Förgasare, munstycken, insug och luftfilter - Laddar...

  1. 22:27 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Förgasare, Munstycken, Insug och Luftfilter

Forum Moped Motor Scooter
  1. Profil
  2. Chribba_021
    Kön: Kille
    Bor: Västerås
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 15:e maj 08
    Tid: 00:13
    Svar: 2216
    Visningar: 71482

Förgasare Munstycken Insug och Luftfilter


Denna tråd handlar om allt som har med insugsdelen på scootermotorer att göra.
Hoppas vi kan samla alla fårgor om detta på ett och samma ställer och även få upp en lite FAQ så ma slipper leta för mkt. Tog och plockade med info från gamla tråden så även det är med här.

Får ni inte svar på eran fråga direkt skriv den igen efter nån dag eller så, risken är ju att man missar den.

Val av förgasare:
En större förgasare innebär ett större luftflöde, detta resulterar i mer effekt. Man måste dock tänka på att det även går åt mer bränsle.
Till enklare setuper och brukskörning av de flesta cyllar (även original 50cc) duger 17,5mm förgasare, den ger bra effekt och en vettig bränsleförbrukning.
Nästa steg hamnar på 19mm, dessa förgasare täcker behoven för alla cylindrar i stort sett.
För lite värre cyllar så finns det alltid mer att hämta detta kan man göra med 21mm vilket är det största jag skulle recommendera vid brukskörning, förgasare upp till denna storlek brukar passa på originalförgasarens plats utan modifikationer.
För dem som vill ta ut det mest ur moppen så finns allt från 21-34mm förgasare, Den vanligaste kombinationen för hypermotorer är dock 28mm.

Lista på förgasaranslutningar:
24mm Arreche 17-21mm
24mm PHBN 12 13 14 15 16 17,5
24mm PHVA 10 12 14 16 17,5
25mm PHBG 15 16 17 18 19 20 21
29mm PHVB 18 19 20 20,5 21 22
30mm TM 24mm
31mm PHBL 20 22 24 25 26
32mm S6 PWK 21-28mm
35mm Keihin PWK 28mm
36mm PHBH Ø 26 28 30
40mm KOSO PWK 30mm

Luftfilter
Dess självklara uppgift är att rena luften men med hjälp av plastiga boxar kan det även sitta där för att få ner bränsleförbruknignen. För den som åker en snällare setup med upp till 21mm förgasare så kan man spara mycket soppapengar på att låta originalburken sitta kvar gärna med ett insatsfilter i för att bättra på flödet en aning. För de som abolut vill ha ett värre filter så köp kavlitet, det lönar sig och glöm inte att olja in filtret! Annvänd specifik luftfilter olja för skumfilter eller för de modernare filtren av K&N typ. Det går på skumfilter även att annvända en tunn mineralolja typ 10w droppa den på filtret och krama sedan ur överskottet.

Slänger upp en lista jag gjort på olika luftfilteranlutningar:
Ø32mm/M32x1,25* PHBG 15 16 17 18 19 20 21
Ø35mm PHBN 12 13 14 15 16 17,5
Ø35mm PHVA 10 12 14 16 17,5
Ø38mm/M38x1,25* PHBL 20 22 24 25 26
Ø39,5mm PHVB 18 19 20 20,5 21 22
Ø42mm/M42x1,25* PHBH 26 28 30
Ø54mm KOSO PWK 30

*På förgasare med gänga så siter det oftast en plast ring påskruvd som anslutning till filtret vilket gör att storlen varierar.

Oljeblandning?
Att köra rätt blandning av olja är relativt viktigt, vid för låg oljehalt så föreligger risk för nypning / ökat slitage. Vid för hög oljehalt så slösar man bara pengar på olja och motorn kan även nypa då den höga oljehalten gör bestyckningen snålare och isolerar värme i kolven.

En motor i hyperklass mår bra på runt 3% oljeblandning - 13000-15000rpm
En midrace ca 2,5% - 10000-13000rpm
En vanligt sportmotor klarar sig bra på 2% (även original) - 6000-10000rpm

Oljehalten baseras på genomströmningstiden i motorn en motor som varvar mkt. behöver helt enkelt mer olja än en lågvarvig.
Det jag angivit ovan är cirkavärden, kan självklart variera beroende på oljetyp mm.

OBS!! Tänk på att alltid köra samma blandning av olja då detta påverkar förgasarens bestyckning! Mer olja ger mindre halt bränsle genom munstycket, detta gör att motorn går snålare och vice versa.
Vill man vid inkörning vara lite snällare mot sin motor är det bättre att gå upp lite i munstycke och höja nålen en aning för fetare blandning istället för att ha mer olja.

Bestyckning?
Att bestycka sin förgasare rätt är av största vikt för gasrespons, effekt och bränsleförbrukning. Man kan även på originalmotorer tjäna en hel del av att bara bestycka den lite.
Bestyckningen påverkas av flera faktorer, kompression, förtändning etc. har självklart inverkan, men det som faktiskt påverkar mest är luftfiltret. Ett trångt luftfilter skapar ett större vaccum vilket ger en fetare blandning då motorn suger mer soppa ur munstycket, medans ett öppet filter som skapar litet vaccum istället ger snål blandning pga. att motorn suger mindre ur munstycket.

Innan vi går in djupare i ämnet så vill jag påpeka att ingen kan säga vilket munstycke ni SKA ha, det är olika mellan varje motor / setup.

Det finns flera olika justeringar på en förgasare, den man oftast börjar med är
lågfartssystemet vilket har störst inverkan på tomgång till 1/8 gas, det består oftast av: lågfartsmunstycke, luftskruv/blandskruv. Skillnaden på luftskruv / blanddskruv är enkel. Sitter skruven på motorsidan om förgasarens trottel är det en blandskruv, den justerar då mängden luft/bränsle från lågfartskretsen som blandas in i luften som passerar trotteln, skruven utåt=fetare blandnig. Sitter skruven på luftfiltersidan av förgasaren rör det sig istället om en luftskruv, den bestämmer hur mycket luft som blandas in i bränslet förgasaren suger ur lågfartsmunstycket, skruven inåt = fetare blandning
Justering av luftskruven sker på tomgång

Trottelnålen. När vi nått 1/4 gas och upp till 3/4 så är det istället nålen som bestämmer mängden bränsle. Justering sker noggrannast vid halvgas då den har alellera störst inverkan. Höjer man nålen (flyttar clipset nedåt) så får man fetar blandning och vice versa.

Huvudmunstycke. När nålen går över 3/4gas så börjar Högfartskretsen säga sitt, detta genom förgasarens huvudmunstycke. Större munstycke = fetare blandning.

Reeds.
Reeds kan efterliknas med 4-taktsmotorns ventilfjäder, dem har till uppgift att öppna när färskgaser sugs in och stänga när kolven börjar bygga vevhuskompression. Man vill självklart ha så mjuka reeds som möjligt då för hårda ger förluster då dem är "tunga" att öppna, men blir dem för mjuka finns risk för "reddfladder" dvs. att reedsen inte hänger med det vartal motorn når och därför inte hinner stänga i tid, detta märks oftast på att reedsen är slut (spricker) efter bara nån 100mils körning (eller fortare).

--------------------------------------------------------------------

Lista på original förgasare och munstycken:
Aprillia

Rally AC
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 72.

Rally- 30 moppe
Årsmodell: -99
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke. 78

SR50 WWW
Årsmodell -00
Förgasare Dellorto 12mm
Original munstycke: 64

SR50 -01 "30-moppe"
Motor: Morini
Förgasare Dellorto 12mm
Munstycke 72 orginal.

Sr50 (EU)
Årsmodell -04
Förgasare: Keihin ??mm
Original Munstycke: 85


Benelli

K2
Klass: 30-moped
Årsmodell: 2001
Motor: Liggande Minarelli
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 72

491
Årsmodell00 -02 "EU"
Förgasare Dellorto 12mm
Munstycke strl 68


Beta

Ark AC
Årsmodell -02 "30-moppe"
Förgasare Dellorto 12mm
Munstycke strl 68

Ark LC
Årsmodell -02 "30-moppe"
Förgasare. Gurtner 12mm
Munstycke strl 64


CPI

Oliver
Klass: EU1
Årsmodell: 2004
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 47,5

CPI Popcorn
Klass: EU 1
Årsmodell: 2001
Motor: okänd
Förgasare: Mikuni 12mm
Original munstycke: 56


Derbi

Atlantis Wave -01 (AC, EU)
Förgasare: Dellorto PHVA 14mm
Munstycke org: 54

o2 GP-Series
klass: EU 45,
Förgasare: Dellorto PHVA 14mm
Munstycke: strl 51 orginal
Årsmod. -03

Gp1 (Eu)
Årsmodell 2002
17,5 mm Dellorto
56 Org-Munstycke

GPR Nude
Årsmodell 2005
Förgasare: Dellorto 14mm
Munstycke org. 68

Predator (Eu)
Årsmodell: -00
Dellorto 14mm
74Munstycke

Predator (EU)
Årsmodell: 01
Org. munstycke: 66
Förgasare: Dellorto 14mm


Gilera

Ice (EU)
Årsmodell -02
Dellorto 17.5mm
Munstycke strl. 56

Runner "30-moppe"
Årsmodell: -99.
Weber 12mm
Munstycke org. 68

Runner "30-moppe"
års.modell -02(nya modellen)
weber 17,5
munstycke strl 68

Runner 50 SP EU-moppe
Årsmodell -02
Dell'orto 17.5mm
Munstycke strl. 56

Runner C14 SP LC (import) då varande (30-moped)
Årsmodell: 02
Förgasare: 12mm dellorto phbn
Munstycke: 79

Runner "30 moppe"
Årsmodell -03
Förgasare: weber 17,5mm
Munstycke: strl 68

Stalker "30 moppe"
Årsmodell : -01
Dellorto 17,5mm
Munstycke strl 78
Munstyckets gängning: 6mm

Stalker "30moppe"
Årsmod. -02
Weber 17,5mm
Munstycke strl 72

Stalker "30 moppe"
Årsmodell : -03
Dellorto 17,5mm
Munstycke strl 78

Stalker 03- eu
Förgasare Dellorto 17,5mm
munstycke org. 53

Stalker, 30-moppe
Årsmodell: -00
Förgasare: Weber 17.5mm
Munstycke: 74


Honda

SFX "30-moppe"
Års.modell -99
Keihin 12mm
Munstycke strl 76

Shadow "30-moppe"
Årsmodell 01
Förgasare Keihin
Munstycke strl 85

Wallaro "30-moppe"
Årsmodell -00
Förgasare: Keihin
Munstycke strl 65

Honda x8r (30-moppe)
Årsmodell -00
Förgasare: Dellorto 14mm
Munstycke: strl 78

X8R "30 moppe"
Års. modell -01
Keihin 12mm
Munstycke strl 78

Honda X8R-S
årsmod. -01
förgasare: Dellorto 17,5mm
Munstycke: 72

X8R-S "30-moppe"
Årsmod. -02
Förgasare: Dellorto 12mm
Munstycke: 78


Hyosung

SF50 Prima
Årsmodell : 01 (EU)
Förgasare : Mikunioch
Org. munstycke strl 55

Rally
Årsmodell: -04 EU -moppe
Förgasare: mikuni 12mm
Munstycke org. 65


Kymco

Fever ZX "30-moppe"
Års.modell -01
Keihin 12mm
Munstycke strl 80

Fever zx "30-moppe"
Årsmodell 02
Förgasare Keihin 12mm
Munstycke strl 76

Fever ZX "30-moppe"
Års.modell -03
Keihin 12mm
Munstycke strl 80

Fever ZX "EU-Moped"
Årsmodell : -03
Förgasare : Keihin 12mm
Munstycke : 80

Super 9 "Eu"
Årsmodell -01
Keihin 12mm
Munstycke 78

Super9 "30-moppe"
Årsmodell -02
Keihin 12mm
Org. 78 munstycke

Super 9 (EU)
Årsmodell -00
Föragasare : Keihin 12mm
munstycke 80

Vitality
Årsmodell: -05 EU-moppe
Förgasare: Keihin 12mm
Munstycke org. 72


Malagutti

F-12 Spectrum (LC)
Årsmod: -01
Förgasare: Gürtner PY12 (12mm)
Munstycke org. 72


Peugeot

Ludix Blaster LC "EU-moped"
Årsmodell: -05
Förgasare: Gurtner PY12mm
Munstycke org. 56

Ludix Blaster LC "EU-moped"
Årsmodell: -06
Förgasare: Gurtner PY17,5mm
Munstycke org. 55

Speedfight
Årsmodell: -97 AC, "30 moppe"
Förgasare: Gurtner 12mm
Strlk på org munstycke. 56

Speedfight
Årsmodell: -99 AC, "30 moppe"
Förgasare: Gurtner 12mm
Strlk på org munstycke. 56

Speedfight2 206 wrc LC
Klass: 1 EU
Årsmodell: 2002
Förgasare: Gurtner 12mm
Original munstycke: 54

Speedfight2
Årsmodell -03
Förgasare: Gurtner 12mm
Original Munstycke: 54

Speedfight 2 ac
Årsmodell: -05 Eu-moppe
Munstycke: 50
förgasere: Gurtner 12mm

Speedfight 2 ac (wrc 307)
årsmodell: 05
förgasare: Gurtner 12mm
munstycke original: 55

Vivacity "30-moppe"
Årsmodell -99
Gurtner 12mm
Munstycke strl 54


PGO

Big Max
Årsmodell: -02 EU-moppe
Förgasare: Keihin 12mm
Munstycke org. 72

Tornado -04 (30 moppe)
12mm förgasare
72Munstycke

PMX
Klass: EU 1
Årsmodell: 2006
Förgasare: 12mm Keihin
Munstycke Org: 72 original ("4mm" munstycken?)


Piaggio

Piaggio Typhoon -03 EU
Dell'Orto 17.5 mm
strl 56

Piaggio Nrg mc3
-04
(EU moppe)
Dellorto 17,5 mm
Munstycke 53

Typhoon
30moped
Årsmod: - 97
Förgasare: Dellorto 12mm
Munsycke: 70.

Typhoon
30-moppe
Årsmodell 2000
Dellorto 12mm
Munstycke strl 70

Piaggio Zip
Årsmodell: 2000
Dellórto 12mm
Munstycke 65

Piaggio Zip 4T
Klass: 1 EU
Årsmodell: 2006
Motor: 4T
Förgasare: Keihin CVK 19mm
Original munstycke: 82

Suzuki

Katana LC -99
Motor: Morini
Förgasare:Keihin 12mm
Orginal munstycke: 60

Sym

Jet
Årsmodell 2000 (Gamla motorn)
Klass: 30-moppe
Keihin 12mm
Original munstycke 75

Jet
Årsmodell 2001 (Nya motorn)
Klass: 30-moppe
Förgasare: Keihin 12mm
Munstycke: 72

TGB

TGB 101R
Årsmodell 2004
Klass: 1 EU
Årsmodell -04
Förgasare Dellorto 12mm
Munstycke 60

Akros
Årsmodell 2003
Klass: 30-moped
Förgasare: Mikuni
Oiginal munstycke: 60


Yamaha

Aerox
Årsmodell: 98-02
Klass: 30-moped
Förgasare: Dellorto PHBN 12mm
Original munstycke: 86

Aerox
Årsmodell: 01-04
Klass: 1 EU
Förgasare: Dellorto 12mm (är det inte Weber?) nån som vet säg gärna till.
Original munstycke: 72

Aerox
Årsmodell: 2005-2008
Klass: 1 EU
Förgasare: Gurtner PY-12
Original munstycke: 62
Övrigt: Genom att på en original moped byta munstycket till 72 tjänar man runt 1hk och får 5-10km/h högre toppfart. //Chribba

Neo's "30-moppe"
Årsmodell -99
Förgasare Dellorto 12mm
Munstycke strl 72

Neo's
Årsmodell: 2001
Klass: 1 EU
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 89

Neo's
Årsmodell: 2001
Klass: 30-moped
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 78

Neo's
Årsmodell: 2003
Klass: 30-moped
Förgasare: Gurtner PY 12mm'
Original Munstycke: 60

Neo's
Årsmodell: 03-?
Klass: 1 EU
Förgasare: Dellorto PHBN 12mm
Original munstycke: 65

Yamaha Slider
Årsmodell: 2000
Klass: 30-moped
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 72

Yamaha Slider
Årsmodell: 2000
Klass: 1 EU
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke. 90

Slider
Årsmodell: 2001
Klass: ?
Förgasare: Dellorto 12mm
Original munstycke: 90

Slider Naked
Årsmodell: 2006
Klass: 1 EU
Förgasare: ? 12mm
Original munstycke: 84

Slider
Klass 1 EU

Årsmodell: 2009
Motor: Minarelli stående
Förgasare: Tk 12mm

Original munstycke: 84


Hittar ni fel meddela mig så fort ni kan så ändrar vi det!

Regler vid tillägg i listan:
Följ mallen nedan så finns all viktig info med, sen går det utmärkt att PM:a Chribba_021 med den info ni vill lägga till så fixar jag det! Postar ni infon i tråden är det lätt att jag missar det.

Klass: 30-moped (Följande klasser finns: 1 EU, 2EU, 30-moped)
Årsmodell: 2000-2002 (kan du bara på din årsmodell så behöver du bara ange den)
Motor: Minarelli (inget måste att svara på men kan vara en bonus som är bra att veta)
Förgasare: Dellorto 12mm (Tillverkare och storlek)
Original munstycke: 86 (Huvudmunstycket)

----------------------------------------------------------------------------

//Chribba
21:a apr 10JuppeN JuppeN 25

Svar: Förgasare Munstycken Insug och Luftfilter

Citerar JuppeN;3253096
Halloj, tänkte fråga vad ni "tror" jag ska ha för munstycke med denan setup på ett ungefär~~

Cylinder: S6 70cc pro sport
Rör: Yasuni R
Förgasare: 17.5 d'o.

Tror ni typ 100-110 blir bra att börja med sen gå neråt?



Tacksam för hjälp tänkte göra en beställning imorgon:P
21:a apr 10JeZar JeZar
va ska jag ha för strl på huvudmunstycke och variator vikter på min slider 09 med setupen

Urpluggat zx chrome ,gula leovince k-fjädrar ? tacksam för snabba svar

MVH Jesper,
25:e apr 10BrakarN BrakarN
någon som vet vad en cpi aragon har för förgasare?
25:e apr 10Rappe94 Rappe94
Vad är skillnaden mellan ett munstycke på 6 mm och ett 5 mm när ska man ha vilket?
25:e apr 10BrakarN BrakarN

Citerar Rappe94;3258983
Vad är skillnaden mellan ett munstycke på 6 mm och ett 5 mm när ska man ha vilket?


de e olika tjocklekar på gängorna tror jag, 6mm på 12-17.5 mm tror jag, inte riktigt säker. skulle iaf ha 6mm på min 12mm förgasare
någon som vet vad en cpi aragon har för förgasare?:D
25:e apr 10Rappe94 Rappe94

Citerar BrakarN;3259169
de e olika tjocklekar på gängorna tror jag, 6mm på 12-17.5 mm tror jag, inte riktigt säker. skulle iaf ha 6mm på min 12mm förgasare
någon som vet vad en cpi aragon har för förgasare?:D


Då antar jag att jag ska ha det med eller?:hmm:
26:e apr 10BrakarN BrakarN

Citerar Rappe94;3259340
Då antar jag att jag ska ha det med eller?:hmm:


japp
26:e apr 10bultafanskapt bultafanskapt
Tja har bytt till ett öppet luftfilter på min aerox 04 men den går pötta skit med 74 i munstycke är det någon som kan tala om för mig vad jag sa ha för munstycke?

MVH Marcus
26:e apr 10Henko Henko

Citerar bultafanskapt;3260565
Tja har bytt till ett öppet luftfilter på min aerox 04 men den går pötta skit med 74 i munstycke är det någon som kan tala om för mig vad jag sa ha för munstycke?

MVH Marcus




du ska gå upp ca 10 strl på munstycke när du byter till öppet :)
27:e apr 10bultafanskapt bultafanskapt

Citerar Henko;3260647
du ska gå upp ca 10 strl på munstycke när du byter till öppet :)



börra upp det gamla munstycket te 100 nu går han som bah fan!
28:e apr 10kryx kryx
Hej, har haft problem med min nya förgasare Dellorto Black edition 19mm, Mopeden går bra om man gasar snabbt och släpper, då ger den fullt, kan hålla 1/3 gas jämnt och den går, sen dör den om jag drar mer, och sedan efter ett tags gasande dör den iaf. Upptäckte dock att när jag chokar så dras chokvajjen _NER_ i förgasaren istället för uppåt, och den dör direkt (som att den får tjuvluft när jag chokar) Kan detta hända om choken sitter fel?

Funderar även över vad man ska plugga igen på denna gasare? har stoppat bränslekran och plockat bort vakium, blandar även olja direkt i bensinen, då ska Olja + Vakium pluggas igen ? Är det ngt mer än det som ska pluggas igen är jag tacksam för svar! :)
5:e maj 10Zwyxel Zwyxel
tja, Har lite problem. Det är så att har ett urpluggat rör. ( ska byta munstycke PÅ VÄG )
men jag vet att motorn borde gå lite fortare ändå, just nu går den runt 55..gick 50 med original rör..jag tänkte om jag skruvar lite på luft-skruven ( alltså UT ) kommer jag få lite mer kraft i skiten?
Mvh
Daniel
5:e maj 10Raderad Raderad
den går långsamt för att du kanske har för tunga vikter och att munstycket är för litet.

luftskruven kommer inte göra något.
5:e maj 10Zwyxel Zwyxel

Citerar rod_rrx;3270319
den går långsamt för att du kanske har för tunga vikter och att munstycket är för litet.

luftskruven kommer inte göra något.



okej, så om jag skruvar på förgasaren i nuläget så kommer det inte ändras nått överhuvud taget? förutom om jag bytar munstycke?
5:e maj 10Raderad Raderad

Citerar Zwyxel;3270341
okej, så om jag skruvar på förgasaren i nuläget så kommer det inte ändras nått överhuvud taget? förutom om jag bytar munstycke?


japp luftskruven gör inget på högsta varven, den gör bara på lågvarv.