Derbin rostar - Laddar...

1. 08:41 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Derbin Rostar

Forum Moped Allmänt Cross
  1. Profil
  2. Power_Man
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 29:e apr 10
    Tid: 20:24
    Svar: 14
    Visningar: 244

Derbin Rostar

Bakpartiet på min Derbi har börjat rosta. Alltså svingen, kedjan, bromsskivan, drevet osv. Hur ska jag fixa det alltså vilket märke på färg ska jag använda och vad ska jag slipa med ovs? Eller ska jag bara köpa nya grejjer istället?
29:e apr 10Gustafsson# besvarar Derbin Rostar Gustafsson# 17

Svar: Derbin Rostar

Köp nytt... (kedjan, bromsskivan, drevet) lacka svingen.
29:e apr 10siiimooon besvarar Derbin Rostar siiimooon 18

Bild?
29:e apr 10Power_Man besvarar Derbin Rostar Power_Man

Kan tyvärr inte ladda upp någon bild. Men iallafall, vad ska jag slipa med först? Är det bara slipa sen lägga grunden och sen den riktiga färgen eller?
29:e apr 10siiimooon besvarar Derbin Rostar siiimooon 18

Citerar Power_Man;3264441
Kan tyvärr inte ladda upp någon bild. Men iallafall, vad ska jag slipa med först? Är det bara slipa sen lägga grunden och sen den riktiga färgen eller?

Slipa ner, sen slipa lite finare, grundfärg, sen någon bra lack (Hammarlack?).:)

OK vad ska jag slipa med?
29:e apr 10Gustafsson# besvarar Derbin Rostar Gustafsson# 17

Sandpappapper är ju en bra metod, annars blästra men de kostar lite om man inte har kontakter...

Ok jag har en slipmaskin. Är det ett bra val?
29:e apr 10bin ladin besvarar Derbin Rostar bin ladin 18

bromskivor som det bara är ytrost på brukar gå att bromsa bort. är bakdrevet bara lite rostigt så ta en stålborste och gnugga lite.
30:e apr 10DTpojken besvarar Derbin Rostar DTpojken

Citerar Power_Man;3264448
OK vad ska jag slipa med?

Om det är rost så tar det evigheter o få bort med slippapper, ta o montera stålborste på en vinkelslip eller dylikt, går mkt fortare:)
2:a maj 10Power_Man besvarar Derbin Rostar Power_Man

Citerar bin ladin;3264491
bromskivor som det bara är ytrost på brukar gå att bromsa bort. är bakdrevet bara lite rostigt så ta en stålborste och gnugga lite.

hehe, testade att bromsa lite mer med bakbromsen och nu är rosten på bromskivan borta :D. Hade tänkt att köpa nya drev, har läst på många ställen att det är klokast att köpa ny kedja på samma gång annars sliter den gamla ut det nya drevet. Stämmer det?
2:a maj 10ILO_Gurra besvarar Derbin Rostar ILO_Gurra 17

Citerar Power_Man;3266557
hehe, testade att bromsa lite mer med bakbromsen och nu är rosten på bromskivan borta :D. Hade tänkt att köpa nya drev, har läst på många ställen att det är klokast att köpa ny kedja på samma gång annars sliter den gamla ut det nya drevet. Stämmer det?

Helt rätt:naughty:
2:a maj 10G-son besvarar Derbin Rostar G-son

Citerar Power_Man;3266557
Hade tänkt att köpa nya drev, har läst på många ställen att det är klokast att köpa ny kedja på samma gång annars sliter den gamla ut det nya drevet. Stämmer det?

När en kedja nöts blir den längre (eftersom lagren där den böjs glappas upp så den går dra ut längre) och det gör att rullarna inte har samma avstånd mellan varann som platsen mellan kuggarna på drevet. Istället för att placeras mitt mellan två kuggar som varje rulle ska när den kommer till drevet kommer rullen först gå emot sidan av en kugg och sedan glida ner längs kuggens sida till botten, på slitna drev syns det tydligt att ena sidan av kuggarna nötts just därför. Därmed kan man säga att det mesta slitaget på dreven orsakas av att kedjan är sliten, så länge kedjan är frisk hamnar ju rullarna på sin rätta plats utan att glida ner för kuggsidan.

Om man använder en sliten kedja på nya drev kommer dreven nötas mycket snabbare än normalt, så det är alltså inte att rekommendera.

Om man har en hoj som man tänker köra mycket med, så man hinner nöta ut ett antal drivpaket (drev + kedja alltså) kan det löna sig att köpa t.ex. en o-ringskedja som håller mycket längre. Dessa kedjor är betydligt dyrare än standardkedjor, men eftersom man även slipper byta drev så ofta kan det totalt sett bli billigare i längden. Å andra sidan är det väl inte många som kör sin moped så långt att dom behöver byta kedja flera gånger, så länge man smörjer grejerna håller dom länge - drivpaketet på min bruksmoppe byttes senast 2004...
2:a maj 10derbirace besvarar Derbin Rostar derbirace 17

G-Son...

har samma problem med ett riktitg slitit bakdrev och kejda.... läste du snacka om ett drivpaket. vart kan man hitta det? har en derbi drd pro.... vill ha orginal därbak och en storlek större därframme (13) och en bra kedja. finns det i någon affär på internet. isåfall ifall du vet kan du väll länka... tack på förhand!
3:e maj 10DTpojken besvarar Derbin Rostar DTpojken

Citerar derbirace;3266812
G-Son...

har samma problem med ett riktitg slitit bakdrev och kejda.... läste du snacka om ett drivpaket. vart kan man hitta det? har en derbi drd pro.... vill ha orginal därbak och en storlek större därframme (13) och en bra kedja. finns det i någon affär på internet. isåfall ifall du vet kan du väll länka... tack på förhand!

När man snackar om drivpaket så menar man dom "drivande" delarna, såsom fram o bakdrev samt kedja, så det finns nog int o köpa färdiga "drivpaket" utan man får köpa kedja o drev för sig:happy: