Från 30-moppe till eu-moppe - Laddar...

1. 09:04 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

från 30-moppe till Eu-moppe

Forum Moped Motor Scooter
  1. Profil
  2. 4nderss0n
    Kön: Kille
    Bor: Ljungby
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 17:e maj 09
    Tid: 10:21
    Svar: 7
    Visningar: 275

från 30-moppe till Eu-moppe

Tjena , jo jag undrar: ifall man har en 30-moppe, te x en Yamaha Aerox o sedan byter motor på den till en Yamaha Aerox Eu-moppe motor... :happy:

Kan man sedan typ regga om / in den så att den blir en Eu-moppe, istället för 30-moppe? :hmm:
17:e maj 09OffSpring OffSpring 21

Svar: från 30-moppe till Eu-moppe

ska inte denna ligga i lag och försäkrings..?

ang det du frågade så har jag inte en blekaste aning.
17:e maj 09Macke.M Macke.M 21

Citerar 4nderss0n;2704159
Tjena , jo jag undrar: ifall man har en 30-moppe, te x en Yamaha Aerox o sedan byter motor på den till en Yamaha Aerox Eu-moppe motor... :happy:

Kan man sedan typ regga om / in den så att den blir en Eu-moppe, istället för 30-moppe? :hmm:

Jag sökte lite i "FAQ-om lagen" tråden (http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=54722) och fick fram det här:

Kan jag registrera om min 30 moped till EU-moped?

Angående ändring av en tidigare godkänd 30-moped (klass 2) till en EU-moped (klass 1), bifogas länk till gällande regler, VVFS 2003:24.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr024.htm

Rent formellt är det alltså möjligt att ändra om mopeden till en klass 1 moped, men det måste kunna påvisas vid registreringsbesiktningen (som utförs av Bilprovningen) att samtliga krav i VVFS 2003:24 är uppfyllda. Dock torde detta vara ointressant då kraven enligt EU:s samtliga direktiv för moped kräver ett stort antal provningar som skall kunna verifieras för att få mopeden godkänd.

Citerar OffSpring;2704190
ska inte denna ligga i lag och försäkrings..?

ang det du frågade så har jag inte en blekaste aning.

Jo, det borde den kanske göra, men fungerar bra i den här delen med tycker jag ;)
Nu när du ändå inte visste så kunde du låtit bli och svara :P
17:e maj 094nderss0n 4nderss0n 19

Tack för svaren !

Så om jag nu har ramnummer på 30-moppen o en Eu-moppe-motor :happy: på den, så kan jag åka till bilprovningen o besikta om den till en Eu-moppe?

Eller? :hmm:
17:e maj 09Pimme Pimme 20

Köp en eu-mopperam och sätt på alla dina delar på den så har du en eu-moppe. Varför man vill byta en 30-moppe mot en eu-moppe är däremot ett mysterium :hmm:
17:e maj 09HejHopp HejHopp

Citerar Pimme;2704342
Varför man vill byta en 30-moppe mot en eu-moppe är däremot ett mysterium :hmm:

Instämmer enda fördelen som fanns förut med eu var att dom inte fick ta trimdelar men det har ju ändrats idag.
Så varför vill du regga om?

Krav på skylt, blinkers, backspeglar, hastighetsmätare, p-böter, köra endast på vägen och inte vissa cykelbanor + en dyrare försäkring...
17:e maj 094nderss0n 4nderss0n 19

Citerar Macke.M;2704216
Jag sökte lite i "FAQ-om lagen" tråden (http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=54722) och fick fram det här:

Kan jag registrera om min 30 moped till EU-moped?

Angående ändring av en tidigare godkänd 30-moped (klass 2) till en EU-moped (klass 1), bifogas länk till gällande regler, VVFS 2003:24.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr024.htm

Rent formellt är det alltså möjligt att ändra om mopeden till en klass 1 moped, men det måste kunna påvisas vid registreringsbesiktningen (som utförs av Bilprovningen) att samtliga krav i VVFS 2003:24 är uppfyllda. Dock torde detta vara ointressant då kraven enligt EU:s samtliga direktiv för moped kräver ett stort antal provningar som skall kunna verifieras för att få mopeden godkänd.

Jo, det borde den kanske göra, men fungerar bra i den här delen med tycker jag ;)
Nu när du ändå inte visste så kunde du låtit bli och svara :P

Citerar HejHopp;2704356
Instämmer enda fördelen som fanns förut med eu var att dom inte fick ta trimdelar men det har ju ändrats idag.
Så varför vill du regga om?

Krav på skylt, blinkers, backspeglar, hastighetsmätare, p-böter, köra endast på vägen och inte vissa cykelbanor + en dyrare försäkring...

Jo, anledningen till att jag undrar om dt går regga om; är för att jag funderar på att köpa en 30-moppe och fördelen med Eu-moppar är väl att de får gå snabbare än 30-moppar...
2:a jul 09zartix zartix 20

Citerar 4nderss0n;2704425
Jo, anledningen till att jag undrar om dt går regga om; är för att jag funderar på att köpa en 30-moppe och fördelen med Eu-moppar är väl att de får gå snabbare än 30-moppar...

trimma ba lite så går den som en eu moped elr trimma mer (H)