Tjenare!
Efter att ha sett många klaga på att Yasunirören låter för mycket nya, och sett fuckon åka runt på allt för högljudda moppar tänkte jag att jag gör en guid som visar hur lätt det är att fixa! :)
Tidsåtgång: Tog mig ca 30 min, inklusive fotandet.
Kostnad: Inget för mig, men ullen kanske kostar några kronor. Går säkert att tigga till sig på nått bygge annars.
Tips: Använd handskar! Sen räcker lite tålamod och att följa guiden gott! Att få in ullen kan vara lite pilligt.
Verktyg: En sax. En 10:a, nyckel eller hylsa. En polygrip. Plattmejsel. Hammare. Handskar.
Ja, men då sätter vi igång!Såhär ser det ju ut monterat:
Vi börjar med att ta av fjädern genom att dra bak ena änden med polygripen:
Sen skruvar vi bort öglan runt ljuddämparen. Jag tog ett gammalt stämjärn för jag hade inte en så stor plattmejsel. :happy:
Sen skruvar vi bort dem två muttrarna på sidan av ljuddämparen, och tar bort den lilla insatsen.
Nu är det bara att ta tag och försiktigt dra ut insatsen ur burken. Ullen skall ju ändå slängas så man behöver inte vara allt för försiktig.
Pilla bort plattan på andra sidan, med en mejsel.
Kasta den gamla ullen, och det ska se ut såhär:
Nu börjar det roliga. :)
Viktigt! Använd handskar! Glasfiberull kliar som satan på händerna, och det kan göra riktigt ont.
Jag använde ''sjukhushandskar'' för att det är smidigt, och helt tätt.
Mums! :) Härlig fin ull!
Se till att skaffa brandsäker ull!
Mät ut på ett ungefär hur mycket du skall ha, ta hellre för mycket än för lite, och klipp till en bit.
Som ni ser har ullen sina ''lager'' så att säga. Dela den på mitten, det blir lagom.
Gör nu en ''hamburgare'' med ull, ljuddämpare, ull. :happy:
OBS! Se till att ha den rörliga ''plattan'' mot pipan, till vänster som på bilden!
Trä nu över burken över det hela. Det kan kännas som att du har för mycket ull, men det är bara att trycka ihop och trycka in. Lite pilligt, men det går fint!
Om det inte blir enda upp till kanten är det bara att proppa i mer. Enda upp till kanten somsagt.
Sådär ja! :) Nu är det bara att skruva ihop allt. Se till så att du får tätt överallt, och att fjäderfästet hamnar nedåt, åt samma håll som pipan!
Nu är det bara att montera och ut och köra! :) Nu har du gjort dina polare och inte minst dina grannar en tjänst! ;)
Hoppas guiden kan vara till någons hjälp, och det är bara att fråga i tråden om någon undrar nått. Som ni ser är det inga konstigheter, och det gör stor skillnad. Jag har packat för att få det så tyst som möjligt, men man kan ju packa lite lösare för att få lite mer ljud. Allt efter tycke och smak.
OBS! Guiden får inte kopieras om ni inte frågat mig först.
Tack för mig! :)