El problem på min derbi, hjälp!! - Laddar...

1. 03:07 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

EL problem på min Derbi, HJÄLP!!

Forum Moped Allmänt Cross
  1. Profil
  2. Mopedfånen
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 29:e mar 08
    Tid: 09:24
    Svar: 14
    Visningar: 524

EL problem på min Derbi HJÄLP!!

hej, har nu fått ett problem med min el på derbi sendan :mad: när jag startar den så lyser oljelampan,bensinlampan och de hela tiden, det ska ju släckas, och varvmätaren ligger på 0 nästan hela tiden. Och när jag blinkar så blinkar blinkersen lite, men även INSTRUMENTPANELEN OCH FRAMLAMPAN!!:mad: :mad: och baklampan lyser inte alls tror jag:confused: eller så blinkar den också:huh: böt en säkring under sadeln för inte så långe sen pågrund av samma problem, men prövade då utan säkringen och då funkade det, men när jag gör det denna gången så är det samma som MED säkringen!!.

Kan också säga att jag har miniblinkers också! dock inte LED! men det funkade bra innan med dem iaf..

Snälla hjälp mej!! :crybaby:

EDIT: Voltregulatorn?? såg en tråd med exakt samma problem!:huh: Skit många har samma problem som mej! http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=40554
29:e mar 08Casal besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! Casal 20

Svar: EL problem på min Derbi HJÄLP!!

Inte så att säkringen du sätter i är bränd?
Är den det så har du kortslutning någon stanns som du får leta efter, kolla sönderskavda isoleringar på sladdar osv, kolla där sladden ligger emot och inte bara översidan.
29:e mar 08Mopedfånen besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! Mopedfånen 19

Citerar Casal;1732819
Inte så att säkringen du sätter i är bränd?
Är den det så har du kortslutning någon stanns som du får leta efter, kolla sönderskavda isoleringar på sladdar osv, kolla där sladden ligger emot och inte bara översidan.

säkringen ser inte bränd ut, och då när vi bytade säkring så satte vi i en som skulle tåla mer:huh: ok, får kanske kolla efter det, hoppas bara det inte är ngt super allvarligt:unsure: sladden ligger emot?? vad menar du?:huh:
29:e mar 08G-son besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! G-son

Citerar Mopedfånen;1732826
och då när vi bytade säkring så satte vi i en som skulle tåla mer

Bra tänkt. Intället för att säkringen bränns när något är fel så bränns alltså någon annan del i elsystemet (som säkringen var tänkt att skydda). Inte särskilt ekonomiskt eftersom en säkring är billig och övriga eldelar är dyra, i värsta fall kan det förresten sluta med att hojen tar eld.

Angående problemet så tyder allt på att batteriet inte har kontakt med resten av systemet som det ska. Säkringen är den vanligaste orsaken, men eftersom du säger att den är hel får du följa kablarna och leta efter andra fel. Skador, oxiderade/itudragna kontakter o.s.v.
29:e mar 08Mopedfånen besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! Mopedfånen 19

men om det är så allvarligt så får jag lämna när moppen till återförsäljaren så får han ta en titt på det..:(
29:e mar 08Riejudrac besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! Riejudrac

Citerar Erik;1733006
Bra tänkt. Intället för att säkringen bränns när något är fel så bränns alltså någon annan del i elsystemet (som säkringen var tänkt att skydda). Inte särskilt ekonomiskt eftersom en säkring är billig och övriga eldelar är dyra, i värsta fall kan det förresten sluta med att hojen tar eld.

Angående problemet så tyder allt på att batteriet inte har kontakt med resten av systemet som det ska. Säkringen är den vanligaste orsaken, men eftersom du säger att den är hel får du följa kablarna och leta efter andra fel. Skador, oxiderade/itudragna kontakter o.s.v.

Angående detta så tror jag inte risken finns att det tar eld i hans moppe :hmm: Jag tror däremot att det är ngt jordnings problem.
29:e mar 08G-son besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! G-son

Citerar Riejudrac;1733564
Angående detta så tror jag inte risken finns att det tar eld i hans moppe.

Ta en smal kabel av den typ som går till batteriet, och kortslut ett fulladdat och friskt mopedbatteri med den. Isoleringen på kabeln kommer brännas bort och den eller annat kabeln ligger emot kan ta eld. Sällsynt? Ja! Så sällsynt att man kan strunta i det? Nej!
3:e apr 08Mopedfånen besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! Mopedfånen 19

Men help! Nu i några dagar har elen fungerar prima :huh: men nu idag helt plöstligt samma problem igen:angry: .. vi tror lite på syran i batteriet, död cell. Men jag vill få lite hjälp härifrån också. Någon som har tips på vad det kan va. Om det är kortslutning i ngn sladd eller om det är jordnings problem så är det jääätte svår att hitta, där finns jätte många sladdar jue:wacko: :huh:
3:e apr 081200cc besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! 1200cc

Citerar Mopedfånen;1745025
Men help! Nu i några dagar har elen fungerar prima :huh: men nu idag helt plöstligt samma problem igen:angry: .. vi tror lite på syran i batteriet, död cell. Men jag vill få lite hjälp härifrån också. Någon som har tips på vad det kan va. Om det är kortslutning i ngn sladd eller om det är jordnings problem så är det jääätte svår att hitta, där finns jätte många sladdar jue:wacko: :huh:

Nej det är nog inte fel på "syran i batteriet".. :) Snarare ett kabelfel.
Grejen du undrar över är relät för styrning av förvärmning för förgasare, om det är till nån hjälp.
Som sagts, byt INTE till kraftigare säkring, leta upp felet istället.
Du tycks ha ett jordfel och en ev glappkontakt.
Pröva att dra en sladd mellan motor och en jordpunkt vid instrumentet och se om det blir bättre.
3:e apr 08Mopedfånen besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! Mopedfånen 19

Citerar 1200cc;1745058
Nej det är nog inte fel på "syran i batteriet".. :) Snarare ett kabelfel.
Grejen du undrar över är relät för styrning av förvärmning för förgasare, om det är till nån hjälp.
Som sagts, byt INTE till kraftigare säkring, leta upp felet istället.
Du tycks ha ett jordfel och en ev glappkontakt.
Pröva att dra en sladd mellan motor och en jordpunkt vid instrumentet och se om det blir bättre.

Den värmningen har jag beställt nytt av. Men vad menar du med att dra en sladd mellan motorn och en jordpunkt? var ngnstans på motorn??:huh:

EDIT: Voltregulatorn?? såg en tråd med exakt samma problem!:huh: Skit många har samma problem som mej! http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=40554
4:e apr 08Mopedfånen besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! Mopedfånen 19

men hjälp då! :huh::crybaby: :confused:
4:e apr 08Andre besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! Andre

Blinkersrelät?:wacko:

/A:)
4:e apr 08Mopedfånen besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! Mopedfånen 19

Citerar Andre;1746552
Blinkersrelät?:wacko:

/A:)

Voltregulatorn innehåller ett blinkersrelä:) tack för kommentaren iaf (H)
1:a sep 08hebolucke besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! hebolucke

hade samma problem, jag bytte min säkring och då funkade det !:D
5:e sep 08Mopedfånen besvarar EL problem på min Derbi  HJÄLP!! Mopedfånen 19

Citerar hebolucke;2135753
hade samma problem, jag bytte min säkring och då funkade det !:D

gjorde jag med :P