Förgasare, munstycken, insug och luftfilter - Laddar...

  1. 21:39 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Förgasare, Munstycken, Insug och Luftfilter

Forum Moped Motor Scooter
  1. Profil
  2. Chribba_021
    Kön: Kille
    Bor: Västerås
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 15:e maj 08
    Tid: 00:13
    Svar: 2216
    Visningar: 71482

Förgasare Munstycken Insug och Luftfilter


Denna tråd handlar om allt som har med insugsdelen på scootermotorer att göra.
Hoppas vi kan samla alla fårgor om detta på ett och samma ställer och även få upp en lite FAQ så ma slipper leta för mkt. Tog och plockade med info från gamla tråden så även det är med här.

Får ni inte svar på eran fråga direkt skriv den igen efter nån dag eller så, risken är ju att man missar den.

Val av förgasare:
En större förgasare innebär ett större luftflöde, detta resulterar i mer effekt. Man måste dock tänka på att det även går åt mer bränsle.
Till enklare setuper och brukskörning av de flesta cyllar (även original 50cc) duger 17,5mm förgasare, den ger bra effekt och en vettig bränsleförbrukning.
Nästa steg hamnar på 19mm, dessa förgasare täcker behoven för alla cylindrar i stort sett.
För lite värre cyllar så finns det alltid mer att hämta detta kan man göra med 21mm vilket är det största jag skulle recommendera vid brukskörning, förgasare upp till denna storlek brukar passa på originalförgasarens plats utan modifikationer.
För dem som vill ta ut det mest ur moppen så finns allt från 21-34mm förgasare, Den vanligaste kombinationen för hypermotorer är dock 28mm.

Lista på förgasaranslutningar:
24mm Arreche 17-21mm
24mm PHBN 12 13 14 15 16 17,5
24mm PHVA 10 12 14 16 17,5
25mm PHBG 15 16 17 18 19 20 21
29mm PHVB 18 19 20 20,5 21 22
30mm TM 24mm
31mm PHBL 20 22 24 25 26
32mm S6 PWK 21-28mm
35mm Keihin PWK 28mm
36mm PHBH Ø 26 28 30
40mm KOSO PWK 30mm

Luftfilter
Dess självklara uppgift är att rena luften men med hjälp av plastiga boxar kan det även sitta där för att få ner bränsleförbruknignen. För den som åker en snällare setup med upp till 21mm förgasare så kan man spara mycket soppapengar på att låta originalburken sitta kvar gärna med ett insatsfilter i för att bättra på flödet en aning. För de som abolut vill ha ett värre filter så köp kavlitet, det lönar sig och glöm inte att olja in filtret! Annvänd specifik luftfilter olja för skumfilter eller för de modernare filtren av K&N typ. Det går på skumfilter även att annvända en tunn mineralolja typ 10w droppa den på filtret och krama sedan ur överskottet.

Slänger upp en lista jag gjort på olika luftfilteranlutningar:
Ø32mm/M32x1,25* PHBG 15 16 17 18 19 20 21
Ø35mm PHBN 12 13 14 15 16 17,5
Ø35mm PHVA 10 12 14 16 17,5
Ø38mm/M38x1,25* PHBL 20 22 24 25 26
Ø39,5mm PHVB 18 19 20 20,5 21 22
Ø42mm/M42x1,25* PHBH 26 28 30
Ø54mm KOSO PWK 30

*På förgasare med gänga så siter det oftast en plast ring påskruvd som anslutning till filtret vilket gör att storlen varierar.

Oljeblandning?
Att köra rätt blandning av olja är relativt viktigt, vid för låg oljehalt så föreligger risk för nypning / ökat slitage. Vid för hög oljehalt så slösar man bara pengar på olja och motorn kan även nypa då den höga oljehalten gör bestyckningen snålare och isolerar värme i kolven.

En motor i hyperklass mår bra på runt 3% oljeblandning - 13000-15000rpm
En midrace ca 2,5% - 10000-13000rpm
En vanligt sportmotor klarar sig bra på 2% (även original) - 6000-10000rpm

Oljehalten baseras på genomströmningstiden i motorn en motor som varvar mkt. behöver helt enkelt mer olja än en lågvarvig.
Det jag angivit ovan är cirkavärden, kan självklart variera beroende på oljetyp mm.

OBS!! Tänk på att alltid köra samma blandning av olja då detta påverkar förgasarens bestyckning! Mer olja ger mindre halt bränsle genom munstycket, detta gör att motorn går snålare och vice versa.
Vill man vid inkörning vara lite snällare mot sin motor är det bättre att gå upp lite i munstycke och höja nålen en aning för fetare blandning istället för att ha mer olja.

Bestyckning?
Att bestycka sin förgasare rätt är av största vikt för gasrespons, effekt och bränsleförbrukning. Man kan även på originalmotorer tjäna en hel del av att bara bestycka den lite.
Bestyckningen påverkas av flera faktorer, kompression, förtändning etc. har självklart inverkan, men det som faktiskt påverkar mest är luftfiltret. Ett trångt luftfilter skapar ett större vaccum vilket ger en fetare blandning då motorn suger mer soppa ur munstycket, medans ett öppet filter som skapar litet vaccum istället ger snål blandning pga. att motorn suger mindre ur munstycket.

Innan vi går in djupare i ämnet så vill jag påpeka att ingen kan säga vilket munstycke ni SKA ha, det är olika mellan varje motor / setup.

Det finns flera olika justeringar på en förgasare, den man oftast börjar med är
lågfartssystemet vilket har störst inverkan på tomgång till 1/8 gas, det består oftast av: lågfartsmunstycke, luftskruv/blandskruv. Skillnaden på luftskruv / blanddskruv är enkel. Sitter skruven på motorsidan om förgasarens trottel är det en blandskruv, den justerar då mängden luft/bränsle från lågfartskretsen som blandas in i luften som passerar trotteln, skruven utåt=fetare blandnig. Sitter skruven på luftfiltersidan av förgasaren rör det sig istället om en luftskruv, den bestämmer hur mycket luft som blandas in i bränslet förgasaren suger ur lågfartsmunstycket, skruven inåt = fetare blandning
Justering av luftskruven sker på tomgång

Trottelnålen. När vi nått 1/4 gas och upp till 3/4 så är det istället nålen som bestämmer mängden bränsle. Justering sker noggrannast vid halvgas då den har alellera störst inverkan. Höjer man nålen (flyttar clipset nedåt) så får man fetar blandning och vice versa.

Huvudmunstycke. När nålen går över 3/4gas så börjar Högfartskretsen säga sitt, detta genom förgasarens huvudmunstycke. Större munstycke = fetare blandning.

Reeds.
Reeds kan efterliknas med 4-taktsmotorns ventilfjäder, dem har till uppgift att öppna när färskgaser sugs in och stänga när kolven börjar bygga vevhuskompression. Man vill självklart ha så mjuka reeds som möjligt då för hårda ger förluster då dem är "tunga" att öppna, men blir dem för mjuka finns risk för "reddfladder" dvs. att reedsen inte hänger med det vartal motorn når och därför inte hinner stänga i tid, detta märks oftast på att reedsen är slut (spricker) efter bara nån 100mils körning (eller fortare).

--------------------------------------------------------------------

Lista på original förgasare och munstycken:
Aprillia

Rally AC
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 72.

Rally- 30 moppe
Årsmodell: -99
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke. 78

SR50 WWW
Årsmodell -00
Förgasare Dellorto 12mm
Original munstycke: 64

SR50 -01 "30-moppe"
Motor: Morini
Förgasare Dellorto 12mm
Munstycke 72 orginal.

Sr50 (EU)
Årsmodell -04
Förgasare: Keihin ??mm
Original Munstycke: 85


Benelli

K2
Klass: 30-moped
Årsmodell: 2001
Motor: Liggande Minarelli
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 72

491
Årsmodell00 -02 "EU"
Förgasare Dellorto 12mm
Munstycke strl 68


Beta

Ark AC
Årsmodell -02 "30-moppe"
Förgasare Dellorto 12mm
Munstycke strl 68

Ark LC
Årsmodell -02 "30-moppe"
Förgasare. Gurtner 12mm
Munstycke strl 64


CPI

Oliver
Klass: EU1
Årsmodell: 2004
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 47,5

CPI Popcorn
Klass: EU 1
Årsmodell: 2001
Motor: okänd
Förgasare: Mikuni 12mm
Original munstycke: 56


Derbi

Atlantis Wave -01 (AC, EU)
Förgasare: Dellorto PHVA 14mm
Munstycke org: 54

o2 GP-Series
klass: EU 45,
Förgasare: Dellorto PHVA 14mm
Munstycke: strl 51 orginal
Årsmod. -03

Gp1 (Eu)
Årsmodell 2002
17,5 mm Dellorto
56 Org-Munstycke

GPR Nude
Årsmodell 2005
Förgasare: Dellorto 14mm
Munstycke org. 68

Predator (Eu)
Årsmodell: -00
Dellorto 14mm
74Munstycke

Predator (EU)
Årsmodell: 01
Org. munstycke: 66
Förgasare: Dellorto 14mm


Gilera

Ice (EU)
Årsmodell -02
Dellorto 17.5mm
Munstycke strl. 56

Runner "30-moppe"
Årsmodell: -99.
Weber 12mm
Munstycke org. 68

Runner "30-moppe"
års.modell -02(nya modellen)
weber 17,5
munstycke strl 68

Runner 50 SP EU-moppe
Årsmodell -02
Dell'orto 17.5mm
Munstycke strl. 56

Runner C14 SP LC (import) då varande (30-moped)
Årsmodell: 02
Förgasare: 12mm dellorto phbn
Munstycke: 79

Runner "30 moppe"
Årsmodell -03
Förgasare: weber 17,5mm
Munstycke: strl 68

Stalker "30 moppe"
Årsmodell : -01
Dellorto 17,5mm
Munstycke strl 78
Munstyckets gängning: 6mm

Stalker "30moppe"
Årsmod. -02
Weber 17,5mm
Munstycke strl 72

Stalker "30 moppe"
Årsmodell : -03
Dellorto 17,5mm
Munstycke strl 78

Stalker 03- eu
Förgasare Dellorto 17,5mm
munstycke org. 53

Stalker, 30-moppe
Årsmodell: -00
Förgasare: Weber 17.5mm
Munstycke: 74


Honda

SFX "30-moppe"
Års.modell -99
Keihin 12mm
Munstycke strl 76

Shadow "30-moppe"
Årsmodell 01
Förgasare Keihin
Munstycke strl 85

Wallaro "30-moppe"
Årsmodell -00
Förgasare: Keihin
Munstycke strl 65

Honda x8r (30-moppe)
Årsmodell -00
Förgasare: Dellorto 14mm
Munstycke: strl 78

X8R "30 moppe"
Års. modell -01
Keihin 12mm
Munstycke strl 78

Honda X8R-S
årsmod. -01
förgasare: Dellorto 17,5mm
Munstycke: 72

X8R-S "30-moppe"
Årsmod. -02
Förgasare: Dellorto 12mm
Munstycke: 78


Hyosung

SF50 Prima
Årsmodell : 01 (EU)
Förgasare : Mikunioch
Org. munstycke strl 55

Rally
Årsmodell: -04 EU -moppe
Förgasare: mikuni 12mm
Munstycke org. 65


Kymco

Fever ZX "30-moppe"
Års.modell -01
Keihin 12mm
Munstycke strl 80

Fever zx "30-moppe"
Årsmodell 02
Förgasare Keihin 12mm
Munstycke strl 76

Fever ZX "30-moppe"
Års.modell -03
Keihin 12mm
Munstycke strl 80

Fever ZX "EU-Moped"
Årsmodell : -03
Förgasare : Keihin 12mm
Munstycke : 80

Super 9 "Eu"
Årsmodell -01
Keihin 12mm
Munstycke 78

Super9 "30-moppe"
Årsmodell -02
Keihin 12mm
Org. 78 munstycke

Super 9 (EU)
Årsmodell -00
Föragasare : Keihin 12mm
munstycke 80

Vitality
Årsmodell: -05 EU-moppe
Förgasare: Keihin 12mm
Munstycke org. 72


Malagutti

F-12 Spectrum (LC)
Årsmod: -01
Förgasare: Gürtner PY12 (12mm)
Munstycke org. 72


Peugeot

Ludix Blaster LC "EU-moped"
Årsmodell: -05
Förgasare: Gurtner PY12mm
Munstycke org. 56

Ludix Blaster LC "EU-moped"
Årsmodell: -06
Förgasare: Gurtner PY17,5mm
Munstycke org. 55

Speedfight
Årsmodell: -97 AC, "30 moppe"
Förgasare: Gurtner 12mm
Strlk på org munstycke. 56

Speedfight
Årsmodell: -99 AC, "30 moppe"
Förgasare: Gurtner 12mm
Strlk på org munstycke. 56

Speedfight2 206 wrc LC
Klass: 1 EU
Årsmodell: 2002
Förgasare: Gurtner 12mm
Original munstycke: 54

Speedfight2
Årsmodell -03
Förgasare: Gurtner 12mm
Original Munstycke: 54

Speedfight 2 ac
Årsmodell: -05 Eu-moppe
Munstycke: 50
förgasere: Gurtner 12mm

Speedfight 2 ac (wrc 307)
årsmodell: 05
förgasare: Gurtner 12mm
munstycke original: 55

Vivacity "30-moppe"
Årsmodell -99
Gurtner 12mm
Munstycke strl 54


PGO

Big Max
Årsmodell: -02 EU-moppe
Förgasare: Keihin 12mm
Munstycke org. 72

Tornado -04 (30 moppe)
12mm förgasare
72Munstycke

PMX
Klass: EU 1
Årsmodell: 2006
Förgasare: 12mm Keihin
Munstycke Org: 72 original ("4mm" munstycken?)


Piaggio

Piaggio Typhoon -03 EU
Dell'Orto 17.5 mm
strl 56

Piaggio Nrg mc3
-04
(EU moppe)
Dellorto 17,5 mm
Munstycke 53

Typhoon
30moped
Årsmod: - 97
Förgasare: Dellorto 12mm
Munsycke: 70.

Typhoon
30-moppe
Årsmodell 2000
Dellorto 12mm
Munstycke strl 70

Piaggio Zip
Årsmodell: 2000
Dellórto 12mm
Munstycke 65

Piaggio Zip 4T
Klass: 1 EU
Årsmodell: 2006
Motor: 4T
Förgasare: Keihin CVK 19mm
Original munstycke: 82

Suzuki

Katana LC -99
Motor: Morini
Förgasare:Keihin 12mm
Orginal munstycke: 60

Sym

Jet
Årsmodell 2000 (Gamla motorn)
Klass: 30-moppe
Keihin 12mm
Original munstycke 75

Jet
Årsmodell 2001 (Nya motorn)
Klass: 30-moppe
Förgasare: Keihin 12mm
Munstycke: 72

TGB

TGB 101R
Årsmodell 2004
Klass: 1 EU
Årsmodell -04
Förgasare Dellorto 12mm
Munstycke 60

Akros
Årsmodell 2003
Klass: 30-moped
Förgasare: Mikuni
Oiginal munstycke: 60


Yamaha

Aerox
Årsmodell: 98-02
Klass: 30-moped
Förgasare: Dellorto PHBN 12mm
Original munstycke: 86

Aerox
Årsmodell: 01-04
Klass: 1 EU
Förgasare: Dellorto 12mm (är det inte Weber?) nån som vet säg gärna till.
Original munstycke: 72

Aerox
Årsmodell: 2005-2008
Klass: 1 EU
Förgasare: Gurtner PY-12
Original munstycke: 62
Övrigt: Genom att på en original moped byta munstycket till 72 tjänar man runt 1hk och får 5-10km/h högre toppfart. //Chribba

Neo's "30-moppe"
Årsmodell -99
Förgasare Dellorto 12mm
Munstycke strl 72

Neo's
Årsmodell: 2001
Klass: 1 EU
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 89

Neo's
Årsmodell: 2001
Klass: 30-moped
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 78

Neo's
Årsmodell: 2003
Klass: 30-moped
Förgasare: Gurtner PY 12mm'
Original Munstycke: 60

Neo's
Årsmodell: 03-?
Klass: 1 EU
Förgasare: Dellorto PHBN 12mm
Original munstycke: 65

Yamaha Slider
Årsmodell: 2000
Klass: 30-moped
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 72

Yamaha Slider
Årsmodell: 2000
Klass: 1 EU
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke. 90

Slider
Årsmodell: 2001
Klass: ?
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 90

Slider Naked
Årsmodell: 2006
Klass: 1 EU
Förgasare: ? 12mm
Original munstycke: 84

Slider
Klass 1 EU

Årsmodell: 2009
Motor: Minarelli stående
Förgasare: Tk 12mm

Original munstycke: 84


Hittar ni fel meddela mig så fort ni kan så ändrar vi det!

Regler vid tillägg i listan:
Följ mallen nedan så finns all viktig info med, sen går det utmärkt att PM:a Chribba_021 med den info ni vill lägga till så fixar jag det! Postar ni infon i tråden är det lätt att jag missar det.

Klass: 30-moped (Följande klasser finns: 1 EU, 2EU, 30-moped)
Årsmodell: 2000-2002 (kan du bara på din årsmodell så behöver du bara ange den)
Motor: Minarelli (inget måste att svara på men kan vara en bonus som är bra att veta)
Förgasare: Dellorto 12mm (Tillverkare och storlek)
Original munstycke: 86 (Huvudmunstycket)

----------------------------------------------------------------------------

//Chribba
3:e apr 104nderss0n 4nderss0n 23

Svar: Förgasare Munstycken Insug och Luftfilter

När man byter munstycke på en Aerox -08, behöver man då vrida av bensinkranen eller finns det ens ens sån på den? :hmm:
Eller är bensinkranen avstängd när moppen är av?
3:e apr 10id_hunter id_hunter

Citerar 4nderss0n;3227790
När man byter munstycke på en Aerox -08, behöver man då vrida av bensinkranen eller finns det ens ens sån på den? :hmm:
Eller är bensinkranen avstängd när moppen är av?



Det är vakuum-kran på Aerox vilket innebär att den inte har någon bensinkran.
När moppen är på bildas ett sug vilket gör att vakuum-kranen (som sitter under tanken) släpper igenom bensin till förgasaren.
När den är avstängd finns inget "sug" så då släpper den inte igenom någon bensin.
Dock finns det lite bensin kvar i bensinslangen som går från tanken till förgasaren så det kan läcka ut lite (typ någon deciliter max).
Jag brukar bara ta en bit trasa och täppa igen bensinslangen så man slipper få bensin på motorn och i garaget eller vart man nu är.
3:e apr 104nderss0n 4nderss0n 23

Citerar id_hunter;3227791
Det är vakuum-kran på Aerox vilket innebär att den inte har någon bensinkran.
När moppen är på bildas ett sug vilket gör att vakuum-kranen (som sitter under tanken) släpper igenom bensin till förgasaren.
När den är avstängd finns inget "sug" så då släpper den inte igenom någon bensin.
Dock finns det lite bensin kvar i bensinslangen som går från tanken till förgasaren så det kan läcka ut lite (typ någon deciliter max).
Jag brukar bara ta en bit trasa och täppa igen bensinslangen så man slipper få bensin på motorn och i garaget eller vart man nu är.



Oki, tackar.. :)

--

Drog luftpluggen innan o bytte munstycke till strl. 72, blev rätt go´ skillnad men behöver lite hjälp med att ställa in förgasaren lite bättre.. :aplader:
Hur gör jag?
3:e apr 10HanssonAerox HanssonAerox
hej !
Min Aerox dör efter ca 10-20 sek när den står på tomgång.
jag har kollat runt lite och letat efter tomgångsskruven men hittar ej den !
vet någon var den sitter ?
Tacksam för svar!
OBS! säg gärna vad jag ska ta bort för att komma åt den :)
3:e apr 10Gefe Gefe 23

Citerar id_hunter;3227791
Det är vakuum-kran på Aerox vilket innebär att den inte har någon bensinkran.
När moppen är på bildas ett sug vilket gör att vakuum-kranen (som sitter under tanken) släpper igenom bensin till förgasaren.
När den är avstängd finns inget "sug" så då släpper den inte igenom någon bensin.
Dock finns det lite bensin kvar i bensinslangen som går från tanken till förgasaren så det kan läcka ut lite (typ någon deciliter max).
Jag brukar bara ta en bit trasa och täppa igen bensinslangen så man slipper få bensin på motorn och i garaget eller vart man nu är.



Kanske är off-topic eller inte.. Har en 99:a aerox som inte startats på nåt år. När jag startar så går den knappt igång, såg i en video på hur man får moppen (baotian dock) att starta efter vinteruppehållet, där sög han på vakuum-slangen. Något jag bör testa? Hos mig går den igång men dör lika snabbt, krävs kanske nån minuts kickande också.
4:e apr 10id_hunter id_hunter

Citerar Gefe;3227885
Kanske är off-topic eller inte.. Har en 99:a aerox som inte startats på nåt år. När jag startar så går den knappt igång, såg i en video på hur man får moppen (baotian dock) att starta efter vinteruppehållet, där sög han på vakuum-slangen. Något jag bör testa? Hos mig går den igång men dör lika snabbt, krävs kanske nån minuts kickande också.



Du kan pröva ta bort luftburken/luftfiltret och hälla i bensin direkt i förgasaren.
Du kan ta bort hela vakuum-kranen som sitter under tanken och blåsa rent den med tryckluft (utifall att det är skräp i den) samt kolla slangen och se så att de två slangarna sitter rätt på förgasaren.
4:e apr 104nderss0n 4nderss0n 23
Nån som vet anslutnings diameter på en Gurtner PY-12mm förgasare?

aerox '08
5:e apr 10Aeroxarn Aeroxarn
Aerox
Årsmodell: 2005-2008
Klass: 1 EU
Förgasare: Gurtner PY-12
Original munstycke: 62
Övrigt: Genom att på en original moped byta munstycket till 72 tjänar man runt 1hk och får 5-10km/h högre toppfart. //Chribba


har en aerox 08a, med Stage 6 rör vikter dragen V-ring och kopplingsfjädrar borde jag byta mitt munstycke till en 72a då? (har original på just nu)
5:e apr 10id_hunter id_hunter
Aerox
Årsmodell: 2005-2008
Klass: 1 EU
Förgasare: Gurtner PY-12
Original munstycke: 62
Övrigt: Genom att på en original moped byta munstycket till 72 tjänar man runt 1hk och får 5-10km/h högre toppfart. //Chribba


har en aerox 08a, med Stage 6 rör vikter dragen V-ring och kopplingsfjädrar borde jag byta mitt munstycke till en 72a då? (har original på just nu)


Beroende på vilket rör du har så runt 70-76 i storlek på munstycket.
Vet inte vart du citerar ifrån men inte fan tjänar man 1hk och 5-10km/h mer genom att byta till ett större munstycke på en originalmoppe!
5:e apr 104nderss0n 4nderss0n 23

Citerar Aeroxarn;3230597
Aerox
Årsmodell: 2005-2008
Klass: 1 EU
Förgasare: Gurtner PY-12
Original munstycke: 62
Övrigt: Genom att på en original moped byta munstycket till 72 tjänar man runt 1hk och får 5-10km/h högre toppfart. //Chribba


har en aerox 08a, med Stage 6 rör vikter dragen V-ring och kopplingsfjädrar borde jag byta mitt munstycke till en 72a då? (har original på just nu)



Citerar id_hunter;3230610
Beroende på vilket rör du har så runt 70-76 i storlek på munstycket.
Vet inte vart du citerar ifrån men inte fan tjänar man 1hk och 5-10km/h mer genom att byta till ett större munstycke på en originalmoppe!



När jag bytte upp till munstycke strl. 72, så kan jag säga att man verkligen kunde känna skillnaden. :) Fett värt att göra dt.

Men iom. att man kan byta upp till 72 på en orig. setup, så knske man ska gå upp 10-15 strl från 72 då, så knske runt strl. 82-88.. :hmm:
5:e apr 10JinXeR JinXeR

Citerar 4nderss0n;3230653
När jag bytte upp till munstycke strl. 72, så kan jag säga att man verkligen kunde känna skillnaden. :) Fett värt att göra dt.

Men iom. att man kan byta upp till 72 på en orig. setup, så knske man ska gå upp 10-15 strl från 72 då, så knske runt strl. 82-88.. :hmm:


Behövde du ställa in förgasaren något efter att du hade bytt munstycke?:) (Funderar på att byta munstycket jag med)

O btw, var det svårt att byta? Vad behövde du ta bort o.s.v...;)
5:e apr 104nderss0n 4nderss0n 23

Citerar JinXeR;3231065
Behövde du ställa in förgasaren något efter att du hade bytt munstycke?:) (Funderar på att byta munstycket jag med)

O btw, var det svårt att byta? Vad behövde du ta bort o.s.v...;)



No shit, klart man måste ställa in förgasaren eftr. att man bytt munstycke.. ;)

Int så svårt att byta, bara skruva bort typ alla de bakre kåporna + sadelboxen, sen luftburken, o ev. förgasaren oxå, dock ej nödvändigt.

Finns en guide @ www.motorize.se om hur du byter munstycke ifall du känner dig lite osäker. :)
5:e apr 10id_hunter id_hunter

Citerar 4nderss0n;3231156
No shit, klart man måste ställa in förgasaren eftr. att man bytt munstycke.. ;)

Int så svårt att byta, bara skruva bort typ alla de bakre kåporna + sadelboxen, sen luftburken, o ev. förgasaren oxå, dock ej nödvändigt.

Finns en guide @ www.motorize.se om hur du byter munstycke ifall du känner dig lite osäker. :)



Eller så skruvar man bara bort luckan längst ner i sadelfacket (om man inte har en sådan så skruvar man bort hela sadeln) samt skruvar bort de fyra skruvarna i bottnen på förgasaren.
5:e apr 104nderss0n 4nderss0n 23

Citerar id_hunter;3231219
Eller så skruvar man bara bort luckan längst ner i sadelfacket (om man inte har en sådan så skruvar man bort hela sadeln) samt skruvar bort de fyra skruvarna i bottnen på förgasaren.



Verkar som du int har nån kunskap om aerox.. ;)
hela bakpartiet sitter fast i sadelboxen, så om du ska ha bort boxen, så måste du även ta bort kåporna, dessutom före.

och ja, skruva bort flottör skålen (den svarta/nedersta delen av föggen.), o sedan sitter munstycket i mitten..
5:e apr 10id_hunter id_hunter

Citerar 4nderss0n;3231288
Verkar som du int har nån kunskap om aerox.. ;)
hela bakpartiet sitter fast i sadelboxen, så om du ska ha bort boxen, så måste du även ta bort kåporna, dessutom före.

och ja, skruva bort flottör skålen (den svarta/nedersta delen av förgasaren.), o sedan sitter munstycket i mitten..



Rent allmänt har jag kunskap om Aerox men inte hur man tar bort sadelboxen. Dock hade min polare en lucka i bottnen på sin box som gjorde det väldigt lätt att komma förgasaren. Det där om munstycket var dock nytt för mig också.