-klyva/skruva ihop en puch e50 motor (maxi motorn)- - Laddar...

1. 07:12 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

-Klyva/skruva ihop en Puch e50 motor (Maxi motorn)-

Forum Guider Veteran
  1. Profil
  2. kaklatbadrum
    Kön: Kille
    Bor: Motala
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 22:a aug 09
    Tid: 00:16
    Svar: 4
    Visningar: 1246

-Klyva skruva ihop en Puch e50 motor (Maxi motorn)-

Klyva & skruva ihop en Puch e50 motor (Maxi motorn)

Ska du byta lager eller vev i din maxi motor? Inga problem, detta är faktist en relativt lätt motor att klyva. Bara man tar det lugnt och tänker efter innan man handlar, samt använder rätt verktyg. Hittade en gammal motor i garaget jag tänkte använda som "visa hur man kan göra objekt". Denna motor är en utav de lite äldre trampmotorerna, men principerna är dom samma som på kick och trampmotorn med koppligskåpa. Har också försökt väva in lite fakta om det lilla som skiljer när man klyver dom tre olika modellerna utav maximotorn. Egentligen så är enda skillnaden att man med dom nyare modeller med kopplings/kick kåpa, plockar isär kopplingen när motorn sitter ihop. Den "slutna" modellen som detta objektet är får man montera isär kopplingen när veven är ur och motorn är klyvd.

OBS, Utgår från att Cylinder, tändning och drev är bort plockat från motorn. Och att den ligger bortplockad från mopedenpå en bänk. Bilderna kommer inte från en riktig renovering utan visar bara hur jag brukar göra.

Så därför delar jag upp guiden i 4 delar för att försöka få det så enkelt som möjligt:

1 "Koppling"
2 "Klyva"
3 "renovera?"
4 "skruva ihop"

I vilken ordning ska jag kolla på delarna ?
Har du en motor med kopplings/kickkåpa:
Så ska du kolla i denna ordningen: 1,2,3,4
Har du den "slutna" motorn som ser precis ut som "objektet":
Så ska du kolla i denna ordningen: 2,1,3,4

Då sätter vi igång:

Verktyg/material som behövs:

2st Flatmejslar ( vanlig skruvmejsel)
Blocknyckel nr 10
Hylsa 14,17,19 (har vart med om dom allihopa när det gäller kopplingsmuttern)
Hylsnyckel
Låsrings tång
Packningsmassa(sitter orginal och ska också sitta när man är klar)
Packningar (kåpverisionerna)
2 eller 3 fotsavdragare
Värmepistol
Skf kullagerfett
Kopplingsavdragare BY: Kaklatbadrum
Lager avdragare eller 2/3 fotsavdragare

Här har vi då "objektet" puch maxi tramp motor från sent 60 tidigt 70 tal. Också kallad e50 motorn.

Här är ett exempel på en "kåpmotor" i detta fallet med kick, finns till tramp med men då är kåpan lite mindre.

DEL 1 "Koppling"

Töm motorn på olja!
Här börjar vi med att skruva bort kopplings/kickkåpan OM DU HAR_MOTOR MED KÅPA! I detta fallet satt det insex men sitter i regel med vanliga flatbultar.

SÅ! nu är kåpan borta. Har du en motor med kick så var försiktig med dom två schimsen till kickmekanismens 2 axlar. Enklast är att låta dessa sitta kvar på axlarna och dra buntband runt axlarna så dom inte ramlar av.
KICK MODELLERNA: Bakom kopplings Muttern så sitter det en vanlig rundbricka,Ett kick drev samt en spännplatta, Lås vevpartiet och avlägsna dessa fyra komponenter. Har tyvärr ingen bild på detta men ni vet vad som menas när ni får bort kåpan. Busenkelt (är altså bara att lossa på mutterna i mitten utav kopplingen och komma ihåg hur brickorna/plattan låg)

NI MED TRAMP, se denna spoiler:

Denna syn kommer ni att mötas av, gäller trampmotor av båda slagen.

Ta en flatmejsel och pilla bort den stora låsringen.

Tryckplattan är nu lös.

Fortsätt nu att kolla på den vanliga guiden då det är samma på både kick/tramp.

Nu ser de ut så här. Kopplingen på bild är en till kick och korgen till tramp men samma princip iaf.

Sen monterar man och använder sig utav Någon slags kopplingsavdragare, här är länk till hur du bygger en: http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=150028

Efter det monterar man loss låsbrickan som håller fast kopplingskorgen.

Sen monterar man loss den övre schimsbrickan (kom ihåg vart denna låg/märk den)

Och sen tar man av kopplingskorgen.

Sen återstår bara kopplingslagret och bakre schimsbrickan, dessa monteras bort och schimsbrickan märks/komms ihåg.

Här har du nu alla delarna i en maxi koppling som är bortplockad, denna är av trampmodell med tryckplatta annars lika som kick.

2 klackars VS 3 klackars

Tramp VS Kick (bara så ni kan se skillnaderna)

Det var allt jag hade på "koppling", hoppas ni fattade något:happy:

DEL 2 "klyva"

Töm motorn på olja!
Lägg motorn upp och ner och börja skruva bort alla blockskruvarna, ska i regel vara vanliga flatbultar. Bulten mitt under vevhuset är INTE en blockbult, utan en möjlighet att dränera vevhuset som jag förstått det. Behöver därmed inte lossas.

Håll ordning på grejerna och lägg blockbultarna i en påse eller burk!

Sen får man slita och dra lite, och bloket delar så småningom på sig. NI MED KÅPMOTOR har ju såklart ingen koppling sittande där. Den har ju ni redan plockat bort.

Sen monterar du ur drevsaxelns med lager och kronhjul, lättast är att lägga pekfingret runt axeln och tummen mot blocket och sen dra den uppåt lite lätt. Då ska den släppa med ett klick.

Här har du låsringen som ska sitta i spåret mellan packboxen och lagret på drevaxeln, var rädd om den!

Här demonstrerar jag lite snyggt hur man får ut axlarna lätt, pekfingret runt axeln och trycka med tummen mot blocket.

Sådär nu ska du ha fått ur axlarna och ha 2 tomma blockhalvor:happy:

DEL 3 "Renovera?"

Här tänker jag mest beskriva hur jag brukar göra när jag byter ramlager, vev och dylikt. Renovering helt enkelt! Ska du byta Vevlager så sätter du tändningsvev änden mellan två träbitar i skruvstädet, gärna med en mutter på diverse gängor så dom inte skadas. Sen tar du såklart bort låsringen som håler lagret på kopplings sidan.
När ringen är borta så värmer du lagret lite lätt och använder dej utav en lageravdragare eller 2/3 fotsavdragare och "drar" av lagret. Andra sida så måste du såklart demontera packboxen som sitter före lagret, sen värmer du som med det första lagret. När det är varmt så kan man ta två st vanliga flatmejslar och bända av lagret, Kanske låter lite fucko men funkar väldigt bra och smidigt när lagret är varmt. Utgår ju från att lagret är kasst om man byter så det är ju ingen ide att vara överförsiktig.Packboxarna är det bara att "dra" av axeln.

När man sen ska Montera nya lager får man inte värma som man gjorde för att få av dom, då detta bränner bort diverse smörjmedel som lagret är insmort med från fabrik. Det är bättre att olja in veven och lägga den i en plastpåse i frysen, detta gör nämligen att den krymper ytterst lite. Och det blir lättare att knacka på lagrerna på axeln. När du knackar på dom nya lagrerna så sk du knacka på lagrets innerring, Man kan knacka med en hylsa eller en rörstump av rätt diameter. Se bara till att det inte hamnar skit i lagret när du knackar (om rörstumpen innehåller skit vill säga). När man ska montera packboxarna så kan man smörja in tätningsläppen på dom med fett, det gör att dom inte skadas när man sätter dit dom på axeln.

Vad gäller lagrerna på drevaxeln så gäller det samma sak där, lageravdragare eller 2/3 fotsavdragare + värme. Och samma procedur som vevaxeln när man monterar dom nya lagrerna. Se till så att lagrerna hamnar i rätt läge bara!
Har du ny vevaxel så monterar du ju såklart nya fräscha ordentligt infettade lager!
Liten bild så ni kan se hur det ser ut.

Allt från "Renovering"!

DEL 4 "Plocka ihop"

Vad sägs om att kolla på denna guiden en gång till fast baklänges!?!:naughty:
OBS
Saker att tänka på

Använd bra och ordentligt med packningsklet, se till att det finns överallt på blockytorna.
Fetta in alla nya lager ordentligt, detta gör att första starten inte blir så hård för motorn.
Ta det lugnt och tänk innan du gör nåt.
Glöm inte att centerera veven! Dvs kolla så den sitter i mitten utav vevhuset.
kolla så alla axlar och lager ligger i som det ska i blocket, ligger det fel så kan du spräcka blocket när du drar ihop det. Ska dock mkt till innan det blir fel!

Tycker jag fick med hyffsat mkt i "renovering" hur man monterar nya saker på bästa sätt, men fyller väl på här om jag kommer på något.

Om du inte fattade ett jota utav det jag skriver så har du ju iaf ett par halvfina bilder att kolla på hur det ser ut, så jag hoppas att guiden hjälper nån med nått iaf(H)
24:e aug 09vihan besvarar -Klyva skruva ihop en Puch e50 motor (Maxi motorn)- vihan

Svar: -Klyva skruva ihop en Puch e50 motor (Maxi motorn)-

Bra guide :)
24:e aug 09kaklatbadrum besvarar -Klyva skruva ihop en Puch e50 motor (Maxi motorn)- kaklatbadrum

Citerar vihan;2912533
Bra guide :)

haha tack:happy:
11:e apr 10iPork besvarar -Klyva skruva ihop en Puch e50 motor (Maxi motorn)- iPork 18

Jäkligt bra guide, tackar så mycket!
11:e apr 10SugarDaddy besvarar -Klyva skruva ihop en Puch e50 motor (Maxi motorn)- SugarDaddy 22

Citerar iPork;3239128
Jäkligt bra guide, tackar så mycket!

//SD