Klyvning/vevbyte guide (bildguide) for "dummies" - Laddar...

1. 07:41 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Klyvning/vevbyte guide (bildguide) For "Dummies"

Forum Guider Scooter
  1. Profil
  2. _p3mp_
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 15:e jul 09
    Tid: 19:11
    Svar: 66
    Visningar: 4162

Klyvning vevbyte guide (bildguide) For " Dummies"

Här kommer en grym guide som ingen får missa... : )

Verktyg du behöver...

1:värmepistol eller gasolbrännare.
2:6 kantsnycklar.
3:Muttersnurr, alt nycklel 17 + verktyg för att spära variatorn.
4:Svänghjulsavdragare.

Steg1 Lägg dem nya lagrerna i ugnen på 120 grader@ 10-15 minuter..

Steg2 Ta ut ena lagret och för på det på vevaxeln... Det ska bara sjunka in längst in..

Gör samma sak med det andra lagret.

By p3mp

Steg 3 börja med att ta bort låsringarna ifrån motorfästet, finns 2 stycken på bägge sidor, sedan ska det bara vara att ta bort fästet med handen.. Fungerar inte detta, då får du sätta in något i hålet i fästen och slå ut den.. slå inte direkt på fästet, då kan kanterna bli "större" och du kommer inte få ut fästet.

By p3mp

By p3mp

steg 4 börja med att plocka bort fläktskivan ifrån svänghjulet..

By p3mp

steg 5 ta muttersnurren och ta bort muttern ifrån veven..

By p3mp

steg6 Ta sedan ditt verktyg för att ta bort svänghjul och lossa svänghjulet..
Jag hade stooora problem att få av detta svänghjul så ja fick tillverka ett eget verktyg som fungerade yperligt..

By p3mp

steg7 nu när svänhjulet är borta så tar du bort statorplattan...

By p3mp

steg8 bakom stator plattan sitter denna låsring, ta bort den...

By p3mp

Steg9 ta sedan bort drevet som driver oljepumpen...

By p3mp

Steg10 bakom detta drev sitter ännu en låsring samt en liten grejj inuti veven som du tar bort.

By p3mp

steg11 ta sedan bort packboxhållaren..

By p3mp

Steg12 efter detta tar du bort oljepumpen..

By p3mp

steg13 när du tagit bort oljepumpen kan du sticker in en lagomstormejsel och bända ut packboxen..

By p3mp

Steg14 Nu kan du går över på variator sidan och plocka bort variatorn, börja med muttern..

By p3mp

steg15 nu tar du bort variatorn, då kommer det se ut såhär...
ta bort denna grej som är till startmotorn..(ta det lungt så inte grejjerna inuti denna hoppar ut..

By p3mp

Steg16 Nu ser det ut såhär ta bort startmotor drevet..

By p3mp

By p3mp

Plocka bort grejjerna som sitter kvar med handen,Sen ser det ut såhär..

By p3mp

Börja ta bort muttrarna som håller cylindern..

By p3mp

By p3mp

steg 17 ta bort cylindern och sedan tar du bort ena clipset med en näbbtång..

By p3mp

steg18 ta bort kolvbulten med ett spetsliknande föremål från andra sidan.. du kan banka med en hammare om den sitter fast....( Se till att hålla emot med något på andra sidan bara! Så inte veven håller emot, Då kan det gå illa).

By p3mp

steg19 nu när du fått bort allt ifrån variatorsidan, tändningsidan, och cylinder+kolv, så börjar du skruva ut bultarna som håller i blocket..

By p3mp

Steg20 Nu börjar du värma så att blocket blir större än själva lagret där inne... när du värmt klart bänder du och bankar med gummi hammare på blocket ifrån andra sidan så ska du se att det lossnar, skall du inte använda din nuvarande vev som sitter i, då¨kan du banka på veven ifrån variatorn sidan då kommer det sära på sig enkelt.. gör samma sak på tändningen sidan, efter att du gjort det på variator sidan.

By p3mp

steg21 nu när du fått bort allt och motorhalvorna är rena o fina kan du börja värma stora blockhalvan.. håll på lääänge så att du är säker på att det utvidgats maximalt.. jag kör men en värmepistol som går till 560 grader..

När du värmt klart så tar du det lungt och fint och smäller dit veven.. den ska bara sjunka in och ner till botten... när den är nere vid botten tar du kompressor luften och sprutar ganska häftigt rakt ner i hålet till oljeförsörjningen till lagret.

Därför att lagret får inte bli toook varmt... det tål inte såna höga grader...

Du ska inte behöva banka om du värmt tillräckligt, det ska glida ner hur fint som helst, behöver man banka osv är det STOR risk för att lagret går sönder..(kommer inte låta fint sen när du startar motorn..

By p3mp

By p3mp

By p3mp

Steg22 nu lägger du på bra med packningsmassa på blocket, när du är klar börjar du värma lilla blockhalvan(du kan tare lungt packningsmassan tar flera timmar på sig att härda, bara du ser till att stora blockhalvan är kall när du lägger på det..

By p3mp

By p3mp

Nu när du värmt lilla blockhalvan ska du se till att när du sätter på den att den är riktigt riktigt rak, då ska den bara glida ner till botten om det inte gör det ta bultarna och skruva ner sista biten FORT, innan lagret hinner bli tok varmt..Du måste se till att kyla med luft ner i oljeförsörjshålet igen så att inte lagret blir för varmt..

By p3mp

Korsdra skruvarna så ska det gå fint... har du gjort allt rätt så ska veven gå att snurra lätt med handen, sitter det sten hårt har du inte gjort precis som jag sagt..

När du sätter på packboxen använder du hylsor för att banka på den, innan du sätter på den kolla så att du ser hur den ska sitta, den ska sitta i ett speciellt spår, spruta med 5-56 eller wd40 innan du sätter på den så är risken för att den skadas minimal.

Denna princip har jag använt mig av alltid när jag byt vevar och den har fungerat helt 100% varje gång..

Lycka till med ditt vevbyte,Peace.
8:e mar 10Gefe besvarar Klyvning vevbyte guide (bildguide) For " Dummies" Gefe 17

Svar: Klyvning vevbyte guide (bildguide) For " Dummies"

Hej, är så mycket "dummie" det går att vara när det gäller vevbyte. Så tänkte fråga, om någon vänlig själ kan svara vore det super.

Ska göra en beställning på ny cylinder och tänkte klyva den först och helst använda veven, vad behöver jag köpa förutom cylindern till veven? Återkom gärna snabbt, ifall ni kan pma vore det super!

Tack i förhand!
8:e mar 10_p3mp_ besvarar Klyvning vevbyte guide (bildguide) For " Dummies" _p3mp_

Citerar Gefe;3196656
Hej, är så mycket "dummie" det går att vara när det gäller vevbyte. Så tänkte fråga, om någon vänlig själ kan svara vore det super.

Ska göra en beställning på ny cylinder och tänkte klyva den först och helst använda veven, vad behöver jag köpa förutom cylindern till veven? Återkom gärna snabbt, ifall ni kan pma vore det super!

Tack i förhand!

Gör en tråd i scooterdelen så kommer du få mera svar.

Vet inte riktigt vad du menar, Du skall alltså köpa en ny cylinder och undrar vad du behöver köpa mer för att allt ska lira bra?

För det första vilken cylinder hade du tänkt köpa? Det måste man veta så man vet om du ska köpa en starkare vev eller liknande.

Men starta en tråd i scooterdelen eller sök där:).
10:e apr 10rasmus1235 besvarar Klyvning vevbyte guide (bildguide) For " Dummies" rasmus1235

Tja =) Jag har tänkt att byta vev på min liggande morini motor..

Min första fråga är då, är det samma sak att byta på liggande som stående motor? så jag kan liksom följa din guide?

Sen är min andra fråga, kan jag låta motorn ligga i kanske en vecka klyvd? alltså bara klyva den, sen låta den ligga medans jag beställer hem det jag vill ha:)? tacksam för snabba svar =)

Bra guide förresten:aplader:
10:e apr 10pontakoj besvarar Klyvning vevbyte guide (bildguide) For " Dummies" pontakoj

Pimp är kung:)

Testade båda olika sätten att montera nu i veckan, kan säga att det är sjukt mycket skönare när det flyter på. Med lagerna i blocket först fick jag korsdra ihop sista biten, medans på pimps way gick det smidigt och blocket for ihop direkt

Mvh
17:e apr 10Hanza besvarar Klyvning vevbyte guide (bildguide) For " Dummies" Hanza 18

Kommer veven röra sig letare sen efter man har startat och kört lite? Jag fick så den rörde sig fint efter jag centrerade den. Sen när jag tryckte in packboxarna så snurrar den lite segare. Ska det vara så?
18:e apr 10_p3mp_ besvarar Klyvning vevbyte guide (bildguide) For " Dummies" _p3mp_

Citerar rasmus1235;3238324
Tja =) Jag har tänkt att byta vev på min liggande morini motor..

Min första fråga är då, är det samma sak att byta på liggande som stående motor? så jag kan liksom följa din guide?

Sen är min andra fråga, kan jag låta motorn ligga i kanske en vecka klyvd? alltså bara klyva den, sen låta den ligga medans jag beställer hem det jag vill ha:)? tacksam för snabba svar =)

Bra guide förresten:aplader:

Ja det är samma sak iprincip:). Ja du kan klyva den nu och låta den ligga, inte så att den smällts ner bara för den är klyvd:D

Citerar pontakoj;3238447
Pimp är kung:)

Testade båda olika sätten att montera nu i veckan, kan säga att det är sjukt mycket skönare när det flyter på. Med lagerna i blocket först fick jag korsdra ihop sista biten, medans på pimps way gick det smidigt och blocket for ihop direkt

Mvh

Precis, Då har du gjort rätt, allt ska flytta på som smör:).

Citerar Hanza;3248323
Kommer veven röra sig letare sen efter man har startat och kört lite? Jag fick så den rörde sig fint efter jag centrerade den. Sen när jag tryckte in packboxarna så snurrar den lite segare. Ska det vara så?

Så ska det vara ja:). Kan du dra runt veven med händerna så äre lungt!.