Vad ska jag köpa för moppe - scooter - Laddar...

1. 20:45 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Vad ska jag köpa för moppe - Scooter

Forum Moped Allmänt Scooter
  1. Profil
  2. Chribba_021
    Kön: Kille
    Bor: Västerås
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 14:e maj 08
    Tid: 15:14
    Svar: 422
    Visningar: 26046

Vad ska jag köpa för moppe - Scooter

Hej har fått tips om att det behövs en tråd där man kan ställa frågor och få lite info om vad för moped man bör köpa så slänger upp en där vi kan diskutera detta.

Posta även in era egna idéer om för å nackdelar osv. och försök håll frågorna om vilken moppe man bör köpa i denna tråd så slipper vi 100andra.

Ni kan även titta in i Mopedrecensioner forumet för att få höra vad andra tycker.
http://forum.moppenet.com/forumdisplay.php?f=48

Vad är en scooter?
En scooter är en moped som oftast har ett väldigt täckande kåpset och en motor med variatordrift. Det innebär att man inte behöver växla manuellt och bara gasa.

Fördelar?
Kan man inte köra växlat, eller har lite körvana är scootern väldigt lättkörd. Många scooters har även ett praktiskt förvaringsfack under sadeln.
Eftersom många scooters är konstruerade så att man sitter bakom kåpor så har man ett bra värderskydd ifall det regnar osv.

Nackdelar?
Variator transmissionen ger lite högre förluster än vad kedjedrift gör och scooters kan ibland dra lite mer bränsle pga. höga arbetsvarv och just friktionen i transmissionen.
De flesta scootrar är inte heller tänka för off-road körning så bor man på guppiga vägar och gillar att köra på stigar i skogen, så gör markfrigång/fjädring och däckstorlek att detta ofta inte blir en angenäm upplevelse.

---------------------------------------------------------------------------------
Allmänt om de olika märkena på marknaden

Peugeot
Peugeot har 2st 50cc motorer på marknaden idag, den gamla stående som återfinns på SpeedFight, Vivacity osv. är inte mer än OK. det finns dåligt med trim att tillgå, och dem sjunger ut en massa missljud redan original.

Den nyare motorn "peugeot liggande" har liggande cylinder och är enligt många ett riktigt kraftpaket i original skick. Många tillverkare har snabbt hakat på att göra mer avancerade trimdelar till dessa och det går att få dem att gå riktigt bra.

Piaggio / Gilera
Gilera använder sig liksom Piaggio av Piaggiomotorerna, hela modellprogrammmet håller högsta klass och dem är dem ledande tillverkarna inom scooter segmentet.
Söker du en lättrimmad motor som håller högsta klass har du hittat rätt.

Yamaha / MBK
MBK Fabriken använder sig av Minarellis motor, alla modeller håller hög kvalité och i Sverige marknadsförs dessa under Yamaha. Aerox, Slider, Neos
Motorerna är trimvänliga och ligger i klass med piaggiomotorerna men tändningen håller inte måttet länge utan måste bytas vid värre trimningsgrader.

//Chribba
15:e maj 08Marchy besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter Marchy 21

Svar: Vad ska jag köpa för moppe - Scooter

Aerox

Fördelar:
Lätta att mecka med, mycket billiga Reservdelar/styling/trimm och du kan nästan hitta dom varsom. en snygg design, med bra accerelation med breda däck som ger bra prestanda, mycket skön att köra, medbåda fram o bak skivbromsar.

Nackdelar:
Lite liten för den som är över 180cm. Dålig org vev, inte så mycket mer nackdelar som jag kommer på just nu.

Peugeot Blaster

Fördelar:
Sägs vara 6hk orginal eller lite under, 17,5mm fögasare orginal gör att den kan få ut mycket effekt genom att bara strypa av Blastern.
Finns styling som är mycket fint, och höjer uttseéndet mycket!

Nackdelar:
väger under 70 kilo torrvikt, dålig ram, och inte alls mycket trim.
trumbromsbak är ett minus som jag ser det, kör helst på skiva bak.
Den är liten, till och med mindre än aeroxen, så denna slår nog priset i att vara minst!:hmm:

Slider

Fördelar:
Mycket bra val för den som vill stunta, lätt och stabilare än Blaster'n som är nästan den samma. Mycket trim och styling eftersom det är en stående minarelli.
Också liten men ett snäpp större än blaster'n.

Nackdelar: Liten som sagt, trumma bak.

Gilera Runner

Fördelar:
Väldigt stabil, bra lysen, och mycket snabb fast än att vara så tung som den är.
Mycket styling trim eftersom Piaggio motorerna är kända för att ha en väldigt hög prestanda och hållbarhet.

Nackdelar:
väldigt stor, men endå bra till racing.. inte så många nackdelar som jag vet om, eller kommer på nu!
19:e maj 08rox_benne besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter rox_benne 20

neos

Fördelar:lätta stunt mopeder och dom går riktigt fint med lite trim på.

Nackdel:gubig moped orginal och inte lika bra väghålning orginal

ludix blaster

Fördelar:otroligt lätt moped gryma stunt mopeder orginal,slå på ett trim rör och dra variator ringen sen har du en jävligt acc snabb moped.Biliga delar och trim.

Nackdelar:ingen moped för den som är längre en 170 cm
19:e maj 08fåret besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter fåret 21

Aprilia SR50 med Minarelli LC.

Fördelar: Utséende, skivbromsar fram och bak, grym framgaffel, minarellimotorn
19:e maj 08He1Boy besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter He1Boy 18

Jag undrar om jag ska köpa en speedfight eller jetforce?
19:e maj 08AnderZone besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter AnderZone 18

Funderar på att köpa en Yamaha BWS -96 (30-moppe), är det något att ha? Vad bör dom kosta? Finns det några kända fel? Skriv gärna vad ni tycker.
20:e maj 08Chribba_021 besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter Chribba_021 23

Citerar €rik_JF;1848269
Jag undrar om jag ska köpa en speedfight eller jetforce?

Jetforce såklart! en modernare scoot mot den nu gamla speedfighten.

Citerar MX_2;1848911
Funderar på att köpa en Yamaha BWS -96 (30-moppe), är det något att ha? Vad bör dom kosta? Finns det några kända fel? Skriv gärna vad ni tycker.

Stående Minarelli motor gör det enkelt att få tag på motordelar, i överig är det MBK kvalité (samma som aerox osv.) så det är bara att slå till! pris vet jag inte riktigt men det är väl bara att kolla runt lite.

//Chribba
22:a maj 08Dr.Dynamit besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter Dr.Dynamit

Peugeot Snake Furious, många delar, mycket lätt (75 kg står det på mitt reg bevis), skivbroms bak och fram.

För den som är lång, så kan den bli lite liten och så är dämparna rätt mjuka om man är en stadig bit :lol:.
23:e maj 08OffSpring besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter OffSpring 19

kymco super 9, Fördelar: snygg, bra moped för den som är lång , bra axx, breda däck, mjuk och skön att både åka och köra, mycket för pengarna.

Nackdelar: lite trim/stylingdelar, tung, ganska svår att meka med i.m.o, dyra reservdelar
24:e maj 08Barke besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter Barke

Peugeot Jetforce ska nog jag köpa iaf!

Fördelar : Snyggaste scootern på marknaden enligt mig , Ligger bra på vägen , Bra axx orginal , billigt trim

Nackdelar ; Moppen är tung. Men som sagt ju mer tygnd ju mer tygnd på vägen. = Ligger slickad!
24:e maj 08He1Boy besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter He1Boy 18

Jag vill ha en snygg, snabb original och billig moppe

har funderat på en speedfight lr når liknade??

ge förslag:)
24:e maj 08Chribba_021 besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter Chribba_021 23

Citerar €rik_JF;1859353
Jag vill ha en snygg, snabb original och billig moppe

har funderat på en speedfight lr når liknade??

ge förslag:)

Begagnad eller ny?
24:e maj 08He1Boy besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter He1Boy 18

Ny
24:e maj 08OffSpring besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter OffSpring 19

billig/bra stalker, neos, finns en massa
25:e maj 08Chribba_021 besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter Chribba_021 23

Citerar €rik_JF;1860896
Ny

I dagsläget skulle jag lätt valt en Peugeot Ludix Blaster utan tvekan, mycket hoj för pengarna!

//Chribba
25:e maj 08extreme04 besvarar Vad ska jag köpa för moppe - Scooter extreme04 19

Tja,
har tidigare kört crossmoppe men ska nu inhandla mig en scooter istället,
och har då lite frågor.

Det finns två stycken moppar jag tänker välja mellan, Peugeot Ludix Blaster RS12 eller Peugeot Jetforce C-Tech/TSDI.

Det är Blastern jag tror att jag helst vill ha, men är inte riktigt säker, så först lite frågor om den:

Frågor om Blaster RS12:
1. Toppfart? Är det 60km/h som alla säger?
2. Axx? Är det så jättebra som alla säger? Fast det borde den väl vara pga. vikten?
3. Är den skön att köra? / Är sadeln skön?
4. Annat positivt/negativt? (Vet redan om sadelfacket)
5. Hur mycket drar den? 0,2? 0,3?

Frågor om Jetforce:
1. Toppfart?
2. Axx?
3. Skön att köra?
4. Är den verkligen så tung att axx/toppfart lider mkt av det?
5. Annat positivt/negativt?''
6. Hur mycket drar den? 0,2? 0,3?

Och en fråga som gäller båda mopparna:
Jag kommer köra till och från skolan, vilket blir 2 mil per dag, och vill då ha en skön moped att sitta på. :)

Tack på förhand, och skriv helst inte bara "välj jetforce, jag har en sån" utan svara på mina frågor tack. :)

OBS jag är inte ute efter att trimma den, utan vill ha orginal samt orginalutseende. :)