Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped? - Laddar...

1. 08:35 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped?

Forum Lag & Försäkring Fordonslagar
  1. Profil
  2. Elliot
    Kön: Kille
    Bor: Malmö
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 15:e nov 09
    Tid: 11:51
    Svar: 24
    Visningar: 960

Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped?

Jag vet att föräldrarna kan riskera sina körkort eller få stora böter om de har tillåtit deras barn att köra trimmad moped.

Men om faktum skulle vara såhär:
- Jag kör trimmad moped
- Både mopeden och försäkringen är skriven på min mamma
- Min mamma vet inte om att den är trimmad
(Om det sista bara är påhitt spelar ingen roll)

Jag blir stoppad av polisen och de märker att mopeden är trimmad
Kan hon då få något straff? Mopeden står trots allt på henne så att hon borde veta?
(Även om det bara är för att få billigare försäkring)

Sen mina påföljder om det är första gången:
- 1500kr i böter
- Uppskjutet lämp i 4-6månader från dagen då jag blir tagen (så om jag är 17år får jag ändå ta körkort när jag blir 18?)
Stämmer det?

Tack på förhand!
1:a dec 09Elliot besvarar Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped? Elliot 18

Svar: Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped?

Citerar dennishusell;3068013
När jag torskade förra året blev farsan "delgiven misstanke om tillåtande av olovlig körning",
på moppepojkespråk: snuten trodde farsan visste att jag körde trimmat :P (det gjorde han)
Han blånekade allt förutom avgasröret som han betalt=hans namn stod på kvittot.

Då sa han att han visste om röret men trodde det bara var för ljudet och att han inte visste det va olagligt.
Citat från polisrapporten "Jag trodde man fick byta rör, tex på en bil får du ju byta avgassystem utan att bilen blir olaglig".

Det slutade med att jag fick 1500kr böter och indraget lämp, inget hände med farsan :)
Dock skrotades ju trim för ca 8k :crybaby:

Sedan satte jag ihop moppen och fick regbesikta den till EU-moped då den nu va en oreggad lätt MC. På besiktningen frågade dom efter intyg men jag hade inget, fick lov att faxa till dom om jag gjorde det inom ett visst datum.

Lämna moppen till Yamaha-Center så dom fick plocka ner hela moppen och kolla så den var original och sen plocka ihop den, det kostade runt 900.

Dom på Yamaha-Center sa "Ja fattar inte ens varför polisen envisas med att mecka själva, dom mekar ju sämre än en enarmad gorilla.. Vore mycket bättre om dom lämnade den dirr till oss så vi tog trimmet, gav till dom och gjorde moppen original, vi måste ju ändå plocka ner den för å skriva intyget.." :)

Citerar Elliot;3068616
Äntligen någon som kan dela med sig av egna erfarenheter, tack för infon även om man bara blir deppig av att läsa-.-

Förresten, glömde att fråga det, var din moped skriven på din pappa eller dig själv?:hmm:
19:e dec 09dennishusell besvarar Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped? dennishusell 18

Citerar Elliot;3069970
Förresten, glömde att fråga det, var din moped skriven på din pappa eller dig själv?:hmm:

Den stod på honom :)
27:e jan 10bozzen besvarar Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped? bozzen

Tjaa, Min bror åkte fast för ett tagsen. Pappa visste inte om att den var trimmad. Jag har för mig att polisen sa nånting med att nu när du vet om det så om det händer igen så kommer du få böter/bli av med körkortet.
Men om jag åker fast och pappa inte vet om det kan min pappa inte åka fast. Eller kan han det för polisen sa det. Jag kan ha missuppfattat det polisen sa.
27:e jan 10The_Svensson besvarar Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped? The_Svensson 21

japp, det är det som gäller ungefär.
27:e jan 10Derbi-Adde besvarar Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped? Derbi-Adde 17

Nej , det är ju om föräldrarna har givit barnet tilllåtelse / vet om att deras barn kört trimmat som dom dras inn, inte annars... har själv blivit tagen för trimmning några gånger;)
18:e mar 10joakimfox besvarar Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped? joakimfox

Blir jag inte av med am kortet med ifall jag kör trimmat?
18:e mar 10Greger den Hale besvarar Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped? Greger den Hale 20

Kan du bli, läs tråden om AM-kortet.

Vaddå billigare försäkring om moppen står på din morsa?
18:e mar 10Anndreeaas besvarar Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped? Anndreeaas 17

Citerar The_Svensson;3068027
Trimmet får även det förverkas/konfiskeras, men inte om du har A1 kort.

hade tänkt köpa en cagiva mito lätt mc som har ett micron sportavgassystem, om jag blir tagen så kan dom alltså inte ta röret och skrota de?
för då har jag ju a1 kort?
18:e mar 10PETER.O besvarar Föräldrar straffas för att barnet kör trimmad moped? PETER.O

Citerar Anndreeaas;3208419
hade tänkt köpa en cagiva mito lätt mc som har ett micron sportavgassystem, om jag blir tagen så kan dom alltså inte ta röret och skrota de?
för då har jag ju a1 kort?

Det är bara på MOPPE dom kan ta trimdelar.