8:e nov 05
tSp 21
Svar: 4t olja istället för 2t
Tja, jag skulle blir förvånad om den mådde bra av det i alla fall.
Min kompis kör också på det med sin eurokit och 24 mm förgasare :P ryker gött :)
4-taktsolja är ju inte meningen att den ska "brinna upp" som 2-taktsoljan gör, 4-taktsoljan Ska ju bara vara på cylinderväggen och blir bortskrapad av oljeringen på kolven, så den blir ju inte förbrännd, Jag tycker att han ska ta bort den skiten direkt å köra riktig olja ist...
jamed, men han e snål som ett as, vill bara få reda på va som kan hända så ja kan skrämam honom till att använa vanlig olja.
hehe hans avgassystem e nog inte lite oljigt nu =)
Motorn mår säkert inte särkilt bra utav de iaf, och som du säger så är nog röret inte speciellt rent heller..:P
Bättre byta olja än ny motor! ;)
säg att skiten skär ihop.. inte bra å köra på fel olja iaf...
hehe... kör inte på 4t olja:P
ja sa till han att hans moppe kommer skära sönder, men då sa han att hans pappa hade sagt nåt dumt, typ att de inte spelade någon som helst rol, förutom att de skulle ryka mer. :S
Så länge oljan blandar sig med soppan (inget man kan ta för givet) lär det väl inte vara några problem att köra på det, men i det långa loppet finns risk för problem. Exempelvis är det inte säkert att oljan klarar av att smörja ordentligt under de förhållanden som råder i en luftkyld tvåtaktare, så även om den inte skär kan slitaget vara högt. Att det ryker och sotar är uppenbart.
Jag vet om folk som har blandat spillolja i soppan...
Det ska fungera fint, men inte fan ska man köra på det regelbundet!
En gång ingen gång...
säg åt han att ta bort skiten