Yamaha dt50mx tråden - Laddar...

  1. 21:44 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Yamaha DT50mx tråden

Forum Moped Allmänt Cross
  1. Profil
  2. ___Fredrik
    Kön: Kille
    Bor: Borås
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 19:e jun 07
    Tid: 18:34
    Svar: 12054
    Visningar: 259310

Yamaha DT50mx tråden


Här diskuteras allt som har med DT50mx att göra (H) problem, trimning, tips osv :)

Hemsida om DT50mx: http://hem.passagen.se/dt50mx/

Delarna som en Yamaha DT50mx består av ;)





Här är även lite teknisk data om Yamaha DT50mx :)

DT50MX

Dimensioner:
Längd: 2.120 mm (83,4 in)
Bredd: 835 mm (32,9 in)
Höjd: 1.135 mm (44,7 in)
Höjd: av sätet 820 mm (32,3 in)
Hjulbas: 1.280 mm (50,4 in)
Lägsta markfrigång: 260 mm (10,2 in)


Tjänstevikt:
Med olja och full bränsletank: 88 kg (194 lb)


Minimal svängradie: 2.100 mm (82,7 in)


Motor:
Typ Luftkyld, 2-takts bensinmotor
Modell: 3TG1
Cylinderns uppbyggnad: En cylinder i framåtlutande ställning
Slagvolym: 49 cm³
Borrning/Slaglängd: 40,0 x 39,7 mm (1,57 x 1,56 in)
Kompressionsförhållande: 5,8:1
Vevstakslängd: 85mm
Pinbultsmönster: 64 mm håldiameter, 45 mm c-c
Durationer: 130° avgasport, 100° spolportar (+/-5°)

Startsystem: Med kickstart
Smörjning: Separat smörjning (Yamahas Autolube)

Motorolja: (för 2-takts motorer):
Typ Luftkyld, 2-takts motorolja
Oljetankens rymlighet: 1,2 L (1,06 Imp qt, 1,27 US qt)

Kraftöverföring:
Typ Motorolja: SAE 10W30, typ SE
Växellådsoljemängd
Vid periodiska byten: 0,6 L
Total mängd av Olja: 0,65 L


Luftfilter: Med våtelement


Bränsle:
Typ: Reguljär, blyfri bensin
Bränsletankens rymlighet 8,5 L
Reservtank 2,0 L

Förgasare:
Typ/Tillverkare Y12P/TEIKEI

Tändstift
Typ/Tillverkare BR6HS/NGK
Tändstiftsgap 0,6 ~0,7mm


Kopplinstyp: Våt, flerlammels koppling

Växling:
Primär utväxling: Växel
Primärt utväxlingsförhållande: 68/19 (3,578)
Sekundär utväxling Kejdedrift
Sekundärt utväxlingsförhållande: 50/10 (5,000)
Växellådstyp: Med konstant ikuggning
Manövrering Med vänster fot


Utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)

Den femväxlade lådan som inte satt i Svenska DT har följande utväxlingar:
1:an 39/12 (3,250)
2:an 34/17 (2,000)
3:an 30/21 (1,428)
4:an 27/24 (1,125)
5:an 25/26 (0,962)

Chassityp:
Ramtyp: Halvdubbel vagga
Axelns lutningsvinkel: 30,00°
Spårbredd 132mm

Däck:
Typ: Slangdäck
Storlek- Framtill 2,50-21 -4PR
Storlek- Baktill 3,00-18 -4PR

Bromsar:
Frambroms Trumbroms
Manövrering Höger hand
Bakbroms Trimbroms
Manövrering Höger fot

Fjädring:
Framtill: Med teleskopgafflar
Baktill: Med svängarm (monocrossfjädring)

Stötdämpare:
Framtill: Med skruvfjäder, oljedämpad
Baktill: Gasfylld, med skruvfjäder, oljedämpad

Hjulspår:
Framtill: 160mm
Baktill: 130mm

Elektriskt system:
Tändning: Med CDI-magnet
Generator: Med svänghjulsmagnet
Batterityp/kapacitet 6N4 B- 2A/6 V 4 Ah

Strålkastartyp: Med lampa

Lampornas wattförbrukning/antal:
Strålkastare: 6 V, 15W
Bak/bromsljus 6 V, 5W/21W
Blinkersljus: 6 V, 10W*4
Instrumentlampa: 6 V, 3W
Neutral: 6 V, 3W
Turn: 6 V, 3W

Maximal skillnad emellankolv och cylindervägg: 0,1mm
Kolvringar, 1:a och 2:a djup: 1,8mm
Kolvringar, 1:a och 2:a tjocklek vid utsidan: 1,5mm

Strypningar:
Insug strypt
Cylinder med mindre portar
Avgassytem strypt
En växel borttagen
Större förbränningsrum i toppen, dvs. lägre kompression
25:e apr 10polIndy polIndy

Svar: Yamaha DT50mx tråden

Citerar hondamt125;3256950
hej.har ett stort fel på min dt.den orkar inte att kör i uppförbacka då dör den men inte om den är kall och kört med för mycket soppa och för lite soppa och inget händer:hmm:.men nu går den i 10 sec och sen dör den och väntar man i 1min så går den i 10 sec:hmm:.ny cylinde och ny renoverad med nya pakningar.inge stop i förgasaren:hmm:


cdi-box
25:e apr 10Brollan Brollan 25

Citerar FLINTA;3258702
Vart finns sådana veteranmarknader? :naughty:


i Nossebro.., fast det dröjer ju ett år innan nästa där nu:dry:

Citerar MostWanted93;3258796
Säääääälj åt mej! :( ^^


Hmm.., vad ger du? var bara impulsköp:lol:kanske inte kommer använda den, men tyckte den var billig

Citerar siimmy;3258850
var det veteran marknaden i nossebro ? själv hitta men en vattenkyld cr80 cylinder för 500kr, försökte pruta ner den till 400 men fick resten av motorn på köpet istället :aplader:
så nu blir det vatten kylningen på min dt och hela 89 cc :naughty:


jupp, det var i Nossebro.. gött det..
Har lagt upp ett kort på mina fynd i mitt monarped-saxoped projekt om någon som se:D
25:e apr 10DT_Kungen DT_Kungen
malossi topparna är jävligt eftertraktade :D min egna bytade jag till mig mot en 15år gammal data, snubben som jag bytade mot visste nog inte vad det var för något :happy:
25:e apr 10elisson elisson 25

Citerar X4riz;3258594
Vart kan man köpa lampor till instrument panelen till dtmx? behöver alla 4, behöver en baklampa oxå.
undrar också om man har ett batteri som har stått länge, kan man ladda upp det med generatorn? för jag har inget 6volts batteri laddare


På en cykelaffär, moppeverkstad eller var som helst typ, vad jag vet sitter det bara tre instrumentlampor på dt, neutral, blinkers och hastighetsmätarbelynsingen, baklampa finns på samma ställe. Har batteriet stått länge kolla så du har tillräckligt med batterivatten i och har du en fungerande likriktare är de inga problem att ladda upp batteriet med den..
25:e apr 10hondamt125 hondamt125 31
det är inte cdi-box.köpte den av en polare och då testa vi den och det var inga fel på den
25:e apr 10Kattens Kattens 24
JAG BLIR GALEN!
mitt elsystem på dt'n funkar inte. eller jo, det flashar till ibland och jag får instrumentpanelsbelysnings(enda jag har inkopplat atm) och neutral lampan. men sen pajjar det igen.
dey verkar som han inte ger någon ström upp ur motorn? för det ska väl gå att mäta på kablarna upp ur motorn och få ström på ngn mer än den till tändingen?(som ligger på 30-40 volt)
det är en dt50mx från typ länge sen. har 70cc och 20 mm på den om det gör ngn skillnad?
25:e apr 10Zn1keR Zn1keR

Citerar Zn1keR;3255493
Har ett problem. När jag ska växla så precis sista biten man släpper kopplingen så rasslar det till för att sedan smälla till så man känner i hela mopeden. Den liksom slänger dit växeln hur sakta man än släpper kopplingen. Det är värst när man har kört en stund och mopeden är varm.



Uppskattar svar
25:e apr 10HELLS ANKA HELLS ANKA 30

Citerar hondamt125;3259581
det är inte cdi-box.köpte den av en polare och då testa vi den och det var inga fel på den



trasig/dålig jord gav liknande fel på min, klen/mistände och dog plötsligt, på slutet funkade bara moppen när den stod på stödet


zniker, 2 kablar ska ge 3-100v beroende på hur mkt du varvar och skick
sen är det tändning, och en som ger ström med neutralen i, elr den kanske jordar, aja 3-4 kablar ska ge ström iallafall
26:e apr 10h4mp3e h4mp3e
Hej ! Jag har en DT som det är något fel på.. när jag startar den så är det precis att den går igång och den varvar mycket lågt, alltså orkar den inte gå framåt. någon som har något tips om vad de kan bero på ? :) vänligen hjälp mig ! :D
26:e apr 10hondamt125 hondamt125 31
det var tändstifte på min dt.men det var gnist som var för glen
26:e apr 10selander selander 20
Nu är det så att jag har hittat två stycken underliggande avgassystem till 125or (vet inte modellerna, men jag tror att en ska sitta på dt125.) Jag har tänkt att jag ska modda lite så jag får på det och sånt, men vart är bästa stället för en plugg? det är mest för utseendet och kanske ljdet skull som jag sätter på de.
27:e apr 10DaNi8331 DaNi8331 24
den här ska kanske på DT:n sen ^^
27:e apr 10mange_aa mange_aa 24

Citerar DaNi8331;3262202
den här ska kanske på DT:n sen ^^



Oj då blir han hög om det var original som låg bredvid
27:e apr 10Blubb Blubb
Vad tror ni om att modde ett mk thrower till DT?
Har 70cc setup nu med Jamacrol rör,skulle mk thrower ge bättre drag?
27:e apr 10DaNi8331 DaNi8331 24

Citerar mange_aa;3262243
Oj då blir han hög om det var original som låg bredvid



jag måste försöka svetsa nya fästen, annars blir den grymt mycket för hög:P:D