Munstyckestråden - Laddar...

1. 21:44 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Munstyckestråden

Forum Moped Motor Scooter
  1. Profil
  2. Casal
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 26:e jun 07
    Tid: 23:59
    Svar: 123
    Visningar: 4154

Munstyckestråden

Hej!

Jag tycker att scootrarna inte hör riktigt hemma i crossavdelningens munstyckestråd och det är inte många som vet på en ungefär vad för munstycken som ska användas till en scooter i den avdelningen så jag gör en ny tråd här.

I denna tråden ställs endast frågor om munstycken.

Vanliga frågor som:

Hur mycket ska jag gå upp när jag sätter dit det nya effektröret? Stage 6 sportpro cylindern med tillhörande krafs? Min nya Hyper setup?

Är munstycket för stort/litet när den går såhär?

Vad är det för gänga på munstycket?

Etc etc.

Man kan kolla huvudmunstycket genom att kolla färgen på tändstiftet om ni kör full gas så långt som möjligt, (mer än 5 min behövs inte) sen tvärstannar ni och plockar ut tändstiftet på plats och kollar vilken färg det har.

Vit: Du bör inte köra hem mopeden, kritiskt litet huvudmunstycke. (gå upp i huvudmunstyckestorlek)
Grå/brunt: Kör försiktigt hem och sätt i ett lite större huvudmunstycke.
Gyllenbrunt/oboybrunt: Perfekt huvudmunstycke
Svart: För stort huvudmunstycke, den går troligen dåligt (sätt i mindre huvudmunstycke)

Inte alltid detta fungerar perfekt men oftast får man lite "hum" om hur motorn mår.

Bra att veta:

Man avgör mopedens bestyckning endast när mopeden är ordentligt varmkörd.

När det är förstort huvudmunstycke i mopeden så bluddrar/4-taktar den och låter puttrigt.
När det är förlitet huvudmunstycke i mopeden så brukar mopeden ha dålig gasrespons och möa/böa när du drar på gasen eller i värsta fall stendö så fort du nuddar gasen.

Om mopeden går kanon på fullgas men dåligt när du släpper av för att glida eller köra i 45km/h förbi poliskontrollen och den går dåligt då så kan det bero på felaktiga nålinställningar, fel lågfartsmunstycke eller bara felinställd luftskruv.

Om du flyttar upp nålen / flyttar ner nålclipset så får den mer bensin.
Om du flyttar ner nålen / flyttar upp nålclipset så får den mindre bensin.

Man behöver nästan alltid annan huvudmunstycke vid olika nålinställningar.

Hjälper det inte att justera luftskruven och alla andra nålinställningar för att den ska gå bra på mindre gaspådrag så bör du pröva andra lågfartsmunstycken.

Bra att läsa på:

http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=42991&highlight=bestycka+f%F6rgasare

Varför är rätt munstycken viktigt?

För att om det är förlitet så är det stor chans att den skär inom kort.
När det är förstort så kan det sota igen.

Inte nog med det finns fler fördelar:

* Mindre chans för motorhaveri
* Drar mindre bensin
* Går så bra som möjligt
* Bra gasrespons

Denna tråd är för att bli av med alla munstycke trådar. Ingen kan säga direkt vilka munstycken som är rätt då det är olika från motor till motor. Men för dom som inte har en aning alls kan det vara bra att veta på ett ungefär vad som ska användas.

Vid förfrågan av vilket munstycke nu på ett ungefär skall använda så ber jag er skriva fullständigt mopednamn (inkl årsmodell) och fullständig setup med alla modifikationer som har gjorts på motorn.

Exempelmall:

Moped: Gilera Runner LC - 04

Cylinder: Malossi MHR replica
Rör: Yasuni R
Förgasare: Dellorto BHBG 21mm
Variator: Malossi Multivar med 4g vikter
Koppling: Malossi fly clutch
Andra saker: Hebo tryckfjäder 15%, Hebo sportluftfilter, RMS förstärkt vevparti, 3% Castrol TTS 2 Taktsolja inblandad i bensintanken

Era svar kommer troligen inte vara helt perfekta med på ett ungefär så ni kan efterjustera med andra munstycken.

Jag rekomenderar att ni köper er munstyckes kit till eran förgasare så det är lättare att hitta rätt munstycke när många storlekar är till hands.

Tänk på att hålla tråden seriös och skippa skitsnack.

Lycka till med era förgasarbestyckningar!
10:e maj 10samizzlah samizzlah 24

Svar: Munstyckestråden

Citerar Aaantuu;3275910
Moped: Yamaha aerox -02

Cylinder: Malossi 70 sport
Rör: ZX
Förgasare: Dellorto 17,5
Variator: Original
Koppling: Original

Ungefär hur stort munstycke tror ni det kommer behövas?

120-125
10:e maj 10J0han J0han 23
Moped: Vivacity -02

Cylle: Org.
Rör: Leo ZX
Vikter 7.5g
Kopplingsfjädrar sport

Behöver veta ganska exakt, har inte råd med någon munstyckessats.
10:e maj 10sajjkos sajjkos
Hej Har min Gilera runner 00a

som jag har tagit bort pluggen i avgasröret blindtarmen och en annan sortspackning.. Jag har även Lagt till ett Sportfilter och jag har tagit bort Vringen...

Innan jag tog bort Vringen gick den 60-65 nu går den 85-90.. men när jag gasar sakta sakta alltså inte full gas direkt sakta till fullgas hackar det lite till elr ganska mycket. När man ger direkt fullgas går den perfekt...

Även annan sak. Jag öppna förgasaren och de satt munstycke på storlek 89 det är Welber förgasare på 12 mm.. Jag gick till moped affären han sa till mig köp 94 så jag köpte 3st på storlekar 92 94 96 jag har testat alla 3 de känns som den går sämre.. när jag idag la tillbaka 89an som är orginal gick den som bäst men som sagt när man ger sakta gas hackar det vad ska man tänka på och göra nu??

tack för alla svar !!