Kan man ftf köra med kolven? - Laddar...

1. 23:01 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Kan man ftf köra med kolven?

Forum Moped Motor Cross / SM / Racing
  1. Profil
  2. DerbiSendaSM
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 7:e maj 10
    Tid: 17:48
    Svar: 2
    Visningar: 75

Kan man ftf köra med kolven?

Tjena, Mitt nållager gav upp förra veckan så den spikade :( nu idag så fick jag ny kolv och nållager och monterade allt, när jag hade igång den lät jag den stå på tomgång för att bli varm och efter några minuter så börja de ticka i cylindern igen så den har troligtvis spikat igen pga nållagerbitar i motorn som man va för lat för att kolla efter ;)

Tror ni jag kan köra med den nya kolven om jag tar bort allt skit i motorn och det som sitter uppepå kolven? jag stängde av den direkt när den börja spika och jag varva ingenting, och kolven skadas ju bara uppepå så det borde väl inte va några problem?

MVH
7:e maj 10Mr.Derbi-Pill besvarar Kan man ftf köra med kolven? Mr.Derbi-Pill 22

Svar: Kan man ftf köra med kolven?

Spikning beror enbart på när gaserna börjar brinna innan detonation pga för hög kompression eller för hög förtändning, dvs att den spikar (i korta drag)

det att nållager åker in i cylindern och hänger med i detonationen brukar kalas för MOTOR RAS
oftast klara sig kolv och ringar, toppen blir däremot den svagaste punkten då nållagrena oftast skjuts in i toppen under explotionen och mer eller mindre "smälter" fast i förbrännings rummet.
har du otur så drar nållagret sönder cylindervägen alternativt gör sönder kolven...

gör om gör rätt! ta loss och titta vad tickande ljudet beror på.
Tändstiftet kan vara en nyckel till felsökning nr2 :)
7:e maj 10DerbiSendaSM besvarar Kan man ftf köra med kolven? DerbiSendaSM

Svar: Kan man ftf köra med kolven?

Citerar Mr.Derbi-Pill;3272909
Spikning beror enbart på när gaserna börjar brinna innan detonation pga för hög kompression eller för hög förtändning, dvs att den spikar (i korta drag)

det att nållager åker in i cylindern och hänger med i detonationen brukar kalas för MOTOR RAS
oftast klara sig kolv och ringar, toppen blir däremot den svagaste punkten då nållagrena oftast skjuts in i toppen under explotionen och mer eller mindre "smälter" fast i förbrännings rummet.
har du otur så drar nållagret sönder cylindervägen alternativt gör sönder kolven...

gör om gör rätt! ta loss och titta vad tickande ljudet beror på.
Tändstiftet kan vara en nyckel till felsökning nr2 :)

Okej ursäktar :) trodde att man kunde kalla det spikning när det kommer "skit" mellan kolven och toppen :) ska ta isär cylindern imorn och kika hur de ser ut. Första gången det blev motor ras så hade nållagret gått i bitar och det satt bitar från nållagret i kolvtoppen och denna gången tror jag det har legat skit i vevhuset som har lett till motor ras :) men kan jag köra med kolven om det är små jack uppe på kolven? ska klyva motorn och rensa den på nållager bitar denna gången :) nu har man lärt sej en läxa iaf :)