12v batteri på mt? - Laddar...

1. 18:04 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

12v Batteri på MT?

Forum Moped Allmänt Cross
  1. Profil
  2. SugarDaddy
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 17:e sep 06
    Tid: 18:25
    Svar: 5
    Visningar: 136

12v Batteri på MT?

Hej hopp!

Ja, frågan är om det går att ha 12V istället för 6V batteri på min mt. Om jag byter alla lampor till 12V borde det funka? Visst, jag får ladda batteriet manuellt lite då och då, men är det någon som faktiskt har provat? Pallar elsystemet 12V?

//SD
17:e sep 06flurre besvarar 12v Batteri på MT? flurre 22

Svar: 12v Batteri på MT?

Citerar SugarDaddy
Hej hopp!

Ja, frågan är om det går att ha 12V istället för 6V batteri på min mt. Om jag byter alla lampor till 12V borde det funka? Visst, jag får ladda batteriet manuellt lite då och då, men är det någon som faktiskt har provat? Pallar elsystemet 12V?

//SD

det är lugnt, kanske måste koppla förbi voltregulatorn.?
17:e sep 06Fireblade besvarar 12v Batteri på MT? Fireblade 22

Byt ut regulatorn, lampor, batteri osv till 12v istället. Då borde det funka ännu bättre. Eftersom du då slipper ladda batteriet manuellt.
17:e sep 06SugarDaddy besvarar 12v Batteri på MT? SugarDaddy 22

Citerar Fireblade
Byt ut regulatorn, lampor, batteri osv till 12v istället. Då borde det funka ännu bättre. Eftersom du då slipper ladda batteriet manuellt.

Eftersom jag är van vid Ciaos elsystem så undrar jag hur man kan byta regulatorn, samt var den sitter:huh:
?
17:e sep 06flurre besvarar 12v Batteri på MT? flurre 22

Citerar SugarDaddy
Eftersom jag är van vid Ciaos elsystem så undrar jag hur man kan byta regulatorn, samt var den sitter:huh:
?

Voltregulatorn sitter fast i ramen, ovanför förgasaren typ, en lite grå låda.
resistorn (gamla mt) har en resistor med rosa sladd som sitter bakom lyktkåpan.
17:e sep 06Fireblade besvarar 12v Batteri på MT? Fireblade 22

Precis

Så vill du kontvertera till 12v så ska det nog funka om man byter alla lampor till 12 v. Fixar ett lämpligt 12v batteri. Byter ut regulatorn till en som begränsar spänningen till 12v. Vill man också använda blinkers så man också byta blinkersrelät. Tutan bör man ju byta med.