Mhr kittat derbi vs. mt5 med mt80 motor - Laddar...

1. 20:30 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

MHR kittat Derbi Vs. MT5 med MT80 motor

Forum Moped Allmänt Cross
  1. Profil
  2. minibite3
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 12:e jul 05
    Tid: 16:21
    Svar: 24
    Visningar: 598

MHR kittat Derbi Vs MT5 med MT80 motor

Vilken setup drar vilken?
Det är nämligen några som påstår att en MHR-kittad Derbin Senda DRD SM drar en MT5 med MT80-motor

Setupen på Derbin
HELA MHR setupen (kan den inte i huvet)
Men 21 mm dellorto förgasare.

Setup på MT5:an
125 cc Eurocilindro
Mikuni 24 mm flatslide
Twin Air luftfilter
6-läppars reedventil
Avstämt avgassystem
Portning av cylinder och block
Tändsystem som klarar av setupen
Squishtopplock
Vevparti som klarar av setupen
6-växlad låda
Hållbarare kedja

Alltså i princip det mesta man kan göra på en 2-taktsmotor

Om man inte rör någonting på chassit/karossen utan bara motorn.
Vilken setup drar vilken?
För jag vet några som påstår att en MT aldrig kan dra en MHR kittad Derbi.
12:e jul 05skoggy besvarar MHR kittat Derbi Vs  MT5 med MT80 motor skoggy 24

Svar: MHR kittat Derbi Vs MT5 med MT80 motor

varför slänga på en ebs på mtn? hondans motor är redan överjävligt bra...
12:e jul 05Eltandborste besvarar MHR kittat Derbi Vs  MT5 med MT80 motor Eltandborste

Sett ebs050 på en honda rs126, den vann några lopp ifjol.
12:e jul 05Mr.Derbi-Pill besvarar MHR kittat Derbi Vs  MT5 med MT80 motor Mr.Derbi-Pill 23

men nu som kommenterade mitt svar,

jag kom på att de va 125cc på MT, det är ju en helt annan kubik, snackar vi en setup som är jämlik så piskar ju sendan. lr? :hmm:
12:e jul 05mt5-ronken besvarar MHR kittat Derbi Vs  MT5 med MT80 motor mt5-ronken 24

tsp: jo visst, ebs motorn är fin, men vikt betyder jäkligt mycket ;)
dessutom väger allt kylarvatten, radiator osv... sådant slipper du på luftkylt...

men ebs motorn på mt ram hade inte varit helt fel, vätskekylning öppnar några möjligheter till för ökad effekt...

Pill: en rätt uppsatt honda motor på 70cc bör rätt lätt piska PR senda...
12:e jul 05snatch besvarar MHR kittat Derbi Vs  MT5 med MT80 motor snatch 23

vill ni ha en lätt å kraftig motor ta den som jag har i min moppe då!

minst, lättast, kraftigast.. vad vill man mer ha?
12:e jul 05Hjort besvarar MHR kittat Derbi Vs  MT5 med MT80 motor Hjort 22

Jag tycker inte riktigt man kan säga mt5 när den har en mt8 motor i sig som desutom har 125cc... då är det ju inte samma sak längre... varför inte bytta ut motorn på derbi då till en r1 motor så ska du se att derbi (något ramsne :P ) kommer rasta mtn...

Det jag försöker säga är att det är så löjligt exempel 80cc mot 125cc... om man håller på att byta ut motorn på den ena men inte den andra är det ju inte så svårt att vara värst... ta en mt5 med 70cc (kommer inte på något namn på någon mt cylle men sej malossi) istället mot en pro race kittad ebs050 som också är på 70cc...

då borde väll derbin dra mtn... men i minibit3s exempel är det ju uppenbart att mtn drar derbin...
12:e jul 05minibite3 besvarar MHR kittat Derbi Vs  MT5 med MT80 motor minibite3 23

Men det som mina kompisar säger är att en mt aldrig drar en MHR-kittad Derbi med 125 cc. sen så tro mig, en Portad Polini, med squish, topplock (högkomp), avstämt avgassystem, avstämd power box, 28 mm flatslide med tillbehörande insug med mindre turbolens, 44 mm vevstake (orginal 41.5?), 6-läppars (alt 4-läppars, kolfiber membran såklart) reedventil, twin-air luftfilter, 6-växlad låda, portad block, HPI Racing tändsystem, passande tändstift, rätt inställd motor/förgasare drar en MHR kittad Derbi,

Jag kan iaf tänka mig det. Blev kåt bara av att skriva det... :P

EDIT: Skrev fel
13:e jul 05BossE besvarar MHR kittat Derbi Vs  MT5 med MT80 motor BossE 23

Nja, men det e ju fortfarande inte ritigt samma sak tycker jag, hade du ändrat alla dom grejjerna på sendan som dessutom har LC (mer effekt?) så skulle hondan inte vara så överlägsen längre. Men som ronken säger..vikt har en stor betydelse...Ebs motorn väger tonn :P + ramen som inte heller är lätt. Men om vi säger såhär..sendan är en Supermotard, vilket är en tävlingsklass där du kör 50% asvalt och 50% cross, vilket betyder att du måste sätta fetare dämpare, sving...you name it, på sendan...Men man skulle istället gemföra MTn med en GPR som är gjord för banracing...då e det en annan sak...samma motor men andra viktförhållanden.. Honda motorn sägs ju vara en av dom bättre som gjorts, men eftersom den funnits länge så har den ju hunnits utvecklas mer än Ebs motorn, 6 växelkitt osv tror jag inte fanns då (har säkert fel, men men)...

Som du nämde oxå, Portade grejjer...portar du en MHR eller pro race cylle så snackar vi dyng pisk...!
13:e jul 05Eltandborste besvarar MHR kittat Derbi Vs  MT5 med MT80 motor Eltandborste

Citerar BossE
Nja, men det e ju fortfarande inte ritigt samma sak tycker jag, hade du ändrat alla dom grejjerna på sendan som dessutom har LC (mer effekt?) så skulle hondan inte vara så överlägsen längre. Men som ronken säger..vikt har en stor betydelse...Ebs motorn väger tonn :P + ramen som inte heller är lätt. Men om vi säger såhär..sendan är en Supermotard, vilket är en tävlingsklass där du kör 50% asvalt och 50% cross, vilket betyder att du måste sätta fetare dämpare, sving...you name it, på sendan...Men man skulle istället gemföra MTn med en GPR som är gjord för banracing...då e det en annan sak...samma motor men andra viktförhållanden.. Honda motorn sägs ju vara en av dom bättre som gjorts, men eftersom den funnits länge så har den ju hunnits utvecklas mer än Ebs motorn, 6 växelkitt osv tror jag inte fanns då (har säkert fel, men men)...

Som du nämde oxå, Portade grejjer...portar du en MHR eller pro race cylle så snackar vi dyng pisk...!

hm, nä, asså, sett Metra kit Mini GP cup? dom är pure banracing bygga för ett syfte och dom åker på pisk, ofta nån hittar snudd på 20hk vid 12500rpm, med ett varvtalsområde som är så långt det inte går att beskriva.

Sen porta på du men jag tror ändå inte vi snackar så fett pisk.

Fast måste säga att mycket av hondornas styrka ligger i människorna som trimmar dom, sånna finns inte i ebs världen. Egon snubben som körde byggde ikg räcern hade väl typ arbetat som motorutvecklare på husqvarna i 7 år (eller hur var det Erik :S?, du borde veta)

EDIT: såg att en del roliga Team försvunnit från morrf serien så nu kanske en vattenkyld sak kan ta hem första totalsegern :P