18 år för att få skjutsa på moped - Laddar...

1. 16:35 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

18 år för att få skjutsa på moped

Forum Lag & Försäkring Fordonslagar
  1. Profil
  2. kopenga
    Kön: Kille
    Bor: Köping
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 21:a dec 06
    Tid: 07:01
    Svar: 26
    Visningar: 956

Sverige 21 dec 07:48

Olyckorna med moped ökar och närmare hälften av alla döda och skadade är 15 år. Därför vill vägverket skärpa reglerna och bara låta 18-åringar och äldre skjutsa andra på mopeder, berättar SVD. Hittills i år ska elva personer ha dödats i mopedolyckor.

(hur ofta är det man ser en 18åring åka moppe . och vad kommer hända tror ni om en så kallad mindre åring skjutsar då:hmm: )
21:a dec 06otto_karlsson besvarar 18 år för att få skjutsa på moped otto_karlsson 21

Svar: 18 år för att få skjutsa på moped

Citerar Willegard
Varför inte förbjuda mopeder istället?
Det blir ju lättare:zzz:

Lugn det kommer snart säkert:D
21:a dec 06ps2sallad besvarar 18 år för att få skjutsa på moped ps2sallad 21

Citerar aerox_jonne
istället för att höjja åldern kan de väl fixa så att EU-kortet blir lite mer seriöst, är ju OMÖJLIGT att inte klara av kursen :zzz:

Med högre krav för att få köra moped skulle ju införa att de som kör är säkrare med sitt fordon

Vet att det ändå kommer vara folk som kör utan kort istället,men skulle nog hjälpa lite iaf ;)

jag pallade inte datatesten och fuskade mig igenom 2 av paprerna, kör jag som en idiot då?
21:a dec 06otto_karlsson besvarar 18 år för att få skjutsa på moped otto_karlsson 21

Citerar ps2sallad
jag pallade inte datatesten och fuskade mig igenom 2 av paprerna, kör jag som en idiot då?

nae, men om du inte har kunskapen så är det större risk att du kör som en "idiot",
varför tror du man säger "har du fått ditt körkort i julklapp?"
21:a dec 06Michél besvarar 18 år för att få skjutsa på moped Michél 24

Det krävs en lagändring för det hela,än så länge är det bara ett förslag. :)

Anledningen bör vara alla dem som åker 3 personer på mopparna och de som blir skjutsade saknar hjälm.

Kolla bara olyckan ute vid Vallentuna för ett par månader sedan,där satt det 3 personer på moppen när tåget kom,varav en avled samt 2 skadades allvarligt.

Där har vi troligen problemet.
21:a dec 06Chrilloo besvarar 18 år för att få skjutsa på moped Chrilloo 20

Grejen är den, att fler 15 åringar har mopeder än 18 åringar. Och i dom flesta olyckor så är alkoholen inblandade. Sätt in alkolås på mopederna istället? :)
23:e dec 06Tozerd besvarar 18 år för att få skjutsa på moped Tozerd 22

Allt detta med ålder är så löjligt. Kom nyss hem från Brasilien och det bodde några amerikanare på samma hotell som jag snackade en del med. I USA så får man köra bil när man är 16 och om du bor på landet får du köra bil när du är 14, låter sjukt men dom sa att så många fler olyckor händer inte.

Men, många kör över sin förmåga när dom har kompisar som sitter bakom och säger kom igen maxxa förfan. I USA så måste man va ensam i bilen tills man är 18 och man får inte köra senare en kl 22:00 till kl 7:00.

Själv tycker jag deras regler är väldigt bra men frågan är hur bra den skulle funka här man ser ju redan på moppe pojkarna...
23:e dec 06Slash_honda besvarar 18 år för att få skjutsa på moped Slash_honda 21

låter faktiskt som ett vettigt förslag bli inte skitarga på mig nu ska förklara.

när du fyller 15 får moped tar ett eu kort som alla säger är enkelt jag vet inte själv, du får helt plötsligt skjutsa.

senare fyller du 16 tar lätt mc kort som knappast är lika lätt, får du skjutsa nu? nej du måste vara 18.

så varför ska man få skjutsa på moped när man är 15, när man inte får skjutsa på lätt mc när man är 16?
23:e dec 06fex besvarar 18 år för att få skjutsa på moped fex

En lätt motorcykel går väll ganska mycket snabbare än en moped, eller vad tycker du grabben?
23:e dec 06Michél besvarar 18 år för att få skjutsa på moped Michél 24

Citerar fex
En lätt motorcykel går väll ganska mycket snabbare än en moped, eller vad tycker du grabben?

Ja,men att ta det körkortet är en helt annan sak jämfört med Eu-kort.
23:e dec 06NoR. besvarar 18 år för att få skjutsa på moped NoR. 20

Det kanske skulle varit lite mer okej om dom hade sagt att du måste vara 16 år för att få skjussa, men 18, hallå, vart är sverige på väg egentligen!? :hmm:
23:e dec 06Slash_honda besvarar 18 år för att få skjutsa på moped Slash_honda 21

Citerar fex

jo visst den går snabbare men du är förmodligen mognare och en bättre förare på grund av den riktiga utbildningen.