Yamaha dt50mx tråden - Laddar...

  1. 02:55 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Yamaha DT50mx tråden

Forum Moped Allmänt Cross
  1. Profil
  2. ___Fredrik
    Kön: Kille
    Bor: Borås
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 19:e jun 07
    Tid: 18:34
    Svar: 12054
    Visningar: 259310

Yamaha DT50mx tråden


Här diskuteras allt som har med DT50mx att göra (H) problem, trimning, tips osv :)

Hemsida om DT50mx: http://hem.passagen.se/dt50mx/

Delarna som en Yamaha DT50mx består av ;)





Här är även lite teknisk data om Yamaha DT50mx :)

DT50MX

Dimensioner:
Längd: 2.120 mm (83,4 in)
Bredd: 835 mm (32,9 in)
Höjd: 1.135 mm (44,7 in)
Höjd: av sätet 820 mm (32,3 in)
Hjulbas: 1.280 mm (50,4 in)
Lägsta markfrigång: 260 mm (10,2 in)


Tjänstevikt:
Med olja och full bränsletank: 88 kg (194 lb)


Minimal svängradie: 2.100 mm (82,7 in)


Motor:
Typ Luftkyld, 2-takts bensinmotor
Modell: 3TG1
Cylinderns uppbyggnad: En cylinder i framåtlutande ställning
Slagvolym: 49 cm³
Borrning/Slaglängd: 40,0 x 39,7 mm (1,57 x 1,56 in)
Kompressionsförhållande: 5,8:1
Vevstakslängd: 85mm
Pinbultsmönster: 64 mm håldiameter, 45 mm c-c
Durationer: 130° avgasport, 100° spolportar (+/-5°)

Startsystem: Med kickstart
Smörjning: Separat smörjning (Yamahas Autolube)

Motorolja: (för 2-takts motorer):
Typ Luftkyld, 2-takts motorolja
Oljetankens rymlighet: 1,2 L (1,06 Imp qt, 1,27 US qt)

Kraftöverföring:
Typ Motorolja: SAE 10W30, typ SE
Växellådsoljemängd
Vid periodiska byten: 0,6 L
Total mängd av Olja: 0,65 L


Luftfilter: Med våtelement


Bränsle:
Typ: Reguljär, blyfri bensin
Bränsletankens rymlighet 8,5 L
Reservtank 2,0 L

Förgasare:
Typ/Tillverkare Y12P/TEIKEI

Tändstift
Typ/Tillverkare BR6HS/NGK
Tändstiftsgap 0,6 ~0,7mm


Kopplinstyp: Våt, flerlammels koppling

Växling:
Primär utväxling: Växel
Primärt utväxlingsförhållande: 68/19 (3,578)
Sekundär utväxling Kejdedrift
Sekundärt utväxlingsförhållande: 50/10 (5,000)
Växellådstyp: Med konstant ikuggning
Manövrering Med vänster fot


Utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)

Den femväxlade lådan som inte satt i Svenska DT har följande utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)
5:an 25/26 (0,962)

Chassityp:
Ramtyp: Halvdubbel vagga
Axelns lutningsvinkel: 30,00°
Spårbredd 132mm

Däck:
Typ: Slangdäck
Storlek- Framtill 2,50-21 -4PR
Storlek- Baktill 3,00-18 -4PR

Bromsar:
Frambroms Trumbroms
Manövrering Höger hand
Bakbroms Trimbroms
Manövrering Höger fot

Fjädring:
Framtill: Med teleskopgafflar
Baktill: Med svängarm (monocrossfjädring)

Stötdämpare:
Framtill: Med skruvfjäder, oljedämpad
Baktill: Gasfylld, med skruvfjäder, oljedämpad

Hjulspår:
Framtill: 160mm
Baktill: 130mm

Elektriskt system:
Tändning: Med CDI-magnet
Generator: Med svänghjulsmagnet
Batterityp/kapacitet 6N4 B- 2A/6 V 4 Ah

Strålkastartyp: Med lampa

Lampornas wattförbrukning/antal:
Strålkastare: 6 V, 15W
Bak/bromsljus 6 V, 5W/21W
Blinkersljus: 6 V, 10W*4
Instrumentlampa: 6 V, 3W
Neutral: 6 V, 3W
Turn: 6 V, 3W

Maximal skillnad emellankolv och cylindervägg: 0,1mm
Kolvringar, 1:a och 2:a djup: 1,8mm
Kolvringar, 1:a och 2:a tjocklek vid utsidan: 1,5mm

Strypningar:
Insug strypt
Cylinder med mindre portar
Avgassytem strypt
En växel borttagen
Större förbränningsrum i toppen, dvs. lägre kompression
22:a apr 09HELLS ANKA HELLS ANKA 25

Svar: Yamaha DT50mx tråden

använde en tum stock, så ta det på ett ca, kolven glapar inget i cylindern ialafal, specielt inte nu, racer traktor som man får springa igång, skrothögen blev förjävla klen


helvete vad snaba alla ska vara på att svara då

en am6 med tk o en 70cc handmade borde väll gå bättre än dt skit motorn, räcker väll ifs nästan med bara ett tk för att dra köppe trimade dt
22:a apr 09joxe93 joxe93 20

Svar: Yamaha DT50mx tråden

kan nån vara snäll och räkna hur mycket varv jag har om jag gör 65kph med 11/48 drev,
PM:a mig sugen på att veta, men kan inte räkna ut det själv
22:a apr 09Robban.swe Robban.swe 25

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Har satt på en 60cc (43mm) cylinder på moppen nu, dragit pluggen i insuget och planat topplock, resten är original.

Jag undrar: Ska jag köra med 10, 12 eller 13 kuggat fram? Original drev bak.

Jag vill ha acc som helvete men också att den ska gå bra.

Sen, borde jag byta munstycke eller funkar original bra?
22:a apr 09drenner drenner 20

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar Robban.swe;2651472
Har satt på en 60cc (43mm) cylinder på moppen nu, dragit pluggen i insuget och planat topplock, resten är original.

Jag undrar: Ska jag köra med 10, 12 eller 13 kuggat fram? Original drev bak.

Jag vill ha acc som helvete men också att den ska gå bra.

Sen, borde jag byta munstycke eller funkar original bra?



ta 13:)
22:a apr 09simlar simlar 21

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar Robban.swe;2651472
Har satt på en 60cc (43mm) cylinder på moppen nu, dragit pluggen i insuget och planat topplock, resten är original.

Jag undrar: Ska jag köra med 10, 12 eller 13 kuggat fram? Original drev bak.

Jag vill ha acc som helvete men också att den ska gå bra.

Sen, borde jag byta munstycke eller funkar original bra?



ta 12/50 så har du ordentligt acc, har 12/48 på orig cylinder, plugg ur jamarcol resten orig. Elr så kör du 13/50 tkr ju att det borde vara ganska bra acc me de också.

Sättt ungefär ett 90-95 blir nog lagom till 60cc och ett b8hs stift.

Edit: Menar du att du har originalsystem också ? då måste du skaffa ett luhao elr jamarcol. vill du ha axx ta jamarcol, vil du ha toppfart ta luhao.
22:a apr 09DT50_Jonathan DT50_Jonathan 22

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar ingensomvet;2650802
7000Rpm måste du ligga i för o ligga i 80Kmh med 13 - 45 drevning. och orginal bakdäck. orginal växelåda.


:hmm:Jag får det till drygt 9500 rpm med 13-45 för att ligga i 80km/h.
22:a apr 09Emil123 Emil123 22

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar DT50_Jonathan;2651772
:hmm:Jag får det till drygt 9500 rpm med 13-45 för att ligga i 80km/h.



Precis, ~9700 rpm om man har original däckstorlek.
23:e apr 09Robban.swe Robban.swe 25

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar drenner;2651484
ta 13:)




Citerar simlar;2651486
ta 12/50 så har du ordentligt acc, har 12/48 på orig cylinder, plugg ur jamarcol resten orig. Elr så kör du 13/50 tkr ju att det borde vara ganska bra acc me de också.

Sättt ungefär ett 90-95 blir nog lagom till 60cc och ett b8hs stift.

Edit: Menar du att du har originalsystem också ? då måste du skaffa ett luhao elr jamarcol. vill du ha axx ta jamarcol, vil du ha toppfart ta luhao.



Motivation till varför jag inte ska ta 10? Mindre framdrev = mycket mer acc va?
23:e apr 09joxe93 joxe93 20

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar Robban.swe;2652098
Motivation till varför jag inte ska ta 10? Mindre framdrev = mycket mer acc va?


risk för övervarvning och nyp testa dig fram lite om du har alla storlekarna
23:e apr 09DT_Kungen DT_Kungen

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar HELLS ANKA;2651294
står euro på den o den är ca 44 -45mm(kolven är ca 43mm)



Citerar elisson;2651310
står eurokit på min airsal cylinder



Airsal är Eurokit (45mm) och består av nikasil och Eurocilindro består av hårdkrom.

Sen tror jag att de finns en Autisa 70cc också men vet ej vad den är tillverkad av. Sen finns de Malossi 70cc 44,5mm (aluminium gängor) och Polini 70cc 45mm (gjutjärn) och sen kanske de finns en Athena 70cc men jag har för mig att de finns en till men kommer inte på namnet. Zeta fanns innan också (60cc & 65cc) Men Autisa eller Athena kallas något annat nu, eller så är de Eurocilindro som gör de. Någon som vet?
23:e apr 09HELLS ANKA HELLS ANKA 25

Svar: Yamaha DT50mx tråden

hehe, åkte till mjölby i morse, slutade med att jag fick gå hem, så går det när man är för optimistisk, aja tarju bara knapt 1h att bytta el system o motor
23:e apr 09Emil123 Emil123 22

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar Robban.swe;2652098
Motivation till varför jag inte ska ta 10? Mindre framdrev = mycket mer acc va?



Ingen större skillnad alls.
Ta så stort framdrev som den orkar med!

Citerar DT_Kungen;2652148
Airsal är Eurokit (45mm) och består av nikasil och Eurocilindro består av hårdkrom.

Sen tror jag att de finns en Autisa 70cc också men vet ej vad den är tillverkad av. Sen finns de Malossi 70cc 44,5mm (aluminium gängor) och Polini 70cc 45mm (gjutjärn) och sen kanske de finns en Athena 70cc men jag har för mig att de finns en till men kommer inte på namnet. Zeta fanns innan också (60cc & 65cc) Men Autisa eller Athena kallas något annat nu, eller så är de Eurocilindro som gör de. Någon som vet?



Gamla Autisan är i aluminium och har gjutjärnsfoder på 44 mm, dom nyare har nicasilfoder. Eurocilindro har bytt namn till Athena nu.
23:e apr 09HELLS ANKA HELLS ANKA 25

Svar: Yamaha DT50mx tråden

har du kvar motorn?
23:e apr 09DT_Kungen DT_Kungen

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar Emil123
Gamla Autisan är i aluminium och har gjutjärnsfoder på 44 mm, dom nyare har nicasilfoder. Eurocilindro har bytt namn till Athena nu.




okej men då blir de så här, kortfattat:

Airsal - Eurokit 45mm Nikasil med aluminium gängor
Athena - Eurocilindro 45mm hårdkrom
Autisa 44mm Nikasil/aluminium
Malossi 44,5mm aluminium
Polini 45mm gjutjärn


synd bara att inte Zeta finns längre :( men vart kan man köpa Athena & Autisa nu?
23:e apr 09Emil123 Emil123 22

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar DT_Kungen;2653054
okej men då blir de så här, kortfattat:

Airsal - Eurokit 45mm Nikasil med aluminium gängor
Athena - Eurocilindro 45mm hårdkrom
Autisa 44mm Nikasil/aluminium
Malossi 44,5mm aluminium
Polini 45mm gjutjärn


synd bara att inte Zeta finns längre :( men vart kan man köpa Athena & Autisa nu?



Autisan finns både som aluminium med nikasilfoder och aluminium med gjutjärnsfoder, nya finns dom inte att få tag i. Har för mig att nikasilversionen är på 44,5 mm, någon annan få bekräfta det?

Finns en annan aluminiumcylinder av märket Fast Arrow på 44,5 mm, den såg helt okej ut! :)

Zetan är ett riktigt skämt, spolportar riktade rakt mot avgasporten! :huh:
Lånade bild av Mr Complete.