt: lite som att lägga i en hög växel på en cyckel i uppförsbacke.

Citerar davidpiaggio;3264296
faldo: om jag bara drar luftpluggen utan att byta munstycke vad händer då?

Inte att rekommendera. Det ena utan det andra kommer resultera i för fet eller för mager blandning. Om blandningen är för fet kommer tändstiftet misstända och till slut sota igen, om den är för mager kommer cylindern inte smörjas tillräkligt, vilket kan leda till att cylinderväggarna och kolven svetsas samman.
Det finns ingen "logik" som styr mängden bensin eller luft på dessa enkla motorer (till skillnad från elektroniskt styrt bränsleflöde på en modern bil), både luft- och bensin-mängd är mer eller mindre statisk så måste du anpassa blandningen manuellt. Detta gör du enklas genom att först ta bort begränsningen i luftflödet (pluggen) och sedan anpassa storleken på munstycket.
Följ min guide för att hitta rätt blandning.

Citerar davidpiaggio;3269679
När jag kommit upp i en ca 93-94 km/h känner jag att motorn börjar bromsa exakt som den gör vid 52 km/h när de är orginal. Vad är det för spärr som gör detta?

Precis som SweDef säger så ligger remmen längst ut på skivan och "bromsar" då den inte kommer längre ut. Overrange-kit ftw!
Vad jag vet så begränsar inte CDI-n varvtalet på NRG DD/DT, jag har varit uppe i 14k varv vid test av v-vikter.
10:e maj 10davidpiaggio davidpiaggio
har nu satt på mitt dd rör . moppen låter riktigt gött nu :D
Känner att den har lite mer effekt men inget märkvärdigt.
har bara en fråga precis i kröken sitter en mutter inskruvad vad gör denna??:?