Ägare - Laddar...

1. 10:42 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login
  1. Profil
  2. xrrox
    Kön: Kille
    Bor: Ockelbo
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 20:e mar 10
    Tid: 16:59
    Svar: 15
    Visningar: 259

ägare

tja

sålde en fiddy som vissa sig var sönder och då vill han att jag ska köpa tillbacka den elr laga den och köpa nya delar. men de tänker jag i h****te inte göra för de är inte jag som har haft sönder den för den funka hur bra som helst när jag hade den. och han har skruvat med den säger först men nu säger han att han inte har gjort de:mellow:.
men jag kan inte köpa tillbacka den om han har skruvat med den eftersom den inte är i samma skicka som den var när jag hade den?
20:e mar 10G-son besvarar ägare G-son

Svar: ägare

Köplagen gäller. I korthet: Säljaren måste informera om fel han känner till, men köparen måste också undersöka varan han köper. Köparen kan inte i efterhand klaga på fel han skulle ha upptäckt vid en hyfsat noggrann undersökning vid köpet.
20:e mar 10xrrox besvarar ägare xrrox 18

Citerar G-son;3210825
Köplagen gäller. I korthet: Säljaren måste informera om fel han känner till, men köparen måste också undersöka varan han köper. Köparen kan inte i efterhand klaga på fel han skulle ha upptäckt vid en hyfsat noggrann undersökning vid köpet.

aa okej, han kolla inget på motorn bara på utseendet och de är ju i motorn felet är.
så jag ska inte ta tillbacka den?
20:e mar 10trimmad.epa besvarar ägare trimmad.epa

Citerar xrrox;3210831
aa okej, han kolla inget på motorn bara på utseendet och de är ju i motorn felet är.
så jag ska inte ta tillbacka den?

nej skit i han. svara inte i telfonen när han ringer.

Citerar trimmad.epa;3210908
nej skit i han. svara inte i telfonen när han ringer.

hade inte tänkt att göra de hlr:naughty: men han sa att han skulle beställa en ny motor för 3900 och skicka räkningen till mig, de kan ha väll inte göra?:angry:
20:e mar 10Timothy besvarar ägare Timothy

Citerar xrrox;3210912
hade inte tänkt att göra de hlr:naughty: men han sa att han skulle beställa en ny motor för 3900 och skicka räkningen till mig, de kan ha väll inte göra?:angry:

bara skit i honom.

Citerar Timothy;3210926
bara skit i honom.

aa

Citerar Timothy;3210926
bara skit i honom.

Ingen vidare metod. Bättre att hänvisa till köplagen, och dess innehåll.

Lite intressanta klipp från köplagen:

Citat

Undersökning av varan före köpet

20 § Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till
vid köpet.

Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning
underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte
såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte
säljaren har handlat i strid mot tro och heder.

Påföljderna

30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något
förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva
avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom
kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.

34 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan
kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller
olägenhet för säljaren. I stället för att avhjälpa felet får säljaren
företa omleverans enligt 36 §.

Köparen har rätt att kräva omleverans, om avtalsbrottet är av väsentlig
betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta.
Köparen har dock inte rätt att kräva omleverans, om det föreligger ett
sådant förhållande som avses i 23 §. Köparen har inte heller rätt att
kräva omleverans, om det är fråga om en vara som fanns vid köpet och
som, med hänsyn till sina egenskaper och till vad parterna måste antas
ha förutsatt, inte kan ersättas med någon annan vara.

Om säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet, har köparen
rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att avhjälpa det.

36 § Även om köparen inte kräver det, har säljaren rätt att på egen
bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan
väsentlig olägenhet för köparen och utan risk för att köparen inte får
sina egna kostnader ersatta av säljaren.

Säljaren får ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa
felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med
hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen
skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida.

Sedan spelar det också en del roll vilket pris fiddyn såldes för och vad det är för fel - 3900kr för en ny motor är ju fullständigt orimligt om det är ett enkelt billigt fel, och/eller fiddyn såldes betydligt billigare än vad som är normalt.

Citerar G-son;3211028
Ingen vidare metod. Bättre att hänvisa till köplagen, och dess innehåll.

Lite intressanta klipp från köplagen:

Sedan spelar det också en del roll vilket pris fiddyn såldes för och vad det är för fel - 3900kr för en ny motor är ju fullständigt orimligt om det är ett enkelt billigt fel, och/eller fiddyn såldes betydligt billigare än vad som är normalt.

sålde den för 3500, och den funka fint när jag hade den, när jag sålde den så hade den stått still i ca 3 veckor och då är de väl ganska självklart att den kan vara svår startad? felen han på står att de är, är att de är dålig komp och nån ventil som är sönder men den kan väl inte starta om en ventil är sönder?

Ventilerna är tyvärr gjorda av trolldeg i kinamotorerna, så om man inte har haft problem med dom kan man vara rätt säker på att man kommer få det. Den kan gå fint att starta en dag och funka att köra då, för att vara stendöd nästa gång man plockar ut den ur garaget. Det är den sista körningen när det är "på gränsen" som dödar ventiler...

Jag har själv rivit itu en 110cc fiddymotor p.g.a. växellådshaveri, den gick klockrent och var lättstartad innan den revs men ventilspelet behövde justeras för att den skulle gå köra efter att den satts ihop igen - den startade även före justeringen, men den var mycket svårstartad och gick riktigt dåligt. Inget som kan påverka ventilspelet rördes när motorn var demonterad = det råkade bara passera gränsen för att behöva justeras just då. :mellow:

34 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren.
...
Om säljaren inte fullgör sin skyldighet att avhjälpa felet, har köparen rätt till ersättning för försvarliga kostnader för att avhjälpa det.

Jag är inte jurist, men jag har svårt att tro att någon kan anse att en summa högre än hela försäljningspriset (3900 vs. 3500kr) är en skälig reparationskostnad. Möjligen någon tusenlapp för ett topplock.

Om han har skruvat med den eller inte spelar inte så stor roll egentligen (såvitt jag tolkar lagen i detta fallet, jag kan mycket väl ha fel), men för att veta att (minst) en ventil tagit skada måste han ha skruvat med den - annars gissar han bara och då kan det vara så enkelt att det enda som behövs är en justering.

Citerar G-son;3211189
Ventilerna är tyvärr gjorda av trolldeg i kinamotorerna, så om man inte har haft problem med dom kan man vara rätt säker på att man kommer få det. Den kan gå fint att starta en dag och funka att köra då, för att vara stendöd nästa gång man plockar ut den ur garaget. Det är den sista körningen när det är "på gränsen" som dödar ventiler...

Jag har själv rivit itu en 110cc fiddymotor p.g.a. växellådshaveri, den gick klockrent och var lättstartad innan den revs men ventilspelet behövde justeras för att den skulle gå köra efter att den satts ihop igen - den startade även före justeringen, men den var mycket svårstartad och gick riktigt dåligt. Inget som kan påverka ventilspelet rördes när motorn var demonterad = det råkade bara passera gränsen för att behöva justeras just då. :mellow:

Jag är inte jurist, men jag har svårt att tro att någon kan anse att en summa högre än hela försäljningspriset (3900 vs. 3500kr) är en skälig reparationskostnad. Möjligen någon tusenlapp för ett topplock.

Om han har skruvat med den eller inte spelar inte så stor roll egentligen (såvitt jag tolkar lagen i detta fallet, jag kan mycket väl ha fel), men för att veta att (minst) en ventil tagit skada måste han ha skruvat med den - annars gissar han bara och då kan det vara så enkelt att det enda som behövs är en justering.

okej, han sa att han hade pratat med en kompis som jag förstod från han var en 94a och han som jag sålde den till kan inte så mycke för i början trodde han att oljan som man fyller på i kopplingen gick i genom cylindern:lol:

Ta reda på exakt vad han kollat. Om han inte testat att justera ventilerna kan du ju hjälpa till med att göra det, det kostar dig inget och om hojen funkar sedan är ju alla nöjda och glada.

Citerar G-son;3211224
Ta reda på exakt vad han kollat. Om han inte testat att justera ventilerna kan du ju hjälpa till med att göra det, det kostar dig inget och om hojen funkar sedan är ju alla nöjda och glada.

han säger att de är dålig komp, nån ventil är dålig och nån silikon packning har åkt in i motorn. och om han vet de borde han ha skruvat med den och imorse sa han att de var insugspackningen som var dålig sen nån timme senare så var tydligen allt fel.
21:a mar 10xrrox besvarar ägare xrrox 18

förlåt för dubbel post

Men nu säger han att motorn är helt slut:S men tänker inte köpa ett skit till han för jag sa de fel som jag visste. och han börja klaga igår och då hade han haft den i ca 2 veckor så den kan ha gått sönder då.
21:a mar 10Slaerk besvarar ägare Slaerk

Ger samma råd jag brukar ge i dessa situationer: du ska inte betala något. Be din far prata med köparens far om det hela och förklara situationen.
21:a mar 10xrrox besvarar ägare xrrox 18

Citerar Slaerk;3211694
Ger samma råd jag brukar ge i dessa situationer: du ska inte betala något. Be din far prata med köparens far om det hela och förklara situationen.

okej