Kärra på moped, påföljder? - Laddar...

1. 06:07 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Kärra på moped, påföljder?

Forum Lag & Försäkring Fordonslagar
  1. Profil
  2. Rex
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 4:e feb 06
    Tid: 00:53
    Svar: 6
    Visningar: 450

Kärra på moped påföljder?

Tänkte fråga om någon vet vad straffet för att köra med kärra (inte cykel-kärra, vilket man tydligen får) på EU-moppe är?
4:e feb 06nchampion nchampion 26

Svar: Kärra på moped påföljder?

Menar du en släpvagn för bil?
Lycka till med att dra en sån isf..
4:e feb 06David.A David.A

haha, jag och jonas.e och Emil_E här på forumet körde faktiskt en kärra till en bil, öppen då, med hans avstrypta drac, gick skit fint, till vi kom upp till surkärringarna uppe på backen:(

annars så får du INTE ha någotn släpkärra över huvudtaget på din moppe.
4:e feb 06CiaoCiao CiaoCiao

på eu moppe får man ha det kmr inte ihåg måtten på vagnen bara
4:e feb 06Rex Rex 25

Jag syftade mer på en liten vagn (typ 200x150), inte en bilkärra :P . Sen så ska den dras av en 4-hjuling (EU). Så, någon som vet vad man skulle kunna tänkas få för böter/straff för att köra med en sådan?
4:e feb 06Ralle Ralle 25

Citerar Rex
Jag syftade mer på en liten vagn (typ 200x150), inte en bilkärra :P . Sen så ska den dras av en 4-hjuling (EU). Så, någon som vet vad man skulle kunna tänkas få för böter/straff för att köra med en sådan?

Vi hade en liten kärra som vi tryckte på oss 4 pers på. Med plastfälgar, är det en sån du menar?
4:e feb 06Yoghurt Yoghurt

"18 § Till tvåhjulig moped klass I får inte kopplas släpvagn med en bredd som överstiger 125 centimeter eller med en vikt som överstiger hälften av mopedens tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Till tre- och fyrhjulig moped får inte kopplas släpvagn med en bredd som överstiger mopedens bredd eller i något fall 200 centimeter, eller med en vikt som överstiger hälften av mopedens tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet. Förordning (1998:1263)."
- http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720595.HTM