Inga papper på min 30 moppe!? - Laddar...

1. 21:29 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Inga papper på min 30 moppe!?

Forum Lag & Försäkring Fordonslagar
  1. Profil
  2. NoR.
    Kön: Kille
    Bor: Öland
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 18:e dec 07
    Tid: 16:19
    Svar: 12
    Visningar: 752

Inga papper på min 30 moppe!?

Tjena!
Jo för några veckor sen så va jag å köpte mig en ny moppe, en Gilera Stalker -99, altså en 30 moppe. Men vid affären så fick jag inga papper på hojen å nu när jag vill ha papprerna utav honom jag köpte den av så säger han att jag inte behöver det. Stämmer det att jag inte behöver papper på den, ? Altså till min andra moppe som e EU så måste jag ju ha med mig vissa papper med mig i moppen, måste man inte ha vissa papper till 30 moppe också?

Tacksam för snabba svar!

/N
18:e dec 07fåret besvarar Inga papper på min 30 moppe!? fåret 21

Svar: Inga papper på min 30 moppe!?

behövs inga papper. bara trafikförsäkring. ring till polisen o kolla att den inte är snodd. typintyg behövs bara till helförsäkring
18:e dec 07NoR. besvarar Inga papper på min 30 moppe!? NoR. 19

Tackar så mkt för snabbt svar fåret! :happy:
18:e dec 07MRX_Racing besvarar Inga papper på min 30 moppe!? MRX_Racing 19

Kan tillägga att när du är ute och kör så måste du ha regestreringsbeviset med dig:happy:

//Axel:)
18:e dec 07NoR. besvarar Inga papper på min 30 moppe!? NoR. 19

Men hur skaffar jag det då nu när han säger att jag inte får några papper för jag inte behöver de? Kan man fixa de hos polisen elr hos någon annan?

/N
18:e dec 07MRX_Racing besvarar Inga papper på min 30 moppe!? MRX_Racing 19

Citerar NoR.;1505743
Men hur skaffar jag det då nu när han säger att jag inte får några papper för jag inte behöver de? Kan man fixa de hos polisen elr hos någon annan?

/N

på EU mopeder så är det ju hos ÅF, men 20 moppar?:hmm: Ring till en ÅF och fråga:P

//Axel:)
18:e dec 07Michél besvarar Inga papper på min 30 moppe!? Michél 24

Citerar NoR.;1505743

/N

Så här är det:

På en 30-moppe behöver du ha ditt försäkringsbevis med dig enbart (det får du hem när moppen är försäkrad).

På en Eu-moppe behövs ingenting då man enbart söker på regnumret för att få fram information.
18:e dec 07The_Svensson besvarar Inga papper på min 30 moppe!? The_Svensson 21

Citerar NoR.;1505743

/N

Du skall alltid ha papper på att du äger mopeden, så jag tycker du ska kräva av han att få papper på den, ifall den är stulen
8:e jan 08_Sjuan besvarar Inga papper på min 30 moppe!? _Sjuan 22

Låter helsjukt att han säger så till dig :wacko: Klart du ska ha papprena ! Han har ju inte någon nytta av dom nu när moppen har en ny ägare + om du skulle vilja helförsäkra den så måste du ha typintyget. Typintyget är en värdehandling, som inte ska behållas av någon grinig gammal ägare.
17:e jan 08Puch Power besvarar Inga papper på min 30 moppe!? Puch Power 21

Man behöver inga papper på 30 mopeder! De räcker me försäkringspapper som man får vid försäkring. Men om förra ägaren har kvar dom, som de låter vad jag uppfattat, så bör du kräva att du får dom. För om ni inte skulle ha skrivit nå papper när du köpte den, kan ju han bara anmäla moppen som stulen om han nu har papperna:S
17:e jan 08brun0 besvarar Inga papper på min 30 moppe!? brun0 21

Citerar Puch Power;1573788
Man behöver inga papper på 30 mopeder! De räcker me försäkringspapper som man får vid försäkring. Men om förra ägaren har kvar dom, som de låter vad jag uppfattat, så bör du kräva att du får dom. För om ni inte skulle ha skrivit nå papper när du köpte den, kan ju han bara anmäla moppen som stulen om han nu har papperna:S

Klart att det ska finnas dokumentation på fordonet! Har inget med behov att göra. Det är en självklarhet.

/brun0 :)
17:e jan 08Puch Power besvarar Inga papper på min 30 moppe!? Puch Power 21

Citerar brun0;1573964
Klart att det ska finnas dokumentation på fordonet! Har inget med behov att göra. Det är en självklarhet.

/brun0 :)

Alltså jag menar papperna som medföljer fordonet från när man köpt den ny från butik:D

Jag har haft många moppar, men många som saknat papper, men ändå vart ärliga.
Var så jag menade.:happy:
17:e jan 08Mc_Nilzy besvarar Inga papper på min 30 moppe!? Mc_Nilzy 21

Jag har haft EN enda moppe med typintyg, dom andra har jag bara kollat upp ramnummret på innan jag köpt.
Det finns inget krav på att ha typintyg på en 30moppe, bara ramnummret är ärligt, men försök iaf att få ett skrivet kvitto av förra ägaren. :)
Och trafikförsäkring är alltid bra att ha ;)