Variomatik - allt under varitorkåpan! - Laddar...

  1. 13:23 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Variomatik - allt under varitorkåpan!

Forum Moped Motor Scooter
  1. Profil
  2. Chribba_021
    Kön: Kille
    Bor: Västerås
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 15:e maj 08
    Tid: 00:53
    Svar: 2037
    Visningar: 56930

Variomatik - allt under varitorkåpan!


Tråden är under uppfräshning men här tar vi alla frågor/svar som har med Variomatiken på en scooter att göra!

Får du inte svar på din fråga för att den försvinner bland sidorna går det bra att skriva den igen då folk lätt kan missa den.

---------------------------------------------------------------------------
Tryckfjäder
Tryckfjäder, Contrast Spring osv. kärt barn har många namn men få så enkla saker är så pass mytomspunna.
Tryckfjäderns jobb är att hålla ett mottryck på det bakre remskivorna, man kan enkelt säga att den är en automatiskt remspännare, desto hårdare fjäder desto mer spänd blir remmen. Det är även här klurigheterna kommer in, desto hårdare fjäder desto mindre risk för remslir, men varför inte köpa dem starkaste som finns?
Jo därför det skapar även högre friktion vilket ger större effektförlust och mer slitage på remmen.
Å andra sidan har man för mjuk tryckfjäder så resulterar det i remslir, likt en tjutande fläktrem på en gammal 740 fast det är inte alltid det låter! Remslir är dock det värre, här förlorar man massa effekt och det sliter även grymt på remmen, finns exempel på dem som slitit nya remmar i stycken på en knapp vecka pga. remslir

Så hemligheten ligger i att hitta en lagom balans däremellan. Tänk dock på att hellre ha lite hårdare en för mjuk!

"Min kompis satt i hårdare fjäder och den gick fett mkt bättre"
Antagligen beror det inte på tidigare remslir utan på att han åkt på för tunga vikter, sätter man i en hårdare tryckfjäder så får variatorn mer motstånd att jobba med vilket gör att vikterna blir "lättare" i förhållande till tidigare.
Har du justerat din scoot korrekt och byter tryckfjäder måste variatorn kalibreras om.

Lista på fjäderhårdheter:

Minarelli:
vad gäller minarelli så har jag lite bättre koll då jag även mätt upp en del fjädrar själv. Trycket är mätt vid fjäderns inspänningsmått.

Original Minarelli: 19kg 43lbs 0%

Polini:
Vit 21kg 46lbs 6,9%
Blå 25kg 55lbs 27,9%
Det konstiga med polini här är att polini själva specar den blå till 15%?

Malossi:
Vit 24kg 54lbs 25,5%
Gul
Röd

Metrakit:
Orange 15%
Rosa 22%

Hebo:
Svart 50%
Blå 60%
Röd 90%

Metrakit:
Orange 15%
Rosa 22%




Piaggio, Peugeot, (PGO?):
Malossi:
Vit "Förstärkt"
Grön +60%
Lila +82%
Blå +106%

Hebo:
Svart 50%
Blå 60%
Röd 90%

---------------------------------------------------------------------------
Kopplingsfjädrar
Kopplingsfjädrarna bestämmer det varv som kopplingen ska greppa in, desto hårdare fjädrar desto senare greppar det.
Det är vanligt att motorer segar i starten (kommer inte upp i varv de första metrarna) detta beror oftast på kopplingsfjädrarna, då kopplingen greppar in för tidigt så hinner inte motorn komma upp i arbetsvarv vilket gör att den segar en stund tills motorn når effektbandet, lösningen på detta är hårdare kopplingsfjädrar vilket låter motorn varva upp innan kopplingen greppar in.

Att välja fjärar är inte det enklaste utan för att få dem optimala gäller det att prova sig fram, börja med mjuka och fortsätt stoppa i hårdare tills motorn drar iväg på det sätt som önskas! Monterar du för hårda kan de resulterar i kopplingsslir och ryckig inkoppling, detta undviks lätt genom att göra på det sättet som beskrivs istället för att stoppa i Malossi Svarta rakt av!

Lista på kopplingsfjädrar:

Minarelli:

Original Minarelli:
Längd: 28,4
Malossi för Fly / Delta clutch:
Färg, Trådtjocklek, Ingreppsvarv.
Vit 1,6mm 2,1k (mjukast)
Grön 1,7mm 2,6k
Gul 1,8mm 3,4k
Röd 2,0mm 5,6k
Blå 2,1mm 7,0k
Svart 2,2mm 8,9k (hårdast)

Malossi för original koppling:
Vit
Gul
Röd
Polini för original koppling:
Färg.
Svarta (mjukast)
Gröna
Gula
Blåa (hårdast)

Stage6 för Torque Control:
Längd: 24,3mm
Vita
Oranga
Röd

METRAKIT för original koppling:
Gul, Lila, Grön 10% 40% 75% ej säker på vilken som är vilken.


Piaggio:
Malossi för Fly / Delta clutch:
Färg, Trådtjocklek, Ingreppsvarv.
Vit 1,6mm 2,1k (mjukast)
Grön 1,7mm 2,6k
Gul 1,8mm 3,4k
Röd 2,0mm 5,6k
Blå 2,1mm 7,0k
Svart 2,2mm 8,9k (hårdast)

Polini för original koppling:
Färg.
Svarta (mjukast)
Gröna
Gula
Blåa (hårdast)

-------------------------------------------------------------------------------
Har ni info ni vill lägga till så kontakta mig via pm och skriv det ni vill lägga till så fixar jag det, undvik att skriva det tråden då det mest tar onödig plats och risken är att jag missar det ni vill lägga in. Svara på följande för att lägga in viktstorlek:
Märke / Modell: Honda Zoomer
Årsmodell: 2000-2002
Klass: 30-moppe, EU1, EU2
Storlek: 16*13
Vikt: 6,5

-------------------------------------------------------------------------------
Variatorvikter hur tunga ska jag ha?

"Lättare vikter är INTE lika med bättre acc!
Tyngre vikter är INTE lika med högre toppfart!"

Det för effekten optimala vikterna är de som får moppen att prestera bäst tid mellan t.ex. 30-60, de vikter som ger den kortaste accelerationstiden ger även bäst effekt och när man har vikter som håller motorn på varvet där toppeffekten finns så kommer man även få bäst toppfart.

Sen kan man välja att montera något för tunga vikter vilket t.ex. tillverkarna gör för att hålla bränsle kostnaderna nere. Kort och gott är det så att om motorn arbetar på ett lägre varvtal så kommer den dra mindre bränsle, man får själv labba sig fram till det som passar en själv bäst!

-------------------------------------------------------------------------------
Kan man blanda olika vikter?
Ja det går, det är dock viktigt att dem ligger varannan! så man inte rubbar balansen.
Det är dock inte det optimala då man får ett ojämnt slitage på rullbanorna i variatorn det är inget som slits särskilt jättefort men det BÄSTA är att ha rätt vikter.

-------------------------------------------------------------------------------
Hur vet jag hur mycket mina vikter väger?
Genom att använda en brevvåg kan man få fram hur tunga vikter man har, men att mäta var vikt för sig är oftast omöjligt då få vågar är så exakta, väg istället samtliga vikter i varitorn (oftast 6st) och dela sedan på antalet viker så vet du hur tunga dem är, t.ex.: 27g / 6 = 4,5g

-------------------------------------------------------------------------------
Viktstorlek:

Efter variator:
Malossi Multivar: 16*13
Malossi Multivar 2000: 19*15,5
Malossi Multivar MHR: 16*13
Malossi Multivar MHR 2005: 19*15,5
Polini Speedcontrol 2003: 16*13
Polini Speedcontorl Evo: 19*15,5
Dopppler S2BR: 19*15,5
Hebo Next Generation: 17*12
Top Performance: 15*12

Efter motortyp:
Baotian: 16*13
Honda: 16*13
Kymco: 16*13
Minarellil: 15*12
Morini: 17*12
Peugeot: 16*13
Piaggio 50cc -1998: 16*13
Piaggio 50cc 1998-: 19*15,5
Paiggio Big Block (125-180cc) 19*17

-------------------------------------------------------------------------------
Lista på original tyngd samt storlek:

Aprilia
Area51 - 6.2 gram 15*12
Habana - 6.9 gram 17*12
Rally - 6.5 gram 15*12
Sonic - 6.2 gram 15*12
SR50 Minarelli - 5.5 gram 15*12 (Gäller samtliga SR50 förutom ditech)
SR50 Aprilia/Morini DiTech - 7.7 gram 17*12
SR50 Piaggio DiTech - ?
SR125 - 13 gram 19*17

Benelli
491 GT - 6.2 gram 15*12
491 Sport R/LC - 6.6 gram 15*12
K2 / LC - 6.7 gram 15*12

Beta
Ark/LC - 5.5 gram 15*12
Quadra - 5.5 gram 15*12

Derbi
Hunter - 6.5 gram 17*12
Predator/LC - 6.9 gram 17*12

Gilera
Runner50 - 5.3 gram 19*15.5
Runner125 - 12.2 gram 19*17
Runner180 - 14.6 gram 20*17
Stalker - 6.5 gram 19*15.5

Honda
Bali - 8.5 gram 16*13
Shadow - 8.5 gram 16*13
SFX - 9 gram 16*13
SXR - 8.5 gram 16*13
X8R - 8.5 gram 16*13

Italjet
Dragster50 - 6.2 gram 15*12
Dragster125 - 12.2 gram 19*17
Dragster180 - 14.6 gram 20*17
Forumula50 / LC - 5.5 gram 17*12

Malaguti
F10 - 6.2 gram 15*12
F12/LC - 6.2 gram 15*12
F12 100cc - 6.2 gram 17*12
F15 - 6.2 gram 15*12
Yesterday - 6.2 gram 15*12

Peugeot

Elyseo
8.5 gram
16*13

Speedfight LC
8.5 gram
16*13

Trekker
8 gram
16*13

Vivacity
Årsmodell: 2000
Klass: 30-moppe
Storlek: 16*13
Vikt: 8,5g

Jetforce
Årsmodell:05-09
Klass: 30-moppe, EU1, EU2
Storlek: 16x13
Vikt: 8-8,5

Ludix (alla modeller)
Årsmodell:05-09
Klass: 30-moppe, EU1, EU2
Storlek: 16x13
Vikt: 8-8,5


PGO
Bigmax - 8.5 gram 16*13

Piaggio

Typhoon - 8.5 gram 16*13
Free - 8.5 gram 16*13
Liberty - 6.6 gram 19*15.5
NRG MC2 - 8.5 gram 16*13
NRG MC3 - 6.6 gram 19*15.5
Vespa ET2 - 6.6 gram 19*15.5
ZIP 50 ?-1999 - 8.5 gram 16*13
ZIP 50 2000-2008 - 8,5 gram 19*15.5
ZIP SP ?-1999 - 7.0 gram 16*13
Zip SP 2000- ?gram 19*15,5

Suzuki

Katana/LC - 6.2 gram 17*12

Sym

Jet Euro X - 7,5 gram 16*13


TGB
R50X 8.5g 17*12
101R 8.5g 17*12
303RS 8.5g 17*12
Akros 8.5g 17*12
Laser 8.5g 17*12
Corona 8.5g 17*12

Yamaha
Aerox - 5.5 gram 15*12
BWS - 6.7 gram 15*12
JOG - 6.2 gram 15*12
Neo´s - 6.2 gram 15*12
Why - 6.2 gram 15*12

Slider
Årsmod: 2008
Klass: EU 1
Storlek: 15*12
Vikt: 6,5g


//Chribba
5:e maj 10Raderad Raderad

Svar: Variomatik - allt under varitorkåpan!

för lätta vikter gissar jag på.
5:e maj 10N.lovet N.lovet 25
Bytte mina variatorvikter och kopplingsfjädrar idag, nu varvar moppen skitmycket och kommer knappt framåt, är det pga av för lätta vikter? eller? Har en Speedfight 2 LC med yasuni z rör, dragen v-bricka och öppet luftfilter om det skulle vara till någon hjälp,

Hjälp mig :lol:
5:e maj 10Grim_reaper_SwE Grim_reaper_SwE 25
Vilka vikter har du ?
5:e maj 10N.lovet N.lovet 25

Citerar Grim_reaper_SwE;3270657
Vilka vikter har du ?



Oj, glömde skriva det :naughty: 5,5

Men bytte tillbaka till orginal igen så nu funkar det igen, men har du någon aning om vilka vikter jag borde ha?
5:e maj 10Grim_reaper_SwE Grim_reaper_SwE 25
asså...

prova tyngre än 5.5 :P

eftersom moppen knappt drog iväg med det
6:e maj 10fiddynisse fiddynisse
Jag har köpt nya variator vikter till min aerox , och jag ska ha 4,5 g och det ska va svart plast runt ? ,för nu är dom i bara metall :P sorry om ajg är noob men kan man sätta in vikterna i det där som ser ut som en hylsa till vikter , hur får man upp den , för den är ju delad?
7:e maj 10Mrpalmer Mrpalmer
Tjena, undrar vad det kan bli för effekter av att köra med 3 vikter i variatorn?
7:e maj 10vivagunnarha vivagunnarha

Citerar Mrpalmer;3273033
Tjena, undrar vad det kan bli för effekter av att köra med 3 vikter i variatorn?



Jadu, den kommer varva som en hamster på LSD :hmm:
9:e maj 10joonte joonte
Har en yamaha aerox med stage 6pro replica rör, dragen v-ring,74muntycke 4grams vikter!
Vad kan ni rekomendera för variator kitt? :)
10:e maj 10bultafanskapt bultafanskapt
Tja, har bytt vikter ifrån 5.5g till 5g på min aerox 04 och nu undrar jag om man behöver byta kopplingsfjädrar också? Mopeden är helt original förutom ett Hebo sportluftfilter.
10:e maj 10drenner drenner 25

Citerar bultafanskapt;3275891
Tja, har bytt vikter ifrån 5.5g till 5g på min aerox 04 och nu undrar jag om man behöver byta kopplingsfjädrar också? Mopeden är helt original förutom ett Hebo sportluftfilter.



nej det behöver du verkligen inte.
10:e maj 10bultafanskapt bultafanskapt

Citerar drenner;3276325
nej det behöver du verkligen inte.



Tack bara så att jag vet!