Hur man packar om yasuni r ljuddämpare, och många andra rör. - Laddar...

1. 08:54 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare, och många andra rör.

Forum Guider Scooter
  1. Profil
  2. PojkenMedKepsen
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 10:e mar 08
    Tid: 16:38
    Svar: 54
    Visningar: 6479

Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare och många andra rör

Tjenare!

Efter att ha sett många klaga på att Yasunirören låter för mycket nya, och sett fuckon åka runt på allt för högljudda moppar tänkte jag att jag gör en guid som visar hur lätt det är att fixa! :)

Tidsåtgång: Tog mig ca 30 min, inklusive fotandet.
Kostnad: Inget för mig, men ullen kanske kostar några kronor. Går säkert att tigga till sig på nått bygge annars.
Tips: Använd handskar! Sen räcker lite tålamod och att följa guiden gott! Att få in ullen kan vara lite pilligt.

Verktyg: En sax. En 10:a, nyckel eller hylsa. En polygrip. Plattmejsel. Hammare. Handskar.

Ja, men då sätter vi igång!

Såhär ser det ju ut monterat:

Vi börjar med att ta av fjädern genom att dra bak ena änden med polygripen:

Sen skruvar vi bort öglan runt ljuddämparen. Jag tog ett gammalt stämjärn för jag hade inte en så stor plattmejsel. :happy:

Sen skruvar vi bort dem två muttrarna på sidan av ljuddämparen, och tar bort den lilla insatsen.

Nu är det bara att ta tag och försiktigt dra ut insatsen ur burken. Ullen skall ju ändå slängas så man behöver inte vara allt för försiktig.

Pilla bort plattan på andra sidan, med en mejsel.

Kasta den gamla ullen, och det ska se ut såhär:

Nu börjar det roliga. :)
Viktigt! Använd handskar! Glasfiberull kliar som satan på händerna, och det kan göra riktigt ont.
Jag använde ''sjukhushandskar'' för att det är smidigt, och helt tätt.

Mums! :) Härlig fin ull! Se till att skaffa brandsäker ull!

Mät ut på ett ungefär hur mycket du skall ha, ta hellre för mycket än för lite, och klipp till en bit.

Som ni ser har ullen sina ''lager'' så att säga. Dela den på mitten, det blir lagom.

Gör nu en ''hamburgare'' med ull, ljuddämpare, ull. :happy:
OBS! Se till att ha den rörliga ''plattan'' mot pipan, till vänster som på bilden!

Trä nu över burken över det hela. Det kan kännas som att du har för mycket ull, men det är bara att trycka ihop och trycka in. Lite pilligt, men det går fint!

Om det inte blir enda upp till kanten är det bara att proppa i mer. Enda upp till kanten somsagt.

Sådär ja! :) Nu är det bara att skruva ihop allt. Se till så att du får tätt överallt, och att fjäderfästet hamnar nedåt, åt samma håll som pipan!

Nu är det bara att montera och ut och köra! :) Nu har du gjort dina polare och inte minst dina grannar en tjänst! ;)

Hoppas guiden kan vara till någons hjälp, och det är bara att fråga i tråden om någon undrar nått. Som ni ser är det inga konstigheter, och det gör stor skillnad. Jag har packat för att få det så tyst som möjligt, men man kan ju packa lite lösare för att få lite mer ljud. Allt efter tycke och smak.

OBS! Guiden får inte kopieras om ni inte frågat mig först.

Tack för mig! :)

18:e aug 08buseN besvarar Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare  och många andra rör buseN 18

Svar: Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare och många andra rör

Passar både in men ändå inte. Men iaf frågar här.

Några jag pratat med snackar om att det blir sämre effekt utan ljuddämpar ull då motorn inte kan prestera samma eftersom trycket blir ojämt?

Sant eller falskt?
18:e sep 08ossi303 besvarar Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare  och många andra rör ossi303

tjenare ja funderar på att köpa ett yasuni z rör låter det verkligen så mycket som ni säger?
och om man bytar ull till sånt som ni har visat tappar man någon fart då?
1:a nov 08PojkenMedKepsen besvarar Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare  och många andra rör PojkenMedKepsen 20

Citerar Busungen1221;2098747
Passar både in men ändå inte. Men iaf frågar här.

Några jag pratat med snackar om att det blir sämre effekt utan ljuddämpar ull då motorn inte kan prestera samma eftersom trycket blir ojämt?

Sant eller falskt?

Det kan mycket väl stämma. Dock tror jag inte det har nån större betydelse, möjligen en marginell sådan. Men det finns ju fler fördelar med att ha dämparull i, om man säger så. :happy:

Citerar ossi303;2175620
tjenare ja funderar på att köpa ett yasuni z rör låter det verkligen så mycket som ni säger?
och om man bytar ull till sånt som ni har visat tappar man någon fart då?

Tjo! Jo det låter en hel del, men det är ju en smaksak. Man tappar iaf ingen märkbar effekt av att packa om det! :)
16:e mar 09FiddEE besvarar Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare  och många andra rör FiddEE 18

min polare har en rieju spike med ett Hebo Escape om ja inte minns fel. men den har börjat låta utav bara Helvete är de för att ullen i bak dämparen är slut (brännd)
24:e mar 09Erik_E besvarar Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare  och många andra rör Erik_E

:de här me glasfiber-ull verkar ju iaf billigare, men stackars den som glömmer brandsäkert :lol: ^^
21:a jun 09DanneWalle besvarar Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare  och många andra rör DanneWalle 17

Någon som vet hur bra Doppler s3r är packade från början, (nya) ?
Hjälper det att packa om dom?
10:e apr 10jacob_1995 besvarar Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare  och många andra rör jacob_1995

Tjaa!

Jag testade att packa om min ljuddämpare på min minimoto. När jag startade minimoton igen lät det inte mindre alls, nästan mer. Jag tog bort lite ull för att jag trodde det var för hårt packat, men ingen skillnad då heller. Efter det testade jag att körA utan någon ull alls med resultatet att det lät lika mkt som med ljudisoleringen.
Då kom jag och tänka på en sak. Hålen på din insats är MYCKET större än dom på min insats på minimoton. Kan det va så att de är för små så att "ljudvågorna" ( :P ) inte kommer ut genom hålen och försvinner in i ullen, alltså att det bara "åker förbi"?

Mega-tacksam för svar!
// Jacob
11:e apr 10Zatyrax besvarar Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare  och många andra rör Zatyrax

Någon som har testat packa om ett stage6 pro replica rör? Lät det mindre än när röret var nytt? Vilken ull använde du? Tackar för svar :)
19:e apr 10rulleee besvarar Hur man packar om Yasuni R ljuddämpare  och många andra rör rulleee

gör man samma sak med ett ZX rör?