Yamaha dt50mx tråden - Laddar...

  1. 20:00 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Yamaha DT50mx tråden

Forum Moped Allmänt Cross
  1. Profil
  2. ___Fredrik
    Kön: Kille
    Bor: Borås
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 19:e jun 07
    Tid: 18:34
    Svar: 12054
    Visningar: 259310

Yamaha DT50mx tråden


Här diskuteras allt som har med DT50mx att göra (H) problem, trimning, tips osv :)

Hemsida om DT50mx: http://hem.passagen.se/dt50mx/

Delarna som en Yamaha DT50mx består av ;)





Här är även lite teknisk data om Yamaha DT50mx :)

DT50MX

Dimensioner:
Längd: 2.120 mm (83,4 in)
Bredd: 835 mm (32,9 in)
Höjd: 1.135 mm (44,7 in)
Höjd: av sätet 820 mm (32,3 in)
Hjulbas: 1.280 mm (50,4 in)
Lägsta markfrigång: 260 mm (10,2 in)


Tjänstevikt:
Med olja och full bränsletank: 88 kg (194 lb)


Minimal svängradie: 2.100 mm (82,7 in)


Motor:
Typ Luftkyld, 2-takts bensinmotor
Modell: 3TG1
Cylinderns uppbyggnad: En cylinder i framåtlutande ställning
Slagvolym: 49 cm³
Borrning/Slaglängd: 40,0 x 39,7 mm (1,57 x 1,56 in)
Kompressionsförhållande: 5,8:1
Vevstakslängd: 85mm
Pinbultsmönster: 64 mm håldiameter, 45 mm c-c
Durationer: 130° avgasport, 100° spolportar (+/-5°)

Startsystem: Med kickstart
Smörjning: Separat smörjning (Yamahas Autolube)

Motorolja: (för 2-takts motorer):
Typ Luftkyld, 2-takts motorolja
Oljetankens rymlighet: 1,2 L (1,06 Imp qt, 1,27 US qt)

Kraftöverföring:
Typ Motorolja: SAE 10W30, typ SE
Växellådsoljemängd
Vid periodiska byten: 0,6 L
Total mängd av Olja: 0,65 L


Luftfilter: Med våtelement


Bränsle:
Typ: Reguljär, blyfri bensin
Bränsletankens rymlighet 8,5 L
Reservtank 2,0 L

Förgasare:
Typ/Tillverkare Y12P/TEIKEI

Tändstift
Typ/Tillverkare BR6HS/NGK
Tändstiftsgap 0,6 ~0,7mm


Kopplinstyp: Våt, flerlammels koppling

Växling:
Primär utväxling: Växel
Primärt utväxlingsförhållande: 68/19 (3,578)
Sekundär utväxling Kejdedrift
Sekundärt utväxlingsförhållande: 50/10 (5,000)
Växellådstyp: Med konstant ikuggning
Manövrering Med vänster fot


Utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)

Den femväxlade lådan som inte satt i Svenska DT har följande utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)
5:an 25/26 (0,962)

Chassityp:
Ramtyp: Halvdubbel vagga
Axelns lutningsvinkel: 30,00°
Spårbredd 132mm

Däck:
Typ: Slangdäck
Storlek- Framtill 2,50-21 -4PR
Storlek- Baktill 3,00-18 -4PR

Bromsar:
Frambroms Trumbroms
Manövrering Höger hand
Bakbroms Trimbroms
Manövrering Höger fot

Fjädring:
Framtill: Med teleskopgafflar
Baktill: Med svängarm (monocrossfjädring)

Stötdämpare:
Framtill: Med skruvfjäder, oljedämpad
Baktill: Gasfylld, med skruvfjäder, oljedämpad

Hjulspår:
Framtill: 160mm
Baktill: 130mm

Elektriskt system:
Tändning: Med CDI-magnet
Generator: Med svänghjulsmagnet
Batterityp/kapacitet 6N4 B- 2A/6 V 4 Ah

Strålkastartyp: Med lampa

Lampornas wattförbrukning/antal:
Strålkastare: 6 V, 15W
Bak/bromsljus 6 V, 5W/21W
Blinkersljus: 6 V, 10W*4
Instrumentlampa: 6 V, 3W
Neutral: 6 V, 3W
Turn: 6 V, 3W

Maximal skillnad emellankolv och cylindervägg: 0,1mm
Kolvringar, 1:a och 2:a djup: 1,8mm
Kolvringar, 1:a och 2:a tjocklek vid utsidan: 1,5mm

Strypningar:
Insug strypt
Cylinder med mindre portar
Avgassytem strypt
En växel borttagen
Större förbränningsrum i toppen, dvs. lägre kompression
9:e maj 10mange_aa mange_aa 23

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar MostWanted93;3275020
Den versionen jag har suger stenhårt iaf :P Min uppborrade org cylinder går bättre xD


okej hoppas min är bättre då:P men tur att jag bara gav 100 spänn för den:naughty:
9:e maj 10Glödlampan Glödlampan
Jag sitter också på den verisionen av zetan som mr_complete o mostwanted har, den ligger på 44.5 mm för att vara exakt vilket gjorde det till ett helvete att hitta kolvar till den !

Den verisionen av zetan suger stenhårt iaf !
9:e maj 10DT_Kungen DT_Kungen

Citerar mange_aa;3274813
köpte en zeta cylinder på en marknad idag för 100 spänn. sökte runt i tråden för att försöka hitta något. hittade bilder av en zeta som Mr complete hade laddat upp men hans ser lite annorlunda ut(är nog portad). vingportarna på Mr complete zeta är delade men inte på min och hans spol är större än min. finns det olika versioner av zeta? min har 43mm borr.
min:



det finns 2 olika versioner av Zeta. Den som du har är på 43mm och kallades "7hk" och den som är på 44,5mm kallades "10hk". Båda två är kända för att gå dåligt, speciellt på bottendraget. Själv letar jag efter en sådan att provköra! så tycker du kan sälja den till mig :rolleyes:
9:e maj 10mange_aa mange_aa 23

Citerar DT_Kungen;3275069
det finns 2 olika versioner av Zeta. Den som du har är på 43mm och kallades "7hk" och den som är på 44,5mm kallades "10hk". Båda två är kända för att gå dåligt, speciellt på bottendraget. Själv letar jag efter en sådan att provköra! så tycker du kan sälja den till mig :rolleyes:


om den är skit så säljer jag:D:naughty:
9:e maj 10MostWanted93 MostWanted93 24
Har troligtvis tänkt ha Gasbox på min "hyper", men ska också ha en annan sak som kommer kräva en nippel på insuget. bara en såndär Y koppling skulle säkert funka, men om jag har 2 nipplar på insuget, finns de risk att gasboxen inte får alla gaser å så som den ska ha eller nått sånt då? ^^


Btw, vars går gränsen för att den ska räknas som Hyper egentligen? :hmm: ^^
10:e maj 10Hyperlilja Hyperlilja
Tjena har precis satt på original på min dt från hyper :naughty: då jag hade tänkt sälja den. Jag satt på original cylle, dtr 14mm dellorto, luhao rör. och hade planat 45mm högkomp på. Den gick bra och fint och sakta som en original ska. Men sen satt jag på original topp och skulle starta den men det hände ingen ting, så jag tog och använde startgas och då startade den till och dog på en gång. :angry: vet ej felet känns som om den inte får bensin, har inte bytt munstycke eller ändrat nål efter topp byte hade tänkt få igång den innan. Uppskattar svar ;)
10:e maj 10Cadillac Cadillac

Citerar Hyperlilja;3276929
Tjena har precis satt på original på min dt från hyper :naughty: då jag hade tänkt sälja den. Jag satt på original cylinder, dtr 14mm dellorto, luhao rör. och hade planat 45mm högkomp på. Den gick bra och fint och sakta som en original ska. Men sen satt jag på original topp och skulle starta den men det hände ingen ting, så jag tog och använde startgas och då startade den till och dog på en gång. :angry: vet ej felet känns som om den inte får bensin, har inte bytt munstycke eller ändrat nål efter topp byte hade tänkt få igång den innan. Uppskattar svar ;)



Kollat tjuvluft vid toppen?
10:e maj 10Hyperlilja Hyperlilja
Mm ny packning + fint topplock
10:e maj 10DaNi8331 DaNi8331 23

Citerar Hyperlilja;3276929
Tjena har precis satt på original på min dt från hyper :naughty: då jag hade tänkt sälja den. Jag satt på original cylinder, dtr 14mm dellorto, luhao rör. och hade planat 45mm högkomp på. Den gick bra och fint och sakta som en original ska. Men sen satt jag på original topp och skulle starta den men det hände ingen ting, så jag tog och använde startgas och då startade den till och dog på en gång. :angry: vet ej felet känns som om den inte får bensin, har inte bytt munstycke eller ändrat nål efter topp byte hade tänkt få igång den innan. Uppskattar svar ;)



sälja hyper sakerna?:naughty: