Analoga tändningar funkar med/mot urs, gör digitala det med? - Laddar...

1. 08:57 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

analoga tändningar funkar med/mot urs, gör digitala det med?

Forum Moped Allmänt Cross
  1. Profil
  2. moppepojk_nicke
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 3:e aug 07
    Tid: 19:39
    Svar: 8
    Visningar: 316

analoga tändningar funkar med mot urs gör digitala det med?

Tjena, jag har kommit över en digital motoplat tändning men jag tror att den är byggd för rotation medurs(universal tändning), Roffe på vrm sa att de kan funka på en moturs men han visste inte säkert.

jag kom över den jääävligt billig & tänkte funkar den på min Honda motor
så är den väl värda pengarna och det ända som behövs för att prova den på min motor är en monterings platta(samma som Hpi´s & pvl).
men går den inte att köra moturs så är de onödigt att lägga 600-700 på en monterings platta och prova själv....

så har någon nån erfarenhet av sådana här tändsystem? och om dom kan köras med/mot urs

tack för svar...:)
3:e aug 07Ksyrium besvarar analoga tändningar funkar med mot urs  gör digitala det med? Ksyrium 20

Svar: analoga tändningar funkar med mot urs gör digitala det med?

Vrf tror du att den är byggd för medurs rotation??
3:e aug 07G-son besvarar analoga tändningar funkar med mot urs  gör digitala det med? G-son

Kan du ordna fram ett par bilder? Om det funkar eller inte har rätt mycket att göra med hur systemet triggas...
4:e aug 07moppepojk_nicke besvarar analoga tändningar funkar med mot urs  gör digitala det med? moppepojk_nicke 20

Citerar Ksyrium;1220394
Vrf tror du att den är byggd för medurs rotation??

För att tändsystemet sitter ursprungligen på Husqvarnas & Cagiva(ducati) 125cc cross modeller som har medurs rotation på svänghjulet, Och Roffe sa att vissa digitala funkar på båda hållen...

Citerar Erik;1220673
Kan du ordna fram ett par bilder? Om det funkar eller inte har rätt mycket att göra med hur systemet triggas...

Jao. tändsystem är ju inte enkelt precis...

Rätt mig om jag har fel nu!

Analoga : dom tändsystemen som är analoga dvs en fast tändkurva alltså tändningen justeras inte med varvet. dom är enkla och tillfället systemet tänder på är när svänghjuls magneten går förbi en av spolarna?
och denna sortens system går att köra mot/med urs eftersom den bara triggas av en magnet?

och

Digitala : dom systemen ska locka fram det dära lilla extra på alla varv så kurvan inte blir så spetsig. och dom tändsystemen är både låg & aningen högvarviga för den ställer sig eftervarvet och ger gnista vid rätt tillfälle både på låga och högavarv då den anpassar sig själv och inte som en vanlig magnet tändning (analoga)

Riiight?

Så analoga ska gå på alla håll, men digitala går dom på också med/mot urs eller? eller är de bara vissa digitala som går vilket som?

tack för svar
4:e aug 07G-son besvarar analoga tändningar funkar med mot urs  gör digitala det med? G-son

Citerar moppepojk_nicke;1222654
Rätt mig om jag har fel nu!

Så gärna så! (H)

Analog = systemet arbetar med analog elektronik, alltså en relativt enkel typ av elektronik. Det kan ha fast förtändning om det är av väldigt enkel typ (kräver ett tiotal elektronikkomponenter till ett pris under 50kr i CDI-boxen, DT50MX är ett exempel på hoj med den typen), eller så kan den ha retarderande tändkurva, då behövs lite mer grejer och den tidigaste mopeden jag vet som har ett sådant system är Honda MB5 1980. Att tändkurvan ändras med varvtalet är alltså inget nytt, och det är fullt möjligt att uppnå även med analoga system (idag har de flesta den funktionen).

Digital betyder att systemet arbetar med ettor och nollor, eller på ren svenska styrs av en mikrodator. Dessa kan ha en tändkurva som ser ut hur som helst, den programmeras med en annan dator. Vissa digitala tändsystem programmeras vid tillverkningen och går inte ändra sedan, andra går programmera om vid behov.

Ett tändsystem behöver inte vara överlägset ett annat bara för att det är av en så kallat "sämre" sort, att något är digitalt betyder inte att det automatiskt är bra.
4:e aug 07moppepojk_nicke besvarar analoga tändningar funkar med mot urs  gör digitala det med? moppepojk_nicke 20

Erik :

Okej. nu har jag aningen mera förnuft i nöten...Tack Erik

Men mitt problem återstår ju fortfarande:confused:
och i nu läget verkar det som att jag får helt enkelt handla en monteringsplatta och testa om de funkar eller ej...dock rätt surt och betala 650kr och sedan att det inte funkar men förlora pengar på moppar är ju inget nytt:P

Mvh Niklas
4:e aug 07G-son besvarar analoga tändningar funkar med mot urs  gör digitala det med? G-son

Är systemet något att ha för din motor till att börja med, börja med att tänka över sånt innan du lägger ner några pengar alls. Klarar det de varvtal du ska köra på? Är det möjligt att programmera om? Om inte, passar nuvarande tändkurva till din motor?

Citerar Erik;1223033
Är systemet något att ha för din motor till att börja med, börja med att tänka över sånt innan du lägger ner några pengar alls. Klarar det de varvtal du ska köra på? Är det möjligt att programmera om? Om inte, passar nuvarande tändkurva till din motor?

Jodå denna tändningen ska vara alldeles ypplig för mitt ända mål..
med tanke på att systemet ursprungligen sitter på husqvarnas & cagivas 125cc cross modeller. så systemet ska klara högavarvtal.

jag hade bara tänkt att ta reda på om den går moturs & sedan helt enkelt prova mig fram.
19:e sep 07stiffy^^ besvarar analoga tändningar funkar med mot urs  gör digitala det med? stiffy^^ 19

Har ett sånt tändsystem på min mamba! :D