Yamaha dt50mx tråden - Laddar...

  1. 21:45 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Yamaha DT50mx tråden

Forum Moped Allmänt Cross
  1. Profil
  2. ___Fredrik
    Kön: Kille
    Bor: Borås
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 19:e jun 07
    Tid: 18:34
    Svar: 12054
    Visningar: 259310

Yamaha DT50mx tråden


Här diskuteras allt som har med DT50mx att göra (H) problem, trimning, tips osv :)

Hemsida om DT50mx: http://hem.passagen.se/dt50mx/

Delarna som en Yamaha DT50mx består av ;)





Här är även lite teknisk data om Yamaha DT50mx :)

DT50MX

Dimensioner:
Längd: 2.120 mm (83,4 in)
Bredd: 835 mm (32,9 in)
Höjd: 1.135 mm (44,7 in)
Höjd: av sätet 820 mm (32,3 in)
Hjulbas: 1.280 mm (50,4 in)
Lägsta markfrigång: 260 mm (10,2 in)


Tjänstevikt:
Med olja och full bränsletank: 88 kg (194 lb)


Minimal svängradie: 2.100 mm (82,7 in)


Motor:
Typ Luftkyld, 2-takts bensinmotor
Modell: 3TG1
Cylinderns uppbyggnad: En cylinder i framåtlutande ställning
Slagvolym: 49 cm³
Borrning/Slaglängd: 40,0 x 39,7 mm (1,57 x 1,56 in)
Kompressionsförhållande: 5,8:1
Vevstakslängd: 85mm
Pinbultsmönster: 64 mm håldiameter, 45 mm c-c
Durationer: 130° avgasport, 100° spolportar (+/-5°)

Startsystem: Med kickstart
Smörjning: Separat smörjning (Yamahas Autolube)

Motorolja: (för 2-takts motorer):
Typ Luftkyld, 2-takts motorolja
Oljetankens rymlighet: 1,2 L (1,06 Imp qt, 1,27 US qt)

Kraftöverföring:
Typ Motorolja: SAE 10W30, typ SE
Växellådsoljemängd
Vid periodiska byten: 0,6 L
Total mängd av Olja: 0,65 L


Luftfilter: Med våtelement


Bränsle:
Typ: Reguljär, blyfri bensin
Bränsletankens rymlighet 8,5 L
Reservtank 2,0 L

Förgasare:
Typ/Tillverkare Y12P/TEIKEI

Tändstift
Typ/Tillverkare BR6HS/NGK
Tändstiftsgap 0,6 ~0,7mm


Kopplinstyp: Våt, flerlammels koppling

Växling:
Primär utväxling: Växel
Primärt utväxlingsförhållande: 68/19 (3,578)
Sekundär utväxling Kejdedrift
Sekundärt utväxlingsförhållande: 50/10 (5,000)
Växellådstyp: Med konstant ikuggning
Manövrering Med vänster fot


Utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)

Den femväxlade lådan som inte satt i Svenska DT har följande utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)
5:an 25/26 (0,962)

Chassityp:
Ramtyp: Halvdubbel vagga
Axelns lutningsvinkel: 30,00°
Spårbredd 132mm

Däck:
Typ: Slangdäck
Storlek- Framtill 2,50-21 -4PR
Storlek- Baktill 3,00-18 -4PR

Bromsar:
Frambroms Trumbroms
Manövrering Höger hand
Bakbroms Trimbroms
Manövrering Höger fot

Fjädring:
Framtill: Med teleskopgafflar
Baktill: Med svängarm (monocrossfjädring)

Stötdämpare:
Framtill: Med skruvfjäder, oljedämpad
Baktill: Gasfylld, med skruvfjäder, oljedämpad

Hjulspår:
Framtill: 160mm
Baktill: 130mm

Elektriskt system:
Tändning: Med CDI-magnet
Generator: Med svänghjulsmagnet
Batterityp/kapacitet 6N4 B- 2A/6 V 4 Ah

Strålkastartyp: Med lampa

Lampornas wattförbrukning/antal:
Strålkastare: 6 V, 15W
Bak/bromsljus 6 V, 5W/21W
Blinkersljus: 6 V, 10W*4
Instrumentlampa: 6 V, 3W
Neutral: 6 V, 3W
Turn: 6 V, 3W

Maximal skillnad emellankolv och cylindervägg: 0,1mm
Kolvringar, 1:a och 2:a djup: 1,8mm
Kolvringar, 1:a och 2:a tjocklek vid utsidan: 1,5mm

Strypningar:
Insug strypt
Cylinder med mindre portar
Avgassytem strypt
En växel borttagen
Större förbränningsrum i toppen, dvs. lägre kompression
19:e jun 07gerrardí gerrardí

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Vad ska jag ha för packningsmassa till motorn? Varför sitter där ingen packning mellan blocken`?
19:e jun 07___Fredrik ___Fredrik

Citerar Gilera_Smt_06;1132193
Vad ska jag ha för packningsmassa till motorn? Varför sitter där ingen packning mellan blocken`?


du ska ha flytande packning mellan blockhalvorna :) flytande packning är det på DT- modellerna från fabriken och vanliga packningar till resten av motorn :happy:
19:e jun 07MR_MX MR_MX
packning mellan motorhalverna brukar inte behövas...
jag har aldrig använt nåt pakningsklet och det har funkat klockrent ändå.
19:e jun 07___Fredrik ___Fredrik

Citerar MR_MX;1132216
packning mellan motorhalverna brukar inte behövas...
jag har aldrig använt nåt pakningsklet och det har funkat klockrent ändå.


det kan hända om man har plana och fina ytor men om det är små märken elr jack så läcker det :)
19:e jun 07Ruben_rutten Ruben_rutten 27
Tycker denna tråden är riktigt onödig :)

Varför inte starta en ny tråd när nån har problem?

Ofta nån kommer orka sitta här i "dt-mx tråden" och svara hela tiden?

Detta kommer bara resultera i bumpning osv!

Nej, onödig tråd!
19:e jun 07Yamaha_dtr Yamaha_dtr
Onödig tråd, och borde inte den ligga i veteranare eller vad delen heter?
19:e jun 07xRace50 xRace50 28

Citerar Yamaha_dtr;1132278
Onödig tråd, och borde inte den ligga i veteranare eller vad delen heter?


Hahaha, så gamla är dom inte än ;)
19:e jun 07unreal unreal 26
behöver man byta vev på dt 50r för att ha en 70cc endurocylindrio (eller vad det heter)
19:e jun 07MR_MX MR_MX
det finns inga "trimvevar" till dt motorn vad jag vet...

EDIT: sen finns det inga 70cc att köpa till dt motorn utan den största kubiken du kan få ut med köpetrim är 63,14cc...
19:e jun 07HETERO HETERO 37

Citerar xRace50;1132307

Citerar Yamaha_dtr;1132278
Onödig tråd, och borde inte den ligga i veteranare eller vad delen heter?

Hahaha, så gamla är dom inte än ;)


Tycker definitivt att det ska startas ett nytt forum:

Veteran-CrossDit skulle Yamaha DTMX50, Honda MT5 och Suzuki TSX50 höra hemma, inklusive dylika med större borrning.
Visst, skillnaden är vankelmodig mot t.ex DTR-AC -92-97 och äldsta Derbi Senda, men det ÄR ändå en skillnad.
Jag tycker att gränsen ska dras såhär:

Veteran-Cross: Fyra och färre växlar och övriga årsmodell -97 och äldre

som inte uppfyller villkoren för Cross, Supermotard & Racing-forumet:
Cross, Supermotard & Racing: Alla fyrtaktare, Alla sexväxlade, Alla vätskekylda, Alla med skivbroms fram, Samt femväxlade som har skivbroms fram.OT: Honda MB5 hör till: Veteran & övriga mopeder
Så sexväxlade MT5 och MB5 kan höra till Cross, Supermotard & Racing, likaså femväxlade DTR-AC -92-97 och femväxlade MB5.
19:e jun 07unreal unreal 26
mr_mx: okej men ska jag bara köra på med orginal veven eller?
vad har du för någon vev?
20:e jun 07___Fredrik ___Fredrik

Citerar unreal;1132591
mr_mx: okej men ska jag bara köra på med orginal veven eller?
vad har du för någon vev?


det fungerar fint att köra med originalveven till 65cc:aren :)
20:e jun 07gerrardí gerrardí
Men vad för flytande packning? Var kan man köpa det? Den ska jag tåla värme och bensin och så ju
20:e jun 07___Fredrik ___Fredrik

Citerar Gilera_Smt_06;1133105
Men vad för flytande packning? Var kan man köpa det? Den ska jag tåla värme och bensin och så ju


flytande packning kan du köpa på tex. Clas Ohlson, den kostar 68kr för en 70ml tub :) Plastic Padding
20:e jun 07Fireblade Fireblade 29
Det kommer fungera fint med det ;)